Booster vaccinatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
DemiSisa
Berichten: 1013
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 09:59

Ik heb donderdagmiddag de booster ontvangen, Pfizer. Heb in mei Janssen gehad. Vooral last gehad van m’n arm en gisteren veel pijn in mijn lichaam, maar of dat helemaal te maken had met de booster durf ik niet te zeggen. Van Janssen ben ik ook niet ziek geweest en van Pfizer dus gelukkig ook niet :)

Chiko <3

B + 19 | L1 + 13


sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 10:07

senna21 schreef:
Ik snap niet dat ze bij Janssen geen gewone tweede vaccin geven, de bescherming is nu nihil.
Weet iemand welk percentage bescherming er is na de boosters?


Toch niet nihil ? Minder, weinig, ja, maar ik hoop toch nog wel iets beschermd te zijn.
Vind het trouwens echt raar dat wij in Nederland met Janssen geen snelle booster kunnen krijgen.

Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 10:39

Ik heb nog wat last van mijn arm en vage hoofdpijn die na water en 2 paracetamol weg is. Gelukkig niet meer koud, duurde echt even gisterenavond in bed voor ik het warm genoeg had om te slapen.

Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 12:07

senna21 schreef:
Ik snap niet dat ze bij Janssen geen gewone tweede vaccin geven, de bescherming is nu nihil.
Weet iemand welk percentage bescherming er is na de boosters?

Ik geloof niets van een nihil.
De gezondheidsraad heeft bijv niet gepleit 'roep de mensen van Jansen als eerste op'. Hun pleidooi is steeds ethisch: de kwetsbaarsten eerst - en dat zijn de ouderen en mensen met specifieke akelige zaken.

Zelfs als het aantal afweercellen 'te laag' is, is het nog altijd zo dat de 'geheugen cellen' van je afweersysteem weten hoe de vijand covid-19 er uit ziet. ('Ook al kent de vijand veel vermommingen'.)

In het kader van de "vermomming": hoe effectief het huidige vaccin Pfizer / vaccin Moderna beschermt tegen variant O-mikron weet nog niemand.
(Daar wordt momenteel hard aan gewerkt, dat wel, dus binnenkort weten we meer. Als de uitslag zou zijn dat het weinig effect heeft, kan het vaccin bewerkt worden, kost een paar maanden.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 22:31

afgelopen donderdag mijn booster gehad ( werk in het zhuis op de covid afd). Prik 1 geen last, ja die zere arm die volgens mij 99% vd mensen had. prik 2, wederom zere arm en op dag 2 zowat hele dag geslapen, zo moe... maar ik was vrij en het was rotweer en ik had geen afspraken staan dus ook aan toegegeven.
en nu de booster, mijn arm valt dit keer mee maar gister middag en avond kreeg ik koude rillingen en koorts tot 38.6 en vanmorgen ondertemp 34.8. ik slik braaf paracetamol en ga ervanuit dat het morgen wel weer zga verdwenen is.

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Zebrastreep
Berichten: 9736
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 00:45

Waarschijnlijk krijg ik maandag te horen wanneer ik nu de booster krijg.

Misschien dat we nog op locatie geprikt gaan worden , daar zou ik wel een beetje van balen! Ik wil eigenlijk liever niet dat mijn collega's zien dat ik zo panisch ben om een naald. En de 15 min erna heb ik toch liever bij GGD locatie met vreemde mensen hoor :+ Liever mensen die je daarna nooit meer ziet zeg maar :')

Nou ja we gaan het zien , denk bij de instelling waar ik zit het niet eens kan. Ik denk niet dat de GGD iemand stuurt voor medewerkers. Voor cliënten is het logischer want iedereen naar de GGD slepen is helemaal niet handig voor de doelgroep waarmee ik werk. Ben benieuwd!

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Eloya
Berichten: 5188
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 00:49

Ik hoop dat ik niet alsnog covid oploop voor de booster.
Mag de 14e maar covid gaat aardig rond op werk en bij cliënten...

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe


purny
Berichten: 27460
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 03:29

Helaas geen booster voor mij aangezien ik net niet aan de 6 maanden kom...
Maar ik had zo pfizer kunnen krijgen

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 11:45

Ik vond het een goed idee van Hollands Midden: die GGD had gepubliceerd dat er meer vaccins waren dan afspraken en wie aan de voorwaarden voldeed (voor of in 1961 geboren en minstens 6 maanden geleden ingeënt) mocht m zonder afspraak komen halen.
(Volgens het systeem 'wie het eerst komt, die het eerst maalt'.)

'Wegens succes afgeblazen'.
Mensen kwamen uit het halve land en de veiligheidsregio vond het niet meer veilig.

