Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:13

secricible schreef:
Gaat dat dan om jou regio HC? Want ik lees heel andere dingen over spanje dan “top”. Zijn er ook qua vaccinatieplannen zulke grote verschillen in Spanje? Ik lees vooral over voordringen door vooraanstaande politici en anderen, traagheid en dat bijna 90% van de vaccins die geleverd zijn nog opgeslagen ligt en wat daar voor kritiek op is, met name in zwaar getroffen regio’s.


Heel Spanje.

Het plan is voor alle deelstaten gelijk en de verdeling van de beschikbare vaccins is naar rato van de bevolking.

Er waren de eerste week, in sommige steden twee weken, opstartproblemen met personeel. Dat is én ingelopen, overal, én Moderna vraagt een verpleegkundige minder; 2 ipv 3.

Geen problemen bij logistiek. Zelfs niet bij de sneeuw-ellende rond Madrid. Compleet met bewaking door Guardia Civil en leger om eventuele diefstal door georganiseerde misdaad te voorkomen.

Ja er zijn incidenten met personen (ook uit de particuliere sector) die voordringen en daar is een ware heksenjacht op. Komen met naam en toenaam op alle nationale zenders. Is eigenlijk het enige waar de politieke partijen unaniem in zijn en juridische aktie is automatisch.

Wellicht heeft wat jij leest een agenda; bv van oppositiekant en wappiekant komt.
Het enige echte probleem hier is de beschikbare hoeveelheid/leversnelheid. Voor de griep zet het medische systeem er meer dan 20 miljoen binnen 2 maanden. Die infrastructuur en het personeel ís er.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:20

Wie weet, de berichtgeving in het NL over situaties in andere landen is vrij beperkt natuurlijk. Verder dan nederlandse krantenartikelen en uiteraard ouroworldindata kom ik niet. Vind het wel heel interessant om te lezen over andere landen. Het is Spanje iig gegund, zeker nu met de UK variant en de forse cijfers daar. Hopelijk helpen de vaccinaties de boel onder controle te krijgen.

Als ik ourworldindata mag geloven begint NL nu ook langzaamaan op stoom te komen, zowel in absolute aantallen als gecorrigeerd in aantal inwoners. Er is nog genoeg in te halen.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:26

Israël inmiddels begonnen met vaccineren van de groep 16-18 jarigen. Bijna alles boven de 40 is al gevaccineerd. Ze hebben heel veel Pfizer gekocht en gekregen want ze delen data met Pfizer en ze hebben hun gezondheids zaken goed voor elkaar.
Data delen buiten bijwerkingen om werkt natuurlijk nietig de EU met hun privacy , zelfs niet in crisis blijkbaar.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:33

Morrie schreef:
over die thuiskappers, je mag 1 persoon op bezoek, maar die moet wel anderhalve meter afstand houden, dat wordt knippen met een behoorlijke heggenschaar dus :')


Je hebt van die telescoopdingen toch? :+

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:35

nynke55 schreef:
Morrie schreef:
over die thuiskappers, je mag 1 persoon op bezoek, maar die moet wel anderhalve meter afstand houden, dat wordt knippen met een behoorlijke heggenschaar dus :')


Je hebt van die telescoopdingen toch? :+

ja zo'n takkenschaar, ik heb er nog wel eentje in de garage liggen voor de liefhebber :')

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:43

bigone schreef:
Israël inmiddels begonnen met vaccineren van de groep 16-18 jarigen. Bijna alles boven de 40 is al gevaccineerd. Ze hebben heel veel Pfizer gekocht en gekregen want ze delen data met Pfizer en ze hebben hun gezondheids zaken goed voor elkaar.
Data delen buiten bijwerkingen om werkt natuurlijk nietig de EU met hun privacy , zelfs niet in crisis blijkbaar.


Klopt! Zo blijkt uit Israëlisch onderzoek dat gevaccineerden waarschijnlijk niet meer besmettelijk kunnen zijn als ze in aanraking zijn geweest met een besmet persoon. Dat is natuurlijk hele belangrijke en fijne info. Waarom wordt dit niet gedeeld en overgenomen in Nederland?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:46

Ik zag Israël altijd als een onderontwikkeld land. Maar moet toegeven dat helemaal verkeerd te hebben gezien. Nederland is wat dit betreft duidelijk meer onderontwikkeld.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:52

Mwah, het feit dat ze de palesteinen weigeren te vaccineren en aangewezen zijn op het COVAX programma vind ik niet van bar veel ontwikkeling getuigen.
Maar ze hebben wel het voordeel dat ze niet door allerlei verschrikkingen van regeltjes e.d. Heen hoeven, zoals een EU of in NL polderland waardoor ze bergen vaccins hebben. En vergeet de verkiezingen met een premier in opstand niet, dat maakt in een land als Israël ook veel verschil natuurlijk.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:54

Daar heb je wel een punt.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:57

Het is maar net hoe je dat defineert.
Ik moet zeggen dat ik bijna altijd onder de indruk ben als ik mensen uit Israel tegen kom om hun zelfbewustheid en doorzettingsvermogen. Ook het opleidingsniveau is hoog. Natuurlijk zijn dat de mensen met meer (financiele) kansen aangezien ze het zich kunnen permiteren ergens anders te zijn, maar ik vind het doorgaans fijne mensen.
Het is gewoon een land met excessen en nog veel haat die echter niet de hele bevolking deelt. Er is ook veel onderdrukt verdriet om die haat.

Maar laten we eerlijk zijn, als Ierland wat meer naar het Zuid-Oosten zou liggen zouden ze mekaar vermoedelijk ook nog de tent uit vechten. Dat blijft ook een beetje sneu.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:04

secricible schreef:
Mwah, het feit dat ze de palesteinen weigeren te vaccineren en aangewezen zijn op het COVAX programma vind ik niet van bar veel ontwikkeling getuigen.
Maar ze hebben wel het voordeel dat ze niet door allerlei verschrikkingen van regeltjes e.d. Heen hoeven, zoals een EU of in NL polderland waardoor ze bergen vaccins hebben. En vergeet de verkiezingen met een premier in opstand niet, dat maakt in een land als Israël ook veel verschil natuurlijk.


Verder verschilt Israel slechts marginaal van China. Zie bv de palesteinen´politiek´.

Lees net de officiële status van de vaccinatie:
76% van eerste lijn heeft 1ste dosis gehad en er is aan de tweede ronden begonnen.
Alle bejaarden- en verzorgtehuizen (incl.personeel) hebben de tweede dosis gehad.
Aan de 80+ (buiten bejaardencentra) is begonnen waar de 1ste lijn vaccinatie dat toestaat.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:06

Ik heb jarenlang Israëliërs bediend. Zo leuk zijn die mensen niet is mijn ervaring.
Zeer maar dan ook echt zeer veeleisend

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:08

Waarschijnlijk maakt het veel uit of ze pro of contra hun regime zijn.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:12

#lockdown pffff we moeten toch vaker een stukje autorijden: beide auto's platte accu.......in het begin deden we dat braaf iedere 2 weken, maar daar is de klad in gekomen.
Ze moeten beide voor de APK binnenkort, dus ik dacht: laat ik hem eens starten...... weinig kan dus, en de auto van mijn man had ook zoiets van: doe het zelf maar....

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:18

Sizzle schreef:
Waarschijnlijk maakt het veel uit of ze pro of contra hun regime zijn.



China :Y)

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:23

Morrie schreef:
#lockdown pffff we moeten toch vaker een stukje autorijden: beide auto's platte accu.......in het begin deden we dat braaf iedere 2 weken, maar daar is de klad in gekomen.
Ze moeten beide voor de APK binnenkort, dus ik dacht: laat ik hem eens starten...... weinig kan dus, en de auto van mijn man had ook zoiets van: doe het zelf maar....


Ik heb gisteren de schimmel van mijn bekleding moeten poetsen :=

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:25

Dat minder autorijden merk ik niet zo maar ik moet dan ook nog ‘gewoon’ naar m’n werk en ik pak te vaak de auto voor de supermarkt.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:28

secricible schreef:
Mwah, het feit dat ze de palesteinen weigeren te vaccineren en aangewezen zijn op het COVAX programma vind ik niet van bar veel ontwikkeling getuigen.
Maar ze hebben wel het voordeel dat ze niet door allerlei verschrikkingen van regeltjes e.d. Heen hoeven, zoals een EU of in NL polderland waardoor ze bergen vaccins hebben. En vergeet de verkiezingen met een premier in opstand niet, dat maakt in een land als Israël ook veel verschil natuurlijk.

De Palestijnse Autoriteit is zelf verantwoordelijk voor het vaccineren van haar staatsburgers.
Want volksgezondheid is hun eigen taak.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:28

Van Dissel zette streep door uitbreiden OMT'
Leden van het Outbreak Management Team (OMT) hebben vorig jaar in de zomer onderling gediscussieerd over de vraag of er bijvoorbeeld sociologen, gedragswetenschappers en economen toegevoegd moesten worden aan het belangrijkste adviesorgaan van het kabinet in de coronacrisis. De experts vroegen zich af of hun blik op de coronapandemie niet "te nauw" was, schrijft de Volkskrant in een reconstructie.

