Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 13:50

Pandora2 schreef:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210115_96066000

Gezonde long versus rokerslong versus covid long.
Je zou toch verwachten dat de covid patient zich slecht voelt op het moment dat zulke foto's gemaakt worden, maar dat schijnt dus niet zo te zijn lees ik.


Dat word ook een probleem in de toekomst. Die door het virus beschadigde longen zijn heel vatbaar voor bacteriele infecties.
Bacterien kunnen zich er fijn in nestelen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 13:53

Ja inderdaad. Al heb je er dan in eerste instantie niet veel last van als ik het goed lees, op langere termijn zorgt zoiets zeker voor grote problemen.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:19

Achterom schreef:
moonsparkle schreef:
Volgens mij is dat nog niet echt bekend.

Ik lees dat de Britse variant ook is vastgesteld bij een paar medewerkers van een ziekenhuis in Goes. Inmiddels denk ik laat de berichten over waar het nu ook is maar voor wat het is want het is nu al zo verspreid -O-

Het is denk ik al veel verder verspreid dan ze in de gaten hadden... er wordt namelijk nauwelijks op getest.


In Frankrijk wordt het bij alle testen, als ik het goed heb begrepen getest en de laatste cijfers die ik las is dat 1% van alle positief geteste te maken hebben met deze variant mede een reden om voor de avond klok te gaan vanaf vandaag. Ze zijn heel erg bezorgd over deze variant, gezien wat er gebeurt in Ierland en in UK.
Ik zeg dus niet dat in NL er niet getest wordt op deze variant want dat weet ik helemaal niet!

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:25

pien_2010 schreef:
Achterom schreef:
Het is denk ik al veel verder verspreid dan ze in de gaten hadden... er wordt namelijk nauwelijks op getest.


In Frankrijk wordt het bij alle testen, als ik het goed heb begrepen getest en de laatste cijfers die ik las is dat 1% van alle positief geteste te maken hebben met deze variant mede een reden om voor de avond klok te gaan vanaf vandaag. Ze zijn heel erg bezorgd over deze variant, gezien wat er gebeurt in Ierland en in UK.
Ik zeg dus niet dat in NL er niet getest wordt op deze variant want dat weet ik helemaal niet!

Voor zover ik weet wordt er alleen onderzoek naar gedaan in samples die steekproefgewijs naar het Erasmus MC gestuurd worden door een aantal laboratoria in het kader van kiemsurveillance. Dan wordt de genetische samenstelling van het aangetroffen virus geanalyseerd. De pcr en andere testen tonen alleen aan dat er sprake is van een corona virus, maar dus niet welke mutatie, dat is in de meeste gevallen trouwens ook niet zo zinvol. Omdat zo'n virus nu eenmaal snel muteert en dat meestal geen consequenties heeft voor het ziekteverloop en/of de besmettelijkheid...

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:26


Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:34

SusanH schreef:
Ben zo blij dat het bij mij niet op mijn longen is geslagen als ik die foto's zie. Vreselijk.


Is dat onderzocht Susan?
Collega van mij had Corona. Was hersteld, paar weken na het herstel was hij voor een erfelijkheidsonderzoek in het ziekenhuis. Foto's gemaakt, bleek hij een zware longontsteking te hebben, en hij had geen enkele klacht.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:38


Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:55


secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:57

Jep, hier ook minder leveringen helaas.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:08

Jop hier ook minder leveringen of zelfs tijdelijke stop. Zou later weer gecompenseerd worden.

Dat van die longen vind ik ook bizar. Inderdaad al vaak gehoord dat mensen zich opzich niet zo slecht voelden maar paar uur later op ic lagen of zelfs gestorven waren.
Veel te lage saturatie en longen idd in barslechte toestand maar somehow voel je dat dan blijkbaar niet. Bizar.

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:08

Nederland is dus blijkbaar niet het enige land waar ze niet zo braaf zijn:

Bron NOS.nl
Duizenden restaurants in Italië blijven open uit protest
Door heel Italië zijn gisteravond restaurants opengebleven, ondanks de coronamaatregelen. De ondernemers protesteerden tegen de verplichte sluiting van hun zaak om 18.00 uur 's avonds.

Volgens Italiaanse media deden zo'n 30.000 restaurants mee aan de actie. Mensen werden op sociale media opgeroepen om naar hun favoriete restaurant te gaan om die daarmee te steunen. In sommige gevallen trad de politie op en deelde boetes uit.

Op één filmpje is te zien hoe in de Noord-Italiaanse stad Piacenza de politie werd uitgejoeld door de gasten in het restaurant.

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:11

SusanH schreef:
Ben zo blij dat het bij mij niet op mijn longen is geslagen als ik die foto's zie. Vreselijk.

Hoe weet je dat dan? Zijn er longofoto's gemaakt? (Serieuze vraag).

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:13

nynke55 schreef:
Ik weet niet wat er aan de hand is, maar mijn man stuurt net een berichtje dat hij al een uur in de rij staat voor de supermarkt, dat is nog nooit gebeurd. Zijn ze weer aan het hamsteren?

Misschien gaat iedereen die anders door de weeks 's avonds gaat nu vast uit vrees voor een avondklok?

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:59

Neonlight schreef:
SusanH schreef:
Ben zo blij dat het bij mij niet op mijn longen is geslagen als ik die foto's zie. Vreselijk.


Is dat onderzocht Susan?
Collega van mij had Corona. Was hersteld, paar weken na het herstel was hij voor een erfelijkheidsonderzoek in het ziekenhuis. Foto's gemaakt, bleek hij een zware longontsteking te hebben, en hij had geen enkele klacht.


Ja dat heb ik vaker gehoord
Heel bizar

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:08

Bloodymary schreef:
Nederland is dus blijkbaar niet het enige land waar ze niet zo braaf zijn:

Bron NOS.nl
Duizenden restaurants in Italië blijven open uit protest
Door heel Italië zijn gisteravond restaurants opengebleven, ondanks de coronamaatregelen. De ondernemers protesteerden tegen de verplichte sluiting van hun zaak om 18.00 uur 's avonds.

Volgens Italiaanse media deden zo'n 30.000 restaurants mee aan de actie. Mensen werden op sociale media opgeroepen om naar hun favoriete restaurant te gaan om die daarmee te steunen. In sommige gevallen trad de politie op en deelde boetes uit.

Op één filmpje is te zien hoe in de Noord-Italiaanse stad Piacenza de politie werd uitgejoeld door de gasten in het restaurant.


Ben je mal, bij iedereen is de rek er wel een beetje uit.

We zijn allemaal samen in April deze marathon in gestuurd, zonder dat we daar om vroegen. En in het begin liepen we nog met elkaar met de schouders er onder. Spannend, op een vreemde manier leuk, omdat het iets was waarvan we allemaal voelde dat het groots was en er toe deed.
En toen kwam de zomer en liepen we allemaal heuvel af. Dat was ook wel prima, en voor een grote groep denk ik ook wel een fase van “is dit alles?”. Het was heus niet altijd makkelijk, het is nog steeds een marathon, maar wel te doen voor de grootste groep.
En nu komen we aan het laatste stuk en het venijn zit in de staart. Enerzijds denken we al na over de eindstreep, die theoretisch ergens in zicht komt hoewel nog ver. Maar anderzijds moeten we nu heuvelop, met de winter en allerlei mutaties die besmettelijker zijn. En ik denk dat je nu, meer dan eerder, ziet dat er meer groepen ontstaan. Voorop loopt een groep die redelijk weinig last heeft. Die voelen hun benen wel, beseffen dat het pittig is, maar thats it. En achteraan loopt een groep die struikelt, puft, steunt en kreunt en op zijn allerlaatste snik loopt. Omdat ze fysiek, financieel of mentaal eigenlijk niet meer kunnen, maar wel moeten
En dan heb je de hele grote middengroep. Die tegen elkaar zeggen hoe pittig het is, klagen, maar wel door kunnen rennen en dat ook heus wel doen. Maar niet zonder met elkaar te praten over dat het gewoon oliebol is en dat ze er doodmoe van zijn en er klaar mee zijn.

Ik geloof echt niet dat er een land is, waar die verdeling er niet is, waar iedereen zonder te klagen doorloopt en dat er geen groep is die op zijn tandvlees loopt en in protest aan het komen is. En misschien is NL wel wat vocaler in die middengroep, ik kan dat niet vergelijken. Ik weet wel dat als je in de voorste groep loopt en ook omringt bent met die mensen en de middengroep alleen maar hoort, je daar een heel vertekend beeld van kan krijgen. En volgens mij is dat wat hier op bokt ook veel gebeurt. Het grote gros klaagt wel, maar loopt ook door. Hoewel dat voor mensen die er niet tussen loopt wellicht anders kan lijken.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:13

Prachtige beeldspraak.

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:14

Goed omschreven, secricible.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:35

secricible schreef:
Bloodymary schreef:
Nederland is dus blijkbaar niet het enige land waar ze niet zo braaf zijn:

Bron NOS.nl
Duizenden restaurants in Italië blijven open uit protest
Door heel Italië zijn gisteravond restaurants opengebleven, ondanks de coronamaatregelen. De ondernemers protesteerden tegen de verplichte sluiting van hun zaak om 18.00 uur 's avonds.

Volgens Italiaanse media deden zo'n 30.000 restaurants mee aan de actie. Mensen werden op sociale media opgeroepen om naar hun favoriete restaurant te gaan om die daarmee te steunen. In sommige gevallen trad de politie op en deelde boetes uit.

Op één filmpje is te zien hoe in de Noord-Italiaanse stad Piacenza de politie werd uitgejoeld door de gasten in het restaurant.


Ben je mal, bij iedereen is de rek er wel een beetje uit.

We zijn allemaal samen in April deze marathon in gestuurd, zonder dat we daar om vroegen. En in het begin liepen we nog met elkaar met de schouders er onder. Spannend, op een vreemde manier leuk, omdat het iets was waarvan we allemaal voelde dat het groots was en er toe deed.
En toen kwam de zomer en liepen we allemaal heuvel af. Dat was ook wel prima, en voor een grote groep denk ik ook wel een fase van “is dit alles?”. Het was heus niet altijd makkelijk, het is nog steeds een marathon, maar wel te doen voor de grootste groep.
En nu komen we aan het laatste stuk en het venijn zit in de staart. Enerzijds denken we al na over de eindstreep, die theoretisch ergens in zicht komt hoewel nog ver. Maar anderzijds moeten we nu heuvelop, met de winter en allerlei mutaties die besmettelijker zijn. En ik denk dat je nu, meer dan eerder, ziet dat er meer groepen ontstaan. Voorop loopt een groep die redelijk weinig last heeft. Die voelen hun benen wel, beseffen dat het pittig is, maar thats it. En achteraan loopt een groep die struikelt, puft, steunt en kreunt en op zijn allerlaatste snik loopt. Omdat ze fysiek, financieel of mentaal eigenlijk niet meer kunnen, maar wel moeten
En dan heb je de hele grote middengroep. Die tegen elkaar zeggen hoe pittig het is, klagen, maar wel door kunnen rennen en dat ook heus wel doen. Maar niet zonder met elkaar te praten over dat het gewoon oliebol is en dat ze er doodmoe van zijn en er klaar mee zijn.

Ik geloof echt niet dat er een land is, waar die verdeling er niet is, waar iedereen zonder te klagen doorloopt en dat er geen groep is die op zijn tandvlees loopt en in protest aan het komen is. En misschien is NL wel wat vocaler in die middengroep, ik kan dat niet vergelijken. Ik weet wel dat als je in de voorste groep loopt en ook omringt bent met die mensen en de middengroep alleen maar hoort, je daar een heel vertekend beeld van kan krijgen. En volgens mij is dat wat hier op bokt ook veel gebeurt. Het grote gros klaagt wel, maar loopt ook door. Hoewel dat voor mensen die er niet tussen loopt wellicht anders kan lijken.


Maar wat deze mensen doen is zoals bruine zeep op het parcours smeren. Zodat willekeurige deelnemers stuikelen en vallen. Veel kans dat hier extra besmettingen uitkomen en dat er terug verstrengd gaat worden Zo blijven we bezig. Iedereen is het beu, maar dergelijke acties zijn echt aso.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:38

Het ging mij om de opmerking “nederland is blijkbaar niet het enige land dat niet zo braaf is” nav de discussie die hier regelmatig oplaait dat wij NL blijkbaar het enige land zijn dat de kont in de krib gooit Sclimpre. Ik wil zeker dit soort acties niet goed praten, in tegendeel.

Hoewel ik er ook geen mening over wil vormen, ik begreep van Palmera al dat het vangnet in Spanje bijvoorbeeld dramatisch is en mensen verdoemt zijn tot de bedelstaf daardoor. Als dat in Italië ook zo dramatisch is snap ik dat je als horeca-ondernemer geen keuze meer hebt dan open gaan. In NL is dat vangnet behoorlijk aardig.

Ik heb een mening over de situatie in NL. Die situatie kan ik redelijk overzien en ik kan info opzoeken over wat ik niet weet. Ik vorm liever geen mening over de andere landen. Ik vind tegen de adviezen ingaan dom, maar ken de kant van de horeca niet voldoende in een land als Italië.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:45

Mooi gezegd secricible

Behalve beu merk ik gewoon echt dat ik steeds meer last krijg van paniekgevoel. Mijn eigen situatie kan ik al moeilijk overzien en zie even niet hoe dat z.s.m. goed komt zodat ik daar de rust in kan vinden. Maar die berichten nu weer over die Britse variant, 3e golf, veel minder aanvoer van vaccins ... ik voel soms echt de paniek opkomen.

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:47

secricible schreef:
Bloodymary schreef:
Nederland is dus blijkbaar niet het enige land waar ze niet zo braaf zijn:

Bron NOS.nl
Duizenden restaurants in Italië blijven open uit protest
Door heel Italië zijn gisteravond restaurants opengebleven, ondanks de coronamaatregelen. De ondernemers protesteerden tegen de verplichte sluiting van hun zaak om 18.00 uur 's avonds.

Volgens Italiaanse media deden zo'n 30.000 restaurants mee aan de actie. Mensen werden op sociale media opgeroepen om naar hun favoriete restaurant te gaan om die daarmee te steunen. In sommige gevallen trad de politie op en deelde boetes uit.

Op één filmpje is te zien hoe in de Noord-Italiaanse stad Piacenza de politie werd uitgejoeld door de gasten in het restaurant.


Ben je mal, bij iedereen is de rek er wel een beetje uit.

We zijn allemaal samen in April deze marathon in gestuurd, zonder dat we daar om vroegen. En in het begin liepen we nog met elkaar met de schouders er onder. Spannend, op een vreemde manier leuk, omdat het iets was waarvan we allemaal voelde dat het groots was en er toe deed.
En toen kwam de zomer en liepen we allemaal heuvel af. Dat was ook wel prima, en voor een grote groep denk ik ook wel een fase van “is dit alles?”. Het was heus niet altijd makkelijk, het is nog steeds een marathon, maar wel te doen voor de grootste groep.
En nu komen we aan het laatste stuk en het venijn zit in de staart. Enerzijds denken we al na over de eindstreep, die theoretisch ergens in zicht komt hoewel nog ver. Maar anderzijds moeten we nu heuvelop, met de winter en allerlei mutaties die besmettelijker zijn. En ik denk dat je nu, meer dan eerder, ziet dat er meer groepen ontstaan. Voorop loopt een groep die redelijk weinig last heeft. Die voelen hun benen wel, beseffen dat het pittig is, maar thats it. En achteraan loopt een groep die struikelt, puft, steunt en kreunt en op zijn allerlaatste snik loopt. Omdat ze fysiek, financieel of mentaal eigenlijk niet meer kunnen, maar wel moeten
En dan heb je de hele grote middengroep. Die tegen elkaar zeggen hoe pittig het is, klagen, maar wel door kunnen rennen en dat ook heus wel doen. Maar niet zonder met elkaar te praten over dat het gewoon oliebol is en dat ze er doodmoe van zijn en er klaar mee zijn.

Ik geloof echt niet dat er een land is, waar die verdeling er niet is, waar iedereen zonder te klagen doorloopt en dat er geen groep is die op zijn tandvlees loopt en in protest aan het komen is. En misschien is NL wel wat vocaler in die middengroep, ik kan dat niet vergelijken. Ik weet wel dat als je in de voorste groep loopt en ook omringt bent met die mensen en de middengroep alleen maar hoort, je daar een heel vertekend beeld van kan krijgen. En volgens mij is dat wat hier op bokt ook veel gebeurt. Het grote gros klaagt wel, maar loopt ook door. Hoewel dat voor mensen die er niet tussen loopt wellicht anders kan lijken.

Wat omschrijf je dat goed. Echt de spijker op de kop.

Het gekke is dat ik niet eens zelf kan zeggen tot welke groep ik behoor. Persoonlijk heb ik niet heel veel last van de maatregelen. Het afstand houden en niet de hele dag iedereen over de vloer vind ik juist wel prettig. Ik heb een eigen bedrijf met kantoor aan huis, dus thuiswerken doe ik altijd al. Ik ga vier keer per week met mijn paard het bos in, daarnaast nog twee keer in de week hardlopen, dus het sporten lukt ook. Italiaanse les gaat sinds een paar weken weer op een andere manier. Heb een beperkt groepje mensen waar ik in het weekend wel eens mee afspreek, dus wat dat betreft voldoe ik prima aan het voorkomen van de besmetting. Maar ik moet wel vinden dat het nut heeft, anders gooi ik de kont tegen de kribbe. Ik draag bijvoorbeeld geen mondkapje, de avondklok zou ik echt belachelijk vinden (al heb ik er zelf geen last van etc.). En ik zie ook met pijn in mijn hart aan hoe veel van mijn klanten er onder lijden financieel (ik ben belastingadviseur). Met name de culturele sector, maar ook horeca, contactberoepen, commerciële opleiders, detailhandel etc.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:48

Mooie post met een mooie metafoor!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:50

@Secricible Geen idee hoe het vangnet in Italie is. Het wrange is dat restaurants in Italie hebben net een versoepeling gekregen (mogen open tot 18.00u). Ik heb geen enkel probleem dat mensen hun situatie onder de aandacht willen brengen, maar niet ten koste van de gezondheid van iemand anders. Komt nog bij dat dergelijke acties kunnen voor mensen die braaf voortploeteren net de druppel kunnen zijn die de emmer doet overlopen en dat die dan ook geen moeite meer gaan doen.
Het is wel vanaf het begin gezegd dat de periode van versoepeling vele moelijker gaat zijn dan de periode van harde maatregelen.

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:51

Sclimpre schreef:
@Secricible Geen idee hoe het vangnet in Italie is. Het wrange is dat restaurants in Italie hebben net een versoepeling gekregen (mogen open tot 18.00u). Ik heb geen enkel probleem dat mensen hun situatie onder de aandacht willen brengen, maar niet ten koste van de gezondheid van iemand anders. Komt nog bij dat dergelijke acties kunnen voor mensen die braaf voortploeteren net de druppel kunnen zijn die de emmer doet overlopen en dat die dan ook geen moeite meer gaan doen.
Het is wel vanaf het begin gezegd dat de periode van versoepeling vele moelijker gaat zijn dan de periode van harde maatregelen.

In Italië betekent dat eigenlijk dat ze dan nog niet open zijn. Mensen eten daar niet voor 20.00 uur. En er zijn daar geen vergoedingen, dus ik snap het wel.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:59

Er zijn in deze situatie dagen dat het top gaat, maar ook dagen dat je wil janken schreeuwen enz.

En volgens mij mag dat ook wel

Even vanuit mijn situatie ik ben al blij met de pakjesbezorger en de boodschappen brenger om een keer een ander gezicht te zien :D
Maar het is en blijft zwaar heel zwaar zeker als ik om mij heen van vrienden van dochter hoor hoe zwaar ze het hebben met hun horecazaak
Dan draait mijn hart zich om.

Count your blessings,,,tuurlijk maar soms gaat dat effe niet