Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:24

Blussem schreef:
Nu hoorde ik op medische grond onder de verplichting uit zou kunnen komen. Zou jij dan in dit geval van uitslag een briefje kunnen krijgen van de huisarts?

Zoveel medische klachten heb ik niet. Alleen een droge kring op mijn gezicht.

Er schijnt nogal veel onduidelijkheid te zijn over medisch of niet. Sommige mensen krijgen gewoon een boete ook al dragen ze een medische verklaring bij zich

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:30

In Amerika gaan veel “medische verklaringen” de ronde, dus ergens snap ik het wel.
Zijn er oprechte medische gronden waarop een mondkapje dus niet hoeft? Zo ja, wat voor aandoeningen moet je dan aan denken?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:36

Voor de chirurgische flapjes moet je wel flink kortademig zijn willen ze het serieus nemen. Voor de medische is bijv. zwangerschap in principe al een contraindicatie (weet niet of dat land afhankelijk is).
Er zijn een hoop sjoemelaars die tegen betaling een valse verklaring schrijven. Ik kan me daar eigenlijk niet zo over opwinden. Zolang je afstand houd en niet in slecht geventileerde ruimtes zit is dat eigenlijk nog het belangrijkste.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:39

Ik denk niet dat uitslag het gaat doen. Als je kijkt voor bijvoorbeeld autogordels, moet je echt aan zwaarwegende medische redenen denken. Longklachten die daardoor verslechteren bijvoorbeeld of gezichtafwijkingen, maar ook een laatste trimester van de zwangerschap kan misschien een reden zijn.
Je eigen huisarts mag die verklaring ook niet schrijven normaal gesproken, dat moet een onafhankelijk arts besluiten.

Overigens betekend dat niet direct dat je dan zonder mondkapje in het OV mag, die mogen je nog steeds weigeren.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:47

Een zus van mij kan om medische redenen geen mondkapje dragen. Zij gebruikt een gelaats scherm. Met dat scherm is ze van de week de tram uit gezet. Helaas, in de Metro, trein en bus wordt een scherm wel toegelaten, maar de tram niet (of bij de betreffende tram bestuurder niet). In ieder geval, ze is een stuk gaan lopen.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:49

Imandra: ik weet niet wat de gronden zijn waarop het niet hoeft, maar wat ik in elk geval redelijk zou vinden in bepaalde gevallen is:

- ernstige longproblemen (waarmee iemand dus al flink benauwd is zonder mondkapje)
- andere luchtwegproblemen met bv vergroeiingen of een tracheotomie (gaatje in de luchtpijp, iemand die dus niet ademt via neus/mond)
- ernstige ptss waar het een trigger voor is
- mensen die het wel kunnen dragen maar niet zelfstandig op kunnen zetten
- mensen met meervoudige beperking / ernstig verstandelijke beperking waar het erg veel stress geeft of niet blijft zitten
- ernstige allergische reacties (richting anafylactische shock of ernstige astma-aanvallen) bij meerdere verschillende soorten

Daar vallen de meeste mensen overigens echt niet onder. En zelfs bij deze mensen denk ik dat het niet betekent dat alles ongezien kan. Maar wel dat we die ruimte zouden moeten maken. (Maar nogmaals: dat gaat dan om misschien 2% van de bevolking?)

Wat vooral heel jammer is: de mensen die dat echt betreft wil je op hun woord geloven. Die hebben vermoedelijk al meer dan genoeg voor hun kiezen en het is nogal vervelend om steeds te moeten bewijzen dat je echt wel 'erg genoeg' bent voor de uitzondering. Maar het is heel vervelend omdat als je iemand tegenkomt zonder mondkapje, dat in verreweg de meeste gevallen gaat om iemand die er gewoon ruzie om wil maken, niet om iemand die het echt niet kan. Ik weet niet hoe we de belangen van mensen met ziekte en beperkingen kunnen verdedigen zonder dat het steeds gekaapt wordt door relschoppers.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:54

IMANDRA schreef:
In Amerika gaan veel “medische verklaringen” de ronde, dus ergens snap ik het wel.
Zijn er oprechte medische gronden waarop een mondkapje dus niet hoeft? Zo ja, wat voor aandoeningen moet je dan aan denken?


Ik werk met (zware) copd patiënten en voor hen is het echt nauwelijks te doen er een te dragen. Je ziet niet altijd aan de buitenkant dat ze nauwelijks werkende longen meer hebben, maar een mondkapje is dan eigenlijk niet te doen. De meesten hebben zo’n plastic geval, dat is nog het minst erge maar die werken ook niet want ze sluiten niks af.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:57

Citaat:
- ernstige longproblemen (waarmee iemand dus al flink benauwd is zonder mondkapje)

Zelfs met 30% longinhoud is er een goed kapje te vinden op zelf te maken..
Ook nog brildragers maar het gaat prima

Als je longpatient bent loop je er echt niet de hele dag mee hooguit een boodschapje of iets anders dat geen uren duurt

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:00

Zullen we dat soort beoordelingen aan de professionals die er voor geleerd hebben over laten? :o

