Zenuw schade en stroomdraad

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Zenuw schade en stroomdraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-21 00:34

Beste bokkers,

Dit is echt een enorm aparte vraag maar kon er niks over vinden op Google. Ik heb in mei een ongeluk gehad waarbij ik zenuw schade opgelopen heb, mijn zenuwen zijn in mijn pols door midden gegaan en moeten terug naar mijn vingertoppen wat enorm lang duurt. Een groot deel is al herstelt en kan mijn hand weer redelijk normaal bewegen. Alleen het gevoel in mijn pink en ringvinger is nog voor een groot deel weg. Nu heb ik een week naar de operatie een “kortsluiting” in mijn zenuwen gehad. Doordat ik rookte (heel dom natuurlijk) maar ik wist niet dat roken invloed op zenuwen heeft wat de dokter me later vertelde. Ik kon toen opeens niks meer in me lichaam bewegen en viel om.

Nu komt mijn “aparte” vraag, ik ben inmiddels weer veel bij de paarden en natuurlijk dus ook bij het stroomdraad. Nu ben ik dus echt als de doods bang voor het draad aangezien ik niet weet wat een schok zou kunnen doen met mijn zenuwen. Nu is mijn vraag dus of deze angst terecht is of niet. Heeft iemand hier ervaring mee of weet of dit schadelijk zou kunnen zijn voor mijn herstel of dergelijk. Het is nu namelijk heel vervelend om de paarden binnen en buiten te zetten omdat ik echt als de dood bang ben en eigenlijk niet eens het handvat durf vast te houden.

In bezit van het knapste arabiertje op stal <3


lies_sparkle
Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Zenuw schade en stroomdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 00:37

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Een stroomschok zorgt naar mijn weten niet voor een kortsluiting die je hebt gehad.
Waarom bel je morgenochtend niet even met de dokter?
Die kan je vast meer vertellen en je gerust stellen.
Kan me voorstellen dat zo buitenzetten niet heel prettig is!

axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 00:42

Ik heb geen verstand van zenuwen. Maar schrikdraad is in principe ontworpen om niet schadelijk te zijn (hoge spanning maar lage stroomsterkte). Voor de zekerheid zou je kunststof handschoenen aan kunnen doen en een handdoek kunnen gebruiken om je handen en het handvat droog te houden. Dan moet je blind tegen de draad aan lopen wil het mis gaan.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Brainless
Berichten: 29663
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Zenuw schade en stroomdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 00:48

Kun je niet uit voorzorg het stroom eraf halen tijdens het binnen/buiten zetten?
Hier gaat het stroom er altijd af als ik bezig ben.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Kelan
Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 14:36

Volgens mij hoef je je daar geen zorgen over te maken.

Ik heb ook zenuwschade (bij mij moet het vanaf de schouder terug groeien, dat duurt nog langer ;-) ).
Ondertussen heb ik ook wel eens stroom vd draad gekregen. Behalve dat dat net als normaal vervelend is, is daar verder niets mee gebeurd.

Verder heb ik meerdere EMGs gehad. Daar sturen ze heel gericht stroomstootjes door je spieren/zenuwen om te kijken wat het doet /hoe het het doet. Dat zal misschien iets minder sterk zijn qua stroom van de draad (hoewel dat niet zo voelde :o ) maar dat zouden ze het neem ik aan niet doen als het schadelijk was voor herstel.

De neurochirurg gaf inderdaad ook wel aan dat het beste wat ik zelf kon doen om herstel te bevorderen is gezond leven: gezond eten en niet roken.....

*****************************************

Cherdenise
Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 14:47

Ik weet niet of het kwaad kan of niet maar voor he eigen angst kun je wellicht de stroom uit doen en die wat dikkere rubberen (werk) handschoenen aan. Heb ik ook en kun je makkelijk het handvat mee vastpakken

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Zenuw schade en stroomdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:23

De schok van schrikdraad beinvloedt je spieren. Eigenlijk doet schrikdraad iets dat je zenuwen ook doen: een elektrisch stroompje naar je spieren sturen. Schrikdraad doet dat een stukje heviger en ongecontroleerder, maar zonder dat je zenuwen er ook maar iets meer te maken hebben. Die worden juist omzeild.

LWDaisy
Berichten: 4718
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:31

Ik zou ook aanraden om de stroom uit te schakelen als je de draad moet openen, dat doe ik hier ook standaard. Heb eens een flinke mep van de stroom gehad, ben toen echt onderuit gegaan, godsamme wat een krachtige stroom was me dat :') Sindsdien zet ik hem altijd af haha.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Brainless
Berichten: 29663
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 18:52

Ibbel schreef:
De schok van schrikdraad beinvloedt je spieren. Eigenlijk doet schrikdraad iets dat je zenuwen ook doen: een elektrisch stroompje naar je spieren sturen. Schrikdraad doet dat een stukje heviger en ongecontroleerder, maar zonder dat je zenuwen er ook maar iets meer te maken hebben. Die worden juist omzeild.

Met stroom kun je zenuwen (tijdelijk) uitschakelen dat noemen ze een zenuwblokkade.
Ook een tens apparaat werkt op de zenuwen om pijnprikkels te verminderen.
Zenuwen worden niet omzeild als je stroom krijgt omdat ze eenmaal in je lichaam zitten en als je een schok voelt.. werken dus je zenuwen (die oa pijn doorgeven).

Ik heb last van een zenuw in mijn rug en heb eenmaal zo'n schok gehad dat ik dagen mijn been moeilijk kon gebruiken, vandaar dat sinds die tijd altijd het stroom eraf gaat als ik bij de paarden bezig ben.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DoretteK, Jintexx, Rachral, SemrushBot, VogeltjeM, YandexBot en 43 bezoekers