Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:14

Vayo schreef:
Ik vrees daar ook voor. En dat zit je alweer voorzichtig richting het voorjaar. Wellicht dat ze dan verschil gaan maken in binnen of (semi)buiten terras. Ik had erg gehoopt te kunnen gaan carnavallen, maar ik bereid me maar voor op thuiscarnaval haha


Sorry hoor maar imo is dat absolute kólder. Nog een verlenging lijkt míj niet te onderbouwen met meer dan ´ja maar, áls....´.

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:19

Kan iemand mij helpen met de coronaregels die in Duitsland gelden momenteel? Ik lees zo veel verschillende dingen en 'maars' dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Het vaccinatiecentrum is telefonisch al een paar dagen niet te bereiken voor vragen (na 20 minuten nog in de wacht)..
Wij gaan begin februari 4 dagen naar Duitsland en hebben geen booster, wel de eerste 2 vaccinaties (juni 2021). Gelden die dan nog?
Help :+

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:23

Nee, die zijn niet meer geldig voor dingen waar 2G+ voor nodig zijn. Voor 2G gelegenheden wel.
In Duitsland is het totaal onoverzichtelijk. Er is van alles tussen 0G en 2G+, je moet eigenlijk oversl van te voren op de website kijken en dan is het nog niet helder.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:24

Borisje schreef:
Kan iemand mij helpen met de coronaregels die in Duitsland gelden momenteel? Ik lees zo veel verschillende dingen en 'maars' dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Het vaccinatiecentrum is telefonisch al een paar dagen niet te bereiken voor vragen (na 20 minuten nog in de wacht)..
Wij gaan begin februari 4 dagen naar Duitsland en hebben geen booster, wel de eerste 2 vaccinaties (juni 2021). Gelden die dan nog?
Help :+

Zou ik een booster halen. Op veel plekken zijn je 2 prikken niet meer voldoende.

Zebrastreep

Berichten: 9755
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:26

Borisje schreef:
Kan iemand mij helpen met de coronaregels die in Duitsland gelden momenteel? Ik lees zo veel verschillende dingen en 'maars' dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Het vaccinatiecentrum is telefonisch al een paar dagen niet te bereiken voor vragen (na 20 minuten nog in de wacht)..
Wij gaan begin februari 4 dagen naar Duitsland en hebben geen booster, wel de eerste 2 vaccinaties (juni 2021). Gelden die dan nog?
Help :+


Mijn zusje is afgelopen weekend naar Berlijn geweest. Overal geld daar 2G. Dan zou je QR code omdat die 9 maanden geldig is nog moeten doen. Wel moet je om de 48 uur een PCR test laten doen voor toegang in horeca en musea ect. Met de booster weer niet.

Ook moet je documenten invullen waar je reis heen gaat en waar je verblijft.

Hou er wel rekening mee dat een PCR test voor buitenlanders in Duitsland geld kost. Mijn zusje had gewoon de straat van de hostel opgenoemd zonder te benoemen dat ze in een hostel zat en kreeg zo wel kosteloos een test.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... oronavirus

Hier staat alles op waar je rekening mee moet houden.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:31

Vandaag is in een perso bij ons gezegd dat het idee is om eind maart de certifikaat plicht op te heffen *\o/*

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:32

Sizzle schreef:
Nee, die zijn niet meer geldig voor dingen waar 2G+ voor nodig zijn. Voor 2G gelegenheden wel.
In Duitsland is het totaal onoverzichtelijk. Er is van alles tussen 0G en 2G+, je moet eigenlijk oversl van te voren op de website kijken en dan is het nog niet helder.


Nou inderdaad, hoe meer ik las hoe minder ik ervan snapte. :')
Wij gaan alleen wandelen in de Eiffel, hebben een vrijstaand huisje in het bos en zijn niet van plan om een restaurant/winkel/musea in te gaan. Boodschappen doen is handig maar kunnen we uit NL meenemen.

Zo lang we nergens naar binnen gaan leek het mij niet nodig om een booster te halen, toch? Of komen we dan uberhaubt Duitsland niet in?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:33

Dan is er geen probleem.
Voor restaurants, zwembaden en bepaalde ruimtes in hotels wel, dan moet je testen of boosten.
De meeste winkels kun je gewoon in, maar dat kan per dorp verschillen om het eenvoudig te maken.

Volgens mij is het duitse beleid: als we het zo onoverzichtelijk maken dat niemand het snapt, blijft iedereen thuis.

Loretta
Berichten: 8760
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:35

Sizzle schreef:
Vandaag is in een perso bij ons gezegd dat het idee is om eind maart de certifikaat plicht op te heffen *\o/*


Ik vraag me ook af hoe lang we het hier nog eventueel vol moeten houden zonder booster.

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:40

Zebrastreep schreef:
Borisje schreef:
Kan iemand mij helpen met de coronaregels die in Duitsland gelden momenteel? Ik lees zo veel verschillende dingen en 'maars' dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Het vaccinatiecentrum is telefonisch al een paar dagen niet te bereiken voor vragen (na 20 minuten nog in de wacht)..
Wij gaan begin februari 4 dagen naar Duitsland en hebben geen booster, wel de eerste 2 vaccinaties (juni 2021). Gelden die dan nog?
Help :+


Mijn zusje is afgelopen weekend naar Berlijn geweest. Overal geld daar 2G. Dan zou je QR code omdat die 9 maanden geldig is nog moeten doen. Wel moet je om de 48 uur een PCR test laten doen voor toegang in horeca en musea ect. Met de booster weer niet.

Ook moet je documenten invullen waar je reis heen gaat en waar je verblijft.

Hou er wel rekening mee dat een PCR test voor buitenlanders in Duitsland geld kost. Mijn zusje had gewoon de straat van de hostel opgenoemd zonder te benoemen dat ze in een hostel zat en kreeg zo wel kosteloos een test.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... oronavirus

Hier staat alles op waar je rekening mee moet houden.


Dankje! QR is inderdaad nog geldig dus hoop dat dat voldoende is dan. We hoeven nergens in, dus testen niet nodig.
Van die website wordt ik dus alleen maar minder wijs want uiteindelijk staat er nog niet zwart op wit waarmee je Duitsland in komt als je geen horeca of winkel wil bezoeken, daarom besloot ik het maar hier te vragen.

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:41

Sizzle schreef:
Dan is er geen probleem.
Voor restaurants, zwembaden en bepaalde ruimtes in hotels wel, dan moet je testen of boosten.
De meeste winkels kun je gewoon in, maar dat kan per dorp verschillen om het eenvoudig te maken.

Volgens mij is het duitse beleid: als we het zo onoverzichtelijk maken dat niemand het snapt, blijft iedereen thuis.


Jij woont in Duitsland? :D
Nou het was ze bijna gelukt, haha! Het is dat ik mijn geld kwijt ben als we niet gaan want de booster hoef ik niet. Maar dat is een andere discussie. Thanks voor de info!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:45

Ik woon vlak aan de grens en ben er regelmatig :P

prompter

Berichten: 11097
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:56

Sizzle schreef:
Volgens mij is het duitse beleid: als we het zo onoverzichtelijk maken dat niemand het snapt, blijft iedereen thuis.


Jij vat het fantastisch samen, ik kan er geen touw meer aan vastknopen :D

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:58

prompter schreef:
Sizzle schreef:
Volgens mij is het duitse beleid: als we het zo onoverzichtelijk maken dat niemand het snapt, blijft iedereen thuis.


Jij vat het fantastisch samen, ik kan er geen touw meer aan vastknopen :D


Dan hebben we in ieder geval een goede verklaring als we toch aangehouden worden. Ich habe es nicht gewusst. :')

prompter

Berichten: 11097
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:58

Ik ga in april, ik ga eind maart pas kijken wat er dan gevraagd wordt, want nu wisselt het per week :D

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:31

Wie had het ook alweer over het doorslaan richting een influenza certifikaat.
Roche maakt het alvast makkelijk _O-

New corona and flu combination test launched.
(Covid en influenza test in 1)

While the flu season just started, Roche has launched the SARS-CoV-2 & Flu A/B Rapid Antigen Test in countries accepting the CE Mark. 

"It is critical that healthcare professionals have the ability to quickly know whether a patient has an infection with either SARS-CoV-2 or the flu, especially as the COVID-19 pandemic extends into our flu season."

https://www.roche.com/media/releases/me ... -12-06.htm

BigOne
Berichten: 38256
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:12

Vind het wel handig zo’n test, in de eerste plaats weten of je Corona of griep hebt en zo niet is het gewoon een snotneus.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 23:18

Of 1 van de andere tientalle verkoudheidsvirussen die zo rond gaan?
Waarom is het precies relevant om te weten of je een loopneus hebt door influenza ipv RS, Rhinovirussen, andere verkoudheidsvirussen?
Influenza met slechts een snotneus is toch ook slechts een snotneus, ga je je dan anders gedragen ineens?
Bijna al die virussen (snotneuzen) zijn dodelijk in een bejaardenhuis.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 23:34

Sizzle schreef:
Of 1 van de andere tientalle verkoudheidsvirussen die zo rond gaan?
Waarom is het precies relevant om te weten of je een loopneus hebt door influenza ipv RS, Rhinovirussen, andere verkoudheidsvirussen?
Influenza met slechts een snotneus is toch ook slechts een snotneus, ga je je dan anders gedragen ineens?
Bijna al die virussen (snotneuzen) zijn dodelijk in een bejaardenhuis.


Geheel ´vergeten´, vervangen door covid-fobie tijdens deze pandemie met de laatste zin als dubbel :)* :)*

Ik vind die combi-test zorgwekkend, net als de combi-prik. Kan zó samen in het vaccinatie-paspoort.

Zebrastreep

Berichten: 9755
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 00:08

De Volkskrant maakt uit de RIVM-cijfers op dat er in december en januari tot nu toe nog maar negen geboosterde patiënten op de IC zijn beland. In dezelfde periode werden 1187 ongevaccineerde personen opgenomen op de intensive care.

Bron: Nos

imaudy
Berichten: 5041
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 00:34

Zebrastreep schreef:
De Volkskrant maakt uit de RIVM-cijfers op dat er in december en januari tot nu toe nog maar negen geboosterde patiënten op de IC zijn beland. In dezelfde periode werden 1187 ongevaccineerde personen opgenomen op de intensive care.

Bron: Nos


Conclusie, een booster geeft geen garantie op geen IC.
Daarbij, die boosters zijn straks ook weer allemaal verlopen.

Zebrastreep

Berichten: 9755
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 00:38

imaudy schreef:
Zebrastreep schreef:
De Volkskrant maakt uit de RIVM-cijfers op dat er in december en januari tot nu toe nog maar negen geboosterde patiënten op de IC zijn beland. In dezelfde periode werden 1187 ongevaccineerde personen opgenomen op de intensive care.

Bron: Nos


Conclusie, een booster geeft geen garantie op geen IC.
Daarbij, die boosters zijn straks ook weer allemaal verlopen.


9 tegenover 1187 maar oké :+

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 00:46

imaudy schreef:
Zebrastreep schreef:
De Volkskrant maakt uit de RIVM-cijfers op dat er in december en januari tot nu toe nog maar negen geboosterde patiënten op de IC zijn beland. In dezelfde periode werden 1187 ongevaccineerde personen opgenomen op de intensive care.

Bron: Nos


Conclusie, een booster geeft geen garantie op geen IC.
Daarbij, die boosters zijn straks ook weer allemaal verlopen.


En nu de juiste conclusie, een booster geeft een significante verlaging van het risico dat je op IC belandt. In cijfers uitgedrukt, ongeveer een 57 x zo kleine kans. En dat gebaseerd op een hele conservatieve schatting, namelijk dat slechts 30% geboosterd is.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 00:48

bigone schreef:
Vind het wel handig zo’n test, in de eerste plaats weten of je Corona of griep hebt en zo niet is het gewoon een snotneus.

Het blijft een paardenforum dus ik wilde heel bijdehand vragen of je, als je dan neg. test op corona en influenza, dan wellicht besmet bent met rhino?! :')

Maar nee, serieuze zaak dus hier mijn serieuze reactie:
Begrijp me niet verkeerd, zolang we in deze pandemie zitten ben ik buitengewoon voorzichtig, houd me aan alle maatregelen en ben gevaccineerd. Booster heb ik wat twijfel bij maar ga deze wel halen, echter met de kanttekening dat ik hoogst waarschijnlijk braaf zal blijven boosteren ondanks dat ik het niet heel erg zie zitten.
Bij een covid/ influenza test vraag ik me oprecht af wat het doel is: bij klachten blijf je thuis en heb je geen klachten kan je (in mijn werk mits 2x p week getest) gewoon naar buiten/ je ding doen.
Als je nu GEEN klachten hebt en je test (omdat dat 2x p week moet in mijn werkomgeving) neg. voor covid en pos. voor influenza, wat dan? Ook binnen blijven? Mijn werkgever ziet me, met het huidig personeelstekort aankomen zeg… Daarbij zullen heel veel ouders niet heel happy zijn met een extra reden om het onderwijs niet door te laten gaan…

We deden dat jarenlang niet. En tuurlijk, we hebben wel ‘ns een heftige griepgolf gehad maar echt niet elk jaar.

Wellicht komt deze reactie voort uit mijn niet/ slecht-geïnformeerd zijn hoor, als dat zo is dan hoor ik dat graag.

Zebrastreep

Berichten: 9755
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 00:51

Karl66 schreef:
imaudy schreef:

Conclusie, een booster geeft geen garantie op geen IC.
Daarbij, die boosters zijn straks ook weer allemaal verlopen.


En nu de juiste conclusie, een booster geeft een significante verlaging van het risico dat je op IC belandt. In cijfers uitgedrukt, ongeveer een 57 x zo kleine kans. En dat gebaseerd op een hele conservatieve schatting, namelijk dat slechts 30% geboosterd is.



Dank voor het toelichten ik ben niet zo goed in procenten uitrekenen...

Het blijkt ook nog deels te gaan om de delta variant. Ben ook even kwijt sinds wanneer omikrom de boel definitief heeft overgenomen. Naar de delta variant is er ook zeker nog.