En juist daarom is een verklaring straks zo belangrijk, zodat niet jan en allemaal hoeft en mag beoordelen of je wel zonder mondkapje mag lopen. Krijg je alleen maar gedoe van.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:02

Echwel schreef:
Citaat:
- ernstige longproblemen (waarmee iemand dus al flink benauwd is zonder mondkapje)

Zelfs met 30% longinhoud is er een goed kapje te vinden op zelf te maken..
Ook nog brildragers maar het gaat prima

Als je longpatient bent loop je er echt niet de hele dag mee hooguit een boodschapje of iets anders dat geen uren duurt


Je longinhoud zegt lang niet alles over de ernst van longproblemen....
als je meer longinhoud hebt maar een forse obstructie waardoor de lucht normaal gesproken al amper naar buiten kan komen is een mondkapje in welke vorm dan ook een ware hel, mensen hebben echt het gevoel te stikken, wat niet alleen een psychologisch gevoel is als je de anatomie en werking van longen een beetje kent.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:03

Je kan een mondkapje lang genoeg op hebben om met ademlast onderuit te gaan en bijna knock out in een winkel. Ik spreek uit ervaring, ging gestrekt in een duitse supermarkt van de zomer omdat mijn longen weer eens geen zin hadden. Voor duitsland zou ik voldoende last hebben tot mijn verrassing voor een ontheffing. In nederland probeer ik me zo lang mogelijk te redden met mondkapje. Een onderstuk werkt al iets gelukkig. Dus ook "even kort" kan al teveel zijn bij de minste inspanning helaas.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:06

Zie dat rijksoverheid er zelf al wat over zegt:

Citaat:
Uitzonderingen
De verplichting tot het dragen van een mondkapje geldt niet voor mensen die vanwege een beperking of ziekte geen mondkapje kunnen dragen of opzetten. De politie en boa’s kunnen mensen vragen zelf aannemelijk te maken dat deze uitzondering voor hen geldt. Mondkapjes zijn ook niet verplicht tijdens het sporten, acteren, muzikale repetities of optredens en het geven van interviews op radio en tv.

De mondkapjesplicht is vastgelegd in een ministeriële regeling, die door de ministers De Jonge (VWS), Grapperhaus (J&V) en Ollongren (BZK) naar de Tweede en Eerste Kamer is gestuurd, tegelijk met de ministeriële regeling met de maatregelen die in de huidige noodverordening staan. Op basis van de tijdelijke coronawet heeft het Parlement zeven dagen om zich over deze regelingen te buigen. De regelingen, en dus ook de mondkapplicht, gelden in eerste instantie voor drie maanden. Na die periode is verlenging mogelijk. Zodra er geen medische noodzaak meer is worden de regelingen weer ingetrokken.


Dus in dit geval zijn er geen vaste kaders of beoordelingen rondom de uitzonderingspositie. Als je zelf nadeel ondervindt moet je dat aannemelijk maken. Meestal kun je dan een verklaring bij een arts aanvragen, vaak kan dat niet bij je eigen huisarts maar kan die je wel helpen met een collega bijvoorbeeld. Of je HA kan een verklaring van geen verklaring afgeven.

Ik ben zelf nooit zo fan van deze constructies, de verantwoordelijkheid voor aannemelijk maken ligt bij de persoon zelf en je moet maar hopen dat de tegenpartij accoord gaat met jou “aannemelijkheid” terwijl ze zelf medisch 0 scholing hebben.

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:07

God wat lopen jullie weer op de zaken vooruit :+

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:09

Nog maar 2 weken he :D als je denkt die verklaring heel hard nodig te hebben en op 1 december aan huis gekluisterd te moeten zitten omdat je nergens meer binnen mag moet je toch wel actie ondernemen :D

Edit: 10 dagen, tijd vliegt :')

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:11

Merk om mij heen dat iedereen met longklachten ook die moeite hebben met kapjes, gewoon zorgen dat ze ze zo kort mogelijk op hoeven te hebben.

Langste dat je ze dragen moet is in ziekenhuis of bij dokter
Veel hebben er zo een plastic stukje onder dat ademen makkelijker gaat.

Boodschappen laten ze thuisbezorgen of bij pick-up punt

Leven is saai, maar groepsapp werkt hier heel goed bij

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:46

Bedankt voor de toelichting :j Was ook een oprechte vraag, geen veroordeling, hoop dat dat duidelijk was.

Ik denk dat het wel goed is dat echt een onafhankelijk en betrouwbare arts deze enkel kan uitgeven. Ik meen gelezen te hebben dat een aantal huisartsen in Amerika zulke verklaringen uitgeven omdat ze het niet eens zijn met de mondkapjesplicht (uitgeven aan gezonde mensen).

Neem overigens ook aan dat als je dusdanig veel last hebt van een mondkapje, het sowieso niet zo verstandig is om je tussen de mensen te mengen ivm het verhoogde risico van een ergere vorm/erge bijwerkingen van covid? Lijkt me?

@Relaxed: Je hebt wel vaak iets te klagen wbt het onderwerp waar men het over heeft of de manier van reageren, of niet, haha :))?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:51

Klagen valt wel mee hoor, ik maak er alleen wel opmerkingen over. :+ Wat heeft het zin om je druk te maken over die mondkapjes.. En dan vooruitlopen op vrijstellingen, terwijl nog niemand weet hoe dat in de praktijk gaat worden. En dan vrijstelling obv uitslag rond je mond, bizar :')

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:03

SusanH schreef:
Ik kwam deze vanmorgen tegen. Ik moest er heel erg om lachen:
[ Video ]


_O- _O- Heerlijk, lekker lachen. Hier al een keer gehad dat mijn mondkapje thuis lag en dan draai je om op de parkeerplaats voor de verbaasde blikken en dan knarst en piept het wel van binnen. Nu zal ik voortaan die gekke kop van irritatie factortje voor me ogen zien. Dat scheelt.

Ach die mondkapjes. We dragen ze hier al een jaar, is gewoon verplicht. Als je er echt last van heb, maak dan zelf paar enkele dunne kantoenen die doen niet zoveel maar je voldoet wel aan de verplichting.
Op dit moment draag ik kapjes die ik gekocht heb (zijn wel professioneel en 3 laags) en daarover doe ik een een eigen gemaakte super dunnen die ik kan strikken achter mijn hoofd, zodat alles perfect blijft zitten want al die mondkapjes daar verzuip ik in. Ik heb te klein gezocht en dat is echt irritant zo'n schuivend mondkapje. Nu blijft alles perfect zitten, bril beslaat niet meer. Donc→ dus parfait→ perfect!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 20-11-20 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:05

Imandra, ik denk dat veel mensen dat inderdaad niet doen, maar je hebt niet altijd keuze, bijvoorbeeld niet als je ook moet reizen voor zorg. Maar ook: je kunt mensen niet eindeloos binnen laten zitten, en dan is het nou juist dat iedereen die het wel kan zo voorzichtig zou moeten zijn (met behoorlijke mondmaskers) dat het voor de mensen die het niet kunnen toch veilig is.
Dat een groot deel van die mensen nu nergens heen gaat klopt wel, maar is niet echt eerlijk.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:11

Shadow0 schreef:
Imandra, ik denk dat veel mensen dat inderdaad niet doen, maar je hebt niet altijd keuze, bijvoorbeeld niet als je ook moet reizen voor zorg. Maar ook: je kunt mensen niet eindeloos binnen laten zitten, en dan is het nou juist dat iedereen die het wel kan zo voorzichtig zou moeten zijn (met behoorlijke mondmaskers) dat het voor de mensen die het niet kunnen toch veilig is.
Dat een groot deel van die mensen nu nergens heen gaat klopt wel, maar is niet echt eerlijk.


Maar met verstand gaat dat wel
De bossen in of gewoon lekker buiten zijn

Wij hebben van de longgroep bij fysio dus een app en iedereen probeert toch al is het maar met scoot even buiten te zijn enz

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:11

secricible schreef:
Ik denk niet dat uitslag het gaat doen. Als je kijkt voor bijvoorbeeld autogordels, moet je echt aan zwaarwegende medische redenen denken. Longklachten die daardoor verslechteren bijvoorbeeld of gezichtafwijkingen, maar ook een laatste trimester van de zwangerschap kan misschien een reden zijn.
Je eigen huisarts mag die verklaring ook niet schrijven normaal gesproken, dat moet een onafhankelijk arts besluiten.

Overigens betekend dat niet direct dat je dan zonder mondkapje in het OV mag, die mogen je nog steeds weigeren.

Ik ben ook niet van plan om het mondkapje te weigeren vanwege mijn uitslag. Veel mensen hebben dit.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:12

Als je tot een hoog risico groep behoort vertrouw je sowieso niet op het verantwoordelijkheidsgevoel van anderen neem ik aan.
De vader van een collega heeft een donororgaan en staat op dusdanige immuunonderdrukkende middelen dat iedere verkoudheid zijn einde kan zijn. Die gaat er zeker niet vanuit dat hij ineens veiliger is want weet jij veel hoe iemand met het mondkapje omgaat. Hij vermeidt sowieso in het verkoudheidsseizoen mensencontact en dat is nu niet anders.

Bloodymary
Berichten: 4536
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:14

Ik heb er in Nederland eigenlijk nog maar 1 keer een op gehad. Bij de Sligro, omdat ze het daar verplicht stelden.

Waarom is het in Frankrijk al een jaar Pien? Toch pas vanaf maart of april, mag ik hopen? Maar het lijkt al een jaar natuurlijk....

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:14

Ik heb een longinhoud van jan k×t, kortademig en benauwd en geen last van een kap. Word enkel wat warm er onder maar krijg het beslist niet benauwder.
Mensen moeten niet zo zeuren en zaniken over dat ding op hun kop. Je gaat er geen marathon mee lopen ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:15

Popstra schreef:
Ik heb een longinhoud van jan k×t, kortademig en benauwd en geen last van een kap. Word enkel wat warm er onder maar krijg het beslist niet benauwder.
Mensen moeten niet zo zeuren en zaniken over dat ding op hun kop. Je gaat er geen marathon mee lopen ofzo


Precies dit :j