Mondkapjesplicht op stal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 23:43

Ik had er totaal niet over nagedacht, maar ik lees net op de site van de knhs dat ook op stal een mondkapjesplicht geldt?

Wij zijn een pensionstal met 12 pensionklanten. Moeten wij nu eigenlijk in de schuur, waar de deuren eigenlijk altijd open staan, een mondkapje op als wij onze paarden opzadelen en poetsen?

Hoe gaan jullie hier mee om?

https://www.knhs.nl/nieuws/2020/mondkap ... -december/

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:53

In principe is een pensionstal geen openbaar gebouw, dus lijkt mij niet. Een manege zou hier weliswaar misschien onder kunnen vallen maar zelfs dat betwijfel ik omdat je niet zonder afspraak daar komt.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:56

Dit staat op de site, de eigenaar beslist dus.

Voor privé paardensportaccommodaties geldt geen mondkapjesplicht. De eigenaar van deze accommodatie kan wel zelf bepalen of ze een mondkapje verplichten. 

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 23:58

Zoals ik het lees zien ze een pensionstal wel als openbare plaats. Onder prive stal verstaan ze volgens mij iemand die zijn eigen paarden aan huis heeft staan. Dus niet ook nog de paarden van 12 andere mensen.

Daarbij worden bij ons op stal wel wat privelessen gegeven. Geen tientallen per week, maar wel een aantal
Laatst bijgewerkt door Devic op 30-11-20 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:58

suffie schreef:
Dit staat op de site, de eigenaar beslist dus.

Voor privé paardensportaccommodaties geldt geen mondkapjesplicht. De eigenaar van deze accommodatie kan wel zelf bepalen of ze een mondkapje verplichten.


Echter daarboven staat duidelijk pensionstal genoemd:

Ja, in de binnenruimtes van een paardensportaccommodatie die publiek toegankelijk zijn moet een mondkapje worden gedragen. Dit geldt voor bijvoorbeeld maneges, pensionstallen en rijverenigingen.

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:59

Van de knhs:

Ja, in de binnenruimtes van een paardensportaccommodatie die publiek toegankelijk zijn moet een mondkapje worden gedragen. Dit geldt voor bijvoorbeeld maneges, pensionstallen en rijverenigingen. Voor privé paardensportaccommodaties geldt geen mondkapjesplicht. De eigenaar van deze accommodatie kan wel zelf bepalen of ze een mondkapje verplichten.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:01

Is ook een stukje eigen verantwoordelijkheid, ik liep/loop op stal als enige met een mondkapje op, die afgaat zodra ik opstap om te rijden of buiten ben, maar ook buiten op gaat als ik in de buurt van anderen ben.

Ik verwacht bij ons geen verplichting, maar ik zou het niet erg vinden als het er wel zou komen.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 00:05

Nou gezien de regels die morgen in gaan is het dus feitelijk wel verplicht.

Ik had er echt helemaal niet bij nagedacht. Winkels en dergelijke vind ik logisch maar de stal... dat voelt altijd als buiten.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:07

Rennie89 schreef:
In principe is een pensionstal geen openbaar gebouw, dus lijkt mij niet. Een manege zou hier weliswaar misschien onder kunnen vallen maar zelfs dat betwijfel ik omdat je niet zonder afspraak daar komt.

Het is een publieke ruimte.
Stel ze zeggen dan: ok het is privé dus geen publieke ruimte dan mogen er maar 3 mensen per dag komen.
Dat wilt niemand dus wordt het als publieke ruimte aangemerkt omdat er dus verschillende mensen mogen/kunnen komen.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:11

Rennie89 schreef:
In principe is een pensionstal geen openbaar gebouw, dus lijkt mij niet. Een manege zou hier weliswaar misschien onder kunnen vallen maar zelfs dat betwijfel ik omdat je niet zonder afspraak daar komt.

Fysio kom je ook op afspraak en daar is het ook verplicht.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:12

Dat zijn contact beroepen, daar is het verplicht :)

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 00:14

Ik denk wel dat het op een pensionstalling verplicht is. Ook wat brainless schrijft: anders wordt je beperkt in het aantal mensen wat tegelijk op stal mag zijn

Maar hoe gaan jullie er mee om? Zetten jullie een kapje op in de stallen? Ga je dat als stalhouder verplichten of is het inderdaad een stukje eigen verantwoordelijkheid?
Ik vind het wel lastig. Bij ons komen mensen wat verspreid over de dag. Er lopen maar zelden 5 mensen tegelijk in de schuur.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:19

Even praktisch gezien: hoe wordt dat gehandhaafd dan? Meeste stallen liggen toch wel wat afgelegen.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:20

Bij ons op stal is geen mondkapjesplicht. Wel zijn er duidelijke bordjes om de 1,5m (minimaal) te herinneren.
Als het ‘druk’ is opzadelen in de box en bij de zadelkasten echt reminders (enige kleinere ruimten op stal).
Maar in praktijk zijn er vaak maar een paar mensen tegelijk op het terrein aanwezig, verdeelt over hele terrein

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 00:22

BaileyMix schreef:
Even praktisch gezien: hoe wordt dat gehandhaafd dan? Meeste stallen liggen toch wel wat afgelegen.


