LAT-relatie en corona

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: LAT-relatie en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:18

Ja leuk, en aan wat voor bewijsmateriaal zou ik de grens over moeten om de relatie met mijn Belgische partner aan te tonen?
Trouwens niet persoonlijk bedoeld hoor, maar snap niet zo goed hoe zoiets dan bewezen kan worden.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:11

Saskia9 schreef:
Ja leuk, en aan wat voor bewijsmateriaal zou ik de grens over moeten om de relatie met mijn Belgische partner aan te tonen?
Trouwens niet persoonlijk bedoeld hoor, maar snap niet zo goed hoe zoiets dan bewezen kan worden.


Gewoon een verklaring van beide partners. Ik heb zojuist al gehoord dat er iemand zonder problemen de grens over kon en dat de betreffende politiebeambte ook al op de hoogte was van de gewijzigde regels. Mijn partner gaat het nog even checken bij de politie van zijn woonplaats, die ook de grenscontroles uitvoert.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: LAT-relatie en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:58

Oh wat fijn! Dat biedt hoop zeg. Dankjewel!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:02

Er was ook al iemand die het Belgische 0800- nr van de coronawebsite heeft gebeld, daar werd ook verklaard dat er geen officieel document is, maar dat documentatie in de vorm van een email met adresgegevens bijvoorbeeld, wel handig is en dan evt. bovengenoemde PDF uitdraaien. Op FB is een groep "Grenzeloze liefde gedurende Corona crisis" hier heeft iemand ook al een verklaring opgezet om in te vullen. Ook delen de members hun ervaringen, dit gaat dus om de grens met België.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:28

Jaaa groep gevonden! Ik ga even speuren. Dankjewel!!

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: LAT-relatie en corona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 17:00

Waar heb jij dat document gevonden? Kan een belgische partner zijn nederlandse partner vanuit nederland ophalen met de auto en dan samen teruggaan naar België?

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:02

_Femkeeex schreef:
Waar heb jij dat document gevonden? Kan een belgische partner zijn nederlandse partner vanuit nederland ophalen met de auto en dan samen teruggaan naar België?


Ik denk van niet, gezien je niet samen mag reizen vanuit verschillende gezinnen.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: LAT-relatie en corona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 18:31

Dan zal ik helaas nog moeten wachten want ik heb geen auto en het OV rijdt niet meer over de grens...

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: LAT-relatie en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:14

Auto lenen? Of kan hij met de auto naar jou?

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Re: LAT-relatie en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:55

Ben ik nou de enige die dit niet snapt? Verkeer in beide richtingen lijkt me nu gewoon niet de bedoeling.
Als het vanwege voedsel- of ander cruciaal werkverkeer gaat, dan is het al discutabel.
Relaties zijn gewoon niet cruciaal. Zit het gewoon uit! Bel 100 x per dag. FaceTime, Skype, video eet samen. Weet ik veel. En zijn er toch heel zwaarwegende argumenten waarom gezinshereniging belangrijk is, dan lijkt me toch wel dat België in/uit dan eenrichtingsverkeer is.
Maar misschien begrijp ik het verkeerd. Kan ook.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: LAT-relatie en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:09

Je staat voor de grens ook 30 minuten aan te schuiven he.Ik woon een 20 km van de grens en de file voor de grens staat tot hier.Je bent er niet zo maar even over.

Karlijnxxx
Berichten: 1419
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:25

ikkedus schreef:
Ben ik nou de enige die dit niet snapt? Verkeer in beide richtingen lijkt me nu gewoon niet de bedoeling.
Als het vanwege voedsel- of ander cruciaal werkverkeer gaat, dan is het al discutabel.
Relaties zijn gewoon niet cruciaal. Zit het gewoon uit! Bel 100 x per dag. FaceTime, Skype, video eet samen. Weet ik veel. En zijn er toch heel zwaarwegende argumenten waarom gezinshereniging belangrijk is, dan lijkt me toch wel dat België in/uit dan eenrichtingsverkeer is.
Maar misschien begrijp ik het verkeerd. Kan ook.


Normaal reageer ik niet zo snel op dit soort berichten, maar ik wil je nu wel wat vragen: heb je zelf momenteel een LAT-relatie ? Indien niet: zou je er misschien over kunnen nadenken hoe je bericht bij velen van ons over (kan) komen? Want er is nml echt een verschil tussen niet mogen en niet weten hoe lang zo’n situatie kan gaan duren en/of zelf de keuze mogen maken.

Voor mij persoonlijk voelt deze situatie alsof het momenteel oorlog is... je hebt geen houvast of je elkaar een week, een maand, misschien een jaar niet gaat zien. En dat maakt op mij bv een behoorlijke impact.

