Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:54

Humpiedumpie schreef:
Ja dat klopt. En ja dit is in Nederland.


Wat ik dan niet begrijp, is ze dan niet juist bang voor mensen met een mondkapje op? Het lijkt mij juist dan erger om iemand te zien met een mondkapje op, omdat dit misschien doet denken aan de daders, dan om zelf een te dragen? Dus waar zit het hem dan in? Als ze zich wel kan begeven tussen mensen met mondkapjes op en dan niet angstig is, dan snap ik de angst om zelf een te dragen niet?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:57

Mindim schreef:
Humpiedumpie schreef:
Ja dat klopt. En ja dit is in Nederland.


Wat ik dan niet begrijp, is ze dan niet juist bang voor mensen met een mondkapje op? Het lijkt mij juist dan erger om iemand te zien met een mondkapje op, omdat dit misschien doet denken aan de daders, dan om zelf een te dragen?


Klopt, dit schreef ik daarover ;)

Citaat:
Het gaatbij haar dus net zoveel over zelf een mondkap moeten dragen, als andere mensen die een mondkap dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:39

Humpiedumpie schreef:
Klopt, dit schreef ik daarover ;)

Citaat:
Het gaatbij haar dus net zoveel over zelf een mondkap moeten dragen, als andere mensen die een mondkap dragen.

Zij moest zelf destijds ook een masker dragen?

En vind ze de mensen in de winkels dan niet te confronterend, is er niet iemand die haar boodschappen kan doen dan?

Anoeska27
Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:56

Wat doet dat ertoe? Kan je nu echt niet accepteren dat er mensen zijn die echt geen mondkapje kunnen dragen en geen enkele andere mogelijkheid hebben? Dit is precies wat er op dit moment mis is in Nederland, iedereen moet zijn hele medische geschiedenis maar op straat gooien omdat een ander denkt het recht te hebben om dat te weten.

Bij ons in de plaatselijke super loopt ook wel eens iemand zonder mondkapje, niemand die daar moeilijk over doet want ze houdt gewoon heel ruim afstand.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:01

996981 schreef:
Poekkie schreef:
De situatie van 9-18% die jij hier uit haalt zijn voor een situatie van vrij waardeloze mondmaskers, met maar 80% van de mensen die ze draagt in een zeer drukbevolkte regio in de actiefste periode van een epidemie. Ik zou nederland en belgie meer vergelijken met washington dan met NY. Maar dan nog zou 10% minder doden al een reductie zijn die de moeite waard is.

Real-life situaties heb ik nog niets echt wetenschappelijks over gevonden. Het zijn ofwel simulaties (die ik wel vertrouw) of op basis van een paar laboratoriumtesten.

Ik heb zelf 6 jaar meegedraaid een een zeer vooraanstaand onderzoekscentrum in belgie, en de structuren die ik daar ontwikkelde werden rechtstreeks gebruikt voor antibacteriele testen aan de KUL, een unif in australie en een unif in azie. Geen covid, een aantal andere bacteriestammen. Ik ben zelf co-auteur van 3 artikels over anti-bacterial surfaces als ik me niet vergis, los van alle andere onderzoeken die ik daar van vrij dichtbij volgde. Uit ervaring kan ik zeggen dat het extreem moeilijk is om reproduceerbare biologische resultaten te verkrijgen, het hangt van zoveel factoren af. Ik heb jaren aan werk verloren zien gaan omdat er gewoon steeds tegenstrijdige uitkomsten waren aan eigen resultaten of aan aan gepubliceerde resultaten. Ik heb eveneens heel wat artikels gepubliceerd zien worden gebaseerd op incorrecte data, zelfs 1 persoonlijk tegengehouden. De korte artikels van enkele snelle experimenten in een labo zeggen mij dan ook niet zo veel.

Wat ik wel geloof is dat onzorgvuldig omgaan met maskers een groot risico inhoudt. Evenals dat er veel verschil zit tussen de maskers. Beste zou FFP2 of 3 zijn, die laten echt bijna niets door. Maar daarvan kan ik je wel zeggen dat ik altijd zeer gelukkig was dat ik ze even kon afzetten (wij droegen die verplicht hele dagen door te Bescherming van de stalen en de cleanroomomgeving)

Het grootste deel van de Nederlanders gebruikt ook waardeloze mondmaskers. Zelfgemaakte, op de verkeerde manier gedragen (onder de neus) of niet goed aansluitende.

Ik ben geen bioloog, dus ik weet niet in hoeverre bacteriën en virussen vergelijkbaar, of verschillend zijn. Ik weet dus ook niet hoe makkelijk of moeilijk het is om dergelijke onderzoeken te doen. Wat ik wel weet is dat het op basis van de uitkomsten van de onderzoeken die gedaan zijn niet oké is om mensen met medische problemen, die om die reden niet instaat zijn een masker te dragen er zo hard op af te rekenen als in dit topic gebeurd.

Het verschil tussen een bacterie en een virus is juist cruciaal in deze discussie. Als je dat verschil niet kent is plotseling heel begrijpelijk dat je tegen mondmaskers bent.
Kort gezegd: een bacterie kan zich voortplanten, een virus kan zich enkel laten voortplanten in de cel van een gastheer. Bij een virus helpt het dus als je zijn reis van (besmet) persoon A naar persoon B kan vertragen. En dat is nu net wat een mondmasker doet : een soort barrière vormen en ervoor zorgen dat het virus zo lang mogelijk buiten een gastheer blijft.
https://wetenschap.infonu.nl/diversen/1 ... terie.html

Ceffyl
Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:06

Toch denk ik dat echt fysiek niet kunnen maar heel weinig mensen betreft. Benauwde mensen kunnen ook een masker dragen, want je krijgt er niet minder zuurstof door. Voor de rest lees ik hier vooral psychische redenen, geen medische.

En dan komen we weer uit op wat ik eerder al zei: is de psychische gezondheid van de één belangrijker dan het fysieke welzijn van de ander? Mensen kunnen doodgaan hè van dit virus. En ik wil trauma’s echt niet bagataliseren, maar vinden jullie het echt niet erg dat er mensen hierdoor dood kunnen gaan? Ik zou zelf nooit meer recht in de spiegel kunnen kijken als ik iemand zou besmetten en diegene zou daaraan sterven.

Anoeska27
Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:17

Ceffyl schreef:
Toch denk ik dat echt fysiek niet kunnen maar heel weinig mensen betreft. Benauwde mensen kunnen ook een masker dragen, want je krijgt er niet minder zuurstof door. Voor de rest lees ik hier vooral psychische redenen, geen medische.

En dan komen we weer uit op wat ik eerder al zei: is de psychische gezondheid van de één belangrijker dan het fysieke welzijn van de ander? Mensen kunnen doodgaan hè van dit virus. En ik wil trauma’s echt niet bagataliseren, maar vinden jullie het echt niet erg dat er mensen hierdoor dood kunnen gaan? Ik zou zelf nooit meer recht in de spiegel kunnen kijken als ik iemand zou besmetten en diegene zou daaraan sterven.

Ik heb astma en krijg een astma aanval als ik langer dan 20 minuten een masker draag. Vorige week daardoor 2x medicatie moeten gebruiken terwijl ik dat anders alleen gebruik als ik ziek ben. Maar ik heb het voordeel dat mijn man gewoon de boodschappen kan doen en kom zelf alleen bij winkels waarvan ik weet dat ik binnen maximaal 10 minuten weer buiten sta.

Het is gewoon toegestaan door de overheid om zonder masker de winkel in te gaan als je geen masker kan dragen. Dus waarom zo ontzettend doordrammen? Mensen raken ook op vele andere manieren besmet, echt niet alleen door die paar mensen die geen masker kunnen dragen. Zeker niet als die gewoon netjes hun handen schoonhouden en afstand houden.

996981
Berichten: 9681
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:23

Sclimpre schreef:
Het verschil tussen een bacterie en een virus is juist cruciaal in deze discussie. Als je dat verschil niet kent is plotseling heel begrijpelijk dat je tegen mondmaskers bent.
Kort gezegd: een bacterie kan zich voortplanten, een virus kan zich enkel laten voortplanten in de cel van een gastheer. Bij een virus helpt het dus als je zijn reis van (besmet) persoon A naar persoon B kan vertragen. En dat is nu net wat een mondmasker doet : een soort barrière vormen en ervoor zorgen dat het virus zo lang mogelijk buiten een gastheer blijft.
https://wetenschap.infonu.nl/diversen/1 ... terie.html
Ik wist van onze dierenarts al dat een virus veel kleiner is dan een bacterie. Ik wist niet hoe klein, dus heb het even opgezocht:
“ De diameter van een virusdeeltje is tussen de 20 en 300 nanometer. Hierdoor is een virus niet met een gewone microscoop te zien. Dat kan wel met een elektronenmicroscoop”.

Hoe kan een katoenenmondmasker, waar je vaak het licht doorheen kan zien, virussen tegen houden?

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:45

Het gaat niet over het tegenhouden van individuele virussen; het gaat erom dat wanneer een besmet persoon uitademt, lacht, spreekt, hoest,... er een massa virussen tegelijk naar buiten gestuwd wordt. Als je ervoor kan zorgen dat een deel van die virussen tegengehouden wordt op het masker verminder je het besmettingsgevaar. 1 virus kan er gemakkelijk door, maar allemaal tegelijk wordt moeilijk.
De virussen die op het masker achterblijven kunnen zich daar niet voortplanten terwijl bacterien dat wel zouden kunnen.
Voor verdere info : zie google

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:45

Joanne1987 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Poekkie schreef:
Maar hoe kan jij oordelen dat de mensen die zich aanstellen daar ook maar zo mee weg moeten komen? Er bestaat ook nog zoiets als collectief uit deze pandemie proberen te komen. 10% is echt geen verwaarloosbaar aantal.

Hoe weet ik dat het niet iemand is die schijt heeft en mij en vele anderen doelbewust in gevaar brengt met zijn egoïstisch recalcitrante acties.


Misschien omdat ze een medische verklaring hebben?
Ik noem maar iets he :')


Medische verklaringen worden als het goed is niet of bijna niet afgegeven, (huis)artsen zijn opgeroepen om die niet te schrijven.
De verklaring kan je downloaden via internet of bestellen bij diverse bedrijven, dan krijg je een heus pasje. Maar er is niemand die controleert of je echt geen masker kan dragen.
De eerste dagen van december is er veel telefoon bij de huisarts geweest of ze de dokter konden spreken, want ze hadden gehoord van de verklaring en zo'n masker is niet zo prettig dus ze wilden graag een verklaring. Maar toen ze hoorden dat die niet geschreven werden hoefde het ineens niet meer, maar die lopen nu wel met zo'n geprint kaartje te zwaaien.

Ik draag voor mijn werk 9-12u per dag een masker, in pauzes (als die er zijn) masker af en elke 4u wisselen voor een schone tenzij ze eerder nat zijn.
Ik heb er zelf geen last van, ook fysieke inspanning (pt van de trap helpen/tillen, reanimeren) gaat allemaal prima, het went vanzelf. Ik vond het de eerste weken ook lastig en benauwend, maar als je dan echt benauwde covid patiënten ziet dan heb ik toch graag een masker voor.

Er zijn vast mensen die echt om medische redenen geen masker kunnen dragen maar ik heb er inmiddels al heel veel gezien die vooral heel hard roepen maar als je doorvraagt eigenlijk gewoon geen masker wíllen dragen.

Tsja, ik ga liever ook niet als een astronaut verkleed bij zieke mensen naar binnen en ik maak ook liever niet na elke verdachte patiënt de auto of ruimte van top tot teen schoon.. Maar ja het moet hè en we zullen het samen moeten doen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:57

Wow. Als dat wat polly zegt klopt... mijn mond valt open van verbazing. Niet van het feit dat er zoveel de arts bellen met pure zever (dat is mijn ervaring ook), maar om het feit hoe makkelijk het is om eronder uit te geraken. Dan begrijp ik wel hoe je aan die 8,8% komt. En dan zeker als ze net zo snel psychische ziektes kunnen constateren als hier op bokt kan.
Ik sta er eveneens van versteld hoe veel mensen die maskers dan onder hun neus of kin zouden dragen. Vandaag speciaal op gelet toen ik in de auto zat en op 2u tijd geen enkele zo tegengekomen. Ik zag trouwens ook wel zo’n 40-50% die chirurgische maskers droegen of van die beter aansluitende met ijzer op de neus. Misschien toeval, maar ben daar eigelijk wel blij om.

Paardengek in hart en nieren!

Shadow0
Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 23:10

Wat Polly zegt klopt inderdaad: iedereen kan een papiertje uitprinten met daarop dat ze geen masker kunnen dragen.

Dat dat zo is, is overigens enigzins begrijpelijk. Op zeker moment ging men namelijk voor allerlei dingen medische verklaringen vragen, zonder dat er bedacht was wie die verklaringen dan ging schrijven, aan welke eisen ze moeten voldoen, op welke gronden ze door artsen geweigerd mogen worden als een patient dat vraagt/eist.. (en ook niet wie er voor die consulten ging betalen.) Dus is er al een tijd geleden afgesproken door artsen als beroepsgroep: wij gaan geen verklaringen schrijven zonder dat daar duidelijkheid over is.

Dat is aangegeven, ook in de Kamerdebatten (of via vragen ofzo, ik weet niet meer precies) maar er is niets mee gedaan. Het is 1 van de vele punten waarop het beleid ook vooral een net-niet-beleid is: we zijn immers ook niet echt corona aan het stoppen, we (of in elk geval, Van Dissel) zijn niet echt overtuigd van het nut, niemand maakt er daarna dus echt werk van, en het gevolg is veel chaos en gedoe onderling waarin mensen met een grote mond heeeeel veel ruimte krijgen (en mensen die echt risico's lopen of problemen hebben weinig mogelijkheden tot steun hebben.)

Best wel naar allemaal :\

Ceffyl
Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 23:35

Anoeska27 schreef:
Ceffyl schreef:
Toch denk ik dat echt fysiek niet kunnen maar heel weinig mensen betreft. Benauwde mensen kunnen ook een masker dragen, want je krijgt er niet minder zuurstof door. Voor de rest lees ik hier vooral psychische redenen, geen medische.

En dan komen we weer uit op wat ik eerder al zei: is de psychische gezondheid van de één belangrijker dan het fysieke welzijn van de ander? Mensen kunnen doodgaan hè van dit virus. En ik wil trauma’s echt niet bagataliseren, maar vinden jullie het echt niet erg dat er mensen hierdoor dood kunnen gaan? Ik zou zelf nooit meer recht in de spiegel kunnen kijken als ik iemand zou besmetten en diegene zou daaraan sterven.

Ik heb astma en krijg een astma aanval als ik langer dan 20 minuten een masker draag. Vorige week daardoor 2x medicatie moeten gebruiken terwijl ik dat anders alleen gebruik als ik ziek ben. Maar ik heb het voordeel dat mijn man gewoon de boodschappen kan doen en kom zelf alleen bij winkels waarvan ik weet dat ik binnen maximaal 10 minuten weer buiten sta.

Het is gewoon toegestaan door de overheid om zonder masker de winkel in te gaan als je geen masker kan dragen. Dus waarom zo ontzettend doordrammen? Mensen raken ook op vele andere manieren besmet, echt niet alleen door die paar mensen die geen masker kunnen dragen. Zeker niet als die gewoon netjes hun handen schoonhouden en afstand houden.

Ik zeg toch ook dat het weinig mensen betreft, niet niemand. Maar je voelt je schijnbaar aangesproken. Ik denk gewoon dat van alle mensen die zeggen dat ze het masker niet kunnen dragen de meeste het gewoon niet willen. En uiteraard zeker wat mensen bij wie het echt niet kan. Alleen het gros maakt misbruik van die paar en verpest het zo voor hen.

En ik vind dat als je geen masker op kan, je gewoon ermee moet dealen dat dingen dan niet mogelijk zijn voor je. Zoals wij het ongemak van het masker hebben, hebben zij het ongemak dat ze niet overal heen kunnen. Noodzakelijke boodschappen moeten zeker kunnen. Maar voor de rest zul je dan gewoon thuis moeten blijven en zo je plicht doen om het virus onder controle te krijgen. Het is voor niemand leuk nu.

Joanne1987
Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 23:48

Poekkie schreef:
Wow. Als dat wat polly zegt klopt... mijn mond valt open van verbazing. Niet van het feit dat er zoveel de arts bellen met pure zever (dat is mijn ervaring ook), maar om het feit hoe makkelijk het is om eronder uit te geraken. Dan begrijp ik wel hoe je aan die 8,8% komt. En dan zeker als ze net zo snel psychische ziektes kunnen constateren als hier op bokt kan.
Ik sta er eveneens van versteld hoe veel mensen die maskers dan onder hun neus of kin zouden dragen. Vandaag speciaal op gelet toen ik in de auto zat en op 2u tijd geen enkele zo tegengekomen. Ik zag trouwens ook wel zo’n 40-50% die chirurgische maskers droegen of van die beter aansluitende met ijzer op de neus. Misschien toeval, maar ben daar eigelijk wel blij om.


Kom eens een dag meedraaien op mijn werk op winkel centrum :')
Ik overdrijf denk ik niet als ik zeg dat 40-50% hem verkeerd draagt

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 23:51

Poekkie schreef:
Wow. Als dat wat polly zegt klopt...


Wat ik hier vertel zijn uitsluitend ervaringen uit eigen hand, die mensen heb ik zelf aan de telefoon gehad..

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:24

Polly schreef:
Poekkie schreef:
Wow. Als dat wat polly zegt klopt...


Wat ik hier vertel zijn uitsluitend ervaringen uit eigen hand, die mensen heb ik zelf aan de telefoon gehad..

Vriendin van me is ook doktersassistente en heeft dezelfde ervaring.

Rizette
Berichten: 4329
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:01

Air schreef:
Rizette schreef:
Ik snap er echt helemaal niks van hoeveel problemen ergens over gemaakt kunnen worden. Als je op een Brommer gaat moet de helm op, als je in de auto gaat moet de gordel aan, als je in de achtbaan gaat moet je vast zitten. Als je openbare ruimtes in wilt moet je een mondkapje op. Als je er van in paniek raakt is er werk aan de winkel. We gaan de pleinen ook niet verleggen voor de mensen met pleinvrees en de straat niet poetsen voor de mensen met smetvrees. Leef je in een samenleving zul je je met bepaalde dingen aan moeten passen.Ben zelf vaak heel erg benauwd dus met een mondkapje op kan ik geen extra lucht happen dus moet ik me rustig houden. Dat kan best.


Wees blij dat jouw leven zo gemakkelijk is dat je het niet kan begrijpen. Maar kan je dan op zijn minst er een beetje moeite voor doen? Er is werk aan de winkel?! Er zijn mensen die al jarenlang bezig zijn met traumaverwerking, denk je echt dat het zo simpel is als er even aan werken? :')
Hoe kan je het ook vergelijken met autorijden of nog erger, in een achtbaan zitten? Dat zijn ook echt eerste levensbehoeften. :')

Wat fijn dat jij ondanks je benauwdheid toch met een mondkapje op door de winkel kan en niet benauwd genoeg wordt dat je er van flauw valt!

Dat is een hele andere benauwdheid. Angst of paniekaanvallen is heel wat anders als astma of een longaandoening.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:56

Hebben jullie deze toevallig gelezen? https://www.ad.nl/binnenland/longartsen ... ~ae9fde81/
Een longarts die zich erover verbaast dat juist zoveel van zijn patiënten onder de uitzonderingsregel willen vallen, omdat ze daarmee zichzelf en hun omgeving in gevaar brengen. Die uitzondering is overigens ook niet met longartsen of OMT besproken, alleen met patiëntenverenigingen.

corinep
Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-20 11:09

Astorga schreef:
Hebben jullie deze toevallig gelezen? https://www.ad.nl/binnenland/longartsen ... ~ae9fde81/
Een longarts die zich erover verbaast dat juist zoveel van zijn patiënten onder de uitzonderingsregel willen vallen, omdat ze daarmee zichzelf en hun omgeving in gevaar brengen. Die uitzondering is overigens ook niet met longartsen of OMT besproken, alleen met patiëntenverenigingen.


Wat zijn "veel" longartsen?

Ik vind het wat raar om het te vergelijken met een autogordel. Voor de invoering van de autogordel zijn uitgebreid botsproeven gedaan, daar is het nut echt dubbel en dwars van bewezen. En ook voor een gordel kun je vrijstelling krijgen als je hem niet kunt dragen. Alleen is dat allemaal veel beter geregeld.

Qua mondkapjes is het nut niet bewezen, hoogstens zou het heel minimaal wat doen, dan is de last die sommige mensen ervan hebben echt buiten proportioneel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:01

Met astma kun je prima een dragen. Even een fijne zoeken, het verschilt per kapje. Even puffen van te voren en klaar ben je voor een rondje supermarkt. Even puffer in de zak. Tis het einde van de wereld niet.

Denk dat het voor de meesten inmiddels gewoon een principekwestie isb geworden helaas.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:49

corinep schreef:
Astorga schreef:
Hebben jullie deze toevallig gelezen? https://www.ad.nl/binnenland/longartsen ... ~ae9fde81/
Een longarts die zich erover verbaast dat juist zoveel van zijn patiënten onder de uitzonderingsregel willen vallen, omdat ze daarmee zichzelf en hun omgeving in gevaar brengen. Die uitzondering is overigens ook niet met longartsen of OMT besproken, alleen met patiëntenverenigingen.


Wat zijn "veel" longartsen?

Ik vind het wat raar om het te vergelijken met een autogordel. Voor de invoering van de autogordel zijn uitgebreid botsproeven gedaan, daar is het nut echt dubbel en dwars van bewezen. En ook voor een gordel kun je vrijstelling krijgen als je hem niet kunt dragen. Alleen is dat allemaal veel beter geregeld.

Qua mondkapjes is het nut niet bewezen, hoogstens zou het heel minimaal wat doen, dan is de last die sommige mensen ervan hebben echt buiten proportioneel.

Maar juist voor longpatiënten kan dat kleine effect het verschil maken. Ik snap best dat veel mensen de lange termijn niet kunnen overzien en vooral aan korte termijn denken doen: 'Ik krijg een benauwd gevoel van een mondkapje dus ik draag hem niet'. Terwijl juist veel mensen met astma en COPD een longaanval krijgen door simpele virussen. Kun je nagaan wat COVID teweeg kan brengen. Daarom is bescherming voor die mensen juist extra belangrijk.
En ik spreek ook voor mezelf, heb al heel wat prednisonkuren versleten dankzij virussen, dus ik pas echt wel op om geen COVID te krijgen. Natuurlijk ademt een masker minder makkelijk, maar wat is nu een kwartier in de super? Als je daardoor al extra medicatie moet nemen (zoals iemand een paar pagina's terug), wat voor effect denk je dan dat COVID kan hebben op je longen?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:14

corinep schreef:
Astorga schreef:
Hebben jullie deze toevallig gelezen? https://www.ad.nl/binnenland/longartsen ... ~ae9fde81/
Een longarts die zich erover verbaast dat juist zoveel van zijn patiënten onder de uitzonderingsregel willen vallen, omdat ze daarmee zichzelf en hun omgeving in gevaar brengen. Die uitzondering is overigens ook niet met longartsen of OMT besproken, alleen met patiëntenverenigingen.


Wat zijn "veel" longartsen?

Ik vind het wat raar om het te vergelijken met een autogordel. Voor de invoering van de autogordel zijn uitgebreid botsproeven gedaan, daar is het nut echt dubbel en dwars van bewezen. En ook voor een gordel kun je vrijstelling krijgen als je hem niet kunt dragen. Alleen is dat allemaal veel beter geregeld.

Qua mondkapjes is het nut niet bewezen, hoogstens zou het heel minimaal wat doen, dan is de last die sommige mensen ervan hebben echt buiten proportioneel.



Tsja dit is ook niet iets wat je even lekker uitgebreid gaat testen he, dat lukt niet zo makkelijk met dummies.

De uitzonderingsregels zijn overigens helemaal niet met artsen besproken en voor een uitzonderingspasje mag je zelf bedenken of je wel of niet een uitzondering bent, daar komt geen arts aan te pas dus echt betrouwbaar is die uitzonderingsregel niet. Als ik vandaag geen zin heb in een mondkapje print ik zo'n papiertje, ik steek de puffer van de buren in mn zak en tadaa ik mag zonder :j maar juist voor mensen met longklachten is zo'n mondkapje belangrijk.
De meeste mensen die hem bij ons hebben aangevraagd waren overigens mensen met psychische problemen, de longpatiënten hebben wel info gevraagd maar voor zover bekend hebben die allemaal gekozen voor een mondkapje.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:29

Mijn moeder heeft copd en geeft aan echt last te hebben van mondkapjes.
Ook katoen met filter, maar ze heeft liever na de supermarkt hoofdpijn dan dat ze corona oploopt.
Zij heeft dus gewoon besloten mee te doen al vanaf de aanbeveling, nog voor de plicht.
Ze heeft -wel al 100 jaar stabiel- overgewicht en beseft dat dat extra risico is voor het overleven van corona icm de copd.
Daarbij wil je indien te voorkomen niet in een ziekenhuis zijn nu.
Wat moet moet, maar als je ook de voor copd ‘normale’ luchtweginfecties na een virus rond deze tijd kunt voorkomen is het al een enorme winst.
Voor mijn moeder, ter bescherming van anderen, en voor de druk op de zorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:24

moonfish13 schreef:
Mijn moeder heeft copd en geeft aan echt last te hebben van mondkapjes.
Ook katoen met filter, maar ze heeft liever na de supermarkt hoofdpijn dan dat ze corona oploopt.
Zij heeft dus gewoon besloten mee te doen al vanaf de aanbeveling, nog voor de plicht.
Ze heeft -wel al 100 jaar stabiel- overgewicht en beseft dat dat extra risico is voor het overleven van corona icm de copd.
Daarbij wil je indien te voorkomen niet in een ziekenhuis zijn nu.
Wat moet moet, maar als je ook de voor copd ‘normale’ luchtweginfecties na een virus rond deze tijd kunt voorkomen is het al een enorme winst.
Voor mijn moeder, ter bescherming van anderen, en voor de druk op de zorg.


Mijn zus ook hoor, zwaar copd patient. Zit momenteel thuis naar adem te happen, heeft spciale voeding omdat ze zoveel afvalt, omdat ademhalen zoveel energie kost. Maar gewoon met mondkap op naar de supermarkt en als het echt niet gaat, dan gaat haar man. Dus ik kan niet bijster veel begrip hebben voor de jankerds die er misbruik van maken. En in mijn optiek zijn dat er best veel, er hoeft maar een scheet dwars te zitten, zeg maar :')


Pindabear
Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:59

Wat ik me dan afvraag; als mensen geen mondkapjes kunnen dragen vanwege long problemen, dan kunnen ze toch nog wel een spatscherm gaan dragen. Beter iets van bescherming dan niets zou ik zeggen.

Don’t forget to love yourself ❤️


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Bo_Y, C_estmoi, Eulogy, Love_Rosie, MiVita, Tova, XxLiEsJuHhxX en 164 bezoekers