vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 22:40

pmarena schreef:
Dat weten we van het vaccin óók niet, wat daarvan de mogelijk langetermijngevolgen zijn....al helemaal niet voor kinderen. Dat is het hem nou juist, waar de terechte terughoudendheid vandaan komt.


Nee, dat klopt niet. De terughoudendheid was altijd al vanwege een heel andere manier van hoe we risico's en gevolgen interpreteren, en die terughoudendheid was vanaf begin af aan eenzijdig. Iedere keer weer werden de mogelijke gevolgen van de ziekte op een totaal andere manier beschreven en beoordeeld dan de mogelijke gevolgen van vaccins, en er bleek uit bijna al die overwegingen dat het niet ging om de daadwerkelijke cijfers en risico's.

En dat stuk over MIS-C is daar een prima voorbeeld van. Door te schrijven 'is goed te behandelen' lijkt het alsof het wel mee valt terwijl dat in dus gaat om ingrijpende ziekenhuisopnames waarbij kinderen hoge doses medicijnen krijgen en echt heel ziek zijn. 'Goed te behandelen' is dan: de kinderen gaan over het algemeen niet dood, en niet iedereen die moet worden opgenomen moet ook daadwerkelijk op de IC.
En dat is fijner dan als ze wel op de IC moeten verblijven of wel overlijden, maar niet bepaald een maatstaf die ik normaal zou nemen voor kinderwelzijn. Kinderen horen niet doodziek in het ziekenhuis.

Bij een eerlijke weging van gevolgen zou het niet uit moeten maken wat de oorzaak is (besmetting versus vaccinatie), want als de cijfers omdraaien draait je beslissing ook om. Maar juist dat zie ik niet. De rekensom is namelijk heeel makkelijk, de risico's bij besmetting zijn ook met heel veel ruimte toch gauw een paarhonderd keer zo groot als bij vaccins.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 22:42

pmarena schreef:
Vayo: Ik vind dat je groot gelijk hebt :j

Als je goed duidelijk de mogelijke nadelen hebt benoemd, ze dat overziet en ze beseft dat haar prik nauwelijks wat toevoegt om mensen te bescheren die zelf up-to-date zijn met hun prikken, zodat ze het niet doet op basis van een beperkt verhaal zeg maar, dan is het toch gewoon haar keuze :j



Wij hebben het heel goed met haar besproken. Inderdaad ook benadrukt dat je ook als je gevaccineerd bent het nog kunt krijgen en iemand kunt besmetten. Sowieso benadrukt dat zij er nooit iets aan zou kunnen doen als ze corona heeft en zij besmet iemand. Dat doet het virus namelijk en dat is niet iets dat wij als mensen expres doen.

Een klasgenootje had vandaag gezegd dat je geen kinderen meer kon krijgen als je gevaccineerd wordt. Dat vroeg ze zich af of dat zo was. Dus daar hebben we het ook uitvoerig over gehad.

Voordeel is ergens wel dat wij er 50/50 in staan. We weten gewoon echt niet waar we goed aan doen. Maar zij is er van overtuigd dat ze zich wil laten vaccineren. Dus dat zorgt ervoor dat wij er uiteindelijk ook achter staan. Uiteindelijk liever zo dan dat wij het absoluut willen, maar ze wil het zelf niet.

Volgens mij zit er bij deze groep ook meer tijd tussen de vaccinaties. Of het kwam misschien zo uit. Er zit bij haar zometeen precies 9 weken tussen de eerste en de tweede.


Het blijven gewoon lastige beslissingen. De prik tegen het HPV vonden we ook lang lastig. Uiteindelijk ons goed ingelezen, goed gesproken met onze oudste en besloten deze toch te halen. Achteraf heel blij mee dat we dit gedaan hebben.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 22:46

_Mir schreef:
Zo moeilijk is deze keuze niet.
En trouwens.. Er zullen straks steeds meer bijwerkingen duidelijk worden.


Van COVID ja.

Janinevv

Berichten: 13241
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 22:59

IMANDRA schreef:
_Mir schreef:
Zo moeilijk is deze keuze niet.
En trouwens.. Er zullen straks steeds meer bijwerkingen duidelijk worden.


Van COVID ja.


Dat zullen we zien.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 23:44

Shadow0 schreef:
veerledec schreef:
De cijfers gaan alleen over de geteste kinderen. Uitgaande van 65% dat besmet is geweest, wordt het risico op MIS-C nog een stuk kleiner.


Die aanname van 65% slaat dan ook echt nergens op.