Dus ik wil je vragen, als je geen LAT-relatie hebt niet meer dit soort berichten te plaatsen in het topic, want ik word er echt ontzettend verdrietig van.

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:59

Tja, ik heb dus wel een LAT-relatie. En hele stabiele en ook al heel lang. Misschien is dat het verschil tussen ons. Dat ik wat ouder ben en misschien in een meer bevestigde relatie. ( en dat is een hele vrije invulling, want ik ken jouw situatie niet)
Ik snap dat je verdrietig bent dat je niet naar je geliefde toe kan, maar kom op deze periode is te overzien. Ook al zou het tot 1 juni duren.
Ik sta daar dus blijkbaar anders in dan jij. Ik vind dat je het gezien de besmettelijkheid van deze ziekte niet kunt rechtvaardigen en dat daarvoor de lockdownnregels niet versoepelt moeten worden. Dat zou dan mogelijk veel extra grensoverschrijdend verkeer zijn dat geen en weer pendelt met alle gevolgen van dien. Dat doen ze in Italië toch ook niet!
Dus landsbelang of algemeen gezondheidszorg belang gaat wmb toch echt boven jouw persoonlijke belang. Sorry, maar zo sta ik er in. En ik mis mijn partner en stiefdochter ook echt wel.
En hoe lang het gaat duren, dat weten we eenvoudig nu niet. Wacht dat dan eerst even af.

Karlijnxxx
Berichten: 1419
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:36

ikkedus schreef:
Tja, ik heb dus wel een LAT-relatie. En hele stabiele en ook al heel lang. Misschien is dat het verschil tussen ons. Dat ik wat ouder ben en misschien in een meer bevestigde relatie. ( en dat is een hele vrije invulling, want ik ken jouw situatie niet)
Ik snap dat je verdrietig bent dat je niet naar je geliefde toe kan, maar kom op deze periode is te overzien. Ook al zou het tot 1 juni duren.
Ik sta daar dus blijkbaar anders in dan jij. Ik vind dat je het gezien de besmettelijkheid van deze ziekte niet kunt rechtvaardigen en dat daarvoor de lockdownnregels niet versoepelt moeten worden. Dat zou dan mogelijk veel extra grensoverschrijdend verkeer zijn dat geen en weer pendelt met alle gevolgen van dien. Dat doen ze in Italië toch ook niet!
Dus landsbelang of algemeen gezondheidszorg belang gaat wmb toch echt boven jouw persoonlijke belang. Sorry, maar zo sta ik er in. En ik mis mijn partner en stiefdochter ook echt wel.
En hoe lang het gaat duren, dat weten we eenvoudig nu niet. Wacht dat dan eerst even af.


Ik vind het zeer vervelend voor je dat je je partner en stiefdochter mist. Dat is zeer menselijk en ik begrijp je gevoel erg goed. Maar als je de mogelijkheid zou hebben om de lockdown bij hun uit te zitten, zou je dat doen?

Ik ben vanaf woensdag dakloos en werkloos. Het is mijn en het belang van anderen dat ik een dak boven mijn hoofd heb. Opvang zit nml ook vol en lijkt mij niet echt een gezonde plek om te leven. Ik hoef dan ook niet naar Belgie, maar wel een stuk verder. Een verhuizing die al sinds begin vh jaar gepland is. maar ook mijn situatie is onvoldoende om grenzen over te steken.

Het probleem van de situatie is dat je niet kan 'afwachten tot hoe lang het duurt', tot de maatregelen daadwerkelijk worden opgeheven. In mijn geval duurt dit 'uiterlijk 6 maanden'. Dat is de onzekerheid en heeft niets met de lengte en/of stabiliteit van een relatie te maken?

Ik lees hier geen reacties dat mensen onverantwoordelijk met de regels willen omgaan. Voor mij bv: ik ga met alle liefde 14 dagen in quarantaine voordat ik reis en/of mijn vriend weer mag zien.

Als laatste: corona maakt geen verschil tussen landgrenzen. Je kan mensen wel verbieden over grenzen te reizen, maar als je bewegingen in een land niet ook reguleert is zo'n grens afsluiten nutteloos. Ik ben dus ook blij in NL dat de grenzen niet dicht zijn, maar dat de oproep is om je contacten zoveel mogelijk te beperken. Als je die dus beperkt tot enkel je partner en deze doet hetzelfde zie ik geen probleem in het reizen naar je partner toe, mits het niet met het OV oid is. Ook als dat over de grens is. Corona maakt mensen ziek en niet enkel de mensen die uit een ander land komen.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: LAT-relatie en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 06:53

Karlijn, wat klote dat het nog steeds niet wil lukken. Heb je geen familie waar je tijdelijk kunt bivakkeren?

j_nine

Berichten: 196
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:31

Kom dit topic nu pas tegen.

Iedereen sterkte in deze situatie.
Fijn dat we hier elkaar een hart onder de riem kunnen steken.

Zelf heb ik sinds 3 maanden een relatie waarvan hij iets verder weg woont.
Het is 'maar' 3 kwartier....maar toch...
Wij hebben elkaar inmiddels een paar weken niet gezien omdat op zijn werk iemand was met corona waar hij bij heeft gestaan.
Wss dat hij wel een staartje heeft mee gekregen van het virus.
Dus toch maar voor de zekerheid elkaar niet zien, hij wil mij niet besmetten.
Hij is heel bezorgd om mij, komt ook omdat ik astma heb.
Maar moeilijk is het wel, we zijn nog niet zolang bij elkaar en dan zie je elkaar toch het liefst wat vaker en wil je wel eens leuke dingen gaan doen.
Maar dat komt wel weer.
Wij bellen vaak en we hebben de app gelukkig.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:41


Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:13


soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:21

Super bedankt, Delph2! _/-\o_
Dan weet ik nu tenminste wat de voorwaarden zijn als ik om een of andere reden naar mijn ouders/broer/zus moet.

Maar euh, jullie met een LAT-relatie over de grens: dat met die 14 dagen quarantaine is dan wel een serieuze belemmering. :+

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:27

soesita schreef:
Super bedankt, Delph2! _/-\o_
Dan weet ik nu tenminste wat de voorwaarden zijn als ik om een of andere reden naar mijn ouders/broer/zus moet.

Maar euh, jullie met een LAT-relatie over de grens: dat met die 14 dagen quarantaine is dan wel een serieuze belemmering. :+


Die quarantaine geld niet voor het rijtje essentiële reizen waar een LAT-relatie onder valt.

Karlijnxxx
Berichten: 1419
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:14

prulletje schreef:
Karlijn, wat klote dat het nog steeds niet wil lukken. Heb je geen familie waar je tijdelijk kunt bivakkeren?


Ik ga idd naar familie. Ik heb een Duitse FB groep gevonden en deze situatie gaat waarschijnlijk minimaal 3 maanden duren... dat betekend dus heel veel extra kosten voor mijn familie. Ik ga dus maar weer opzoek naar een (tijdelijke) baan in NL.

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Re: LAT-relatie en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:48

@Karlijn: jouw situatie valt wmb zeker onder zwaarwegende omstandigheden. En dan vind ik dat het wel zou moeten kunnen met inachtneming van de quarantaine regels.
Ik heb het over mensen die met die nieuwe regel heen en weer willen pendelen vanuit een gebied/land naar een ander. Dat lijkt mij uiterst onwenselijk nu. Niet meer en niet minder.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: LAT-relatie en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:19

Hoe is het met iedereen? :(:)

Mijn vriend en ik zouden als het nog langer gaat duren samen gaan wonen in mijn huisje. Dat zag ik (ondanks dat het wat voet in aarde heeft) bestwel zitten. Ware het niet dat er gister iets gebeurde waardoor ik van mening ben verandert.

Mijn zwager gaat namelijk zijn verjaardag vieren en heeft naaste familie uitgenodigd. Dat zou gaan om 6 man. In totaal zijn we dan met 9. Zonder te overleggen haakte ik direct af (in de familie app). Mijn veiend resgeerde dat hij het jammer vond en direct erna dat hij wel gaat. Mijn klomp brak.

Hoe kunnen mensen zo onvoorzichtig zijn?!

Hij woint nog (weer) thuis en er komen daar regelmatig kinderen over de vloer (moeder is gastouder). Hij werkt natuurlijk nog.

Het feit dat hij zo'n bord voor z'n kop heeft maakt dat ik dat samenwonen maar even laat. Mis hem enorm, maar ik hou al weken afstand van mijn familie (ouders, zusje). En hij gaat doodleuk naar een verjaardag. Bah -O-

Dus is het voor ons afstand houden, of als hij bij me wil zijn verder niemand meer zien... Maar moet ik hem dat wel voorleggen?

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: LAT-relatie en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:35

O, dat zou ik ook heel vreemd vinden. Dit is gewoon echt niet de tijd om vrolijk verjaardagen te gaan vieren, ik heb de mijne afgelopen weekend ook via Skype gevierd. Sommige mensen lijken het gewoon niet helemaal te begrijpen. Ik zou inderdaad zeker niet gaan samenhokken totdat je op dat vlak op één lijn zit of in ieder geval afspraken kunt maken waar jullie allebei achter staan. Heb je al een goed gesprek met hem proberen te hebben?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: LAT-relatie en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:37

Nog niet. We zijn van plan komend weekend een wandeling te maken (1,5 m. Afstand, achter mijn huis... haha ik let dus wel op de maatregelen)

Ik wil hem irl spreken hierover. Zeker niet over de app oid