Een jaar lang met een j/naarlinger

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jolynne
Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Een jaar lang met een j/naarlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-19 10:57

Dat verloopt niet altijd van een leiden dakje :D

Ik was op zoek naar: grotemaats(nmprs), grote scheut Welsh, verdunning van kleur, hengst, bewezen lijn, max. 'x' budget en minstens 2,5 jaar oud. Mensport als prioriteit en (hengsten)keuring als 'leuke' extra. Waar werd ik verliefd op: Alles wat ik wou, alleen 2 maand oud en bijna het 3 dubbele van ons budget. Maar hé, dan moeten we gewoon geduld hebben.

Eerste keer kijken en we waren opslag verliefd <3
[ img ]


Na even wachten was hij eindelijk hier.
[ img ]

Meneer bleef gelukkig even stilstaan qua groei en we hadden hoop..
[ img ]


Hij mocht hierbij voor het eerst op show gaan en wat had hij daar plezier in. Hij voelde zich heel wat die dag, dat velen zelfs dachten dat hij een twenter was. Hij was een brok energie, maar gelukkig liet hij zich braaf tonen en werd hij beloond met een 1e plaats.

[ img ]

[ img ]


Een maand later mocht hij zijn eerste officiële keuring lopen, waarbij hij 2A premie kreeg. Hij liet zich helemaal niet zien en deed niets liever dan sprongen aan de hand te tonen ipv een normale draf. Maar hé, voor alles een eerste keer.

[ img ]

[ img ]


Hij mocht tijdens de warme dagen om de dag een frisse duik nemen, wat toch echt z'n favoriete activiteit is. :D

[ img ]


In augustus begon onze hoop van binnen de maat te blijven voor het hoofdstamboek stilaan te verdwijnen, want hij bleef maar groeien! :roll:


[ img ]

[ img ]

[ img ]


En nu? Nu is het wel duidelijk dat hij buiten de maat (max. 104cm als 3 jarige en 106cm als 4 jarige) zal groeien. Meneer is nu 1 jaar en 7 maand oud, al reeds 103,5cm groot en kont over de 104cm. Maar dat mag de pret niet drukken, want het stamboek was als leuke extra naast onze prioriteit (mensport). Hij zal op 3 jarige wel nog goedgekeurd kunnen worden als (dek)hengst, maar dan wel in het bijboek.

[ img ]

[ img ]



Ik ben in ieder geval benieuwd naar wat de toekomst ons brengt en kan alvast niet wachten op volgend jaar <3


Jolynne
Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Een jaar lang met een j/naarlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-19 10:31

Dankjewel allemaal!

romyamb: als je het op het zwemmen hebt, hij kiest daar zelf voor. Ik ga steeds in het water met een lange lijn zodat ze zelf de keus hebben of ze het enkel bij 'pootjesbaden' willen houden of zelf verder in het water willen gaan. In zijn geval is hij een waterrat en kiest hij zelf voor ongeveer 10min (in een half uur tijd) te zwemmen).

Ik hoop door hem nu alles al te leren 'meemaken' er veel profijt van te hebben in de toekomst. Hij is welopgevoed en kent al het hele veulen abc, verder dan dit gaat het ook niet..maar toch verwacht ik voor de wagen een stresskip te hebben in de zin van ril, want hij is toch wel heel rillig. :)


Jolynne
Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-19 22:27

romyamb schreef:
was niet gedoeld op het zwemmen :)
het 'presteren' onder druk aka de keuring.
ik bedoel het zeker niet als aanval maar gewoon als een mening verschil :)


En wat is er daar mis mee?

1 keer per jaar een officiële keuring en voor de rest 2 shows. Hij word zelfs niet eens klaargemaakt of getraind ervoor, hij komt dan rechtstreeks uit de weide zonder enige voorbereiding op het scheren na dan. Uiteindelijk is hij ook gekocht voor een bepaalde prijs waarbij we toch hoge(re) verwachtingen van hem hebben, maakt hij deze niet waar dan is het alleen jammer voor ons, maar dat veranderd niets aan hem. Ik snap dus ook niet wat er mis mee is met een keuring. :)

Jolynne
Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 22:08

romyamb schreef:
nou bij deze mijn excuses dan.

9/10 mensen stomen hun paard/pony wel helemaal klaar voor een show/keuring ;).


Geen enkel probleem, zijn inderdaad velen die hun jaarling tot zelf veulen er volledig voor klaarstomen, zo ben ik niet. Laat ze maar lekker jong zijn en recht uit de wei, met enkel het veulen abc..als ze kwaliteit genoeg hebben, zullen ze dat wel zelf laten tonen.

Het is een enorme lieverd en kroelkont! <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers