Man depressief

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:05

Ik vind het lastig, omdat ik me er totaal niet in kan inleven. Ik zou nooooit negen jaar met iemand samen blijven die in complottheorieën gelooft, laat staan trouwen. Jij duidelijk wel, dus zeggen wat wij zouden doen is voor jou niet zo zinvol.

In ieder geval: blijf vooral wél met hem in discussie gaan. Niet accepteren dat jullie van mening verschillen, niet hierover. Complottheorieën maken zoveel kapot. De engste dictators zijn erdoor aan de macht gekomen of gebleven. Draai de rollen eens om: laat hém maar bewijzen dat zijn ideeën kloppen. Dan loopt hij er vanzelf wel tegenaan dat jij er iets meer van weet dan hij. Of vraag hem waarom hij de medische wetenschap wantrouwt, maar wel blind achter Willem Engel, Robert Jensen of hoe die wappies nog meer heten aanloopt. Met geduld uiteraard - geduld dat je hopelijk bij hem hebt. Wijs hem in gewone mensentaal op alles wat er met die theorieën mis is (dat ze vol ongefundeerde aannamen zitten; dat je ze per definitie nooit kunt weerleggen; dat je wel tien van zulke ideeën kunt bedenken die allemaal even absurd zijn, en elkaar allemaal uitsluiten).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:13

TS schreef dat de complottheoriën voorheen niet zo heftig waren bij haar man.
Maar bij een depressie kan het negatieve voor die persoon juist enorm vergroot worden. Wellicht speelt dat ook mee.
Als hij nu niet depressief was geweest, had hij er wellicht wat milder in gestaan.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 14-10-20 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:13

Wat naar voor jullie zeg :(:)
Hier wel ervaring, maar dan met mijn zorgintensieve zoon. Die vind het leven sowieso moeilijk, en nu helemaal.
En dat is als partner, en als ouder moeilijk om mee om te gaan.
Want net wat je zegt, de verbinding lijkt dan gewoon weg. De depressieve buien, en de daarbijbehorende woorden als 'voor mij hoeft het niet meer' komen dan zwaar aan.
Ik, en misschien jij nemen dat dan persoonlijk op, voelt dan net of je niet genoeg bent om het leven wel de moeite waard te vinden.

Ik struggle daar ook mee, maar probeer daar wel mee om te gaan. En hoe lastig het ook is, het gevoel bij die ander te laten. Het hoort bij hen, en staat los van jou.
Soms moet je daar voor jezelf ook grenzen aan stellen, bijvoorbeeld 'moeilijk om te zien dat je je zo voelt, maar persoonlijk wil ik me daarin niet mee laten trekken. Dus of je bent alleen met je gevoel en ga ik iets doen voor mezelf waarin in plezier uit haal, of we gaan samen proberen iets te vinden waarbij een klein lichtpuntje kan ontstaan.
Als voorbeeld, het is gewoon heel lastig om bepaalde dingen niet al te persoonlijk op te nemen, en sowieso is het moeilijk om iemand waar je zoveel van houdt te zien worstelen.
Knuffel!

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:27

Lieve ts, allereerst heelveel sterkte.
Helaas zien wij (ggz) het aantal depressies/depressieve klachten van mensen die nooit psychische klachten hadden als een idioot oplopen.
Kan het zijn dat jou partner probeert om met het struisvogeleffect niet toe te geven aan de depressieve klachten? Als de maatregelen er niet zijn zijn de klachten er niet?
Onderschat niet wat de maatregelen met gezelschapsbeestjes doen. Als je geen ontspanning meer hebt, je werk als vuil behandeld wordt, niet meer normaal kan douchen/eten dan voel je je al snel echt slecht.
En mocht hij echt depressief zijn, onderschat niet hoeveel die depressie doet en zegt en hoe weinig hij nog als persoon zelf zegt als het echt heftig is.
Als je echt bang bent dat hij zichzelf iets aan doet en hij echt somber is is de weg via de huisarts/huisartsenpost voor een crisisbeoordeling. Het is niet verkeerd om hem laagdrempelig op hulp aan te sturen. Wellicht dat zijn broer daar makkelijker op aan kan sturen?

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:30

Musiqolog, dat jij het niet begrijpt en vind dat een ander zulke denkwijzen er niet op na mag houden, betekend toch niet dat een ieder ander er ook zo mee om moet gaan?

TS geeft aan dat ze er wel mee kan handelen normaal. Agree to disagree principe.
Als je iemand wezenlijk zo wil omturnen, dan moet je er geen relatie mee aan gaan. Want dan moet iemand dus zijn denken en handelen gaan veranderen voor zijn partner en dan ook nog totaal het tegenovergestelde gaan denken en voelen. Dat is geen gezonde relatie en situatie.

Dat je ergens anders tegenaan kijkt is niet vreemd, wel om die in zo'n topic als dit als wappies weg te zetten en daarmee de man van de TS in mijn ogen hier ook onder te scharen.

TS, ik heb je een pb gestuurd met wat meer persoonlijke info. Maar zoek hulp, wil hij niet, dan voor jezelf! Niet zelf mee aanknoeien, dit overstijgt jullie relatie en gevoel voor elkaar.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:32

Wat het advies betreft om wél met hem in discussie te blijven... Als je van plan bent nu elke dag met hem in discussie te gaan kan je beter direct een scheiding aanvragen. Sorry, maar dat is echt slecht advies. Hij heeft er nu geen baat bij dat zijn partner er nu even extra veel tijd en moeite in gaat steken om hem het idee te geven dat hij dom is.

Als je in een depressie zit, voelt álles als een persoonlijke aanval. Op het werk is het dus simpelweg rot en dan pakt meneer Rutte de dingen die het dragelijk maken ook nog af. Dat is even gesproken vanuit iemand die heel hard bezig is met omhoog klimmen uit een zware depressie en dat standpunt dus heel goed kan snappen.

Het leven voelt nu voor hem nu mogelijk als een gevecht dat hij verliest, als je partner dan ook nog elke dag in discussie probeert te gaan dan wordt het echt niet beter. Wees eerlijk: nu is de wereld even voer voor mensen die een andere waarheid zien, maar normaal gesproken hoef je echt niet heel veel last te hebben van een meningsverschil over wat er nu echt met de Twin Towers is gebeurd.

Het zou echt het beste zijn als hij zou inzien dat hij met iemand moet gaan praten. En dat zegt iemand die van jongs af aan ingemept heeft gekregen dat psychologische hulp voor losers is, maar er zelf heel veel baat bij blijkt te hebben. :D

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:43

MarliesV schreef:
Musiqolog, dat jij het niet begrijpt en vind dat een ander zulke denkwijzen er niet op na mag houden, betekend toch niet dat een ieder ander er ook zo mee om moet gaan?

Nou, in dit geval eigenlijk wel. Complottheorieën zijn extreem schadelijk - niet alleen voor je verhouding maar vooral ook voor de maatschappij als geheel. Ze ontwrichten het vertrouwen in de wetenschap, in de rechtstaat en in het onderwijs en brengen enge volksmenners aan de macht. Dat lijkt me reden genoeg om ze uit te roeien. Met argumenten, kennis en ratio wel te verstaan, niet met geweld.

Als je iemand serieus neemt - en ik mag hopen dat je je eigen man serieus neemt - laat je hem niet met waanideeën rondlopen. Juist als je met iemand in discussie gaat, toon je aan dat je hem (of haar) niet dom vindt: je acht hem uiteindelijk voor rede vatbaar, in staat rationeel na te denken. Alleen kleine kinderen, geestelijk gehandicapten en demente bejaarden hoef je niet serieus te nemen - met hen ga je dan ook niet in discussie.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:50

Heel veel sterkte!!
Jij krijgt van twee kanten de klappen :
je werkt in de zorg met alles wat dit in 2020 betekent,
je man steunt jou hier niet in, hij denkt dat het een complot is (hij zal toch niet serieus denken dat de ziekenhuizen leeg waren...?).

Zolang hij niet zelf vraagt om hulp is er op dat terrein weinig wat je kunt doen. (Uiteraard hem steunen dat het een zware tijd is vanwege de beperkingen.)

En zorg vooral heel erg goed voor jezelf!!
Idd: licht de huisarts in, en verzin een aantal dingen die jou energie / rust / steun geven.
:(:)

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Man depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:00

Ik heb toevallig afgelopen week op netflix de documentaire The Social Dilemma gezien, waarin ze uitleggen dat als je eenmaal in die 'conspiracy spiral' terecht komt, dat ook het enige is wat je op je social kanalen ziet. Misschien de docu samen kijken en dit probleem bespreken met hem?

