Viruswaanzin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:12

Het bokt beheer zou kritischer moeten kijken naar hoe ver de vrijheid van meningsuiting mag gaan. Facebook, twitter en youtube nemen niet voor niets maatregelen. Je mag de avondklok vervelend vinden, je mag het nut van de maatregel in twijfel trekken, maar ik vind het écht te ver gaan om te beweren dat de avondklok er is vanwege een dubbele agenda of boosaardig plan. Dat soort onzin ga je maar verkondingen ergens in de diepe krochten op internet ofzo.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:15

Arabesk schreef:
Het bokt beheer zou kritischer moeten kijken naar hoe ver de vrijheid van meningsuiting mag gaan. Facebook, twitter en youtube nemen niet voor niets maatregelen. Je mag de avondklok vervelend vinden, je mag het nut van de maatregel in twijfel trekken, maar ik vind het écht te ver gaan om te beweren dat de avondklok er is vanwege een dubbele agenda of boosaardig plan. Dat soort onzin ga je maar verkondingen ergens in de diepe krochten op internet ofzo.


Ja maar dan moet Bokt modereren op de inhoud en dat willen ze niet.
Ik ben het volledig met je eens, andere platformen doen het ook. Wellicht is Bokt qua vorm anders, dit soort (imo gevaarlijke) onzin wordt hier ook gewoon verspreid, en of het nu tegengas krijgt of niet, ik denk écht dat er wel mensen zijn die dit zo geloven omdat ze bijv al twijfelen over de maatregelen. Een paar anonieme mensen die tegengas geven doen daar niet zo veel aan af (cognitieve dissonantie doet veel...).

Eigenlijk net als de trump-extremisten. Die hebben nu veel minder platform om ook andere mensen op te zwepen voor die onzin. Dat zou Bokt ook op het oog moeten hebben.

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:18

Absoluut oneens hier....

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:19

Jildau, dat die vluchten uit Engeland al veel eerder volledig stil hadden moeten staan ben ik met je eens ja.
Maar is het nu echt nodig om burgers als kleine kinderen te behandelen? Ja blijkbaar wel, zo gedraagt een groot deel zich in ieder geval wel.
Alles een paar weken lang volledig op slot, bedrijven dicht, niemand op straat, ja dat helpt vast en zeker. Maar ik vind het absurd dat het nodig is, dat mensen het niet uit zichzelf voor elkaar krijgen om een paar weken lang voorzichtig te doen en thuis te blijven..

mysa

Berichten: 10477
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:28

Ik vind het op bokt enorm meevallen, in zoverre dat ik weinig of geen opruiende teksten zie verschijnen en dat degenen die alternatieve
feiten presenteren behoorlijk veel tegengas krijgen.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:28

Jildau schreef:
bigone schreef:
Inderdaad, al een jaar horen we van velen dat de overheid te laat ingrijpt, nu zijn ze er een keer op tijd bij en alert en deugt het weer niet.


Op tijd? Dat ze afgelopen woensdag eindelijk besloten hebben dat het met die tig vluchten uit Engeland elke dag maar eens afgelopen moet zijn? Dat zijn dingen waar ik met de pet niet bij kan en wat veel eerder had gemoeten.

En hoeveel mensen worden er dagelijks met die "tig vluchten" vervoerd? En hoeveel daarvan hebben ook daadwerkelijk NL als reisdoel? En hoeveel van die reizigers die NL als reisdoel hebben en geen valide reden hebben om hier te zijn en worden niet tegen gehouden door de douane?
Het is echt niet de zoete inval, zie bijvoorbeeld:
https://nos.nl/artikel/2362912-tien-bri ... -niet.html
https://www.at5.nl/artikelen/206697/zon ... p-schiphol

Ja, ik begrijp de emotie achter een dergelijk bericht. Maar ik persoonlijk mis de informatie om er daadwerkelijk iets van te kunnen vinden. Schiphol is een transferluchthaven bij uitstek. Dat mensen uit Engeland op Schiphol vliegen betekent nog niet dat ze ook in NL moeten zijn. En er zitten ook mensen tussen met een valide reden om hier heen te reizen. Beter borgen dat de quarantaine regels worden nageleefd zou wel helpen. Australië brengt reizigers verplicht onder in een aangewezen hotel. Dat zouden we in NL ook kunnen doen. En daar goed toezicht op houden.

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:39

Ik heb daar al vaker naar gezocht.. Want "Al die vluchten uit de UK!!!!"... maar inderdaad, hoeveel zijn het er, wie zitten erin en wie en hoeveel stappen hier daadwerkelijk uit..
Zonder die cijfers vind ik het roepen gewoon onrust zaaien en napraterij

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:46

Ik heb daar ook wel eens naar gezocht maar er is weinig over te vinden inderdaad. Ik las dat er vooral nog zo veel bijna lege vluchten heen en weer vliegen.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:50

Een tijdje terug zag ik 500 mensen per dag langskomen als aantal dat werkelijk in Nederland uit stapt.

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:06

ik kon alleen vinden dat normaal dagelijks 250 vluchten uit het UK hier landen, en een kwart daarvan op doorreis is. Nu zijn dat er 16 per dag (misschien ook een kwart doorreis, of een groter aantal op doorreis?) En hoeveel daarvan is vracht? Ik heb geen idee..

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 17:33

Voor mijn werk zie ik wekelijks van binnen de vluchten van en naar de UK. Dit zijn geen toeristen, uiteraard. Dit zijn mensen die doorgaans móeten reizen, bijvoorbeeld voor familie of een herplaatsing van werk. De vluchten zitten over het algemeen halfvol en bijna niemand stapt buiten de deuren van Schiphol. Op een vlucht van 60 passagiers hebben er 59 een doorverbinding.

Hopelijk schijnt dat iets meer licht op wat er wel of niet binnenkomt. De vliegmaatschappijen en luchthavens laten echt niet zomaar alles en iedereen inchecken. Buiten dat moet elke UK-passagier een PCR test van maximaal 72 uur oud hebben, én een sneltest aan de gate voor het boarden. Het zijn zo ongeveer de meest veilige vluchten geworden van de hele EU :+

Anoniem

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 19:17

De horeca in mijn stadje maakt zich intussen grote zorgen. Want relschoppers die hun spullen slopen kunnen ze er echt niet bij hebben nu. |(

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:10


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:23


secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:26

Earth schreef:
https://www.ad.nl/gezond/meer-doden-tij ... kr-PcvyfzA

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... ovkXZJTc2U

Ik kom deze links tegen op mijn tijdlijn. Kloppen deze cijfers? Want dan snap ik dat men denkt dat de maatregelen overdreven zijn.



Je bent oversterfte en bevestigde overlijdend door corona aan het vergelijken. Dat wordt veel gedaan om de boel te bagatelliseren, maar is dus niet juist.

De cijfers van het ad moet je vergelijken met de oversterfte van 2020 om een goede vergelijking te maken. Heb ze nu even niet paraat, maar zijn vrij goed te vinden bij het rivm.
Uit mijn hoofd weet ik dat de oversterfte van de griepgolf uit 2018 (een extreem jaar) in april al overtroffen werd door corona.
Laatst bijgewerkt door secricible op 28-01-21 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:27

secricible schreef:
Earth schreef:
https://www.ad.nl/gezond/meer-doden-tij ... kr-PcvyfzA

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... ovkXZJTc2U

Ik kom deze links tegen op mijn tijdlijn. Kloppen deze cijfers? Want dan snap ik dat men denkt dat de maatregelen overdreven zijn.



Je bent oversterfte en bevestigde overlijdend door corona aan het vergelijken. Dat wordt veel gedaan om de boel te bagatelliseren, maar is dus niet juist.


Kun je dat beter uitleggen? Ik ben erg moe en snap dat niet helemaal momenteel. :')

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:29

Molenbergs , Van Ranst en Devroey hun berichten bekijk ik al niet meer
wat een paniekzaaiers zijn dat .. niets anders dan negativiteit .. en ze kijken enkel naar hun vakgebied
alle andere bijhorende ellende telt niet mee voor hun

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:32

Earth schreef:
https://www.ad.nl/gezond/meer-doden-tij ... kr-PcvyfzA

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... ovkXZJTc2U

Ik kom deze links tegen op mijn tijdlijn. Kloppen deze cijfers? Want dan snap ik dat men denkt dat de maatregelen overdreven zijn.

Wat is er dan zo opvallend aan die cijfers volgens jou? Het aantal Covid-19-doden ligt inmiddels fors boven de oversterfte tijdens die griepgolf die wordt aangehaald, en het percentage patiënten dat medische (ziekenhuis)zorg nodig heeft, ligt bij Covid-19 een stuk hoger dan bij griep (>40.000 opnames op < 1 miljoen besmettingen bij Covid-19, vs 10.000 opnames op 2 miljoen besmettingen).

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:46

Earth schreef:
https://www.ad.nl/gezond/meer-doden-tij ... kr-PcvyfzA

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... ovkXZJTc2U

Ik kom deze links tegen op mijn tijdlijn. Kloppen deze cijfers? Want dan snap ik dat men denkt dat de maatregelen overdreven zijn.


Een griepgolf van 21 weken klopt inderdaad. De 8600 oversterfte klopt ook. Het dashboard klopt in ook, dat zijn de correct geregistreerde covid19-sterftes, maar de oversterfte vergelijken met de geregistreerde covid19-sterftes klopt niet.

Even een oude post aangepast:

De volledige oversterfte tijdens week 40 t/m week 20 per winter:
Winter 2019/2020: 13.835
Winter 2018/2019: 3.124
Winter 2017/2018: 8.885
Winter 2016/2017: 8.890
Winter 2015/2016: 6.085
Winter 2014/2015: 8.600

De oversterfte tijdens de griepepidemieën (dus puur in het aantal genoemde weken) is als volgt aangeleverd door het cvb:
Winter 2019/2020 (4 weken influenza - 10 weken covid19): 404 - 9.786
Winter 2018/2019 (14 weken): 2.894
Winter 2017/2018 (18 weken): 9.444
Winter 2016/2017 (12 weken): 8.600
Winter 2015/2016 (11 weken): 3.900
Winter 2014/2015 (21 weken): 8.600
Winter 2013/2014 (4 weken): 0
Winter 2012/2013 (x weken): 6.300
Winter 2011/2012 (x weken): 600
Winter 2010/2011 (x weken): 400


Afbeelding


Ik heb eens naar de cijfers van het cvb gekeken (van 1995 w40 t/m 2020 w20) en wat blijkt, voor afgelopen winter (w40-w20, dus inclusief de eerste covid19 golf) is er nog niet eerder een piek van meer dan 10.000 oversterfte geweest.

Dit is trouwens de complete wintersterfte, dus dan zie je ook een duidelijke piek.
Afbeelding

Gebruik je dezelfde verwachte sterfte (=werkelijke sterfte - cvb oversterfte) van de winter van 2018-2019 voor de winter 2019-2020, zijnde 95.079 doden. Dan blijkt de oversterfte van 2019-2020 13.835 doden te betreffen. Ruim 50% meer dan de winters van 2017/2018.

De bronnen:
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... -influenza
https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... romstatweb

--- einde eerdere post ---

Deze winter - sinds 1 oktober = week 40 - ligt de oversterfte tot nu toe op ongeveer 10.000. Dit kan nog meer worden, dit kan ook minder worden als er ondersterfte optreed (meest waarschijnlijke scenario om dat te krijgen is op dit moment eerst een paar weken rond verwachte sterfte en dan 10 weken ondersterfte). Waar het op gaat uitkomen hangt onder andere af van hoe snel er nu gevaccineerd kan worden en hoe snel de Britse en Zuid-Afrikaanse varianten om zich heen gaan grijpen (en een schietgebedje doen dat de Braziliaanse variant hier geen voet aan de grond krijgt).

En bedenk: dit is met alle maatregelen en richt zich volledig op het aantal doden. Het lijkt er sterk op dat minimaal 10% van de mensen lang covid (1-6 maanden last) heeft en 1% zelfs chronisch covid krijgt. Dit betekent dat je door de restklachten gedeeltelijk of volledig arbeidsongeschikt wordt en bij de chronische variant na 6 maanden nauwelijks meer verbetering ziet. Bij de griep is vrijwel iedereen na een paar weken ziek zijn weer helemaal beter en is chronische arbeidsongeschiktheid zeer zeldzaam.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:48

Earth schreef:
secricible schreef:
Je bent oversterfte en bevestigde overlijdend door corona aan het vergelijken. Dat wordt veel gedaan om de boel te bagatelliseren, maar is dus niet juist.

Kun je dat beter uitleggen? Ik ben erg moe en snap dat niet helemaal momenteel. :')


Op het dashboard zie je iedereen die een test heeft gehad, positief is getest en daarna is overleden. Maar lang niet alle overlijdens worden getest en vooraf gekenmerkt als corona. Zeker in de eerste golf werd nog nauwelijks getest, maar ook nu worden mensen die snel achteruit gaan lang niet altijd nog getest omdat het niet meer relevant is waar de klachten vandaan komen omdat ze toch niet behandeld worden.
Dat is niet anders dan normaal bij een griepepidemie, bij een griepepidemie worden mensen niet eens getest of ze influenza hebben.

Wat men dus doet is kijken hoeveel mensen er overlijden gedurende het jaar. Omdat men dat al jaren doet is er een soort gemiddelde lijn, wat "normaal" is aan overlijdens. Gemiddeld sterven er ongeveer 2900 mensen per week, alles hoger noemen we "oversterfte". Dat is dus hoger dan gemiddeld. Je kan op die manier dus heel goed zien wat de gevolgen zijn van een epidemie, pandemie of incident. Ook bijvoorbeeld hoeveel mensen overlijden door een hittegolf of zoiets. Aangezien álle overlijdens worden genoteerd is dat veel nauwkeuriger om te zien hoeveel overlijdens er zijn op statistisch niveau. Hier staat meer uitleg
https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

Afbeelding
bovenstaande grafiek kun je daar vanaf halen en dan zie je 2 pieken. De eerste is de eerste golf, de tweede is waar we nu in zitten.
Je kan daar niet uit opmaken welke overlijdens nou precies corona zijn en welke niet, maar omdat corona de afwijkende factor is t.o.v. de andere jaren kun je er wel conclusies uit trekken. Het kleine piekje dat er bijvoorbeeld in de zomer in zit is door de hittegolf.

De oversterfte van 2020 was eind December al 162.000, ongeveer 9% meer als wat men vooraf had ingeschat voor 2020. Dat is dus toe te schrijven aan corona.

Die 65.000 van het ad.nl is dus de reguliere overlijdens (die 2900 die er altijd overlijden in een week) plus een oversterfte van 8600 in 21 weken (dus ongeveer 400 overlijdens extra per week door de griep).
Ter vergelijking: dit jaar hadden we een oversterfte van 9335 van oktober tot december (even gerekend met 13 weken dus ruim 700 overlijdens extra per week) en in de eerste golf een oversterfte van soms wel 900 per week.
Daarnaast duurt corona al veel langer natuurlijk dan de weken van een griepgolf.


Hopelijk zo beter uitgelegd.


oomens schreef:
Earth schreef:
https://www.ad.nl/gezond/meer-doden-tij ... kr-PcvyfzA

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... ovkXZJTc2U

Ik kom deze links tegen op mijn tijdlijn. Kloppen deze cijfers? Want dan snap ik dat men denkt dat de maatregelen overdreven zijn.

Wat is er dan zo opvallend aan die cijfers volgens jou? Het aantal Covid-19-doden ligt inmiddels fors boven de oversterfte tijdens die griepgolf die wordt aangehaald, en het percentage patiënten dat medische (ziekenhuis)zorg nodig heeft, ligt bij Covid-19 een stuk hoger dan bij griep (>40.000 opnames op < 1 miljoen besmettingen bij Covid-19, vs 10.000 opnames op 2 miljoen besmettingen).

Volgens mij vergelijkt Earth de 65000 mensen (normale sterfte + oversterfte) van het AD.nl met de overlijdens die we nu bevestigd door corona hebben op het dashboard. En dat geeft een scheef beeld uiteraard, maar is een veelgebruikte methode door mensen die bagatelliseren om te laten zien dat het allemaal wel meevalt en de griep veel erger is (waarmee ik niet zeg dat Earth probeert te bagatelliseren, voor de duidelijkheid)


@mizora, jou cijfers staan een stuk overzichtelijker, haha. Ik kon het zo gauw niet vinden in nette rijtjes :D

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:10

Citaat:
De volledige oversterfte tijdens week 40 t/m week 20 per winter:
Winter 2019/2020: 13.835
Winter 2018/2019: 3.124
Winter 2017/2018: 8.885
Winter 2016/2017: 8.890
Winter 2015/2016: 6.085
Winter 2014/2015: 8.600


:oo ;( Y;(

'het is maar een griepje/alleen dor hout gaat dood' -:(-

en dit was mét lockdown ook nog

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:16

Bedankt. Ik ging er ergens wel vanuit dat het niet klopte, maar ik vind het fijn dat jullie dat kunnen onderbouwen. Door mijn vermoeidheid heb ik gewoon nu geen energie om dat zelf uit te zoeken.

Bedankt dus voor de duidelijkheid :) Overigens benoemd deze persoon the great reset als uitleg, dus of hij mijn uitleg gaat accepteren, weet ik niet.

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:27

Gut hij vraagt nu om bronnen, maar ik ben te gewoon te moe om het aan te gaan. Ik heb enkel het gehele statje van alle overlijdens gedeeld. Dat leek me wel duidelijk, maar nog niet dus.
Ik had deze discussie nooit nu aan moeten gaan :')

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:28


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:40

Earth schreef:
Bedankt. Ik ging er ergens wel vanuit dat het niet klopte, maar ik vind het fijn dat jullie dat kunnen onderbouwen. Door mijn vermoeidheid heb ik gewoon nu geen energie om dat zelf uit te zoeken.

Bedankt dus voor de duidelijkheid :) Overigens benoemd deze persoon the great reset als uitleg, dus of hij mijn uitleg gaat accepteren, weet ik niet.

The great reset?
Is dat een soort Gaia-theorie?
Hoe dan ook, het zal wel passen in het een of andere complotconcept.