Wie nog meer een dierbare verloren aan Corona?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Wie nog meer een dierbare verloren aan Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-22 16:16

Op zondag 2 januari overleed mijn tante aan de gevolgen van Corona.
Ze was de vrouw van mijn oom (broer van mijn moeder), ze was moeder van 3 kinderen en oma van 3 kleinkinderen.

Ze is in 1980 op 18 jarige leeftijd getrouwd met mijn oom, ik ken haar dus al mijn hele leven, ze wonen 20 km verderop, dus er is altijd veel contact geweest. Als kind logeerpartijtjes en als volwassene bij elkaar op visite.

Ze heeft 33 dagen gevochten tegen COVID, maar de strijd verloren. Een tot dan gezonde vrouw, die super sportief was, geen overgewicht had en niet rookte of alcohol gebruikte.

Nu is ze er niet meer…

Wie heeft nog meer een dierbare verloren aan COVID en hoe gaan jullie er mee om?
Je hoort natuurlijk sinds het begin van de crisis dat mensen aan COVID overlijden, maar voor velen lijkt het een “ver van mijn bed show”. Ik merk dan mensen schrikken als ik vertel dat mijn tante aan COVID is overleden, bijna alsof het zeldzaam is.

Wordt er gewoon niet over gepraat, of wil men er niet over praten, wil men er liever niet bij stil staan, of is de dood taboe onderwerp?


P.s. het is niet de bedoeling hier een wel/niet vaccineren topic van te maken of inhoudelijk een Corona discussie te voeren, daar zijn andere topics voor.

sterregoud
Berichten: 1840
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:17

Wat verdrietig Daphara,

Gecondoleerd,

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wie nog meer een dierbare verloren aan Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:26

mijn schoonvader is vorig jaar in april overleden aan Covid.
Hij was net klaar met revalideren na een operatie en was weer thuis, ging hartstikke goed. Mijn man was op donderdagmiddag even bij hem langs gegaan (gelukkig wel afstand gehouden) en op zondagochtend had mijn schoonvader koorts en was een beetje warrig. Naar het ziekenhuis gegaan en het was eigenlijk direct duidelijk dat hij corona had. 2 dagen/nachten enorme up's en downs met spoedoproepen van het ziekenhuis. Daarna 1 dag verbetering en de dag daarna is hij 's ochtends overleden. In het ziekenhuis hadden ze direct gewaarschuwd dat het heel onvoorspelbaar was en dat ze het echt per dagdeel bekeken. Mijn schoonvader had ervoor gekozen om niet naar de IC te gaan. Hij had al vaker gezegd dat hij een mooi leven had gehad en dat wanneer hem iets zou overkomen, hij het niet erg zou vinden om te overlijden. In mijn schoonfamilie is het geen 'ver van mijn bed show' omdat de meesten in de zorg werken. Het was voor iedereen bijna vanaf het begin van de pandemie al duidelijk hoe ernstig het was. Er wordt dus ook gewoon over gepraat gelukkig

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:33

Gecondoleerd Daphara.

Ik ben vorig jaar mijn "2de moeder" verloren aan Corona. Ik kwam al 35 jaar daar dagelijks in huis, vroeger bracht mijn moeder me altijd en zei dan tegen haar "hier heb je je stiefdochter" :)). Zij heeft in totaal 11 weken op de IC gelegen. Is er zelfs vanaf gekomen, maar die 2 dagen op de gewone afdeling zijn haar fataal geworden. Strottenhoofd functie was na dat lange intuberen helemaal weg, ze lag alleen op de kamer en kon helemaal niets, geen verpleging roepen, maar ook niet slikken. Daardoor een longontsteking gekregen, weer 3 dagen IC en toen is de behandeling stil gezet en zijn ze gestopt met beademen. Officieel staat ze ook niet in de boeken als overleden door Corona.
Het was zo onwerkelijk na haar overlijden, en nu, ruim een jaar later, heb ik nog moeite met het in huis komen daar. De man is er eentje van weinig woorden, ik mis haar gezelligheid in dat huis.

Op het moment dat ze corona kregen waren wij net op vakantie. Mijn laatste herinnering is ook dat zij vrolijk lachtend achter het raam stond te zwaaien toen wij wegreden (7 jaar geleden hebben we het huis ertegenover gekocht, waar ik eerst 10 km verderop woonde was het nu mijn buurvrouw).

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:34

Daphara, gecondoleerd meid. Heel verdrietig.

De andere opa van onze kleinkinderen. Wel 80++, zou maandag zijn 1ste vaccinatie krijgen, had zaterdag nog 15 km met vrienden gelopen en zondag werd hij ziek. De covid heeft hij overleeft, maar er was zoveel schade toegebracht dat hij paar weken later rustig is ingeslapen om te overlijden. Ondanks dat hij een mooi voltooid leven had, is het toch verdrietig want hij was echt zo vitaal nog en leuke actieve man die absoluut geen overgewicht had.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Wie nog meer een dierbare verloren aan Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:37

Mijn collega is helaas overleden..

