Viruswaanzin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:12

Horeca krijgt veel meer dan alleen die 4000 euro. Zal in sommige gevallen niet voldoende zijn maar er waren ook genoeg bedrijven die op omvallen stonden en er nu nog zijn door de steunmaatregelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:44

verootjoo schreef:
safina schreef:
Ik krijg die zorgbonus. Maar ik weet ook zeker dat het virus bestaat en ernstige gevolgen heeft. Of ik werk al maanden in een ontzettend goed geregisseerd theaterstuk zonder dat ik het door heb. Dat honderden mensen om me heen elke dag toneel spelen om me te doen geloven dat er een virus is dat eigenlijk helemaal niet bestaat.
Maar als al die collega's, patiënten en familieleden samen met z'n allen al zo lang in staat zijn één grote show rondom dat virus op te voeren zonder dat ik het merk....zou die bonus dan wel echt bestaan? :D


Nou ik krijg m ook, maar zolang die nog niet op m’n rekening staat vind ik het allemaal erg verdacht.
Heel interessant


Als het op onze rekening staat weten we het zeker. Dan was het toch allemaal echt.
Ik hoop ergens nog wel eens dat het een boze droom is allemaal.


Dimphyl schreef:
Nou dan haal je de horeca uit de rest van mijn lijstje. De bezorgers etc, en winkelmedewerkers etc (met maatregelen en boze klanten dealen) hebben ook enorme inzet getoond de afgelopen maanden.


Ik en mn collega's maken lange dagen. Maar ook ik kan mensen opnoemen die hem nog harder verdienen dan ik, maar hem niet krijgen. Dat is het vervelende met bonussen: er is altijd wel iemand die nog meer zn best heeft gedaan.
Overigens zou ik hem met alle liefde inleveren als ik daarvoor terug zou krijgen dat mensen zich aan de maatregelen houden. En mijn werk, nee, alles, weer snel zo is als een jaar geleden. Want wat is die zorgbonus waard als een deel van de mensen zn reet afveegt met de maatregelen en daarmee gewoon schijt heeft aan ons?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-12-20 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:45

bigone schreef:
Horeca krijgt veel meer dan alleen die 4000 euro. Zal in sommige gevallen niet voldoende zijn maar er waren ook genoeg bedrijven die op omvallen stonden en er nu nog zijn door de steunmaatregelen.


Groot deel van de lonen wordt gecompenseerd en er werken veel oproepkrachten.

Het zal nooit genoeg zijn, maar er wordt in ieder geval iets geregeld.
En er zijn helaas, bedrijven die tussen wal en schip vallen.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 15:09


secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:13

tja, ik heb het ontzettend met ze te doen. Maar als iedereen nu gewoon lekker zijn eigen plannen gaat trekken, is de samenleving en de zorg de dupe. Mogen die dan ook zomaar de schouders ophalen en zeggen "wij doen niet meer mee."?

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:18

secricible schreef:
tja, ik heb het ontzettend met ze te doen. Maar als iedereen nu gewoon lekker zijn eigen plannen gaat trekken, is de samenleving en de zorg de dupe. Mogen die dan ook zomaar de schouders ophalen en zeggen "wij doen niet meer mee."?


En je kan het ook anders aan gaan pakken. Hoeveel restaurants hebben zich omgevormd tot afhaal/bezorgsservice? Is vast niet ideaal, maar brengt wel geld in het laatje. Beetje creativiteit zou ze niet misstaan.

Door eigenwijs toch open te gaan lopen ze toch alleen het risico dat het allemaal langer duurt en ze nog slechter af zijn?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:27

Sterker nog, je krijgt de politie aan de deur, krijgt als bedrijf een serieuze boete en dan boer je nog verder achteruit.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:34

Ik begrijp ze wel. Zeker na black friday en de drukte, ik zou het ook echt beu zijn. Afhaalservice is leuk maar daar kan je ook niet op blijven teren. En de kroeg om de hoek, wat moet die dan laten afhalen?

Meerdere sectoren hebben gedreigd en het heeft wel gewerkt, zie sportscholen. Wellicht is het gewoon een roep om het kabinet aan het werk te krijgen. Denk namelijk niet dat veel mensen ook echt naar een restaurant toe gaan 17 januari tbh, en ik denk wel dat het kabinet ze misschien nu wel tegemoet gaat komen.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:35

ik denk dat als ze open gaan, de kroegen 17 Januari bomvol staan om eerlijk te zijn.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:36

Karl66 schreef:
Sterker nog, je krijgt de politie aan de deur, krijgt als bedrijf een serieuze boete en dan boer je nog verder achteruit.

“ Of je nu failliet gaat, of je vergunning wordt ingetrokken, het gevolg is hetzelfde.”

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:39

secricible schreef:
ik denk dat als ze open gaan, de kroegen 17 Januari bomvol staan om eerlijk te zijn.

Ik weet het niet, maar ik zou niet durven en ik heb heeeeel veel zin in als het weer open gaat :+

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:44

Horeca is ongelofelijk sneu. Er zijn compensaties ja. Maar huur/hypotheek, verzekering/, lease-inventaris evt, energie, dat alles wordt niet gecompenseerd volgens mij. Ik ken er al eentje die het bijltje er bij neer heeft moeten gooien.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:48

Misschien kunnen we het eens proberen met coronabeleid dat actief is gericht op het zoveel mogelijk terugbrengen van besmettingen (niet ze door laten gaan op een soort basisniveau van tientallen doden per dag) en dan op die manier meer ruimte te creeren om ook weer bedrijven open te laten gaan. Of desnoods gooien we de winkels een tijd dicht zodat de horeca weer een tijdje open kan - ieder z'n deel zeg maar.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:49

en hoe zie je dat praktisch voor je? Wat concreter dan wat je nu benoemt?

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:53

mysa schreef:
Horeca is ongelofelijk sneu. Er zijn compensaties ja. Maar huur/hypotheek, verzekering/, lease-inventaris evt, energie, dat alles wordt niet gecompenseerd volgens mij. Ik ken er al eentje die het bijltje er bij neer heeft moeten gooien.

Jawel hoor.
Naast tegemoetkoming voor de salarissen is er een extra tegemoetkoming.
Citaat:
Tijdelijke verbreding TVL
De Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) is bedoeld om ondernemers te helpen met het betalen van hun vaste lasten, zoals huur, terwijl er veel minder geld wordt verdiend. Tot nu was de TVL beperkt tot een aantal sectoren, maar het kabinet heeft besloten om de TVL tijdelijk open te stellen voor alle sectoren. Niet alleen direct getroffen bedrijven merken de gevolgen van de overheidsmaatregelen, maar ook toeleveranciers, de transportsector en de voedingstuinbouw. Voor de tijdelijke verbreding TVL is € 140 miljoen gereserveerd. Bedrijven kunnen vanaf medio november een aanvraag indienen.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ket-corona

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:02

Nog steeds niet genoeg om niet failliet te gaan.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:40

secricible schreef:
tja, ik heb het ontzettend met ze te doen. Maar als iedereen nu gewoon lekker zijn eigen plannen gaat trekken, is de samenleving en de zorg de dupe. Mogen die dan ook zomaar de schouders ophalen en zeggen "wij doen niet meer mee."?



Ik word een beetje moe van iedereen die schijt heeft aan regels, adviezen en wetten.
Vuurwerkverbod houden we ons niet aan, horeca doen we toch open, verbod op demonstraties, doen we lekker toch.

Als de horeca toch open gaat, dan mag de tegemoetkoming aan de werkgevers stopgezet worden, van mij. Hoe sneu ik het ook vind voor de horeca, er stonden al veel zaken op omvallen, voordat Corona uitbrak.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:46

ik vraag me ook af hoeveel gezonde horecabedrijven er nu omvallen. Begrijp me niet verkeerd, ik zal nergens ontkennen dat ze het loeizwaar hebben. Maar ik ken hier in de omgeving maar 1 horeca-onderneming die failliet is gegaan en die had de boel daarvoor al flink niet op orde. De rest weet met veel creativiteit de boel boven water te houden. En dat is stutten en hozen, absoluut, waarbij de noodmaatregelen noodzakelijk zijn. Maar het is volgens mij ook niet zo dat de horeca bij bosjes neervalt nu.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:47

secricible schreef:
ik vraag me ook af hoeveel gezonde horecabedrijven er nu omvallen. Begrijp me niet verkeerd, ik zal nergens ontkennen dat ze het loeizwaar hebben. Maar ik ken hier in de omgeving maar 1 horeca-onderneming die failliet is gegaan en die had de boel daarvoor al flink niet op orde. De rest weet met veel creativiteit de boel boven water te houden. En dat is stutten en hozen, absoluut, waarbij de noodmaatregelen noodzakelijk zijn. Maar het is volgens mij ook niet zo dat de horeca bij bosjes neervalt nu.

Nog niet nee, maar als het nog lang zo doorgaat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:48

Ik heb er nog geen een gehoord die is omgevallen bij ons, maar dat zegt niet alles. Ik zie vooral veel creatieve ondernemers, hoe snel ze goede bezorging en afhaal uit de grond hebben gestampt :j Veel hebben ook meteen flink geklust en van de gelegenheid gebruik gemaakt om flink op te knappen/moderniseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:51

Ik vind horeca nou echt zo'n sector waar we qua duurzaamheid en gezondheid wel met wat minder toekunnen. Vrees alleen dat de vreet- en zuipschuren het wel weer zullen overleven.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 17:12

safina schreef:
Ik vind horeca nou echt zo'n sector waar we qua duurzaamheid en gezondheid wel met wat minder toekunnen. Vrees alleen dat de vreet- en zuipschuren het wel weer zullen overleven.


Dus de ondernemers die hun hele leven iets hebben opgebouwd mogen nu zo dood neervallen?

Ik zit in de toeristenspot hier, en kan je zeggen dat het afzien is voor de horeca. Er zijn hier zoveel zaken, dat afhaal geen doen is behalve als je iets bijzonders hebt waar de inwoners voor komen. Toeristen zijn er nauwelijks sinds de nieuwe lockdowns in België/Duitsland, en de gemiddelde die er nu loopt, wil alleen een broodje/koffie afhalen voor tijdens de wandeling. Dat is niet vol te houden voor een horeca bedrijf, daar kun je geen huur van betalen, laat staan de lonen. Ook als je wel afhaal doet, is het moeilijk, ivm inkoop op kleinere schaal etc verdien je gewoon minder.
En spaargeld/opbrengst? Dat gaat hier vaak na de zomer in verbouwingen etc, dus de meeste ondernemers hebben gewoon niks extra, en hadden ze dat wel, is het inmiddels echt wel op..

Dat er steun is, is top, maar de steun die er is is gewoon knudde. Als je na 1 februari bent opgestart krijg je al niks. Teveel vallen tussen schip&wal. En ja, dat is een risico van zzp/ondernemen, maar feit is dat de groep horeca ondernemers in NL groot is, en juist die worden nu in een hoekje gedrukt, ze mogen niks, kunnen niks, en krijgen niks(/te weinig om overeind te blijven)

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:18

Er is best te veel horeca, zouden toch al wat failliet gaan. Maar het is zo sneu dat veel andere sectoren gewoon door kunnen gaan en zij niet. Compensatie, TVL, zal wel wat helpen maar ik ben bang dat het voor een flink aantal too little too late is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:22

Dimphyl schreef:
safina schreef:
Ik vind horeca nou echt zo'n sector waar we qua duurzaamheid en gezondheid wel met wat minder toekunnen. Vrees alleen dat de vreet- en zuipschuren het wel weer zullen overleven.


Dus de ondernemers die hun hele leven iets hebben opgebouwd mogen nu zo dood neervallen?

Ik zit in de toeristenspot hier, en kan je zeggen dat het afzien is voor de horeca. Er zijn hier zoveel zaken, dat afhaal geen doen is behalve als je iets bijzonders hebt waar de inwoners voor komen. Toeristen zijn er nauwelijks sinds de nieuwe lockdowns in België/Duitsland, en de gemiddelde die er nu loopt, wil alleen een broodje/koffie afhalen voor tijdens de wandeling. Dat is niet vol te houden voor een horeca bedrijf, daar kun je geen huur van betalen, laat staan de lonen. Ook als je wel afhaal doet, is het moeilijk, ivm inkoop op kleinere schaal etc verdien je gewoon minder.
En spaargeld/opbrengst? Dat gaat hier vaak na de zomer in verbouwingen etc, dus de meeste ondernemers hebben gewoon niks extra, en hadden ze dat wel, is het inmiddels echt wel op..

Dat er steun is, is top, maar de steun die er is is gewoon knudde. Als je na 1 februari bent opgestart krijg je al niks. Teveel vallen tussen schip&wal. En ja, dat is een risico van zzp/ondernemen, maar feit is dat de groep horeca ondernemers in NL groot is, en juist die worden nu in een hoekje gedrukt, ze mogen niks, kunnen niks, en krijgen niks(/te weinig om overeind te blijven)


Ik zeg helemaal niet dat mensen zo dood neer mogen vallen. Dat zijn jouw woorden.

Maar ik denk wel dat we met wat minder toe kunnen qua gezondheid en duurzaamheid.

Het kan ons allemaal overkomen dat we in een sector zitten waar op een dag geen brood meer in te verdienen is. Dan moeten we wat anders gaan doen. Zo gaan die dingen.

Ik zie dat sommige ondernemers heel slim en flexibel zijn en hun focus verleggen. Dat type ondernemers komt er wel.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:23

Brainless schreef:
mysa schreef:
Horeca is ongelofelijk sneu. Er zijn compensaties ja. Maar huur/hypotheek, verzekering/, lease-inventaris evt, energie, dat alles wordt niet gecompenseerd volgens mij. Ik ken er al eentje die het bijltje er bij neer heeft moeten gooien.

Jawel hoor.
Naast tegemoetkoming voor de salarissen is er een extra tegemoetkoming.
Citaat:
Tijdelijke verbreding TVL
De Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) is bedoeld om ondernemers te helpen met het betalen van hun vaste lasten, zoals huur, terwijl er veel minder geld wordt verdiend. Tot nu was de TVL beperkt tot een aantal sectoren, maar het kabinet heeft besloten om de TVL tijdelijk open te stellen voor alle sectoren. Niet alleen direct getroffen bedrijven merken de gevolgen van de overheidsmaatregelen, maar ook toeleveranciers, de transportsector en de voedingstuinbouw. Voor de tijdelijke verbreding TVL is € 140 miljoen gereserveerd. Bedrijven kunnen vanaf medio november een aanvraag indienen.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ket-corona

Hoewel ik niet achter die opening sta vind ik dit ook wat makkelijk gezegd. TVL is leuk, maar voordat je dat binnen hebt is de deurwaarder al langsgeweest misschien.

Ik ben vrijwilliger bij een podium/jongerencafé. Ter illustratie: die 4000 euro voor alle ondernemingen die in mei is beloofd hebben we nú toegezegd gekregen. En nee, we stonden er financieel niet bijster goed voor, maar dat had vele redenen (en met als kanttekening dat we na grondige hervormingen sinds vorig jaar weer winst draaiden). Dus we hebben geluk dat we een hele coulante huurbaas hebben anders waren we al over de kop gegaan.