Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 12:51

bigone schreef:
CharleyT schreef:
Links om of rechts om, 1 ding is zeker, HC weet de boel altijd lekker op te schudden en dat kan ik eigenlijk wel waarderen van HC.
Ook omdat er soms een beetje een sfeer hangt van ''ons topic'' bij een aantal deelnemers.

Waarderen lang niet altijd, er om lachen en hoofdschudden wel. En begrijpen ? Nou dat vraag ik me af want hij gooit er soms van alles in, van crypto tot angsthaas en volgens mij heb ik zijn tactiek door.
Bij tegenwoord is negen van de tien keer : Lezen :)* maar echt , zijn posts hobbelen net zo adhd van boven naar beneden als z’n avatar!


En zo is er over iedereen wel wat te pruttelen toch. De ideale Bokker bestaat niet.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 13:05

Het is toch wel bizar hoe wij Europees onderaan bungelen qua boosteren, hoe kan dat toch joh. Je zou toch denken dat we dat hier wel wat beter kunnen regelen? Maar overal moet eerst dagen overlegd worden ofzo?

BigOne
Berichten: 38241
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 13:09

Swah schreef:
Het is toch wel bizar hoe wij Europees onderaan bungelen qua boosteren, hoe kan dat toch joh. Je zou toch denken dat we dat hier wel wat beter kunnen regelen? Maar overal moet eerst dagen overlegd worden ofzo?

Omdat ze gewoon allemaal elkaar de zwarte piet toespelen, allemaal moeten ze wachten op elkaar.
Misschien kunnen ze hier ook een corona minister halen, en dan een generaal van de strijdmachten, hoppa doorpakken.

pien_2010

Berichten: 43259
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 13:24

Coby schreef:
De wirwar van regels omtrent Corona en de snottebellen _/-\o_
https://m.youtube.com/watch?v=LFHjcQyEnEY


_O- _O- Dank je wel voor het plaatsen (jaja ik lees nog steeds mee maar jullie gaan zo snel dat ik niet meer reageer en af en toe stukken eventjes bij lees). Ik kon gisteren niet kijken, maar dit programma is echt favoriet hier in huis. Heerlijk lachen om die gasten.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 13:40

pien_2010 schreef:
Coby schreef:
De wirwar van regels omtrent Corona en de snottebellen _/-\o_
https://m.youtube.com/watch?v=LFHjcQyEnEY


_O- _O- Dank je wel voor het plaatsen (jaja ik lees nog steeds mee maar jullie gaan zo snel dat ik niet meer reageer en af en toe stukken eventjes bij lees). Ik kon gisteren niet kijken, maar dit programma is echt favoriet hier in huis. Heerlijk lachen om die gasten.


Graag gedaan :j
Volgens mij gaan ze op scholen nu voor de groepsimuniteit inmiddels ; :+

imaudy
Berichten: 5039
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 13:45

Ik heb "vakantiefoto's" van Bea eens bekeken, maar afstand houden ho.. maar en mondkapjes wat zijn dat? Ik vind er wat van :( Het was eerder vreemd als ze geen corona had opgelopen! Hoop niet dat ze meerdere varianten tegelijk heeft.

pien_2010

Berichten: 43259
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 13:50

Coby schreef:
Volgens mij gaan ze op scholen nu voor de groepsimuniteit inmiddels
Mijn kleinkind <3 van 4,5 jaar is nu al voor de 2de keer op test geweest. Ik vind dat zo sneu zo'n jong mannetje en dus voor die jonge kinderen. Want kindje dat altijd naast hem zit was positief getest onlangs. HEt is echt wel een heel gedoe op die scholen, want mijn dochter ging dan ook maar gelijk weer met haar zoontje.
HEt raakt zelfs met negatief testen iedere keer, toch wel de hele samenleving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 13:51

imaudy schreef:
Ik heb "vakantiefoto's" van Bea eens bekeken, maar afstand houden ho.. maar en mondkapjes wat zijn dat? Ik vind er wat van :( Het was eerder vreemd als ze geen corona had opgelopen! Hoop niet dat ze meerdere varianten tegelijk heeft.


Niet overdrijven.. Er zijn oom genoeg foto's waar ze er wel een op heeft..

BigOne
Berichten: 38241
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 13:54

imaudy schreef:
Ik heb "vakantiefoto's" van Bea eens bekeken, maar afstand houden ho.. maar en mondkapjes wat zijn dat? Ik vind er wat van :( Het was eerder vreemd als ze geen corona had opgelopen! Hoop niet dat ze meerdere varianten tegelijk heeft.


Tja, ze is met een gewone lijnvlucht terug gekomen en vijf dagen later positief dus de kans dat ze het in het vliegtuig of op Schiphol opgelopen heeft is net zo groot.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 14:09

Nederland bungelde ook onderaan met de eerste vaccinatieronde, maar heeft uiteindelijk juist heel lang in de top 5 gestaan van meeste gevaccineerden. Ondertussen zijn we afgezakt naar de 7e plaats binnen de EU, maar dat is nog niet slecht. Er zijn 3 landen die minder dan 3% meer hebben gevaccineerd (België, Ierland, Denemarken) en 2 landen die minder 3% minder hebben gevaccineerd (Italië, Finland), slechts 3 landen hebben flink meer gevaccineerd (Spanje, Malta en Portugal).

De Nederlandse GGD is een log apparaat, een dieseltrein. Het opstarten, ook het opnieuw opstarten, gaat traag. Maar eenmaal op stoom gaat het wel degelijk vlot. Het zou mij dus ook niet verbazen als we eind januari ook met de boosters weer in de top meedraaien. Komende maand is de bedoeling om 3 miljoen prikken te zetten, en dan zijn we nog aan het opschalen, dus mogelijk kan er in januari zelfs weer richting de 5 miljoen geprikt worden. Doordat ook Moderna weer meer geprikt gaat worden, is daar genoeg voorraad(+levering) voor als het goed is (geleverd wordt wat beloofd is).

Er zijn verschillende redenen waarom er in Nederland gekozen is om de booster in eerste instantie uit te stellen. Niet met alle redenen ben ik het eens, maar dat maakt ze niet per se fout.

---------
Voor het effect qua vaccineren hebben we 1 semi-controle plaats. Urk. De algemene tendens is daar nog altijd om niet te vaccineren. Slechts 29% van de 12+'ers is daar volledig gevaccineerd, t.o.v. 83.4% voor heel Nederland.

In Urk lijkt het aantal ziekenhuisopnames nu toch echt af te nemen. In totaal zijn er vanwege corona sinds de uitbraak 172 Urkers opgenomen, daarvan zijn er 108 opnames dit jaar en daarvan zijn er weer 58 opnames in de afgelopen 2 maanden geweest.

Officieel zijn er in totaal 22 mensen overleden aan corona, waarvan 3 in de afgelopen 2 maanden. Echter blijkt Urk t/m 1 november al 90 overlijdens te hebben, dit is hun normale jaarlijkse sterfte, maar moeten er nog 2 maanden sterftes geteld worden, waarbij deze maanden ook altijd een wat hogere sterfte hebben dan de zomermaanden. Een oversterfte van 20-25% is dus waarschijnlijk, na vorig jaar een oversterfte van zo'n 50%.

Kijk je naar het aantal inwoners boven de 18, dan blijkt dat Urk zo'n 12.500 volwassen heeft en heel Nederland zo'n 12.5 miljoen volwassenen. Er zit dus ongeveer een factor 1000 tussen.

Dit betekent voor de ziekenhuisopnames dat je de cijfers ook *1000 moet doen om de cijfers met heel Nederland te vergelijken.

De ziekenhuiscijfers in Nederland zijn als volgt geweest (verpleeg+IC):
Volledige periode: 88.448
Sinds begin dit jaar: 49.562
Sinds oktober: 13.599

Vergelijk je dat dus met Urk, is het 88 vs. 172 (volledige periode), 50 vs 108 (2021) en 14 vs 58 (vanaf oktober).

Urk heeft dus de afgelopen 2 maanden 4x zoveel ziekenhuisopnames gehad per volwassen inwoner als de rest van Nederland en in totaal ruim 2x zoveel. Hoewel de vaccinatiegraad in Urk wel iets is gestegen, is het toch maar minimaal geweest en nu 35% van de volwassenen (1e prik; 88.7% voor heel Nederland).

Opvallend is dat er in Urk dus ook geen groepsimmuniteit is opgetreden door besmetting en dat daardoor de delta-variant daar flink tekeer heeft kunnen gaan. Die 4x zoveel ziekenhuisopnames had ook in de rest van Nederland kunnen gebeuren als er niet gevaccineerd was geweest. Met één dorp van 21.000 inwoners dat zo heftig besmet is, kon er nog wel wat geschoven worden. Was dit echter heel Nederland geweest, dan hadden we zo diep in code zwart gezeten dat de vraag is of er naderhand nog wel een zorgstelsel had bestaan.

purny

Berichten: 27486
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 14:32

friezenfan2 schreef:
Mooie kerstboom purny, wat ga je nog meer doen in New York?
Af en toe een foto vind ik ook leuk.

Maar daar merk je weinig van corona?

Heel weinig. Je kunt je wel bijna overal op straat laten testen.
Gister ook een vaccinatie bus tegen gekomen maar helaas zit ik net niet aan het half jaar.
Mondkapjes wel in ov en winkels.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 14:58

Interessante berekening Mizora, dankjewel :j

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 17:25

Ditto.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 19:06

Urk is alleen niet helemaal gemiddeld. Veel grote gezinnen en veel onderling contact.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 19:17

Mizora schreef:
Nederland bungelde ook onderaan met de eerste vaccinatieronde, maar heeft uiteindelijk juist heel lang in de top 5 gestaan van meeste gevaccineerden. Ondertussen zijn we afgezakt naar de 7e plaats binnen de EU, maar dat is nog niet slecht.

Maar dat zijn hele andere zaken. Het slecht op orde hebben gaat over de organisatie, het uiteindelijke aantal gevaccineerden gaat over de bereidheid van mensen om zich te laten vaccineren. Die is best wel groot.


Citaat:
De Nederlandse GGD is een log apparaat, een dieseltrein. Het opstarten, ook het opnieuw opstarten, gaat traag.


Dat zijn keuzes. Bovendien valt dit de GGD niet zomaar aan te rekenen want het is de keuze van de regering geweest om niet eerder te starten. Volgens mij hebben verschillende GGD's en ook verpleeghuizen en huisartsen gezegd: geef aan dat het mag en dan gaan we zo van start. De vertraging zit niet aan de kant van de uitvoering.

Citaat:
Komende maand is de bedoeling om 3 miljoen prikken te zetten, en dan zijn we nog aan het opschalen, dus mogelijk kan er in januari zelfs weer richting de 5 miljoen geprikt worden.


Maar een heleboel besmettingen zijn nu, niet in januari. Het gaat er niet om dat we uiteindelijk een doel bereiken qua vaccins om op internationale lijstjes te shinen, maar dat we voorkomen dat mensen (ernstig) ziek worden.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 19:24

Waar ik mij zorgen om maak is de Kerst. Eerste Kerstdag valt op zaterdag. Schoolgaande kinderen met ouders gezellig gourmetten bij opa en oma zonder booster. Met alle gevolgen van dien. Ik zeg alle hens aan dek om een week voor de kerst alles boven de 60 een booster te geven. Maar dat zal niet lukken. Dan een week voor de Kerst de scholen sluiten zodat er iets veiliger Kerst gevierd kan worden.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 19:40

@shadow: precies! We hollen wederom gewoon weer eens achter de feiten aan!!

pien_2010

Berichten: 43259
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 19:53

Coby schreef:
Waar ik mij zorgen om maak is de Kerst. Eerste Kerstdag valt op zaterdag. Schoolgaande kinderen met ouders gezellig gourmetten bij opa en oma zonder booster. Met alle gevolgen van dien. Ik zeg alle hens aan dek om een week voor de kerst alles boven de 60 een booster te geven. Maar dat zal niet lukken. Dan een week voor de Kerst de scholen sluiten zodat er iets veiliger Kerst gevierd kan worden.


Goede observatie! Dank daarvoor.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 19:58

pien_2010 schreef:
Coby schreef:
Waar ik mij zorgen om maak is de Kerst. Eerste Kerstdag valt op zaterdag. Schoolgaande kinderen met ouders gezellig gourmetten bij opa en oma zonder booster. Met alle gevolgen van dien. Ik zeg alle hens aan dek om een week voor de kerst alles boven de 60 een booster te geven. Maar dat zal niet lukken. Dan een week voor de Kerst de scholen sluiten zodat er iets veiliger Kerst gevierd kan worden.


Goede observatie! Dank daarvoor.


Ja, dit dus. Maar als je dit zegt geef je weer niet om de kinderen en ben je een bangerik.

pien_2010

Berichten: 43259
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 20:03

Sheran wat een onzin. Coby zit volgens mij in het onderwijs en geeft eigenlijk een knelpunt (booster niet op tijd) aan. Komt vervolgens met 2 logische mogelijkheden van oplossingen: 1. De beste nl versneld alsnog boosteren, 2. Een verdrietige..de scholen een week van te voren sluiten, zodat er minder risico is alsgrootouders met kleinkinderenkerst samen kunnen vieren.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 20:05

pien_2010 schreef:
Sheran wat een onzin. Coby zit volgens mij in het onderwijs en geeft eigenlijk een knelpunt (booster niet op tijd) aan. Komt vervolgens met 2 logische mogelijkheden van oplossingen: 1. De beste nl versneld alsnog boosteren, 2. Een verdrietige..de scholen een week van te voren sluiten, zodat er minder risico is alsgrootouders met kleinkinderenkerst samen kunnen vieren.


Hoe bedoel je? Ik weet niet of je mijn bericht goed hebt begrepen :)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 20:15

Op dit moment wordt er op al heel veel scholen al beroerd onderwijs gegeven. Een deel zit thuis te wachten op uitslag test van de GGD, een ander deel heeft Corona.
Gevolg is leerkracht geeft fysiek onderwijs in de klas en probeert zo goed als het kan wat digitaal onderwijs voor de thuisblijvers aan te bieden.
Met de nieuwe protocollen en verkouden met negatieve zelftest naar school mogen komen zijn de wachtend op uitslag kinderen minder aan de orde. Wat er wel gebeurd dat je het zicht op het virus verliest. Marktplaats komt vol te staan met zelftesten uit het onderwijs en ouders sturen zieke kinderen ongetest (met bewering ik heb getest) naar school.
Brandhaard school wordt dan vele malen groter. Het topje van de ijsberg ‘het onderwijzend personeel’ krijgt Corona. Wordt naar ik hoop niet al te ziek maar zit wel thuis. Alle kinderen van die groep krijgen geen onderwijs want geen vervangers door lerarentekort.
Tsja dan is de oplossing alle kinderen online onderwijs zo goed als het kan toch een iets betere optie.
Met daarbij wel het nadeel dat de BSO dan weer overstroomt met alle gevolgen van dien.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 20:18

Veel 60 plussers die met AZ geprikt zijn, mogen nog helemaal geen boosterprik krijgen in december want dan is de laatste AZprik nog geen 6 maanden geleden gezet.
Mijn man mag nu al een afspraak maken, maar ik krijg geen partnerprik omdat ik 30 juni de tweede AZ prik gehad heb.
Nu gaan we (nog steeds) nergens heen en ontvangen we geen bezoek dus met kerst zal ik niks oplopen.

pien_2010

Berichten: 43259
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 20:22

Sheran schreef:
pien_2010 schreef:
Sheran wat een onzin. Coby zit volgens mij in het onderwijs en geeft eigenlijk een knelpunt (booster niet op tijd) aan. Komt vervolgens met 2 logische mogelijkheden van oplossingen: 1. De beste nl versneld alsnog boosteren, 2. Een verdrietige..de scholen een week van te voren sluiten, zodat er minder risico is alsgrootouders met kleinkinderenkerst samen kunnen vieren.


Hoe bedoel je? Ik weet niet of je mijn bericht goed hebt begrepen :)


Je zegt dat als je dit zegt je niet om kinderen zou geven. Ik vind dat onzin dat mensen dat zouden denken, want daarvoor is dit bericht van Coby te waar en een oplossing.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 20:23

Ja, dat was dus sarcastisch, ik ben het heel erg met Coby eens. Ik roep dat dus zelf ook, maar je krijgt dan naar je hoofd geslingerd dat je niet om kinderen zou geven en een bangerik zou zijn. :)