Viruswaanzin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:02

Relaxed schreef:
Ik heb er nog geen een gehoord die is omgevallen bij ons, maar dat zegt niet alles. Ik zie vooral veel creatieve ondernemers, hoe snel ze goede bezorging en afhaal uit de grond hebben gestampt :j Veel hebben ook meteen flink geklust en van de gelegenheid gebruik gemaakt om flink op te knappen/moderniseren.

Hier draait ook alles nog. Veel afhaal en bezorgen. Wordt volgens mij ook goed gebruik van gemaakt. Er zit een sterren restaurant even verder op en die ik elke keer helemaal uitverkocht. Uiteraard is dat niet hetzelfde als dat ze gewoon open zouden zijn, maar tot nu toe redden ze het nog steeds.

En hoe spijtig ook voor de mensen die het echt moeilijk hebben, wanneer de regels overtreden gaan worden dan moet dat gewoon bestraft worden. Dan heb je dus naast weinig inkomen ook nog eens een dikke boete.


Anoniem

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:03

Hier idd ook 1 die ik volg die in het weekend regelmatig halverwege de avond al is uitverkocht, ben er zelf nog niet eens geweest :')

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:06

Relaxed schreef:
Hier idd ook 1 die ik volg die in het weekend regelmatig halverwege de avond al is uitverkocht, ben er zelf nog niet eens geweest :')

Ja bij dat restaurant wat ik noem ook. De hebben elke week een ander menu. Geloof dat je uit 3 optie kan kiezen. Allemaal heel mooi opgemaakt en sjiek verpakt en het loopt als een trein. Ik zie het steeds op FB voorbij komen.

Dit is ook nog een leuk voorbeeld wat ik een tijdje geleden tegen kwam.
https://www.youtube.com/watch?v=hjdAvoNZRvk

Kinke
Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:30

Bij ons in de buurt een 'feestlocatie'. Is al meerdere generaties in de familie. Alle bruiloften/feestjes worden daar gegeven. Normaal gesproken moet je bijna een jaar van tevoren bespreken. Per 1 december is al het personeel ontslagen.

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:36

Met feestzalen ,dancings en evenementen(zalen ) zal het inderdaad drama worden ..die zijn straks al een jaar dicht

sureido
Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:49

Ja, jullie noemen wel leuk de restaurants, maar juist die leuke kleine kroeg om de hoek heeft ‘t nu zo lastig.

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 19:11

Ja ik wou net zeggen, leuk die kroegen zonder echte keuken...

secricible
Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 19:18

Ook daar heb ik al mooie initiatieven uitgerold zien worden gelukkig.

Maar als ik lees dat veel horeca failliet gaat want ze hebben geen reserve en het is geen vetpot. Dan vraag ik me wel af hoe duurzaam het gros van de horecagelegenheden is. Je mag van iedere ondernemer verwachten dat er wat buffer is voor moeizame periodes, die kunnen iedereen overkomen.
Want laten we niet vergeten, corona is ons in eerste instantie gewoon overkomen. Dan kun je foeteren op de overheid maar die doen ook niks anders dan afwegingen maken om de schade te beperken van een pandemie die ons overkomt.

En tuurlijk zullen er ook horecagelegenheden zijn die net gestart waren of net verhuisd oid die daardoor geen reserve hadden en daardoor zuur waren. Of horecazaken die 4 tentjes vlak bij elkaar hebben waardoor afhaal niet uit kan. Maar alles bij de overheid leggen vind ik wat onterecht. Je moet ook zelf wat buffer hebben in een crisis, naast de steun die er geboden wordt.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 19:25

na ja een half jaar buffer hebben is natuurlijk niet voor iedereen haalbaar
hangt ook nog een keer af van wat je vaste lasten zijn of je allang bezig bent , geleend hebt voor je pand of onderneming etc
je kan niet alles bij de overheid leggen maar ook niet alles bij de ondernemingen .. zij kiezen niet om te sluiten maar werden verplicht om te sluiten door de overheid .. bovendien hebben ze hun eerts laten investeren in allerlei dingen om veilig te kunnen werken en dan alsnog weer sluiten ..


als je morgen de rollen eens omdraait en alle werknemers hun inkomen afneemt en een paar maanden 20 % van hun eerdere inkomen geeft dan komt er heel veel ellende van .. ook heel veel die niet eens iets overhouden op het eind van de maand laat staan iets op zij hebben staan

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 19:34

Ik ontken ook nergens dat de horeca het moeilijk heeft. Ik noem enkel wat ik in mijn buurt zie gebeuren. En ja, ik bekijk iets graag van de positieve kant en vind dat zo'n filmpje van de restauranthouder in Helmond tof.

Maar nogmaals, en dat staat ook in mijn eerste bericht, snap absoluut dat ze allemaal in een heel lastig/zwaar pakket zitten.

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:08

Al die mooie initiatieven zijn heel leuk maar bedenk je wel dat restaurants e.d. het gros van hun inkomen uit drankjes halen, en die haal je meestal niet af. Veel restaurants komen ook met de alternatieven amper uit de kosten.
Ook zijn er veel ondermeningen met inderdaad kleine reserves maar wel een unieke ervaring die hun plek ook toegankelijk willen maken voor mensen met een kleine portemonnee.
Een maand of zelfs twee dicht valt een beetje gezonde onderneming niet van om, maar we gaan nu richting een jaar niet op volle capaciteit kunnen draaien. En dit alles zonder dat je het (ruim) van tevoren aan kon zien komen. Ben je mooi klaar mee als je net die reserves in een nieuwe koeling had gestopt oid.

Ik ben helemaal voor creatieve oplossingen maar stellen dat "ze toch gewoon afhaal kunnen doen" is wat kort door de bocht.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Earth
Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:19

Onze vaste kroeg zit al aardig in de financiële problemen, en dat is helemaal geen grote tent. Die hebben ongeveer 6 mensen in vaste dienst gok ik. Ze doen er ook alles aan om draaiende te blijven, ze zijn ontzetten creatief.

Earth het reisbureau.

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:47

Citaat:
Ik ben helemaal voor creatieve oplossingen maar stellen dat "ze toch gewoon afhaal kunnen doen" is wat kort door de bocht.


Eens :j

Anoniem

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:23

Wat zal het fijn zijn voor de horeca als iedereen zich laat vaccineren he? Kunnen ze snel weer open.

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:33

safina schreef:
Wat zal het fijn zijn voor de horeca als iedereen zich laat vaccineren he? Kunnen ze snel weer open.

Wat zou het fijn zijn als de horeca niet als zondebok werd gekozen, want hoeveel procent van de besmettingen vond ook alweer in de horeca plaats?? Juist!!

Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:37

Sunnda schreef:
safina schreef:
Wat zal het fijn zijn voor de horeca als iedereen zich laat vaccineren he? Kunnen ze snel weer open.

Wat zou het fijn zijn als de horeca niet als zondebok werd gekozen, want hoeveel procent van de besmettingen vond ook alweer in de horeca plaats?? Juist!!




Hmm: 'wat zou het fijn zijn als iedereen zich kan laten vaccineren,
dan mag de horeca weer open'.

(Of deze maatregel nou terecht is of niet, we zitten in een lockdown die ook nog eens half geboycott wordt.
'Nee, ik doe geen boodschappen, ik ben met mijn vriendin aan het shoppen...' - gehoord op het journaal nav afgelopen weekend.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:47

Sunnda schreef:
safina schreef:
Wat zal het fijn zijn voor de horeca als iedereen zich laat vaccineren he? Kunnen ze snel weer open.

Wat zou het fijn zijn als de horeca niet als zondebok werd gekozen, want hoeveel procent van de besmettingen vond ook alweer in de horeca plaats?? Juist!!


Nou, hoeveel?
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~baaa1420/

Swah
Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:55

mysa schreef:
Horeca is ongelofelijk sneu. Er zijn compensaties ja. Maar huur/hypotheek, verzekering/, lease-inventaris evt, energie, dat alles wordt niet gecompenseerd volgens mij. Ik ken er al eentje die het bijltje er bij neer heeft moeten gooien.


Mijn vriend stopt ook met z'n horecazaak na 6 jaar. Vooral ook vanwege de uitzichtloosheid. Na eerste golf nog een fijne zomer, nu geen of een slecht perspectief.

Afhaal hebben ze zeker gedaan, maar dat zet echhttttt geen zoden aan de dijk. Zeker nu de tweede golf niet.