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:02

Shae schreef:
Wat het advies betreft om wél met hem in discussie te blijven... Als je van plan bent nu elke dag met hem in discussie te gaan kan je beter direct een scheiding aanvragen. Sorry, maar dat is echt slecht advies. Hij heeft er nu geen baat bij dat zijn partner er nu even extra veel tijd en moeite in gaat steken om hem het idee te geven dat hij dom is.


De partner moet er zelf ook niet aan onder doorgaan. Het is natuurlijik dubbel zwaar als de partner ook nog eens aan de frontlinie in de zorg werkt. Tja, het zijn al met al hele zware tijden . Daar mogen we ook best bij stil staan.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:08

Ts haar man is helaas zwaar depressief en het zal niet helpen om dan met hem te gaan discussieren over het wel of niet waar zijn van complottheorieen.Ik denk eerder dat hij ondanks alle huidige problemen,waar nu bijna iedereen onder lijdt,weer plezier in het leven moet zien te krijgen.Medische hulp vind ik bij een zodanige depressie wel op zijn plaats.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Man depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:19

Maar door zijn complottheorieën heeft hij het zo zwaar op het moment, het gevoel dat je niets meer mag en dat de overheid het land probeert kapot te maken is natuurlijk een probleem dat veroorzaakt wordt door het geloven van dit soort theorieën. Dus ik denk dat een groot onderdeel van zijn depressie, daar in schuilt. Als hij dat inziet kan hij dat misschien meer loslaten, maar dat is wel het werk van een professional, ik zou hier zeker niet zelf aan beginnen (want uit zich waarschijnlijk alleen maar in ruzie).

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:35

chantalboes schreef:
Maar door zijn complottheorieën heeft hij het zo zwaar op het moment, het gevoel dat je niets meer mag en dat de overheid het land probeert kapot te maken is natuurlijk een probleem dat veroorzaakt wordt door het geloven van dit soort theorieën. Dus ik denk dat een groot onderdeel van zijn depressie, daar in schuilt. Als hij dat inziet kan hij dat misschien meer loslaten, maar dat is wel het werk van een professional, ik zou hier zeker niet zelf aan beginnen (want uit zich waarschijnlijk alleen maar in ruzie).


Nee het gevoel dat je niks mag en dat het land kapot gaat staan los van de complottheorieën.

Passen we hier met zijn alle op dat we deze man niet allemaal stickers opplakken zonder dat we precies weten wat er aan de hand is :=.
Ik lees dat zijn baan flink minder leuk is, dat hij zijn vrije tijd geen ontspanning meer heeft en andere ideeën dan de ts heeft over corona.
Ik denk dat verpleegkundige in het ziekenhuis ( die dagelijks mensen dood zagen/zijn gaan door het virus) ook anders kijken naar de situatie dan een verpleegkundige in de ggz ( present) die mensen depressief ziet worden en het aantal zelfmoorden op ziet lopen door de gevolgen van corona namelijk de maatregelen.
Dat maakt mij geen viruswaanzinhippie. Het maakt de partner van de ts niet meteen gestoord.

Wellicht is het een depressie, wellicht is het een manier van vluchten, wellicht is het ook een schaap met zijn collega’s of wellicht is het heel iets anders.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:24

smurffie schreef:
Passen we hier met zijn alle op dat we deze man niet allemaal stickers opplakken zonder dat we precies weten wat er aan de hand is :=.
Ook wel weer mee eens.
In de laatste posts van de ts lijkt het ook meer alsof de druk even te groot werd voor haar man, dat hij daardoor doorsloeg. En dat naderhand zelf ook wel inzag.
Neemt niet weg dat er wel echt iets aan de hand is, wat niet overgaat door eromheen te leven.
Het advies van Janneke lijkt me zinnig.
Sterkte ts, zorg goed voor jezelf!

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:09

Afbeelding
Zag net dit voorbij komen
Miss biedt dat hoop voor hem

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Man depressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 12:29

Ik hoop inderdaad dat er voor de chauffeurs wat verbetering in komt. Gewoon ergens naar de wc kunnen is vaak al een probleem, laat staan douchen. Gisteren was hij ergens waar ze een oud keetje als toiletruimte hadden geplaats, geen verlichting, geen stromend water, dus handen wassen? Helaas.
Lopen ze per ongeluk ergens waar ze niet mogen zijn, dan krijgen ze gelijk een grote mond. Normaal met elkaar omgaan kan blijkbaar niet. De baas had ook keurig mondkapjes ter beschikking gesteld.. Ik heb serieus nog nooit zoiets gezien, het was een soort heel dun vloeipapier (denk vloeitjes waarmee je sigaretten draait) met draadjes zoals naaigaren voor de oren. Goh, wat zijn we zuinig op de mensen die in onze eerste levensbehoeften voorzien... (hij rijdt levensmiddelen)

Man is wat afgekoeld, rustiger, valt weer wat mee te praten, geen "gevaarlijke uitspraken" meer.

@Chantalboes: denk dat dit best meespeelt ja. Als je gelooft dat je onzinnige maatregelen door de strot gedrukt worden, je ziet daar geen nut van in maar gelooft dat het doel onderdrukking/controle is, dan heb je daar denk ik meer last van dan wanneer je er wel het nut van inziet. Dan ben je veel eerder om te denken, heel ellendig maar schouders eronder, we weten waar we het voor doen.

Musiqolog: Ik snap dat dit een lastige is als je je hierin niet kunt inleven. Elke keer in discussie gaan gaat ons niet helpen, dan kan ik idd beter gelijk de scheidingspapieren aanvragen. Ik ben het met je eens dat waanideëen erg schadelijk kunnen zijn (alleen al door hoe de maatschappij ontwricht en verdeeld raakt). Kritisch denken en niet zomaar overal achteraan hobbelen vind ik dan weer niets mis mee- niet iedere partij heeft zuivere intenties/motivatie. Zo werd dit voorjaar de richtlijn voor zorgverleners aangepast. Eerst stond erin dat er bij een corona-verdachte of besmette client een FFP masker gebruikt diende te worden (deze beschermen werkelijk degene die hem opheeft tegen het inademen van bijv virussen of stofdeeltjes), ineens was dat aangepast naar een chirurgisch mondneusmasker (het simpele "flapje" dat niet rondom geheel aansluit, niet bedoeld is om virussen of andere schadelijke deeltjes tegen te houden, maar juist om te voorkomen dat de drager met zijn spuug een ander besmet, niet om hemzelf te beschermen). Die richtlijn is echt niet aangepast omdat het FFP masker ineens minder nodig bleek te zijn, omdat er wetenschappelijk bewijs zou zijn dat dit werkelijk voldoende bescherming biedt. Nee, er waren tekorten, dus de andere maskers waren zogenaamd ineens wel goed genoeg. Zoiets vind ik best wel heel zorgelijk. Het gaat wel over de gezondheid van mij en mijn patienten. Als het er echt niet is, communiceer dát dan gewoon, maar probeer het niet op zo'n manier te sussen. Als ik ergens een officiële richtlijn bij pak moet ik ervan uit kunnen gaan dat deze ook gebaseerd is op gedegen onderzoek.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 12:30

Heel erg bedankt voor jullie ontzettend lieve, betrokken reacties. Helpt me echt heel erg, geen idee dat je "van een internetforum" zoveel steun kon hebben :o

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Man depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:37

ik hoop dat hij wel in kan zien dat dit allemaal maar tijdelijk is en dat alles er over een half/ driekwart jaar al weer heel anders uit zal zien.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:39

Wat een nare situatie Concorde. Wat ik nu ga zeggen klinkt hard; je kan niet hulp voor hem zoeken. Hij zal hulp willen/zoeken/aanvaarden op het moment en op de manier dat hij er aan toe is.
Je kan hem niet veranderen, dat zal hij zelf moeten doen. Je kan wel hulp voor jezelf zoeken. Dus niet "hoe kan ik hem veranderen" maar "wat kan ik voor mezelf doen om hier niet aan onderdoor te gaan en me niet schuldig te voelen". Dit ligt namelijk helemaal niet aan jou en is niet in jouw handen. Alleen je eigen gedrag ligt in jouw handen.
Je kan natuurlijk wel eens een foldertje geven aan hem met de opmerking "je kan dit eens doorlezen, lijkt me wel wat voor jou" maar hem er door slepen kan je helaas niet.
Sterkte ermee Zorg goed voor jezelf.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:45

Citaat:
het enige dat ik kan bedenken is dat ik zijn broer insein en hem vertel dat ik me zorgen maak. Die deelt zijn mening op dit vlak, hun band is goed, misschien dat ie bij hem wel zijn verhaal kwijt kan waardoor het iets afzwakt. Iemand tips of ervaringen?

Dit vind ik een heel strak plan. Dit gaat jouw competentie verre te boven en als broerlief een ingang kan vinden is dat goed.

En verder→
voel je niet schuldig over zijn stemmingen;
realiseer je dat jij geen enkele invloed op zijn stemmingen kunt uitoefenen
dat alles adviezen en tips niet zullen aankomen want dat is onderdeel van het proces
en wellicht dat je er met de huisarts ook nog over kunt praten en dat jij je zorgen maakt.

Verder als ervaringsdeskundige wil ik je heel erg veel sterkte wensen. Dit soort mensen zijn in staat om de zon ook uit jouw leven weg te halen en het is zooo moeilijk om daar een weg in te vinden. :knuffel:
Ik hoop voor jullie dat het echt iets tijdelijks is dat te maken heeft met de covid crisis.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:47

Heftig TS!
Depressie en dan de heftige exposie van bizarre complotten waar je ook nog eens gevoelig voor bent kan natuurlijk leiden tot ongestuurde waanbeelden of psychoses. Misschien is hij stiekum die lijn stiekum al over.
Ik zou minimaal zelf even met de huisarts praten, dat helpt je misschien met ideeen hoe je hem kunt sturen richting hulpverlening.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:51

Wat naar om je man zo te zien. Kan het wel goed begrijpen. Zelf ook partner die chauffeur is en zet toevallig vanmorgen in een topic nog een stukje neer over wc bezoeken. Helaas wat pvda stukje betreft zal voor mijn partner het probleem niet veranderen ivm hij zo goed als niet op snelwegen rijdt.

In zo'n vrachtwagen kan je lang nadenken door de stilte om je heen maar daarnaast heb je je sociale met lossen of even gezellig eten met chauffeurs onder elkaar. Nu zitten ze in een kleine ruimte, worden door mensen die ze normaal koffie aanboden weggestuurd enz. In het begin denk je nog wat is dit maar hoe vaker het gebeurt hoe meer het binnenkomt. De chauffeurs groep is absoluut een groep waar niet aangedacht is.

Dat hij nadenkt over wat hij leest/ziet/hoort. Internet maakt je gek. Zelf ook ondervonden dat ggd mij iets verteld en waar ik op bokt moet achterkomen dat ze de waarheid niet vertellen. Internet staat vol inmiddels met alle corona kanten maar owee lijkt wel als je een andere mening hebt want dan wensen ze je soms zelf dood. Ook dit soort dingen kan je man lezen en hem verder triggeren. Is hij er gevoelig voor dan is de kans groter dat elke website en reacties binnen komen.

Zelf heb ik deze week erg last van de maatregelen. Vb ik kan absoluut geen mondkap op en ja dat is mijn probleem in principe maar betekend wel dat ik weer nergens heen kan. Dit jaar ben ik hooguit 8x van huis geweest door alles (ziekte) en ja heb enorm behoefte aan even de gezelligheid buiten huizen. Wil er even uit maar ik wordt geweigerd heb ik gister wel gemerkt. Ja dat doet zeer....

Het weigeren van normale zaken zoals kunnen eten/douchen/toilet voor jouw partner mag en kan niet normaal zijn en natuurlijk ook voor deze hele groep.

Misschien dat je met je partner kan bespreken om nieuws/social media te vermijden. Zet nieuwssites weg/uit vanaf je fb enz. Weet niet of hij ook wel is redelijk in de buurt rijdt, misschien kan je hem is verrassen om naar hem toe te rijden en hem te verrassen met een gezellig samengesteld etentje bij de vrachtwagen. Mocht hij in de omgeving hoorn rijden, hij mag altijd mee komen eten of een warm bakkie koffie komen halen. En natuurlijk ook naar de wc:D

Hoop voor hem en alle chauffeurs dat er een oplossing gaat komen. Denk je dat hij er anders in zal gaan staan qua denken als hij zich weer welkom voelt op het losadres?