Kwestie van een auto pakken en naar de stal rijden? _O-

Ik denk ook bijna niet dat ze in buitengebieden gaan controleren maar het is niet ondenkbaar. Zeker niet in gebieden waar geen grote steden zijn waar ze zich druk om hoeven te maken.

Fem

Berichten: 12511
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:25

Feitelijk komt het er op neer wat Minister de Jonge zei:
'Daar waar je de lucht niet kunt zien geldt een mondkapjesplicht'.

In dat geval zou het op stal dus ook gelden (binnen).

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:28

publiek is hier niet welkom op stal, dus geen mondkapje.
En weet niet wie laats op het gemeente huis is geweest want hier draagt geen enkel ambtenaar een mondkapje op het gemeentehuis. Het is burgertjes pesten geworden met dit soort regels.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:32

Hoe dan bijv op je werk op kantoor, wij zitten maar met 5 man op kantoor. Is dat dan ook publieke ruimte?

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:34

Op de manege waar mijn dochter lest, geldt de mondkapjesplicht voor de 13+ leeftijd al een hele tijd. Er is een hele parkeerroute, kind stapt uit, ouder blijft zitten, rijdt naar huis of mag op de parkeerplaats op het terrein wachten. Mits je in de auto blijft zitten. Ik overtreed deze regels altijd een paar meter, parkeer zo dichtbij mogelijk bij de uitgang en ga dan 1.5u hardlopen.

Zij rijden voornamelijk in de buitenbad, afgelopen zondag te fris dus binnenbak. Trainster helpt niet met opstappen, poetsen zadelen.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:36

cissy schreef:
Hoe dan bijv op je werk op kantoor, wij zitten maar met 5 man op kantoor. Is dat dan ook publieke ruimte?


Wij zitten ook met 6-8 collega's waar we normaal met 30 werken en hebben mondkapjesplicht. Zodra je je werkplek verlaat moet het masker op. In de gang, toilet, printer, koffie etc. Al is onze kantoortuin zo enorm groot dat je met gemak 4m afstand kan houden van je collega is het toch verplicht geworden sinds de 2de golf.

Fem

Berichten: 12511
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:40

Bij ons precies zoals bij Mama3.
Ik werk dan in de zorg, dus daar is het mondkapjesplicht al veel langer.
Op kantoor, zolang er niemand in mijn buurt is zit ik mondkapje-loos, maar zodra ik het kantoor verlaat of iemand in mijn omgeving komt zet ik 'm op.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:41

Dat zou dus betekenen dat ook de tweede kamer nu allemaal met mondkapjes zou moeten? }:) zo niet, hebben pensionstallen zeker geen verplichting en ligt dit bij de eigenaar.

Ik werk op de luchthaven als beveiliger en bij ons was het al een paar maanden verplicht als je door de controle gaat en dit werd verplicht vanuit de luchthaven en omdat wij een contactberoep hebben. Maar op plaza was het niet verplicht maar vanaf morgen wel. Dat is een publieke ruimte.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:46

Waarom zoeken naar uitzonderingen en niet voor je eigen gezondheid en die van je omgeving een kapje opzetten -O-
Ik liep vroeger met mesten altijd al met een mondkapje tegen het stof

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:47

Nou ik kan mij best voorstellen als je ergens bent of werkt waar weinig mensen in je buurt zijn dat het best fijn is zonder mondkapje. Ik ben heel snel buiten adem met een mondkapje op, word licht in mijn hooft etc. Met boodschappen droeg ik het al wel vaak

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 00:49

Het gaat om openbare plaatsen. In de ontvangsthal van het gemeentehuis moet je een mondkapje op, deze ruimte is voor iedereen te betreden. Maar de werkplekken, die zijn niet openbaar toegankelijk dus daar is het niet verplicht.

Rennie89 zoals ik het lees, is het echt wel verplicht op een pensionstal. Iedereen kan wat vinden van de regels die morgen in gaan. Ik vind het ook nog steeds niet leuk om 100 te rijden om de snelweg maar die regel is er nou eenmaal. Het blijft ieders eigen verantwoordelijkheid. Maar je loopt dan het risico om een boete te krijgen, net als wanneer je besluit toch 120 te rijden op de snelweg. Gelukkig is de boete wel voor degene die besluit om er wel/niet aan mee te doen en niet voor de stalhouder.

Maar ik vraag me dus af wie dit op zijn stal wel of niet gaat doen, wiens stalhouder hanteert deze regel straks of waarom niet?