Vier jij sint Maarten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Vier jij snt Maarten?

Ja
94 (41%)
Nee
124 (54%)
Wattes?
11 (4%)

Totaal aantal stemmen: 229


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 23:43

Hoor op het nieuws en lees op social dat het vandaag sint Maarten is.
Nu woon ik in buitengebied, maar volgens mij leeft het hier helemaal niet.
Vier jij snt Maarten?

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 23:44

M’n man komt uit de Achterhoek en waar hij woonde kent niemand het, nu is hij hier ‘ingeburgerd’ en had een zak snoep gekocht maar er kwam niemand. Ach, meer snoep voor hem :Y)

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 23:46

Volgens mij is dat iets wat meer noordelijk gevierd wordt, hier in Leiden wordt er niks mee gedaan.

Haarlem volgens mij weer wel bijvoorbeeld.

LiannePuthzy

Berichten: 6973
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 23:47

Nee, we wonen net buiten t dorp, en de buurtkinderen doe nog op de basisschool zitten lopen in het dorp

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 23:47

Ik woon in Tilburg en hier wordt het, voor zover ik het mee krijg, niet gevierd. Ik heb het zelf in ieder geval nog nooit gedaan

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 23:48

Nee, en ook nooit als kind gevierd. Ze komen hier wel langs de deuren maar wij zetten altijd de bel uit.

Muronia

Berichten: 19536
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 23:50

Zeker, hier was het vandaag Sint Maarten. Ik heb zo'n 20 kinderen aan de deur gehad en mijn dochter is vanavond zelf ook op pad geweest.

De kinderen maken hier zelf hun lampion op school trouwens. Sint Maarten is altijd echt het begin van de feest-periode.

Afbeelding

Froukje
Forever young

Berichten: 10836
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 23:50

Zeker wel *\o/*
Alleen sterft het dorp hier een beetje uit :+ 3 kinderen aan de deur gehad.

En zelf ook nog snoepjes gescoord tijdens het werk :Y)

mala26

Berichten: 4996
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 23:52

Als klein meisje (tot 6 jr) wel. Verhuisde toen en in het nieuwe dorp werd het niet gevierd. Nu sinds een aantal jaar wordt het wel gedaan.
Ik ben vorig jaar naar een ander deel van het dorp verhuisd en hier wordt het ook gevierd, vorig jaar kreeg ik een briefje in de bus dat als je mee wilde doen je een kaarsje voor het raam kon zetten. Dit jaar geen briefje gehad dus ook niet mee gedaan.

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 23:53

Ja hier word er ook Sint Maarten gelopen. Ik had maar 2 kindjes aan de deur, en slechts één zong, maar dat is niet erg. Ik vind het een leuke traditie en inderdaad echt het begin van de feestdagen.

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 23:53

Hier in de Noordoostpolder lopen we ook. Kinderen weer druk een lampion geknutseld met als resultaat een flinke bak snoep.

Rawr

Berichten: 2824
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 23:55

Ja, hier in Friesland is het nog wel een ding. Vanavond maar 17 kinderen aan de deur gehad maar het was dan ook wel echt pokkenweer. Nu heb ik nog een hele grote kom snoep over waar ik van mezelf af moet blijven. Ik gooi het op het werk wel in de snoeppot. :j

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 23:57

Ja, zuid-oost Groningen, 22 kindjes. Toen ik nog in een winkel werkte kwamen er zon 400-500 kindjes aan de deur.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:09

Als kind maakten we op de basisschool wel lampionnen en gingen we bij het bejaardentehuis liedjes zingen, maar ik ben nooit langs de deuren geweest en heb hier ook nog nooit iemand aan de deur gehad.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:13

Danielleeee_ schreef:
Als kind maakten we op de basisschool wel lampionnen en gingen we bij het bejaardentehuis liedjes zingen, maar ik ben nooit langs de deuren geweest en heb hier ook nog nooit iemand aan de deur gehad.


Dit, maar daarna niet meer. Net zoals sinterklaas, dat vieren 'wij' Zuid-Limburgers ook véél minder tot helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:21

Whale schreef:
Nee, en ook nooit als kind gevierd. Ze komen hier wel langs de deuren maar wij zetten altijd de bel uit.


Ik ben dan wel benieuwd waarom je de bel uit zet eigenlijk?..

Zelf kom ik uit een dorp en daar leefde het altijd heel erg, vond het super jammer toen ik er te oud voor werd vond het altijd zo leuk.
Sindsdien rende ik altijd naar de deur als er bij ons kinderen langs kwamen.
Sinds 10 jaar woon ik in de stad en hier leeft het totaal niet, kinderen lopen wel maar gaan richting winkelcentrums in de buurt en halen daar hun buit en zijn klaar. De enige die altijd komt is m'n buurmeisje van 8 dus daar haal ik dan wat simpels voor en zij krijgt dan extra of ik kies iets wat ik zelf lekker vind en geniet er van mee :)
Ik vind het wel jammer dat het hier niet zo leeft maar begrijp het wel.
M'n vriend die gewoon niet zo goed is met kinderen woont wel in een dorp en die wou eigenlijk doen alsof hij niet thuis was, ik heb hem toch maar aangespoord en na z'n werk appte hij dat ie toch snoep had gehaald en al een paar kinderen aan de deur had gehad, vond ie toch wel leuk en ik was stiekem een beetje jaloers :P

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:24

Annet_Dottie schreef:
Whale schreef:
Nee, en ook nooit als kind gevierd. Ze komen hier wel langs de deuren maar wij zetten altijd de bel uit.


Ik ben dan wel benieuwd waarom je de bel uit zet eigenlijk?..


Omdat we hier geen zin hebben in kinderen aan de deur? We hebben geen snoep in huis, en al hadden we dat wel, dan kregen ze dat niet. Dus dan zouden we telkens naar de voordeur moeten lopen om vervolgens nee tegen ze te moeten zeggen?

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:35

Hier in Alkmaar ook. Ik zet altijd gezellig waxinelichtjes en kandelaars buiten. Helaas was het echt slecht weer, zo zonde. Kindjes zijn weken bezig met lampionnen maken en liedjes leren. Is vaak slecht weer op de 11de...sneu hoor.

Waarom doen jullie er niet aan mee whale? Op zich zijn het de kosten niet en duurt misschien anderhalf uur hooguit? Misschien ken je de traditie niet of nooit zelf gelopen?

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:40

Wow, cultuurshock :)) Ik dacht dat sint maarten iets landelijks was, maar blijkbaar dus niet.
Als kind ging ik elk jaar lopen, ik woon zelf net een beetje in het buitengebied, dus hier is vanavond niemand geweest.
Op mijn werk wel een paar super schattige kindjes <3

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:43

dito schreef:
Waarom doen jullie er niet aan mee whale? Op zich zijn het de kosten niet en duurt misschien anderhalf uur hooguit? Misschien ken je de traditie niet of nooit zelf gelopen?


Omdat we geen zin hebben in zingende en schooiende kinderen aan de deur. Maar nee, ik ken de traditie er ook niet achter, en die boeit mij ook niet, en nee ik heb dus zelf ook nooit gelopen.

Froukje
Forever young

Berichten: 10836
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:44

Juffrouw Kikkerbil :Y)

Al trof ik dit jaar hier in de buurt ook veel Juffrouw Kikkerbillen >;) En dan kwam ik niet eens zingen/snoepje halen maar een pakketje brengen..

Prima dat je de traditie niet kent maar als je hier een paar jaar woont en je weet er inmiddels vanaf moet je kinderen wel heel erg haten als je niet even een paar keer de deur open wilt doen en een paar snoepjes kan missen.

Met Halloween is het toch ook heel normaal om de deur open te doen?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:45

Ik woon in het buitengebied, maar alle kindjes hier uit de buurt komen zeker. Lantaarns buiten, poort open en kom maar. Niet veel maar toch 15 kindjes denk ik gehad.
Froukje, hier wordt Halloween niet gevierd.

Muronia

Berichten: 19536
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:45

Hier woont juffrouw Kikkerbil, die ons nooit iets geven wil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:45

Whale schreef:
Annet_Dottie schreef:


Ik ben dan wel benieuwd waarom je de bel uit zet eigenlijk?..


Omdat we hier geen zin hebben in kinderen aan de deur? We hebben geen snoep in huis, en al hadden we dat wel, dan kregen ze dat niet. Dus dan zouden we telkens naar de voordeur moeten lopen om vervolgens nee tegen ze te moeten zeggen?


Joh rustig maar hoor :+ ik ben gewoon geïnteresseerd. Beetje apart sorry. Snap nooit zo goed waarom mensen niet 1 avond per jaar voor een hoop blije gezichtjes even de deur open kunnen doen, kunnen glimlachen en een snoepje kunnen uitdelen. Maar als je het als kind zelf nooit hebt gedaan is het natuurlijk vrij onbekend überhaupt voor je..

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:46

Ik vier het zelf niet omdat alleen kinderen langs de deuren gaan.
Maar waar ik woon wordt het wel gedaan (Elburg).
Als kind liep ik hier ook zelf mee.
Maar bij ons komen ook geen kinderen aan de deur omdat we te afgelegen wonen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 12-11-19 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt