Het corona vaccin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291


purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:26

sureido schreef:
Stemmen kan prima als ze het gewoon goed regelen.

Uitstellen is imo geen optie.

Of wil je nog meer wappies en dus mensen die zich niet aan de regels houden? Dan zou ik zeker voor uitstellen zijn.

Ik merk dat op Bokt bij elk aankomend ‘evenement’ of ‘feestdag’ heel huiverig wordt gedaan maar er is echt al heel vaak gebleken dat het uiteindelijk wel meevalt.

Gaat met stemmen ook zo zijn als iedereen gewoon zich aan de regels houdt.

Het kabinet kan prima nog een half jaar demissionair zijn. Ik snap dat verkiezingen belangrijk zijn maar er kan nu geen campagne gevoerd worden. En juist stembureaus kunnen superspreaders zijn

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:27

Ze willen de tweede van A-Z misschien uitstellen omdat dit beter zou zijn juist? Dan is de vertraging dus misschien minder erg dan nu blijkt? Lees ik op NOS:
"Het blijkt dat hoe langer je de tweede prik bij AstraZeneca uitstelt, des te beter die werkt", zegt Van der Zeijst. "Dat gaat waarschijnlijk het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) vrijdag bij de goedkeuring van het vaccin ook vertellen."

Van der Zeijst legt uit: door de eerste prik worden antilichamen gecreëerd die een tijdelijke immuniteit kunnen veroorzaken voor de tweede prik. Daardoor kan die prik minder effectief worden. Er is dus een lange(re) periode tussen de twee prikken nodig.“

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:29

Alles kan. Theekan, koffiekan. De vraag is of het wenselijk is voor de besturing van het land (naar mijn idee: nee) en of het verstandig is voor de onrust die er is rondom complotten (naar mijn idee: ook nee) en of het risico van stemmen dan opweegt tegen de problemen van geen nieuw kabinet (zoals het er nu voor staat, m.i. Ja)


sureido schreef:
Ze willen de tweede van A-Z misschien uitstellen omdat dit beter zou zijn juist? Dan is de vertraging dus misschien minder erg dan nu blijkt? Lees ik op NOS:
"Het blijkt dat hoe langer je de tweede prik bij AstraZeneca uitstelt, des te beter die werkt", zegt Van der Zeijst. "Dat gaat waarschijnlijk het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) vrijdag bij de goedkeuring van het vaccin ook vertellen."

Van der Zeijst legt uit: door de eerste prik worden antilichamen gecreëerd die een tijdelijke immuniteit kunnen veroorzaken voor de tweede prik. Daardoor kan die prik minder effectief worden. Er is dus een lange(re) periode tussen de twee prikken nodig.“

Dat las ik ook. Maar zoals ik begreep is de tweede prik effectiever als je uitstelt, maar het effect na 1 prik slechter dan na 2 prikken. Dus langer rondlopen met 1 prik heeft ook nadelen.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:33

Maar dan zouden ze wel alsnog volgens planning kunnen prikken, en als AZ dan meer kan leveren om weer bij te benen, zou dat wel een mogelijkheid zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:43

Vayo schreef:
Susan bedoeld denk ik juist dat ze door haar antistoffen beschermd is tegen het virus dat ze heeft gehad, maar (wellicht) niet tegen mutaties. En juist met een vaccinatie als Pfizer ben je ook grotendeels beschermd tegen mutaties.


Idd. Ik verwacht met een vaccin meer bescherming te hebben :j niemand weet nog of een doorgemaakte besmetting ook beschermd tegen de mutaties.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:04

Stemmen, mits goed geregeld, is imo niet gevaarlijker dan naar de supermarkt gaan en dan doen we ook nog steeds met zijn honderden per dag. Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar alle keren dat ik ging stemmen hoefde ik óf niet te wachten óf was snel aan de beurt. Alleszins ben ik normaal langer in de supermarkt dan in een stembureau :))

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:07

secricible schreef:
Femke, daar is toch al meer over te doen? Mensen die recent (3mnd meen ik) een besmetting hebben doorgemaakt wordt al gevraagd bij ons om even te wachten, maar hierop is geen verplichting.
Daarnaast is volgens mij een issue dat ze niet weten welke mate van antistoffen ook daadwerkelijk betekent dat je ook daadwerkelijk beschermd bent, dus wat dan de afkapwaarde moet worden wanneer je moet wachten en die mensen moet je blijven opvolgen om te zien wanneer ze er onder komen.
En als laatste zijn er nu aanwijzingen dat de huidige antistoffen niet helpen tegen de zuidafrikaanse en zuidamerikaanse variant, dus dan kom je daar voor een (vooral ethisch) dilemma te staan.

Wat er van realistisch is en wat onterechte beren op de weg zijn weet ik niet goed, maar ik weet wel,dat het onderwerp dus wel besproken wordt.



Thnx, ik heb blijkbaar wat info gemist hier en daar deze week.

Maakt eea logischer.