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Wie nog meer een dierbare verloren aan Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:55

gecondoleerd Daphara en anderen die mensen verloren hebben.

Mijn moeder overleed in mei 2020 aan corona, ze was dan wel 94, maar de hele afdeling waar ze woonde in een woonzorgcentrum had corona en de helft daarvan is toen overleden. Overgewicht had ze niet, ze woog nog maar 40 kilo op het eind. Gezond was ze ook niet meer, maar ze had zeker nog wel even kunnen blijven leven zonder corona.

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Wie nog meer een dierbare verloren aan Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:13

Geen directe familie, maar wel de buurvrouw van mijn moeder en iemand die ik al sinds mijn jeugd kende. In de 40, gezond (al had ze wel een kunstheup na een ongeluk maar ja), deed veel aan diepzee duiken enzo. Het is vooral de manier waarop dat me echt heeft aangegrepen... er is een inschattingsfout gemaakt met hoe ernstig het was. Uiteindelijk heeft ze zelf (woonde alleen) op een avond de ambu gebeld. Die zijn gekomen, hebben aangeklopt. Ze heeft nog kunnen antwoorden dat ze kwam. Daarna niks meer. Ambu personeel mag schijnbaar deur niet openbreken. Tegen de tijd dat ze iemand met de sleutel hadden geregeld was ze dood. Op een paar meter van de voordeur.. vind het nog steeds heftig om langs haar huis te lopen.

Ik ken nog een paar mensen indirect, maar haar overlijden blijft me echt bij.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:14

Jeetje wat een heftig verhaal.

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:19

Ik ben mijn moeder op 29 December 2020 verloren aan corona.
Gelukkig hebben wij we nog een uurtje afscheid kunnen nemen zo'n 12 uur voordat ze overleed.

Maar helaas door de prut lockdown mocht niemand van ons er bij zijn toen ze haar laatste adem uit blies.

Mijn zus is haar beide schoonouders eraan verloren in 1 week in November 2020.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-22 19:24

Paddington, Pien, Oshaa, Morrie, ladyson, Neonlight & Kinke ook allemaal gecondoleerd. Wat een verdrietige verhalen.

Ik merk in mijn omgeving dat de eerste vraag vaak is “was je tante gevaccineerd?” Alsof het antwoord daarop ook nog maar enig verschil maakt in de uitkomst. Soms maakt het me boos, maar vaak vooral verdrietig.

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Wie nog meer een dierbare verloren aan Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:51

Ik wordt boos met de vraag had ze nog een andere ziekte onder de leden.
Ja ze had Alzhrimer op haar 66ste maar betekend het dan dat ze dood moest?

Mensen reageren ook raar als ik zeg dat ik mijn moeder nog heb geknuffeld op haar sterfbed omdat ik ook chronisch ziek ben.

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Wie nog meer een dierbare verloren aan Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:44

Gecondoleerd allemaal!

Hier vooral in het begin van de lockdown, geen mensen waar ik echt een close band mee had, maar wel van de weinige mensen die ik die periode zag: mijn buurman is gestorven op 2 april 2020 (dus was van de eerste slachtoffers, opgenomen in het ziekenhuis dag 1 van de lockdown), laatste kamergenoot van mijn pa in het ziekenhuis heeft in het ziekenhuis Covid opgelopen (mijn pa is begin van de lockdown gestorven aan kanker), is uiteindelijk de revalidatie niet te boven gekomen. En een goede kennis van mijn ouders die ik af en toe zag op de begraafplaats van mijn pa, is ondanks grote voorzichtigheid ook bezweken aan Covid. Zijn broer was er ook al aan gestorven. En de moeder van mijn buurvrouw (die zelf verpleegster is en op de Covid-afdeling werkte) is ook gestorven van Covid, al speelde de eenzaamheid in haar geval ook mee.

Dus er zijn geen mensen bij waar ik een traan om gelaten heb, maar toch wel behoorlijk veel sterfgevallen letterlijk dicht in mijn buurt, waardoor ik Covid vooral in het begin behoorlijk angstaanjagend vond.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:23

Mijn papa is eind vorig jaar gestorven aan corona. 76 jaar en niet 100% de gezondste, maar zonder die corona had hij nog jaren bij ons geweest. 3 weken ziekenhuis, waarvan 2,5 in kunstmatige coma. Heftige periode, vooral door de manier waarop. In die 3 weken hingen wij volledig af van de telefoontjes van het ziekenhuis, want bezoeken kan en mag niet. Pas op het moment dat je weet dat het te laat is, mag je even afscheid nemen, weliswaar in volledige bescherming gehuld...

paddington schreef:
Ik wordt boos met de vraag had ze nog een andere ziekte onder de leden.
Ja ze had Alzhrimer op haar 66ste maar betekend het dan dat ze dood moest? .


Inderdaad. Hier net hetzelfde. Alsof het plots 'oke' is dat ze gestorven zijn, omdat ze een onderliggende aandoening hadden. fiets off, dat zijn allemaal mensen die zonder corona nog jaren geleefd hadden.
Net hetzelfde als de vraag of ze gevaccineerd waren. Ja, mijn vader was volledig gevaccineerd. Maar doet dat ertoe? Maakt dat het minder erg om dat te weten? Dood is dood. Gevaccineerd of niet gevaccineerd.

Ik ga ondertussen die corona discussies wel volledig uit de weg. Ik verdraag het extreme van veel mensen hier niet in, waaruit vaak zoveel disrespect blijft voor overledenen en achterblijvers.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wie nog meer een dierbare verloren aan Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:15

Wat een vreselijke verhalen komen er voorbij. Gecondoleerd allemaal!
Jee Daphara, wat erg van je tante, veel te jong ook..

Wij zijn gelukkig geen echte dierbaren verloren. Wel wat mensen in onze omgeving die we kenden zoals de oom van mijn vriend en de vader van een klant van me en zo nog enkele mensen.

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:33

Florenc schreef:
Net hetzelfde als de vraag of ze gevaccineerd waren. Ja, mijn vader was volledig gevaccineerd. Maar doet dat ertoe? Maakt dat het minder erg om dat te weten? Dood is dood. Gevaccineerd of niet gevaccineerd.

Ik ga ondertussen die corona discussies wel volledig uit de weg. Ik verdraag het extreme van veel mensen hier niet in, waaruit vaak zoveel disrespect blijft voor overledenen en achterblijvers.


Sterkte nog met het verlies!

Mijn moeder overleed net voordat ze begonnen met prikken.

In het begin was ik wel fel met discussies maar het heeft weinig nut.

Ik lees zo vaak joh mensen hebben toch geen eeuwige leven en dat klopt maar het beeld van mijn moeder in gevecht naar adem en met pijn gun ik niemand om mee te maken.

Ze heeft niet op een IC gelegen maar afgesloten in haar kamer in het verzorgingshuis.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:39

Sterkte voor iedereen die een dierbare verloren is :(:)

Wij zelf hebben gelukkig niemand verloren in de familie, wel een van mijn collega's, en mijn man ook een direkte collega (en waar hij werkt nog iemand waar we weet van hebben, maar geen direkte collega)
Zijn beiden net 61 jaar geworden.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wie nog meer een dierbare verloren aan Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:08

denk dat veel mensen ook niet weten dat het een hele nare dood kan zijn

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:21

Kinke schreef:
denk dat veel mensen ook niet weten dat het een hele nare dood kan zijn

dat zijn de mensen die mij voor hysterisch verklaren, omdat ik met mijn COPD uiterst voorzichtig ben en nog steeds ieder contact met de medemens vermijd. -O- Ik heb gezien via facetime hoe iemand eraan toe kan zijn met corona

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wie nog meer een dierbare verloren aan Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:29

dat hebben wij helaas ook gezien :(
Ik kan ook nog boos worden op mensen die het maar een 'griepje' noemen. Dan heb je echt je kop in het zand gestoken.

bloementje3

Berichten: 334
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 00:03

Wij zijn op 1 januari oma verloren aan corona. "Gelukkig" lag ze op de beneden etage zodat we konden zwaaien naar haar toen ze daar net lag. Wel een vreselijke manier van afscheid nemen was dat

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:09

Ik geef dit topic een schopje omdat ik dit een waardevol topic vind, jammer dat het maar zo kort gelopen heeft, maar misschien willen er nog meer mensen hun ervaringen delen.
Ik vind het goed om op deze manier even aandacht te hebben voor de overledenen en nabestaanden.

Mijn tante is één van de eersten die overleden is aan corona. Ik had nauwelijks nog contact met mijn oom en tante, dus zo direct is het niet, maar mijn oom heeft mij uitgebreid verteld hoe verdrietig alles is verlopen, en het heeft zoveel indruk op hem gemaakt, en het verlies doet hem zoveel pijn, dat hij het eigenlijk nergens anders meer over kan hebben. Zij waren meer dan vijftig jaar getrouwd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wie nog meer een dierbare verloren aan Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:16

Wat heftig Nikass!
Heeft hij hulp voor de rouwverwerking?

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Wie nog meer een dierbare verloren aan Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:18

Wat ontzettend verdrietig Nikass. Ik hoop dat jouw oom hulp kan vinden bij de verwerking, het is onmenselijk om dit verlies in zijn eentje te dragen.

Ik ben wel mensen in mijn omgeving verloren. Ik ben er zelf ook bijna aan onderdoor gegaan en heb er tot op de dag van vandaag last van. Ik was een van de eersten in Nederland die ziek werd, ik heb het waarschijnlijk opgelopen in het buitenland.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:31

Cayenne schreef:
Wat heftig Nikass!
Heeft hij hulp voor de rouwverwerking?


Ik weet niet of hij professionele hulp heeft. Maar hij heeft gelukkig veel steun aan zijn kinderen, hun partners en zijn kleinkinderen.