Is niet mijn aanname, volgt uit onderzoek.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 23:47

65 % kan inderdaad, vervelende is dat er geen percentage delta bij staat. Omikron trekt zich daar weinig van aan.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 01:20

pmarena schreef:
Dat weten we van het vaccin óók niet, wat daarvan de mogelijk langetermijngevolgen zijn....al helemaal niet voor kinderen. Dat is het hem nou juist, waar de terechte terughoudendheid vandaan komt.


Dus voor kinderen moet je wel voorzichtig zijn met langetermijn gevolgen, en terecht.
En de terughoudendheid is dan wel terecht?
Maar als volwassenen
terughoudendheid zijn betreft
langetermijn bijwerkingen, dan zijn ze egoïstisch en mogen geweerd worden uit de maatschappij?
Beetje krom vind je niet?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 08:21

Ik meen ergens gelezen te hebben, was het niet diederik Gommers die het zei? Dat de vaccinatie voor omikron korter (en minder goed) lijkt te werken..
Dat zou dus betekenen dat je al heel snel weer een vaccin moet. Mogelijk in aangepaste vorm? Of het virus moet toch weer zwakker worden.

Heel veel cijfers zijn natuurlijk ook gebaseerd op de Delta.

Ik blijf dubben voor onze dochter.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 08:46

OleJon schreef:
pmarena schreef:
Dat weten we van het vaccin óók niet, wat daarvan de mogelijk langetermijngevolgen zijn....al helemaal niet voor kinderen. Dat is het hem nou juist, waar de terechte terughoudendheid vandaan komt.


Dus voor kinderen moet je wel voorzichtig zijn met langetermijn gevolgen, en terecht.
En de terughoudendheid is dan wel terecht?
Maar als volwassenen
terughoudendheid zijn betreft
langetermijn bijwerkingen, dan zijn ze egoïstisch en mogen geweerd worden uit de maatschappij?
Beetje krom vind je niet?


Weet je wat krom is? Dat jij mij deze woorden in de mond legt, die ik nooit heb gezegd :)*
Jij bent af.

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 09:50

Het MIS-C waar hier al over gesproken is, is iets dat naar mijn gevoel veel achtergehouden wordt.
Ik werk zelf in een ziekenhuis in Brussel. En dagelijks zetten ze een powerpoint op het intranet met een statistiek van de opgenomen covid patiënten. (hoeveel opgenomen, hoeveel besmettelijk, hoeveel niet meer, hoeveel op iz en dus ook hoeveel op materniteit en de verschillende pediatrie afdelingen .....)

Sinds de 5e golf gestart is, is het percentage van kinderen in het ziekenhuis bij ons aan het stijgen, dat is niet meer de enkeling. Dat is meerdere en meerdere die er ook bijna dagelijks binnen komen.
Het zou beter zijn moesten we daar nationaal een beter beeld van krijgen.
Wie wordt opgenomen (vaccinatiestatus maakt niet uit) en de leeftijd. (de aantallen positieve krijgen we wel te horen en ziekenhuisopnames ook, even zeggen hoeveel kids er hier bij zijn is toch niet veel moeite....)
Dan kan iedereen zien dat het kinderen toch ook wel raakt. Want de pediatrie afdelingen komen wel goed vol te liggen (ook door mis-c, door covid maar niet meer besmettelijk)

Beetje zelfde principe als wanneer de media meldt dat het rsv seizoen gestart was in het najaar, dit in normale pre-covid jaren. Dan zijn de ouders hun bewust dat nota bene alle lokale pediatrie afdelingen vol liggen en dat ze mss beter opletten.

Verder wordt er al verdomd veel druk gelegd op de kids tss 5 en 11 jaar.
Ze hebben door covid ondertussen al enkele mindere schooljaren achter de rug.
En denk dat het virus laten razen onder de kids, zonder bescherming van vaccin, toch ook een zware slag zal zijn in die kinderen hun gezicht. Want ondertussen horen ze het ook op de radio al maanden dat de motor bij hun zit, verder op het nieuws op tv en in de krant ook (ze moeten op school verplicht de media volgen, ..... deel van taal .....)
Verder zien ze dan 1 voor 1 vriendjes uitvallen en iedereen ziek worden, met hele gezin dat er bij hoort ..... Dat gaat dan geen indruk nalaten (emotioneel)??? En nadien gaan ze dit op de speelplaats uitvoerig bespreken onderling .....

hier was zoonlief van 11 (met ass, dcd en nog enkele labeltjes) heel blij dat hij mocht gaan voor het vaccin. Hij weet wat het is om meer dan een maand in quarantaine te zitten en niets contact te hebben.
Dat heeft voor hem de doorslag gemaakt om voor het vaccin te gaan.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 10:11

Keandra schreef:
Het MIS-C waar hier al over gesproken is, is iets dat naar mijn gevoel veel achtergehouden wordt.
Ik werk zelf in een ziekenhuis in Brussel. En dagelijks zetten ze een powerpoint op het intranet met een statistiek van de opgenomen covid patiënten. (hoeveel opgenomen, hoeveel besmettelijk, hoeveel niet meer, hoeveel op iz en dus ook hoeveel op materniteit en de verschillende pediatrie afdelingen .....)

Sinds de 5e golf gestart is, is het percentage van kinderen in het ziekenhuis bij ons aan het stijgen, dat is niet meer de enkeling. Dat is meerdere en meerdere die er ook bijna dagelijks binnen komen.
Het zou beter zijn moesten we daar nationaal een beter beeld van krijgen.
Wie wordt opgenomen (vaccinatiestatus maakt niet uit) en de leeftijd. (de aantallen positieve krijgen we wel te horen en ziekenhuisopnames ook, even zeggen hoeveel kids er hier bij zijn is toch niet veel moeite....)
Dan kan iedereen zien dat het kinderen toch ook wel raakt. Want de pediatrie afdelingen komen wel goed vol te liggen (ook door mis-c, door covid maar niet meer besmettelijk)

Beetje zelfde principe als wanneer de media meldt dat het rsv seizoen gestart was in het najaar, dit in normale pre-covid jaren. Dan zijn de ouders hun bewust dat nota bene alle lokale pediatrie afdelingen vol liggen en dat ze mss beter opletten.

Verder wordt er al verdomd veel druk gelegd op de kids tss 5 en 11 jaar.
Ze hebben door covid ondertussen al enkele mindere schooljaren achter de rug.
En denk dat het virus laten razen onder de kids, zonder bescherming van vaccin, toch ook een zware slag zal zijn in die kinderen hun gezicht. Want ondertussen horen ze het ook op de radio al maanden dat de motor bij hun zit, verder op het nieuws op tv en in de krant ook (ze moeten op school verplicht de media volgen, ..... deel van taal .....)
Verder zien ze dan 1 voor 1 vriendjes uitvallen en iedereen ziek worden, met hele gezin dat er bij hoort ..... Dat gaat dan geen indruk nalaten (emotioneel)??? En nadien gaan ze dit op de speelplaats uitvoerig bespreken onderling .....


hier was zoonlief van 11 (met ass, dcd en nog enkele labeltjes) heel blij dat hij mocht gaan voor het vaccin. Hij weet wat het is om meer dan een maand in quarantaine te zitten en niets contact te hebben.
Dat heeft voor hem de doorslag gemaakt om voor het vaccin te gaan.


Nou nou dat stukje is wel heel GTST hé...
Ik heb een hele slimme in groep 5, loopt voor, is gevoelig, maar die pikt dit soort dingen zo absoluut niet op

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:06

Maar dat is wel waar onze jongste mee naar huis komt ook he.
Elk moet het voor zich weten, maar zo leggen we denk ik daar zelfs als ouders nog meer druk op de kinderen.
Ze nemen al heel snel heel veel dingen over. Dus dit ook zou ik denken.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:23

veerledec schreef:
Shadow0 schreef:
Die aanname van 65% slaat dan ook echt nergens op.

Is niet mijn aanname, volgt uit onderzoek.


Welk onderzoek dan? Ik kan het niet vinden.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:42

Hier ook hoor, die kleine zijn 5e verjaardag viel in duigen door Corona.
Zesde verjaardag idem.
En nu bijna zijn 7e verjaardag, spannend hoe de vlag er dan voor hangt.

Ze leven al een poos in deze rare wereld. En je hart breekt soms hoor als je zo'n kleuter hoort praten.
Zijn knuffels moeten dan afstand houden, als er 1 hoest dan gaat het theekransje niet door, ze kunnen niet zwemmen of naar een speeltuin want alles is dicht door "de Corona" en dingen als "want dan worden opa en oma ziek van mij hè, of de juf...."

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:56

Dan vraag ik me oprecht af in wat voor situaties die kindjes dan gebracht worden... Mijn oudste is 8, hoort ALLES wat we bespreken, hoort dat beter als luisteren zeg maar. Maar net die onzin komt ie echt niet aan bij ons, en ook hij hoort vooral mijn vader de voordelen en het moeten van vaccineren meermaals roepen en ziet ook de persconferenties. Maar afstand houden en dood en niet naar opa en oma komen hier echt niet voor

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 12:08


Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 17:33

Toevallig wordt het hier vandaag ook nog een keer genoemd met die 75%.

Een vaccin voor de jonge groep is vooral zinvol als er nog geen besmetting was, welk in 1/3e van de populatie het geval is.

https://www.nu.nl/coronavirus/6179072/c ... lk_wrapper

Misschien eerst eens een antilichaam test overwegen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 17:40

pmarena schreef:
Hier ook hoor, die kleine zijn 5e verjaardag viel in duigen door Corona.
Zesde verjaardag idem.
En nu bijna zijn 7e verjaardag, spannend hoe de vlag er dan voor hangt.

Ze leven al een poos in deze rare wereld. En je hart breekt soms hoor als je zo'n kleuter hoort praten.
Zijn knuffels moeten dan afstand houden, als er 1 hoest dan gaat het theekransje niet door, ze kunnen niet zwemmen of naar een speeltuin want alles is dicht door "de Corona" en dingen als "want dan worden opa en oma ziek van mij hè, of de juf...."


Dat heb ik ze hier nooit horen zeggen.

Hier spelen ze coronatikkertje :')

Degene met ‘Corona’ is hem en die gaat kinderen tikken en die zijn dan ook besmet en dan komen er steeds meer tikkers :+ ofzo iets, weet de spelregels niet precies

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 17:43

Sizzle schreef:
Toevallig wordt het hier vandaag ook nog een keer genoemd met die 75%.

Een vaccin voor de jonge groep is vooral zinvol als er nog geen besmetting was, welk in 1/3e van de populatie het geval is.

https://www.nu.nl/coronavirus/6179072/c ... lk_wrapper

Misschien eerst eens een antilichaam test overwegen.

Tweederde toch? Of lees ik nou verkeerd?

Jis_

Berichten: 11588
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 17:49

verootjoo schreef:
Hier spelen ze coronatikkertje :')

Degene met ‘Corona’ is hem en die gaat kinderen tikken en die zijn dan ook besmet en dan komen er steeds meer tikkers :+ ofzo iets, weet de spelregels niet precies


:)) Creatief met Corona

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:12

Solistar schreef:


Dank voor de link, maar ik vind de redenatie onnavolgbaar, omdat die 65% gebaseerd lijkt te zijn op de 65% mensen waarbij antilichamen worden gevonden - een percentage dat mede zo hoog is omdat veel volwassenen gevaccineerd zijn. (Zie https://www.rivm.nl/pienter-corona-onderzoek/resultaten )

En de sample van 300 gezinnen (en niet gerandomiseerd) is echt te klein voor veel uitspraken.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:14

In de link van sizzle wordt het opnieuw genoemd, ik zag hetzelfde net ook bij het AD.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:15

veerledec schreef:
Sizzle schreef:
Toevallig wordt het hier vandaag ook nog een keer genoemd met die 75%.

Een vaccin voor de jonge groep is vooral zinvol als er nog geen besmetting was, welk in 1/3e van de populatie het geval is.

https://www.nu.nl/coronavirus/6179072/c ... lk_wrapper

Misschien eerst eens een antilichaam test overwegen.

Tweederde toch? Of lees ik nou verkeerd?


Oh ja, nog niet helemaal wakker duidelijk 8)7
66% is het dan

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:15

Ohja corona tikkertje zie je hier ook. Op zich zijn ze er hier niet zo mee bezig. Maar in een gesprek over vaccineren kreeg ik wel van haar te horen dat ze zo bang was anders opa en oma te besmetten.
Van de week dan een klasgenootje die aangaf dat je na een vaccinatie misschien geen kinderen kon krijgen.

Ik merk het eigenlijk vooral aan dat ze het zo beu zijn dat ze dan weer niet mogen sporten, dan weer wel maar buiten en nu ineens weer binnen. Het ritme en structuur is er gewoon wat uit. En dagelijks krijg ik een update wie er nu weer corona heeft. Blijkbaar had haar leerkracht corona en is nu weer terug. Een groep in quarantaine en een klasgenootje ook.

Ik merkte vooral bij mijn puber in de allereerste lockdown dat ze zich terug ging trekken op haar kamer, niet lekker in haar vel zat en ik zag dat helaas erg terug in haar eten/maaltijden. Door de 1 persoon bezoek hebben we toen lange tijd bijna niemand gezien. Dat deed heel veel met ze. Te veel, waardoor we daar mee gestopt zijn. Veel maatregelen volgen we, maar het beperken van bezoek en afstand van vrienden en familie houden doen we niet meer. Niet dat we daar buitensporig in zijn, maar we doen gewoon zoals we altijd al deden. Dus voornamelijk leven wij het gewone leven wel weer voor zover we dat in eigen hand hebben. Ik merk dat dat de kinderen goed doet dat we niet steeds bezig zijn met maatregelen.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:19

Hier blijft het gelukkig redelijk onbevangen allemaal.
Maar daar moet bij gezegt worden dat er voor kleine kinderen eigenlijk niets dicht geweest is. We hebben gewoon altijd wel school, zwemles en andere hobbies kunnen doen.
Het zijn meer de oudere kinderen die er echt wel last van hebben.