De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
jeetje77
Berichten: 3435
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:39

Wahahah, gisteravond vlak voor ik naar bed ging hoorde ik in de woonkamer ook ineens een geluid wat ik daar niet herkende... Ik was sneller dan Jerry. Maar hij was wel mooi aan mijn salontafel poot begonnen ~~}>

pearlie
Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 09:28

Mijn ene koppel heeft in het begin 1 poot onder hun nachthokje vandaan geknabbeld. Dus daar ligt nu een hout blok onder. Gelukkig is er een of andere reden waarom ze de andere 3 poten laten voor wat het is :)

caro29
Berichten: 8033
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 14:41

Beste wensen allemaal. Alle konijntjes hebben het net overleefd.
Ik heb hier ook hok knagers. Heel irritant.

Ik heb net Jack moeten wassen. Was even een paar dagen elders en vind hem met een enorme bal keutels vastgeplakt aan zijn staart, balletjes en buik. Had al in mijn hoofd om hem naar de dierenarts te brengen als het niet lukte.
Nu wachten tot hij droog is en weer naar buiten kan en hopen dat hij niet het loodje legt.
Wassen vond hij prima

jeetje77
Berichten: 3435
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 08:02

Wij dachten gisteren een bezigheid spelletje voor Jerry te maken. Een klein petflesje met gaten erin waar net brokjes uitkomen.... Was onze oude dame Rosie het niet die er gisteravond mee aan het spelen was en het als eerste door had _O-

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:48

Oh heb je daar een filmpje van ?

Don't take anything for granted

jeetje77
Berichten: 3435
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:45

Helaas is ml dat vergeten te maken. Ik probeer later wel

caro29
Berichten: 8033
Geregistreerd: 15-12-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:46

Wat leuk! Hier zijn ze niet zo op brokjes anders was dat leuk geweest

Ierpier
Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:33

caro29 schreef:
Wat leuk! Hier zijn ze niet zo op brokjes anders was dat leuk geweest

Welke brokjes krijgen ze? Hie krijgen ze science selective en dat vinden ze echt heeeel lekker

Wij hebben ook zo'n rolbal en daar lopen ze dan de tuin mee door haha (of althans, die ene. De andere duwt m naar voren met de neus en krabbelt m terug met haar pootjes :') slim beest)
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 08-01-22 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

{இ}ڿڰۣ-ڰۣ~—
Doe altijd wat je niet durft

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41325
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:35

Ierpier schreef:
caro29 schreef:
Wat leuk! Hier zijn ze niet zo op brokjes anders was dat leuk geweest

Welke brokjes krijgen ze? Hie krijgen ze science selective en dat vinden ze echt heeeel lekker

Dit merk heb ik sinds een paar weken ook, ze zijn er idd zot op :D.

jeetje77
Berichten: 3435
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:54

Die gekke oude Rosie at al een jaar de huismerk brokjes vd Welkoop. Tot net voor onze vakantie 2 weken geleden. Toen zijn we maar half om half met science selective gaan mengen. En at ze dus weer.

NAIWHL
Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:52

Ik zie net Max van de buurwei terug huppen naar eigen wei via een trappetje. Ging dus even kijken hoe ze heen ging. Gelukkig hebben we camera. Maar een hek van een meter is dus ook niet genoeg…


Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:05

Nou, die draait er zijn konijnenpoot niet voor om!

Don't take anything for granted

Sellyxx
Berichten: 1199
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:46

Hoi allemaal :) ik ben eigenlijk sinds ik zelf twee konijnen heb aangeschaft in april een trouwe meelezer, en vind het dus leuk om jullie te volgen en alle berichten te lezen en foto's voorbij te zien komen! maar zelf foto's of updates posten ben ik niet zo goed in. :+ misschien ga ik dat binnenkort eens doen. :)

Ik heb momenteel een logeerkonijntje. Zelf heb ik ook twee konijnen maar die leven buiten :) ik vind het altijd erg belangrijk dat ze onbeperkt hooi eten en geef dit dan ook ruim. Ook al eten ze het niet helemaal op van bijvoorbeeld de vorige dag, ik blijf ze gewoon vers geven. Het oudere hooi wordt dan vanzelf wat bodembedekking hier en daar, niks mis mee :D

Maar de eigenaar van mijn logeerkonijn heeft zo'n klein metalen hooiballetje, met zo'n belletje eraan. Voordelen die daarvoor worden genoemd is dat het hooi schoon blijft en dat het een wat uitdagender element kan zijn voor het konijn om te eten, wellicht om verveling tegen te gaan. Zelf ben ik van mening dat het eten van hooi gewoon zo makkelijk/aantrekkelijk mogelijk moet worden gemaakt voor een konijn, en als zo'n balletje wordt gebruikt om verveling tegen te gaan vraag ik me niet af of dat een teken is dat je je konijn op andere manieren moet uitdagen of ruimte bieden. Maargoed dat is natuurlijk mijn mening.

Ik voer haar nu mijn eigen hooi en bied dit op meerdere plekken aan en het logeerkonijn zit ongeveer de hele dag hooi te eten, dus ik zie wel degelijk echt een verschil. (Ik heb vaker op haar gepast, en kom ook wel vaker op de plek waar het logeerkonijn zelf woont)

Wat is jullie ervaring met zulke balletjes? Ik heb het idee dat hooi opgepropt als een bal veel minder uitnodigend is dan hooi waar zulke verse sprieten uitsteken. Maar ik ben dus benieuwd naar jullie mening, want misschien zijn er wel konijnen die wel gek zijn op zo'n hooibal en dat belletje juist leuk vinden? Daarnaast vraag ik me af wat een natuurlijke houding is voor een konijn. Deze metalen hooibal zit bij mijn logeerkonijn vast aan de bovenkant van het hok, in principe niet te hoog, maar ik vraag me dan af of een konijn het niet fijner om ook in een ontspannen houding met zijn koppie wat meer naar beneden toe hooi te kunnen eten. En of zo'n bewegende bal niet veel onrust kan geven tijdens het eten, en het eten juist vermoeilijkt.

Nou goed, ik ben vooral benieuwd naar jullie meningen. Ik wil tegenover de eigenaar van mijn logeerkonijn niet overkomen als een betweter o.i.d. Maar tegelijkertijd denk ik wel dat eventuele tips het proberen waard zijn, aangezien hooi gewoon super belangrijk is en ik uit eerdere ervaringen en haar verhalen het idee heb dat dit konijntje niet zo'n hele enorme hooieter was, terwijl ik hier echt wel wat anders zie. Kwaliteit van hooi heeft daar natuurlijk ook alles mee te maken,de eigenaar van dit konijn vind dus dat de konijn eerst maar zijn hooi moet opeten, zoals een klein kind zijn bord moet opeten. Niet helemaal mijn manier dus, maarja. :') Ik ben dus vooral benieuwd naar jullie meningen en eventuele logische argumenten die ik zou kunnen aandragen, zodat eventuele feedbak ook logisch overkomt :)

Oeska
Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:34

Het zal per konijn schelen. Die van mijn vinden zo'n bal geweldig, en eten het liefst hooi uit de bal. De grote hooiruif aan het hok of de pluk die ik af en toe los in het hok of ren gooi blijven onaangetast. Hooi op de grond wordt niet aangeraakt want de verwende krengen eten geen hooi van de grond :') . Ik heb dus maar een extra bal gekocht.
Ook populair: hooi in een wc rolletje gepropt. Naast dat het eetbaar is, kun je er mee gooien en als het leeg is het rolletje verscheuren. Grote hobby van mijn hooligans.

Uitdaging bieden in de vorm van het eten verstoppen / lastig uit te halen is wat mij betreft eigenlijk wel prima. Zo heb ik ook zo'n bal met een gat erin om brokjes in te doen. Gaan ze dolenthousiast mee door de ren en ze hebben er wat langer plezier van dan de brokjes in een paar minuten naar binnen schrokken uit een bakje en vervolgens terug gaan slapen. Ik zie het als het stimuleren van activiteit. Wordt in dierentuinen ook veel toegepast als verrijking voor dieren.

Dus zolang ze maar voldoende binnenkrijgen, lijkt het mij niet zo'n probleem.

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41325
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:42

Hier doen we beide. Ene keer bieden we het hooi los op de grond aan, de andere keer in een ruif of in een toiletrol. Alle keren wordt het gretig gegeten. Vooral de toiletrol is populair.

Ik heb het idee dat vooral de afwisseling zorgt dat ze het hooi graag opeten. De ruif hangt steeds ergens anders, het hooi op de grond leggen we ook steeds op een andere plek.