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:03

Citaat:
Complottheorieën zijn extreem schadelijk - niet alleen voor je verhouding maar vooral ook voor de maatschappij als geheel. Ze ontwrichten het vertrouwen in de wetenschap, in de rechtstaat en in het onderwijs en brengen enge volksmenners aan de macht. Dat lijkt me reden genoeg om ze uit te roeien. Met argumenten, kennis en ratio wel te verstaan, niet met geweld.


Half off topic.
Ik ben zelf niet zo van de complotten.
... maar ik ben wel geneigd te geloven dat bepaalde complotten voor mensen wel een functie hebben.
(Welke precies laat ik nu in het midden.)
Zoals ik ook wel zeg dat ik een soort jaloers ben op 'klimaatontkenners' - het scheelt een hoop zorgen als je denkt dat er niets aan de hand is (veel lange mooie zomers en warme winters en verder lang leve de lol).

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:30

Ik moest van de week aan je denken. Hoe gaat het met je man en met jezelf?

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 22:37

Sizzle schreef:
Ik moest van de week aan je denken. Hoe gaat het met je man en met jezelf?

Ik had je berichtje gemist :roll: Lief! Scrollde over het corona-bord en kwam mijn eigen berichtje weer tegen.

Het is een tijdje best heel goed gegaan. Niet omdat er nou zoveel veranderde, maar doordat we in gesprekken hierover niet meer zo ingingen op de verschillen in mening maar de raakvlakken opzochten (mn. ik, er moet toch iemand de verstandigste zijn zeg maar O:) ). Maar ook hij benoemde dan wel "ik weet dat jij er dáár niet zo in gelooft... blabla" en dan werd het dus geen discussiepunt maar hadden we een stukje gemeenschappelijk (bijv "maatregel niet logisch") en een stukje 'agree to disagree' (bijv. het is Bill Gates die erachter zit)..
Echt vrolijker was hij niet, maar hij zocht iig niet steeds de confrontatie met mij op.

Tot nu, met de avondklok en het gerel. Hij vindt de rellen volkomen logisch "mensen zijn er klaar mee onderdrukt te worden" (al vindt hij dat winkels plunderen niet kan), vuurwerk naar politiepaarden gooien? Geen probleem, want die agenten te paard hadden daar helemaal niet moeten zijn. Mensen mogen tenslotte gewoon protesteren. Dat de relschoppers nu elkaar op FB oproepen om zelf wapens te maken en te gaan rellen, komt juist door de politie, want dat is allemaal tuig die zomaar van zich af meppen/trappen.

Nou denk ik heus niet dat iedere politieagent/ME'er die van zich af slaat dat altijd terecht doet (als je zo'n rellende groep van straat moet vegen kan ik me voorstellen dat collateral damage voorkomt en er zal ook onder politie wel eens een haantjesfiguur zitten ), maar als jij zogenaamd "vreedzaam protesteert" en zorgt dat je niet in een groep met tuig terecht komt, lijkt het me sterk dat je in elkaar wordt getimmerd door een ME'er. Maar daar denkt man dus anders over. Hij hoopt oprecht dat het uitloopt op een burgeroorlog; want dan gebeurt er tenminste iets
Ik sta hier zó anders in, blijf dus dat steeds maar benadrukken en aangeven dat mij daarover proberen te overtuigen geen zin heeft, maar hij zat zo in emotie dat ie dan kinderachtig vervelend gaat doen. Volgens mij vindt hij mij dan oprecht een dom wicht, benoemde dat ik dan maar lekker in mijn droomwereldje moest leven als ik alles zo prima en perfect vond. Dat vind ik uiteraard ook niet (zeg ik ook). "Nou dat vind je dus wel want anders zei je dat niet". Echt een hopeloze discussie. Ik heb nog een keer gezegd dat hij mag vinden wat hij vindt, maar niet denigrerend naar mij hoeft te gaan doen, maar hij vindt -op hoge toon- natuurlijk dat ie dat niet doet. Toen heb ik de telefoon opgehangen. Tussendoor 5 x aangegeven dat dit geen zin had en we dit onderwerp beter konden laten rusten, maar dat kon hij blijkbaar niet.

Is wat. Dat je na 9 jaar gelukkig samen eindelijk gaat trouwen en er dan fundamenteel zo'n verschil is dat je twijfelt of je er wel goed aan gedaan hebt -O-