Ik zou het toejuichen als alle ggd's tegelijkertijd deze optie aanbieden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 11:54

Ben ik ook voor Janneke, gewoon aangeven dat je je even aan moet melden op de site, geen brief nodig en gewoon prikken die hap. Wanneer er bvb 2000 mensen per dag extra geprikt kunnen worden op locaties zit je al snel aan grote hoeveelheden.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 12:09

Precies en hoeft ook niet ingewikkeld te zijn. In CoronaCheck een extra knopje maken ik wil graag op de reservelijst voor locatie X. Vervolgens open je rond 16u de app en als er plek is krijg je een QR-code met tijd en locatie. Je gaat naar de locatie, laat die code scannen, ze tikken je BSN in en gaan met die banaan. Is het nog anoniem tot het laatste stuk ook. Iedereen blij.

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 12:40

Janneke2 schreef:
Ik vond het een goed idee van Hollands Midden: die GGD had gepubliceerd dat er meer vaccins waren dan afspraken en wie aan de voorwaarden voldeed (voor of in 1961 geboren en minstens 6 maanden geleden ingeënt) mocht m zonder afspraak komen halen.
(Volgens het systeem 'wie het eerst komt, die het eerst maalt'.)

'Wegens succes afgeblazen'.
Mensen kwamen uit het halve land en de veiligheidsregio vond het niet meer veilig.

Ik zou het toejuichen als alle ggd's tegelijkertijd deze optie aanbieden.


Eens, ze hebben dit niet zo handig aangepakt.. Las ook dat een 88 jarige mét afspraak ook in die lange rij moest wachten. Vind ik ook niet slim :n

MyWishMax
Berichten: 25247
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 12:53

Janneke2 schreef:
Ik vond het een goed idee van Hollands Midden: die GGD had gepubliceerd dat er meer vaccins waren dan afspraken en wie aan de voorwaarden voldeed (voor of in 1961 geboren en minstens 6 maanden geleden ingeënt) mocht m zonder afspraak komen halen.
(Volgens het systeem 'wie het eerst komt, die het eerst maalt'.)

'Wegens succes afgeblazen'.
Mensen kwamen uit het halve land en de veiligheidsregio vond het niet meer veilig.

Ik zou het toejuichen als alle ggd's tegelijkertijd deze optie aanbieden.


Mijn ouders en ik komen uit deze regio, tante en oom ook. Maar zij konden allemaal dus niet terecht in hun eigen regio. :+ Zijn, op 1 na, allemaal 70+. Dus ja, het zou fijn zijn als alle regio's het zouden doen, zodat mensen ook echt aan de beurt komen.

Het ging niet alleen om veiligheid, maar er waren zoveel mensen dat er 's ochtends al een wachtrij van een aantal uur was. Daar waren dus wel te weinig vaccinaties en prikkers voor om dat weg te kunnen werken. Plus dat degene met afspraak ook vast stonden.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 13:53

In België kun je je registreren op een website incl je beschikbaarheid (ochtend middag avond) de komende week. Je krijgt dan mail/sms dat er prik voor je is, waarop je binnen uur moet bevestigen en dan krijg je die dag nog een prik. Werkt best goed. Geen uren aanschuiven.

senna21
Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 14:00

sterregoud schreef:
senna21 schreef:
Ik snap niet dat ze bij Janssen geen gewone tweede vaccin geven, de bescherming is nu nihil.
Weet iemand welk percentage bescherming er is na de boosters?


Toch niet nihil ? Minder, weinig, ja, maar ik hoop toch nog wel iets beschermd te zijn.
Vind het trouwens echt raar dat wij in Nederland met Janssen geen snelle booster kunnen krijgen.


De bescherming is na zes maanden 13,5 procent. Dat komt mijns inziens dicht in de buurt van nihil.
Maar hopelijk valt het mee. Men praat in de media vooral over Phizer en Moderna, niet over AZ en Janssen.
https://www.nationalezorggids.nl/dossie ... erden.html .

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Mizora
Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 14:18

Er zijn 2 soorten beschermingen: tegen besmetting (met de op dit moment aanwezige variant) en tegen ziekenhuisopname.