(Niet gek dat ik wat gemist heb, heb heel idiote week gehad maar dat staat los van corona)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:09

Supermarkt vind ik inderdaad ook best een risicootje, maar boodschappen heb ik echt nodig. Voor mij is het meer dat ik het haaks vind staan op de nieuwe strengere regels. Ik had me voorbereid op de avondklok en als dat moet dan moet dat. Maar ook nog het bezoek terug naar 1. Scholen langer gesloten en dat komt nu ook naar buiten dat deze echt wel tot 9 febr. dicht zullen zijn. Dat zal na de vakantie worden. Dan past een mogelijkheid tot stemmen op locatie bij mij niet in het plaatje van de mogelijkheden.

En stel dat daar besmettingen uit voort komen .... dan hoef je ook niet meer aan te komen met toch weer een verlenging of nog strengere maatregelen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:21

Vayo schreef:
Supermarkt vind ik inderdaad ook best een risicootje, maar boodschappen heb ik echt nodig. Voor mij is het meer dat ik het haaks vind staan op de nieuwe strengere regels. Ik had me voorbereid op de avondklok en als dat moet dan moet dat. Maar ook nog het bezoek terug naar 1. Scholen langer gesloten en dat komt nu ook naar buiten dat deze echt wel tot 9 febr. dicht zullen zijn. Dat zal na de vakantie worden. Dan past een mogelijkheid tot stemmen op locatie bij mij niet in het plaatje van de mogelijkheden.

Ik zie het andersom. Het is niet "je mag maar 1 iemand thuis ontvangen maar wel gaan stemmen" maar "je mag maar 1 iemand thuis ontvangen ZODAT we straks kunnen gaan stemmen", of althans, zo zie ik het dus.
Daarbij, we gaan niet stemmen omdat Mark Rutte en de zijnen dat zo leuk vinden hè :+ Democratie is er voor de burgers, niet voor de vertegenwoordigers in de Tweede Kamer etc.
Ook ik zou niet heel amused zijn als de verkiezingen worden uitgesteld. We hebben naast covid nog genoeg crisismateriaal (klimaat bijvoorbeeld) en hoe langer we moeten wachten op een nieuw kabinet, hoe meer vertraging dat allemaal oploopt.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:23

Het duurt ook nog even voordat er na het stemmen weer een nieuw kabinet is gevormd dus ik ben ook echt niet voor uitstellen. Zeker omdat het in principe veilig geregeld kan worden.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:05

Magrathea schreef:
Stemmen, mits goed geregeld, is imo niet gevaarlijker dan naar de supermarkt gaan en dan doen we ook nog steeds met zijn honderden per dag. Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar alle keren dat ik ging stemmen hoefde ik óf niet te wachten óf was snel aan de beurt. Alleszins ben ik normaal langer in de supermarkt dan in een stembureau :))


Zo zie ik dat ook!

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:42

pien_2010 schreef:
Magrathea schreef:
Stemmen, mits goed geregeld, is imo niet gevaarlijker dan naar de supermarkt gaan en dan doen we ook nog steeds met zijn honderden per dag. Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar alle keren dat ik ging stemmen hoefde ik óf niet te wachten óf was snel aan de beurt. Alleszins ben ik normaal langer in de supermarkt dan in een stembureau :))


Zo zie ik dat ook!

Ik ook. En als het weer het toe laat, zou je zelfs buiten nog kunnen stemmen. Dan zet je een tent neer waar je doorheen kunt lopen :-). Maar hier kan ik bij het stemmen altijd doorlopen eigenlijk, bij ons is er vrijwel nooit een rij en wel een gemiddelde opkomst.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:58

Eigenlijk is het toch mal dat je in deze tijd op papier moet stemmen.. dat je niet iets met je digid kan oid.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:08

Toen ik jong was had je stemcomputers, maar die zijn later afgekeurd omdat het niet veilig was, niet gecontroleerd kon worden en fraudegevoelig was.
Iets aansluiten op het internet lijkt me nog vele male onveiliger eigenlijk.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:12

Iets zegt mij dat we ongeveer even oud zijn: koffiekan theekan en stemcomputers :D

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:24

31 alweer -O-

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:31

IMJ schreef:
Eigenlijk is het toch mal dat je in deze tijd op papier moet stemmen.. dat je niet iets met je digid kan oid.

Ja ik vind het eigenlijk ook wel een beetje ouderwets. Maar las hier al eerder in het topic dat sommige mensen iemand gemachtigd hebben om via hun digiD bijvoorbeeld belasting opgave in te dienen e.d.

IMANDRA

Berichten: 9810
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:33

Volgens mij is op papier nog altijd het minst fraudegevoelig. Digitaal heeft nog te veel zwaktes, helaas...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:42

secricible schreef:
31 alweer -O-


Lekker jong nog :j

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:43

SusanH schreef:
secricible schreef:
31 alweer -O-


Lekker jong nog :j


Oh haha, daar mag ik er nog 11 bij optellen helaas :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:44

Ik ook bijna hoor :7

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:50

Ik ook volgende maand.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:53

Ik bijna 29 erbij tellen :')

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:53

secricible schreef:
31 alweer -O-

jonkie, ik ben 2 x 31 :')

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:56

Het is geen wedstrijd hè :+
Het is meer dat ik mezelf altijd weer moet onderdrukken om niet thee kan koffie kan te typen als iemand zegt: dat kan. _O-

Stemcomputer kwam toch begin jaren 90?