En hij komt er wel bovenop en al het Corona ziekte of overlijden is echt vele malen erger maar het is nu echt wel even zuur. Vooral omdat het zo'n bijzonder plekje/ huiskamercafeetje is. Zelf bedacht en opgebouwd. :)

Dan baal je wel even van een Black Friday inderdaad.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:58

Horeca lijkt niet zo veel besmettingen te hebben alleen de clusters waren vaak vele malen groter. Zal eens kijken of ik het artikel terug kan vinden.
Swah, ontzettend zuur maar met een heel klein café was je toch al de pineut met de anderhalve meter regel. Wel jammer dat de kleine aparte kroegjes het onderspit gaan delven.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

secricible
Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:00

6% klinkt heel weinig, maar als je gaat kijken naar de plekken met de meeste herleidbare besmettingen

50% thuis (logisch natuurlijk, daar houd je geen afstand en met die mensen ben je intiem)
10% op werk
6% in de horeca
4% op school of kinderopvang

Dan is de horeca de enige plek die je vrijwillig bezoekt en die je dus ook het beste kan sluiten uit dit rijtje.
Daarnaast was in September 11% van de horecamedewerkers positief, zelfs in de zorg waren die cijfers niet zo hoog. Tel daarbij op dat een horecamedewerker vaak geen afstand kan houden (borden inzetten of wijn inschenken op 1,5m is vaak toch lastig), wat maakt dat de horeca toch een redelijke risicobron is.
Het is niet zo simpel als horeca dicht= probleem opgelost, zoals we nu ook wel zien. Iedere maatregel is slechts een druppel. Sommige iets groter dan anderen, maar op zichzelf geeft iedere maatregel maar een minimale impuls natuurlijk.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Swah
Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:09

Horeca dicht is gewoon een goede maatregel idd. Het is alleen even zuur als je bedrijf juist gebouwd was op een knusse, intieme huiskamer/muziekcafé setting. Maar dat is Corona, wie dit had kunnen voorspellen.. We zijn gelukkig gezond dat is het belangrijkste.

sureido
Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 02:35

safina schreef:
Sunnda schreef:
Wat zou het fijn zijn als de horeca niet als zondebok werd gekozen, want hoeveel procent van de besmettingen vond ook alweer in de horeca plaats?? Juist!!


Nou, hoeveel?
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~baaa1420/

In totaal heeft de GGD sinds begin juli liefst 430 besmettingen weten te herleiden tot de horeca. Ter vergelijking: dat is meer dan het aantal besmettingen op scholen (57), religieuze bijeenkomsten (29), studentenverenigingen (100) en sportclubs (186) bij elkaar. De cijfers komen zelfs in de buurt van het aantal recente besmettingen in verpleeghuizen (581).

Begin juli zijn er al veel scholen dicht vanwege de zomervakantie, dus dat daar dan 57 besmettingen waren was logisch. In mijn studentenstad lopen in juli - augustus studenten verenigingen ook op een lage pit vanwege vakantie. Dus hoe geeft dit artikel een goed beeld? Want als je nu zou kijken, wanneer de scholen volop draaien, zou de horeca in het niet vallen kwa aantal besmettingen tegenover scholen.

En prima als mensen zich niet laten vaccineren, als dan iig de gene die dat wel doen mogen gaan.

Ik zou echt het liefst willen dat wij dat vaccin als eerste mochten, want ik heb al sinds maart de universiteit niet meer gezien en ik ben het helemaal beu zo online. Maar goed.

En wijn inschenken en borden serveren, daar zijn oplossingen voor, want is het nu zo erg dat je wijntje al ingeschonken is?

secricible
Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 02:44

Zeker is dat niet erg. Maar ik ben een fervent horecaganger en heb in de weken dat ze open waren eigelijk in iedere gelegenheid wel momenten gehad dat de afstand niet bewaard bleef. En dan ga ik vaak niet naar een gemiddeld eetcafé met personeel dat het als bijbaantje doet.

Ondanks goede bedoelingen en meerdere gelegenheden die al mondkapjes droegen ed, echt niet uit onwil of gemakzucht.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 08:33

De crux zit m misschien wel in dat woordje "herleidbaar".
Het was niet verplicht om je gegevens achter te laten dus amper mensen deden dat. Als je daar dan zat en degene naast je werkt karig mee aan bron en contactonderzoek dan kom je daar gewoon niet achter.

Ik denk zelf trouwens dat je beter de horeca open kan gooien dan mensen thuis te laten afspreken. In de horeca kan je veel beter afstand houden meestal. En afspreken doen mensen - helaas - toch wel.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

purny
Berichten: 27460
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 08:46

Horeca open, ikea en bouwmarkten dicht

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Googlebot, senna21 en 99 bezoekers