De bescherming van J&J tegen besmetting is nu inderdaad vrij laag, maar tegen ziekenhuisopname is dit niet het geval. In het laatste onderzoek (de periode van 4 weken tot 5 maanden na de prik) was deze gewoon 90-95%. Zowel voor de leeftijdscategorie 12-49, als de leeftijdscategorie 50-69. De eerste 4 weken na de prik is hij wel wat lager, langer dan 24 weken waren toen nog geen resultaten van.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 14:35

Klopt dat het bij bijna alle vaccins gaat om het risico op besmetting maar laten we er daar nu veel van hebben waardoor niet beschermde mensen ook besmet worden. Dus boosteren lijkt me prima voor diegene die dat wil.
Wanneer halsstarrige niet beschermde mensen dan nog steeds volhouden, prima maar dan ook de eventuele consequenties maar aanvaarden ipv lopen te schreeuwen dat de vrijheid word afgepakt.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 15:10

Citaat:
Mijn ouders en ik komen uit deze regio, tante en oom ook. Maar zij konden allemaal dus niet terecht in hun eigen regio. :+ Zijn, op 1 na, allemaal 70+.

Ivm de actie van Hollands Midden: booster zonder afspraak.
Iedereen kan terecht, zij het dat het weer op afspraak gaat.
Van te voren was ook bekend dat het mogelijk was, dat niet iedereen die langskwam een prik kon krijgen.

Ik zag het vooral als een manier om te versnellen door de administratieve rompslomp te omzeilen.
En idd: afspreken kan nu alleen voor geboortejaar 1941 (misschien inmiddels '42) - niet vanaf 1961.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Jorex
Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 15:54

Ik ben geprikt, deze deed nauwelijks pijn zeg. Veel beter dan de Astra Zeneca prikken.

Alex en Jorie <3

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 15:55

Hier kan gelukkig iedereen gewoon een booster halen die de laatste 6 maanden geleden gehad heeft. En als het goed is, gaan tandartsen en apothekers ook mee vaccineren, waardoor we er snel doorheen zijn.

Nog even een vraag. Hier wordt steeds gesproken over een 3e vaccinatie en een booster. Wat is het verschil?


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 15:56

Siesjuh schreef:
Hier kan gelukkig iedereen gewoon een booster halen die de laatste 6 maanden geleden gehad heeft. En als het goed is, gaan tandartsen en apothekers ook mee vaccineren, waardoor we er snel doorheen zijn.

Nog even een vraag. Hier wordt steeds gesproken over een 3e vaccinatie en een booster. Wat is het verschil?


Waar is hier?

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 16:02

Relaxed schreef:
Siesjuh schreef:
Hier kan gelukkig iedereen gewoon een booster halen die de laatste 6 maanden geleden gehad heeft. En als het goed is, gaan tandartsen en apothekers ook mee vaccineren, waardoor we er snel doorheen zijn.

Nog even een vraag. Hier wordt steeds gesproken over een 3e vaccinatie en een booster. Wat is het verschil?


Waar is hier?

Duitsland :)


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Ibbel
Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 16:03

Verschil is dat de 3e vaccinatie (in principe) binnen een paar maanden na de tweede wordt gegeven. Dus 1e op t=0, 2e op t=6 weken, 3e op t=3 maanden. Daarna kan er óók nog een booster op t=6 maanden worden gegeven.
Dit schema geldt voor mensen met een immuunafwijking die (vermoedelijk of aangetoond) te weinig antistoffen aanmaken, vanwege hun ziekte an sich of vanwege hun medicatie. Die 3e vaccinatie zou dan alsnog wel voor voldoende antistoffen kunnen zorgen.

Normale schema is 1 vaccinatie op t=0, 2e vaccinatie op t=6 tot 12 weken (of geen 2e in het geval van Janssen) en dan heb je voldoende antistoffen. Booster na 6 maanden om antistoffen op peil te houden.

In alle gevallen is de 3e vaccinatie precies dezelfde als de 1e en 2e. De boostervaccinatie is in het geval van Moderna de halve dosis (omdat die onderzocht is). Pfizer is ook dezelfde dosis, die heeft geen onderzoek met halve dosis gedaan.

Lithya
Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 16:05

Siesjuh schreef:
En als het goed is, gaan tandartsen en apothekers ook mee vaccineren, waardoor we er snel doorheen zijn.


Dat is niet in Nederland, want volgens de Nederlandse overheid zouden tandartsen niet eens mogen verdoven. Niet bevoegd om te prikken 8)7

Ibbel
Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 16:08

In NL wordt ook al door in ieder geval 1 apotheker (ergens in Friesland) gevaccineerd tegen Covid, en vaccineren ze sowieso soms ook mee in de gewone griepvaccinatieronde. Kwestie van 1 extra opleiding.
Tandartsen mogen ook gewoon verdoven, worden ze voor opgeleid. Waar haal je die wijsheid nu weer vandaan dat ze dat niet mogen? Oh wacht, paardentandartsen die geen DA zijn mogen niet verdoven. Dát klopt :))
In NL gaan trouwens ook de dierenartsen meedraaien, en studenten geneeskunde.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fro, GrapeshotBot, littletash, nicolailover, Rose94, Sjors__ en 139 bezoekers