Corona app. Wel of niet gewenst?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 16:24

We zijn inmiddels een behoorlijke tijd in de ban van Covid-19. Ons dagelijks leven staat behoorlijk op zn kop. Per land een verschillend type lock-down, streng of minder streng.
Het virus zal voorlopig nog blijven ronddolen, we zullen nieuwe besmettingsgolven krijgen.
We wachten op een goed vaccin.

Inmiddels duiken er initiaven op om met een zg. Corona app mensen te monitoren. Hebben zij wel of geen Corona of zijn ze inmiddels immuun. Dit alles via je mobilie telefoon. Met of zonder lokatie bepaling, via bluetooth of een bewijs in je telefoon dat je “ veilig “ bent.

Maar in hoeverre willen we deze inbreuk op onze privacy? Moeten we het willen dat een overheid ons mag vragen naar onze gezondheidsstatus? Waar we zijn geweest, wanneer en met wie? Slaan we niet ontzettend door?

Voor mij persoonlijk is het een absolute no-go! Als kind van een WOII generatie is mij altijd duidelijk geworden dat privacy omtrent, religie, gezondheid en persoonlijke overtuigingen een groot goed is dat onder alle omstandigheden beschermt dient te worden. Natuurlijk dient deze gezondheidscrissis bezworen te worden maar wel met de juiste middelen en voor de juiste reden. Staan we in Europa aan de vooravond van Chinese praktijken? Waarin overal camera’ s hangen met gezichtsherkenning. Waar openlijk wordt gemeld op grote schermen mét je foto erbij dat je een boete hebt open staan? Dat je door middel van je mobiel moet kunnen aantonen dat je Corona vrij bent? Je bij koorts direct wordt afgevoerd?

We zijn hier echt slechts nog maar een fractie van verwijderd. De EU heeft nog niet zolang geleden een verbod op camera’s met gezichtsherkenning verworpen en daarmee de weg vrij gemaakt voor het inzetten hiervan. Hoever gaat het een aan het ander gekoppeld worden?

De lobby voor deze Corona app is uitzonderlijk groot. Ben jij voor of ben je tegen? En waarom?
Voor mij persoonlijk is het een duidelijk nee. Ik ben een individu, dat wil ik ook blijven. Het argument van maar als je niets te verbergen hebt waar maak je je dan druk om, is wat mij betreft het meest domme argument ooit. Als persoon heb je genoeg te verbergen, je privacy, je gezondheid, je meest wezenlijke zelf.

Jij als persoon moet kunnen bepalen WAT je WANNEER met WIE en in welke HOEDANIGHEID je wenst te delen. Worden we niet te volgzaam, te goedgelovig en te afhankelijk van digitale snufjes?

Brand los zou ik zeggen....

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:28

Nope, ik doe er niet aan mee mocht zoiets erdoor komen. Het is simpel om bepaalde rechten op te geven maar ze terug krijgen is een heel ander verhaal.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:29

Mocht zoiets er door komen en verplicht worden zeg ik meteen mijn abonnement op en heb ik geen telefoon meer.
Belachelijk!

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:35

Ik kan er niet wakker van liggen, er is toch al niks meer privé. Mensen mogen nog mijn pincode weten, voordat ze ermee aan de pinautomaat zijn heb ik via een app al mijn pas geblokkeerd. :+ Buiten dat zie ik de meerwaarde niet van zo'n app, alleen als echt IEDEREEN in NL getest zou worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:36

Er moet in ieder geval worden voldaan aan een aantal voorwaarden. Een aantal deskundigen op gebied van privacy heeft dit manifest op gesteld met voorwaarden:
https://www.veiligtegencorona.nl/

Dit vat het mooi samen voor mij persoonlijk:
Citaat:
Kortom, contact-apps moeten tijdelijk, transparant, volledig anoniem, vrijwillig en gebruiksvriendelijk zijn, zonder commerciële bijbedoelingen, en moeten onder regie staan van onafhankelijke deskundigen.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:40

Ik vind het ook een zeer twijfelachtige ontwikkeling.
En ook nog totaal onduidelijk hoe ze dat in willen gaan zetten en verontrustend dat er dan al mensen roepen dat die app er niet snel genoeg kan komen.
En als ik hoor dat zo'n 60% van de bevolking mee zou moeten doen om het te laten slagen, dan vraag ik mij oprecht af of dat aantal ooit vrijwillig behaald zou kunnen worden.
Het lijkt mij toch dat kinderen en ouderen (mijn ouders hebben of geen smartphone, of ze hebben hem nooit bij zich) bij voorbaat afvallen, ik weet niet hoeveel % van onze bevolking dat is, maar dan moet de groep daar tussen bijna allemaal meedoen?

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 16:40

Marie_Anne schreef:
Er moet in ieder geval worden voldaan aan een aantal voorwaarden. Een aantal deskundigen op gebied van privacy heeft dit manifest op gesteld met voorwaarden:
https://www.veiligtegencorona.nl/

Dit vat het mooi samen voor mij persoonlijk:
Citaat:
Kortom, contact-apps moeten tijdelijk, transparant, volledig anoniem, vrijwillig en gebruiksvriendelijk zijn, zonder commerciële bijbedoelingen, en moeten onder regie staan van onafhankelijke deskundigen.


En hoe transparant zijn deze onafhankelijke deskundigen? De meeste wetenschappers zijn al lang niet niet meer onafhankelijk. Maar afhankelijk van donaties van grote industrieën. Waar blijven je gegevens, hoelang en voor welk doel? Wie mag ze inzien, gebruiken, en mogen ze “ tegen je worden gebruikt “?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:41

KimD schreef:
Ik kan er niet wakker van liggen, er is toch al niks meer privé. Mensen mogen nog mijn pincode weten, voordat ze ermee aan de pinautomaat zijn heb ik via een app al mijn pas geblokkeerd. :+ Buiten dat zie ik de meerwaarde niet van zo'n app, alleen als echt IEDEREEN in NL getest zou worden.


Dit is gelukkig niet waar :+

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 16:42

SparklingApp schreef:
Ik vind het ook een zeer twijfelachtige ontwikkeling.
En ook nog totaal onduidelijk hoe ze dat in willen gaan zetten en verontrustend dat er dan al mensen roepen dat die app er niet snel genoeg kan komen.
En als ik hoor dat zo'n 60% van de bevolking mee zou moeten doen om het te laten slagen, dan vraag ik mij oprecht af of dat aantal ooit vrijwillig behaald zou kunnen worden.
Het lijkt mij toch dat kinderen en ouderen (mijn ouders hebben of geen smartphone, of ze hebben hem nooit bij zich) bij voorbaat afvallen, ik weet niet hoeveel % van onze bevolking dat is, maar dan moet de groep daar tussen bijna allemaal meedoen?



Ik denk dat die 60 % stemmingmakerij is. Inspelen op het gevoel dat je de kudde wel moet volgen immers 60 % vind het ok. Geloof nooit dat dit echt goed onderzocht is en er zomaar wat geroepen wordt om het er eenvoudiger door te drukken.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:45

Tsja, hoeveel van je privacy zou het daadwerkelijk innemen?

Zou het echt kunnen werken bij preventie of behandeling, ja dan zou ik het geen probleem vinden. :j
Maar dat vraag ik me af.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:46

SinneJ schreef:
KimD schreef:
Ik kan er niet wakker van liggen, er is toch al niks meer privé. Mensen mogen nog mijn pincode weten, voordat ze ermee aan de pinautomaat zijn heb ik via een app al mijn pas geblokkeerd. :+ Buiten dat zie ik de meerwaarde niet van zo'n app, alleen als echt IEDEREEN in NL getest zou worden.


Dit is gelukkig niet waar :+


Nee, als je het heel serieus neemt is het inderdaad niet waar. Maar er is maar weinig wat niet meer ergens online terug te vinden is. Al is het beschermd met bijvoorbeeld DigiD, de informatie is alsnog online op te zoeken.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:49

Laten we vooropstellen dat het vrij naïef is om te denken dat je nu zonder de specifieke app niet al overal gemonitord wordt en dat je gegevens niet al bij allerlei partijen bekend zijn. Wat deze app zou toevoegen is dat het voor een kortstondige periode (de incubatieperiode) zou bijhouden met welke personen je in aanraking bent geweest. Ik wacht af wat de app precies gaat worden, maar hou vooralsnog m'n opties open. Ik kan er voorlopig nog niet wakker van liggen.

Ik denk zelf dat het niet gaat werken om deze verplicht te stellen. Ik denk dat we uiteindelijk naar een vorm toegaan waarbij het installeren van de app op vrijwillige basis is, maar dat ondernemers eisen zullen stellen aan hun klanten, zodat je bepaalde restaurants bijvoorbeeld niet binnenkomt, zonder dat je een groen label hebt via zo'n app. De mensen die dan niet willen meewerken aan zoiets kunnen dan zonder die app verder, maar wie dat wel wil, heeft meer opties om ergens heen te gaan.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:53

Ik heb me niet verdiept in de app/het onderwerp, maar mijn eerste ingeving is dat ik er geen bezwaar tegen zou hebben. Deze app meet bij welke telefoons je in de buurt bent geweest, toch? Als het een voordeel oplevert voor mij en/of anderen, dan wil ik er wel aan meewerken. Natuurlijk verwacht ik wel dat de data netjes wordt gebruikt.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:56

Ik vind dat vooralsnog geen gewenste ontwikkeling. Heb niet zoveel vertrouwen in het garanderen van de privacy hierin.
Verplicht stellen kan iig niet, er zijn zat mensen zonder smartphone.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:57

Helemaal eens met de TS. Ik hoef hem ook niet :n

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:57

Pareltjes schreef:
SparklingApp schreef:
Ik vind het ook een zeer twijfelachtige ontwikkeling.
En ook nog totaal onduidelijk hoe ze dat in willen gaan zetten en verontrustend dat er dan al mensen roepen dat die app er niet snel genoeg kan komen.
En als ik hoor dat zo'n 60% van de bevolking mee zou moeten doen om het te laten slagen, dan vraag ik mij oprecht af of dat aantal ooit vrijwillig behaald zou kunnen worden.
Het lijkt mij toch dat kinderen en ouderen (mijn ouders hebben of geen smartphone, of ze hebben hem nooit bij zich) bij voorbaat afvallen, ik weet niet hoeveel % van onze bevolking dat is, maar dan moet de groep daar tussen bijna allemaal meedoen?



Ik denk dat die 60 % stemmingmakerij is. Inspelen op het gevoel dat je de kudde wel moet volgen immers 60 % vind het ok. Geloof nooit dat dit echt goed onderzocht is en er zomaar wat geroepen wordt om het er eenvoudiger door te drukken.


Ik ben sowieso al het zwarte schaap wat de kudde niet volgt.
En inderdaad de meeste ouderen hebben geen smartphone en veel daarvan krijg je het ook echt niet meer aangeleerd hoe alles werkt.

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:57

justdiesel schreef:
Mocht zoiets er door komen en verplicht worden zeg ik meteen mijn abonnement op en heb ik geen telefoon meer.
Belachelijk!


Ze kunnen het niet verplichten.
Hoe willen ze dit gaan controleren/handhaven , je hebt namelijk in Nederland geen ontgrendel plicht.

En wat als je nog een normale telefoon hebt.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:02

Ik heb een stokoude gsm, dus die kent geen apps :D

Maar het moeilijkste in dit verhaaltje zal zijn om te weten wie besmet is en wie niet.
En een negatieve test vandaag zegt niks over morgen.
Daarvoor zijn heel veel tests ( en personeel ) nodig en laat die er nu net niet zijn. :+

Dus ik geloof er niks van dat dit ooit in Europa werkelijkheid gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:06

Pareltjes schreef:
Marie_Anne schreef:
Er moet in ieder geval worden voldaan aan een aantal voorwaarden. Een aantal deskundigen op gebied van privacy heeft dit manifest op gesteld met voorwaarden:
https://www.veiligtegencorona.nl/

Dit vat het mooi samen voor mij persoonlijk:

Kortom, contact-apps moeten tijdelijk, transparant, volledig anoniem, vrijwillig en gebruiksvriendelijk zijn, zonder commerciële bijbedoelingen, en moeten onder regie staan van onafhankelijke deskundigen.


En hoe transparant zijn deze onafhankelijke deskundigen? De meeste wetenschappers zijn al lang niet niet meer onafhankelijk. Maar afhankelijk van donaties van grote industrieën. Waar blijven je gegevens, hoelang en voor welk doel? Wie mag ze inzien, gebruiken, en mogen ze “ tegen je worden gebruikt “?

Bits of Freedom en stichting Waag bijvoorbeeld, ik heb wel vertrouwen in hun onafhankelijkheid. Dus die zijn wel te vinden denk ik.
Als je niemand vertrouwt wordt het sowieso een lastig verhaal....

Ik begrepen dat het prima mogelijk moet zijn zonder gegevens, dus die worden nergens opgeslagen lijkt me. Alleen een bluetooth nr wat niet te herleiden is tot jou. Als dat niet kan, houdt het voor mij op.
Maar als dit ons kan helpen om ons leven weer eens beetje op te pakken, is het zeker het onderzoeken waard. Zolang maar voldaan wordt aan die voorwaarden.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:13

SparklingApp schreef:
Ik vind het ook een zeer twijfelachtige ontwikkeling.
En ook nog totaal onduidelijk hoe ze dat in willen gaan zetten en verontrustend dat er dan al mensen roepen dat die app er niet snel genoeg kan komen.
En als ik hoor dat zo'n 60% van de bevolking mee zou moeten doen om het te laten slagen, dan vraag ik mij oprecht af of dat aantal ooit vrijwillig behaald zou kunnen worden.
Het lijkt mij toch dat kinderen en ouderen (mijn ouders hebben of geen smartphone, of ze hebben hem nooit bij zich) bij voorbaat afvallen, ik weet niet hoeveel % van onze bevolking dat is, maar dan moet de groep daar tussen bijna allemaal meedoen?

87% heeft een smartphone, volgens onderzoek van CBS. Aldus Google.

Verder kan ik me niet zo druk maken over mijn privacy als aan de andere kant mensen doodgaan. Het is net welke afweging je maakt natuurlijk.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:19

Marie_Anne schreef:
Er moet in ieder geval worden voldaan aan een aantal voorwaarden. Een aantal deskundigen op gebied van privacy heeft dit manifest op gesteld met voorwaarden:
https://www.veiligtegencorona.nl/

Dit vat het mooi samen voor mij persoonlijk:
Citaat:
Kortom, contact-apps moeten tijdelijk, transparant, volledig anoniem, vrijwillig en gebruiksvriendelijk zijn, zonder commerciële bijbedoelingen, en moeten onder regie staan van onafhankelijke deskundigen.

Helemaal mee eens, en in navolging daarop: we weten nog NIKS specifieks over de app. Alleen de grote lijnen, wat het ongeveer zou moeten kunnen. Oftewel: hoe kunnen we nu al weten of we voor of tegen zijn?

Dat het filmpje van Lubach nog niet gedeeld is in dit topic, verbaast me :)



Overigens ben ik zelf heel sceptisch. Het moet aan veel voorwaarden voldoen, wil ik het gaan gebruiken. Maar ik wacht eerst maar af waar de overheid mee komt voordat ik een keuze maak.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:23

mylittlejoy schreef:
Laten we vooropstellen dat het vrij naïef is om te denken dat je nu zonder de specifieke app niet al overal gemonitord wordt en dat je gegevens niet al bij allerlei partijen bekend zijn. Wat deze app zou toevoegen is dat het voor een kortstondige periode (de incubatieperiode) zou bijhouden met welke personen je in aanraking bent geweest. Ik wacht af wat de app precies gaat worden, maar hou vooralsnog m'n opties open. Ik kan er voorlopig nog niet wakker van liggen.

Ik denk zelf dat het niet gaat werken om deze verplicht te stellen. Ik denk dat we uiteindelijk naar een vorm toegaan waarbij het installeren van de app op vrijwillige basis is, maar dat ondernemers eisen zullen stellen aan hun klanten, zodat je bepaalde restaurants bijvoorbeeld niet binnenkomt, zonder dat je een groen label hebt via zo'n app. De mensen die dan niet willen meewerken aan zoiets kunnen dan zonder die app verder, maar wie dat wel wil, heeft meer opties om ergens heen te gaan.


Sorry maar dat is echt gewoon niet waar. Gegevens worden niet zomaar gedeeld, daar hangen suuper veel regels aan vast.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:25

No go,

Om 1 reden. Met zo app gaan juist alle mensen die nu de boel draaide houden (ziekenhuizen, supermarkten, transport, enz).

Dit gaat ellende geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:28

Ik verplaats dit topic van Nieuws en maatschappij naar Corona vragen. Daar past het beter. :)

irryproppy

Berichten: 328
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: overal waar de zon schijnt!!!:)

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:33

NEE!!
Schendig van privacy!!
Net zoals dat vaccin,Noway dat ik die laat zetten!!
Ze beroven ons eerst van onze vrijheid,nu willen zo ook onze privacy schenden!!
Blijkbaar willen ze onze samenleveng en economie om zeep helpen als dit zo doorgaat, de ene na de andere bedrijven gaan over de kop of moeten mensen ontslaan.