Corona patiënten op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:17

Dit is tot nu toe het enigste waar het een beetje goed op gaat.
Ze is al vanaf kleins af aan ermee bekend, tevens al 11 longontstekingen gehad.
Uiteindelijk waren ze een beetje de wanhoop nabij en hadden ze dr op Duoresp gezet. Hier was ik niet erg blij mee omdat ze daar gewoon te jong (toen net 15) voor is (staat zelfs dubbel op de verpakking, niet geschikt voor personen onder de 18, uitsluitend bestemd voor personen boven de 18). Ze begonnen met 2x1 deed niets, toen 2x2 deed niets. Ze wilde weer verhogen en daar ben ik niet mee akkoord gegaan. Door de duoresp kan ze ook niet meer tegen ventolin/sabutamol. Nu een jaar later nog steeds niet.

Dus voor haar vrezen we echt wel voor corona

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:21

Vervelend zeg! Ik ken haar weg ... ook ik had hier als kind enorm van en heb ook zo’n rij met puffers gehad. Vreselijk. Ik reageer enorm op poederinhalators waardoor er al veel afviel.
Ventolin heb ik alleen nog als nood medicatie nu.
Maar ook bij mij is het niet volledig onder controle.
Om je gerust te stellen (niet echt maar dat houdt ik mezelf voor) het zegt nog steeds niks hoe ziek je wordt van Corona. Dit bevestigd mijn longarts ook, hij ziet ook patiënten met cf die ook goed door Corona heen komen. Het enge juist is dat het zo onvoorspelbaar is.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:34

Ik heb een seretidediscus 2 x daags, maar daar stop ik altijd mee als ik geen last heb.
En inderdaad Ventolin als ik ziek ben als extra.

Ik heb een aantal keren longontsteking gehad als ik een flinke kou heb.
Vorige winter nog een antibioticakuur en prednisonkuur gehad, omdat ik benauwd was.
Maar ik krijg het vooral benauwd van (sterke) geuren.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:48

Hopelijk valt het mee voor jullie.
Iedereen een goed herstel. Ik ben eindelijk weer de oude.
Ik blijf wel voorzichtig, over 3e besmettingen is nog niets bekend, maar met name de ontregelde astma is zo'n gedoe.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 07:43

lenaa_tje, de kinderlongarts heeft bij haar altijd gezegd er is een trigger maar tot op heden nooit gevonden (geen allergieën die het veroorzaken, geen taaislijmziekte etc).
Het is idd een paar jaar beter gegaan (lees niet afhankelijk van de puffen en geen longontstekingen meer).
Ze zeggen dat astma idd niet tot de risico groep valt, gelukkig. Maar baart me wel zorgen is dat ze al zo snel een longontsteking ontwikkeld.
De duoresp is idd poeder en degene waar ze het beter op doet is spray/gas. Maar dan wel de degene die een fijnere verneveling geven. Krijgt ze trouwens ook niet goed binnen zonder voorzetkamer (qvar moet sws al me gebruiken).


Electra63 nee helaas is stoppen nu geen optie meer. Eerder dat ze kleiner was wel (altijd in overleg met de longarts) maar nu helaas niet meer.
Geuren heeft ze dan weer minder last van.

Raket fijn dat je weer de oude bent. Nu een sneller herstel gehad dan de eerste keer?

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 09:31

Kimbers schreef:
Saturatie is toch het hoeveelheid zuurstof in je bloed?

Edit: heb net even zitten googlen op saturatie en vind eigenlijk overal dat een lage saturatie wel degelijk te maken kan hebben met benauwdheid, of is deze informatie dan foutief of onvolledig?

Ik heb een man die op dat moment een saturatie had van 81% zijn wasgoed nog weg zien ruimen :=. Beste man was niet meer benauwd dan normaal ( copd).

Ik heb mezelf met 94% goed benauwd gevoeld na covid. Maar ik denk vooral dat mijn hele lichaam echt moe was.
Het staat niet 1 op 1 tegenover elkaar.
Wel geeft je satuarie een beeld van opname van zuurstof door je longen. Maar of jij je daar benauwd bij voelt is afhankelijk van persoon en situatie.

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:03

verootjoo schreef:
Kimbers schreef:
Saturatie tussen 95 en 100 is ok. Rond de 93 is 'normaal' voor mensen met copd normaal en sowieso alles onder de 90 is echt niet ok. Tenminste, dat is wat ik ooit geleerd heb :')

Niet alle saturatiemeters zijn even betrouwbaar trouwens. Mijn moeder had een saturatiemeter die 3 punten lager had dan haar daadwerkelijke saturatie.



Ik werk al jaren als fysiotherapeut in de longrevalidatie en wil even wat duidelijkheid scheppen rondom saturatie en benauwdheid, want ik lees (niet per se in deze post hierboven) verschillende dingen die niet erg kloppen :o

Gezonde mensen hebben een saturatie tussen 95% en de 100%.
Een lichaam heeft tussen de 90% en 95% nodig om goed te kunnen functioneren.
Onder de 90% is afwijkend maar is niet gelijk een probleem als het kortdurend is.

Een lage saturatie staat niet gelijk aan benauwdheid, saturatie heeft geen link met benauwdheid. Benauwdheid wordt veroorzaakt door vermoeide/uitgeputte ademhalingsspieren. (Logisch, want die moeten harder werken bij COVID.
Uit onderzoek blijkt ook dat zuurstof toedienen geen effect heeft op benauwdheid, wel op het verbeteren van de saturatie.


Staat benauwdheid gelijk aan kortademigheid?

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:39

tokedri voor mij persoonlijk wel, maar maakt misschien wel uit waardoor het ontstaat.
Mijn opa had een niet al te best hart maar ook longemfyseem/copd.
Als hij iets te veel deed was hij kortademig, maar dat kwam oa ook vanuit zijn hart, maar heb hem ook vanuit zijn longen benauwd gezien (lees naar adem happen).

Mijn dochter is met vlagen ook wel kortademig (of zoals zij het noemt, achter op mijn adem) en kan dat redelijk onder controle krijgen met bewust ademen.
Benauwdheid beschrijft zei als dichtknijpen van dr longen en keel.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:42

Kiki, ik was beide keren even ziek. Maar knapte de 2e keer sneller op omdat ik toen wel prednison mocht gebruiken. Ze waren de 1e keer bang dat je daar zeker van werd.

Ik heb trouwens ook een niet-allergisch astma. Ik reageer op rook, mist, parfum, menthol, vriezen en dingen wat ik ook niet weet.
Erg lastig.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:13

tokedri schreef:
verootjoo schreef:


Ik werk al jaren als fysiotherapeut in de longrevalidatie en wil even wat duidelijkheid scheppen rondom saturatie en benauwdheid, want ik lees (niet per se in deze post hierboven) verschillende dingen die niet erg kloppen :o

Gezonde mensen hebben een saturatie tussen 95% en de 100%.
Een lichaam heeft tussen de 90% en 95% nodig om goed te kunnen functioneren.
Onder de 90% is afwijkend maar is niet gelijk een probleem als het kortdurend is.

Een lage saturatie staat niet gelijk aan benauwdheid, saturatie heeft geen link met benauwdheid. Benauwdheid wordt veroorzaakt door vermoeide/uitgeputte ademhalingsspieren. (Logisch, want die moeten harder werken bij COVID.
Uit onderzoek blijkt ook dat zuurstof toedienen geen effect heeft op benauwdheid, wel op het verbeteren van de saturatie.


Staat benauwdheid gelijk aan kortademigheid?


Ja, in medische termen wordt het dyspnoe genoemd en hier valt onder benauwdheid en kortademigheid. De een ervaart het als benauwdheid (een drukkend gevoel bij het ademen of het gevoel dat je niet genoeg kan inademen) en de ander ervaart het als kortademigheid (dat je sneller moet ademen of kort van adem bent)

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:25

raket schreef:
Kiki, ik was beide keren even ziek. Maar knapte de 2e keer sneller op omdat ik toen wel prednison mocht gebruiken. Ze waren de 1e keer bang dat je daar zeker van werd.

Ik heb trouwens ook een niet-allergisch astma. Ik reageer op rook, mist, parfum, menthol, vriezen en dingen wat ik ook niet weet.
Erg lastig.

Had ik idd ook stukken over gelezen, maar was bij de eerste golf. Maar gelukkig voor jouw niet zo.

Parfum etc heeft ze niet zoveel last van, maar rook, mist, vochtig weer is drama

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:33

Het wisselt ook heel erg qua parfum. Het bouwt bij mij echt op. Ik kan op die manier zeg maar steeds 1 flesje per merk gebruiken. Dan gaat het irriteren.

Mijn astma was beide keren wel flink ontregeld.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:48

Dat is iets waar ik ook bang voor bent mocht ze corona oplopen.
Eindelijk gaat het nu een paar maanden goed qua meds, heeft toch zeker wel ruim een half jaar geduurd voordat het weer een beetje op de rit was.....

Dat zou kunnen, ze heeft wel idd vaak iedere keer een ander luchtje.
Wel heeft ze een hoofdhuid probleem (ze zijn er nog steeds niet achter of het eczeem is of psoriasis) en kan tegen geen enkele shampoo meer. Nu medicinale die gaat tot nu toe redelijk.
Wasmiddel, douchegel dan weer geen last.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:28

Ik heb net een email gehad van de GGD of ik wil meedoen met een studie naar de behandeling met bloedplasma met antistoffen.
Omdat ik tot de risicogroepen hoor.

Er wordt in het ziekenhuis bloed afgenomen en ik krijg dan plasma, met antistoffen of een placebo.
En daarna nog een aantal keer terug voor bloedonderzoek, zoals ik het begrijp.

Heeft iemand dit ook gehad ?

Fenneeee

Berichten: 2991
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:42

Nee ik heb het niet gehad. Wel toen naar gekeken om evt bloed te doneren na Corona.

Ik heb de hele dag al last van een hoge hartslag. Is over het algemeen wel hoog sinds dat ik ziek ben geweest. Ben nu net wakker na een half uurtje slapen. En heb een hartslag van 113 in rust lig op de bank. Zit eigenlijk de hele dag al rond de 85-110. Begint nu ook echt wel vervelend te worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34622
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:46

He dat is naar. Mijn hartslag is weer normaal. Net een stuk gefietst. Was heerlijk en ging goed.

Esther_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:49

Fenneee heb je gisteren of vandaag teveel gedaan? Want dat kan die hoge hartslag verklaren.

Fenneeee

Berichten: 2991
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:52

Esther_ schreef:
Fenneee heb je gisteren of vandaag teveel gedaan? Want dat kan die hoge hartslag verklaren.


Gister nog wat voor school gedaan en op de bank gelegen. En vandaag even naar de supermarkt gelopen hier 4 straten verder, en voor de rest schaatsen gekregen.
Vind die hoge hartslag nog geen eens zo vervelend maar die hartkloppingen die maken het zo irritant

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34622
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:54

Was je al begonnen met magnesium slikken?

Fenneeee

Berichten: 2991
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:58

SusanH schreef:
Was je al begonnen met magnesium slikken?


Ja ! Al vertelde mijn stiefmoeder dat je door een teveel aan magnesium in je lichaam dus ook hartkloppingen kan krijgen. Die had dit gehoord van de dochter van hun buurvrouw die is hoofd op de cardiologie

Esther_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:07

En ben je daar dan nu extra veel over het nadenken etc, want ook dat levert een hoge hartslag op

Ik denk niet dat je na 1-3 dagen magnesium slikken opeens teveel hebt

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:08

Fenneeee schreef:
Nee ik heb het niet gehad. Wel toen naar gekeken om evt bloed te doneren na Corona.

Ik heb de hele dag al last van een hoge hartslag. Is over het algemeen wel hoog sinds dat ik ziek ben geweest. Ben nu net wakker na een half uurtje slapen. En heb een hartslag van 113 in rust lig op de bank. Zit eigenlijk de hele dag al rond de 85-110. Begint nu ook echt wel vervelend te worden.


Gebruik je nog medicatie?
Prednison verhoogt je hartslag en sommige puffers hebben dat ook als bijwerking.

Fenneeee

Berichten: 2991
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:11

verootjoo schreef:
Fenneeee schreef:
Nee ik heb het niet gehad. Wel toen naar gekeken om evt bloed te doneren na Corona.

Ik heb de hele dag al last van een hoge hartslag. Is over het algemeen wel hoog sinds dat ik ziek ben geweest. Ben nu net wakker na een half uurtje slapen. En heb een hartslag van 113 in rust lig op de bank. Zit eigenlijk de hele dag al rond de 85-110. Begint nu ook echt wel vervelend te worden.


Gebruik je nog medicatie?
Prednison verhoogt je hartslag en sommige puffers hebben dat ook als bijwerking.


Nee helemaal niks. Ja zou kunnen dat ik er misschien over nadenk. Maar was voordat ik met de magnesium begon ook al hoog. Maak mij er ook niet echt zorgen om of iets want het hoort erbij maar is gewoon vervelend aanwezig haha

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34622
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:43

Mijn hartslag is er juist door omlaag gegaan.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:26

Mijn man had vanmorgen met de GGD gebeld en op hun advies een afspraak gemaakt om woensdag te testen. Ze gaan dan uit van 5 dagen na mijn positieve test.
Maar nu is hij ineens heel erg aan net hoesten, verkouden en koorts.
Dus gaan we morgen maar bellen of hij eerder getest kan worden.