Het OMT bestaat hoofdzakelijk uit medisch experts. Wel kan het adviesorgaan "afhankelijk van de agendapunten" soms andere experts uitnodigen, schrijft het RIVM. De leden vroegen zich na de eerste coronagolf af ze in hun adviezen voldoende oog hadden voor het effect van de maatregelen op bijvoorbeeld kinderen en ondernemers. OMT-voorzitter Jaap van Dissel maakte volgens de krant een einde aan die discussie.

"Het OMT moet zich buigen over het virus, over testen, over een exitstrategie (...) We zitten er om de kwaal te bestrijden, niet voor de bijwerkingen", zou hij hebben gezegd. Het OMT zat met enkel medisch experts aan tafel lang niet altijd op één lijn. Met nog meer experts aan tafel zou het vinden van een consensus helemaal niet meer te doen zijn, zo vreesde Van Dissel.

https://nos.nl/liveblog/2365568-vk-op-weg-naar-zes-miljoenste-vaccinatie-ook-boa-s-gaan-avondklok-handhaven.html

Er is dus naar mijn idee te weinig gekeken en er word nog steeds te weinig gekeken naar andere effecten.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:31

Dammie schreef:
secricible schreef:
Mwah, het feit dat ze de palesteinen weigeren te vaccineren en aangewezen zijn op het COVAX programma vind ik niet van bar veel ontwikkeling getuigen.
Maar ze hebben wel het voordeel dat ze niet door allerlei verschrikkingen van regeltjes e.d. Heen hoeven, zoals een EU of in NL polderland waardoor ze bergen vaccins hebben. En vergeet de verkiezingen met een premier in opstand niet, dat maakt in een land als Israël ook veel verschil natuurlijk.

De Palestijnse Autoriteit is zelf verantwoordelijk voor het vaccineren van haar staatsburgers.
Want volksgezondheid is hun eigen taak.

Tuurlijk :')
Israël zou gewoon eens zijn eigen broek moeten ophouden omringd door vijandelijke staten, zonder steun van de EU en de VS. Kijken of ze er dan nog zo tegenaan kijken.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:35

Weet wel zeker dat er tekort is geschoten.
Je hebt in Nederland na 9/11 een mooie start van de hbo opleiding “integrale veiligheidskunde” gekregen waarbij mensen worden opgeleid als multidisciplinair “spin in het web”. Helikopter view en verbinden, op alle veiligheidskundige aspecten is dé crux. Dat we zulke divers breed opgeleide veiligheidskundigen niet in het OMT terugzien, weinig op tv en in de media is mij echt een raadsel.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:43

Hannanas schreef:
Weet wel zeker dat er tekort is geschoten.
Je hebt in Nederland na 9/11 een mooie start van de hbo opleiding “integrale veiligheidskunde” gekregen waarbij mensen worden opgeleid als multidisciplinair “spin in het web”. Helikopter view en verbinden, op alle veiligheidskundige aspecten is dé crux. Dat we zulke divers breed opgeleide veiligheidskundigen niet in het OMT terugzien, weinig op tv en in de media is mij echt een raadsel.

Ik mis ook de gedragsdeskundigen. Handige expertise als je het gedrag van mensen wilt beïnvloeden.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:46

En psychologen en psychiaters mis ik ook in dat team.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:48

secricible schreef:
Morrie schreef:
#lockdown pffff we moeten toch vaker een stukje autorijden: beide auto's platte accu.......in het begin deden we dat braaf iedere 2 weken, maar daar is de klad in gekomen.
Ze moeten beide voor de APK binnenkort, dus ik dacht: laat ik hem eens starten...... weinig kan dus, en de auto van mijn man had ook zoiets van: doe het zelf maar....


Ik heb gisteren de schimmel van mijn bekleding moeten poetsen :=

in de 16 jaar oude Volvo van mijn man groeit de groene zooi op de stoelen :=

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:50

Had het over het vaccineren niet over de politiek in Israël , daar kun je genoeg van vinden maar waar het me om gaat is dat de EU dus gewoon faalt in haar aankoopbeleid en de Europese burgers daar de dupe van zijn. Gooi er een paar miljard tegenaan en zorg voor meer vaccins. Purny, van Dissel en het omt zijn verantwoordelijk voor het virusbeleid en dan kun je er allerlei andere deskundigen op ander gebied bij zetten maar dan komt er helemaal geen beleid want iedere groep heeft eigen belangen. Dat virus moet bestreden worden en dat kan alleen door mensen die enigszins verstand van virussen en hun bestrijding hebben. Dus snap goed dat van Dissel dit heeft geweigerd. Hoe het gebracht word is aan de regering en daar zouden inderdaad wel wat gedragsdeskundigen aan kunnen sluiten.