Sellyxx
Berichten: 1199
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:54

@_San87_, Ik herken inderdaad de afwisseling. Die van mij hebben door de tijd heen ook zo hun favoriete plekken om lekker te zitten en te eten :D

En @Oeska, ik ben het helemaal met je eens hoor wat betreft het bieden van uitdaging via eten verstoppen etc. :) Dit logeerkonijn zit thuis (helaas) het meeste van zijn tijd in een veel te klein hok, waardoor hooi eten uit zo'n balletje misschien inderdaad wel de enige verrijking is. En verrijking aanbieden in het eten is zeker alleen maar goed, ik bedoelde vooral dat in de basis geldt dat het vergroten van de ruimte op nr. 1 zou moeten staan als het gaat om het stimuleren van activiteit. ;) En op dat aspect van 'zolang ze maar genoeg binnenkrijgen', zit bij mij juist de 'zorg'. Als een konijn (te) weinig hooi blijkt te eten vind ik wel dat je verschillende manieren moet verzinnen, ook al lijken de 'redenen' van een konijn niet altijd logisch voor ons mensen. :D Maar nu ik er zo over nadenk, denk ik dat het bij mijn logeerkonijn vooral zit in de kwaliteit van het hooi, misschien nog wel boven het aanbieden van de plek. Morgen maar eens proberen om mijn eigen hooi in het balletje te hangen, kijken of ze daar uit eet. :)

NAIWHL
Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:28

Hier gooien we het altijd gewoon in het hok, maar een keer in wc rol proppen klinkt ook wel als leuke uitdaging. Ga ik ook eens doen.

Ik kijk net in het hok. En de 7 liggen samen gepropt op 1/6 van het hok. Dan denk ik: daar passen er nog wel 7 bij :')

jeetje77
Berichten: 3435
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:00

Echt het flesje met de biksjes in een waar succes. Ik kwam eergisteravond laat terug van mijn werk. Hoor ik een hoop kabaal in de bijkeuken. Zat Jerry echt met het flesje tussen zijn tandjes ermee te schudden. Ik lag dubbel. En gisteren was het helaas te donker, maar waren ze er met zn 2en mee bezig.

Hooi in een wc-rol wordt hier niet naar omgekeken. Ze zijn sws niet zo van dit hooi, na een paar dagen vervang ik het door een nieuwe pluk. Ik leg het of in het nachthok als bodembedekker of het gaat de tuin in als mulch. Als er weer nieuw ligt wordt er wel een beetje van gegeten. Ze zijn gewoon meer van het groenvoer. Dat vinden ze echt heerlijk. In de tuin eten ze ook meer gras en kruiden die er staan.

SnippergroenJarig
Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:47

Ik heb beide :) Een hooiruif en een balletje. De ruif vinden ze fijner eten, de bal doen ze langer mee :)

Hoe vinden jullie konijntjes het stro op de koude dagen/nachten? Ik gooi iedere keer braaf hun nachthok vol en dan mieteren zij het er weer uit :+ Blijkbaar hebben ze het niet koud hahaha. Ook als ik er een plukje in doe werken ze deze graag weer naar buiten. Ik had ook nog een fleecedeken in hun ren gedaan, ik dacht dat is lekker warm voor ze. Nou die eten ze alleen maar op. Gaat top hier.

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

pearlie
Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:08

Ik gooi het hooi ook wel eens op een andere plek, weet niet of het veel uitmaakt. De helft komt inderdaad ergens als bodembedekking terecht. En in sommige periodes slepen de voedsters alles hun nachthok in....

Stro heb ik in de nachthokken en nog op plekjes in de binnenren onder een tafeltje ofzo. Daar zitten ze ook wel regelmatig. Maar ik zie ze ook gewoon op het koude beton liggen dutten.

NAIWHL
Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:38

Hier wordt het niet opgegeten hooi ook bodembedekking. Het wordt niet het hok uit gegooid. Maar ik geloof ook dat ze het niet koud hebben zo met elkaar.

Wordt er altijd gelukkig van als ik ze zo zie liggen:
[ img ]

SnippergroenJarig
Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:38

Wat heerlijk! :+:

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

jeetje77
Berichten: 3435
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:44

Oh ja, stro schuiven ze hier ook alsmaar naar buiten. Maar dat is ook een leuk spelletje.

jeetje77
Berichten: 3435
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 22:00

Ik heb de Nijntjes eindelijk in het licht kunnen filmen met hun voerspeeltje. Nu kijken of ik het hier kan plaatsen.

https://youtu.be/WqsYI9WZH_Q

Ik denk dat het zo is gelukt.

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 22:34

Tof om zien zeg !!

Don't take anything for granted

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers