Show je aquarium III!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
J0anieke
Berichten: 4859
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 14:15

ellepel schreef:
dat kroos is irritant he, ik heb het ook, blijf bezig om het eruit te halen.
joanieke,zou de half dode planten er wel uit halen,want dat kan je waterkwaliteit wel behoorlijk aantasten.

hier vanavond weer aquarium tijd.
vorige week geen zin in gehad,dus nu moet het wel even weer.

Ze groeien vooral heel raar, niet perse dat t van die vieze bruine bladeren zijn. Meeste is er ook al uit. Gelukkig doen de visjes en garnalen het wel goed. :)

    Alana. ♡


SuSem
Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:32

Hoi!

Wij gaan ons eerste aquarium aanschaffen, de Superfish 70. Weet iemand of de led-verlichting instelbaar is of te vervangen voor minder schel licht?

lor1_1984
Berichten: 12010
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:58

Ik heb de superfish 70 gehad in ik geloof 2018 en toen was het licht niet verstelbaar.
Geen idee of ze dat inmiddels veranderd hebben, maar als je hem bij een dierenwinkel haalt zou je altijd kunnen vragen of ze dat kunnen nakijken voor je. :)

Hier de bestelling vh aquarium even uitgesteld.
Ik moet de woonkamer nog wat herinrichten en wil dat niet moeten overhaasten enzo.
Dus nu eerst herinrichten en wanneer de beoogde kast op zijn plaats staat ga ik het aquarium bestellen.
Plantenlamp is al wel binnen en een nieuw sponsfilter en slangetje zijn onderweg.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Melyoramel
Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:01

Licht van de Superfish70 is niet dimbaar. Geen idee of er vervanging voor is.
Je kan overwegen om drijfplanten te nemen, die hebben vaak veel licht nodig, en zorgen er tegelijk voor dat het licht in aquarium verder wel wat gedimt is. Plus, drijfplanten zijn heel goed voor je waterkwaliteit en veel vissen vinden het fijn om bij/tussen te zwemmen :j Pistia is tot nu favoriet bij mij!

SuSem
Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:22

Das ook nog een goede tip!

fjordjes
Berichten: 11966
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:56

Vanaf wanneer nieuwe vissen/garnalen toevoegen aan het aquarium? Morgen zitten ze alweer een week in het aquarium, alles zwemt lekker rond. Wilde graag wat nieuwe garnaaltjes erbij halen

Melyoramel
Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:29

fjordjes schreef:
Het nieuwe aquarium ben ik idd van 0 gestart, nieuw grind, nieuwe planten, nieuwe filtersponzen (sommige ontbraken)
Het aquarium wat ik nu heb is een 30 liter aquarium met 15 vissen (5 neontetra's, 5 kegelvlekbarbeeltjes, 3 otocinclus, 2 honing gourami's) en ongeveer 30 garnalen.


fjordjes schreef:
Vanaf wanneer nieuwe vissen/garnalen toevoegen aan het aquarium? Morgen zitten ze alweer een week in het aquarium, alles zwemt lekker rond. Wilde graag wat nieuwe garnaaltjes erbij halen



Garnalen voegen niet veel aan de bioload toe, maar zijn wel gevoelig voor niet goede waterwaardes. Dus die kan je opzich wel nieuwe toevoegen.

Ik kan me ook niet goed meer herinneren of je nou het oude filtermateriaal ook hebt overgezet toen je je vissen hebt overgezet?
Indien filtermateriaal overgezet, zou je filter al voldoende bacteriekolonie moeten hebben om wat extra vissen aan te kunnen.
Indien geen oud filtermateriaal overgezet, dan zou ik nog 1-2 weken wachten. Je aquarium draait nog niet zo lang, de 15 vissen die je hebt zitten er pas een week in, dus dan kan het zijn dat de bacteriekolonie nog aan het groeien is op basis van de huidige populatie en nog niet voldoende is opgebouwd om meer bioload te kunnen opvangen.

Alvast 1 tip als je vissen gaat halen, de neon tetras en kegelvlekbarbeeltjes zijn echt groepsvissen. 6 zou ik zelf als minimaal aantal houden per soort, maar hoe meer hoe beter. Ik merk echt enorm verschil van toen ik 6 corydoras had en toen naar 16 ben gegaan. Zoveel meer activiteit en onderlinge acties die je ziet, meer natuurlijk gedrag.
Dus ik zou eerst die twee scholen die je hebt uitbreiden naar ieder ~10 vissen, voor je naar een nieuwe soort gaat kijken.
Je moet zelf kijken waar jij je goed bij voelt om te doen, maar dit is mijn eigen ervaring en advies :)

fjordjes
Berichten: 11966
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:27

Nee niks overgezet maar wel zo'n flesje bacteriën toegevoegd. Met vissen wilde ik idd nog langer wachten. Heb tot nu toe elke dag het water getest maar alles blijft hetzelfde geen nitriet en nitraat.

Melyoramel
Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:19

Als je geen nitraat meet, dan kan er nog een nitrietpiek komen.

Zo’n flesje bacteriën werkt niet altijd (of nouja, meestal niet). Bacteriën hebben namelijk ook voeding nodig om te overleven, wat ze in zo’n flesje niet hebben. Dus bacteriën toevoegen is zeker geen garantie dat ze ook daadwerkelijk in je aquarium zijn.

De stikstof cyclus werkt van ammoniak -> nitriet -> nitraat,
Ammoniak ontstaat door fish waste (poep, plas), overgebleven voedsel, dode plantresten. Ammoniak is heel giftig voor alle dieren.
De bacteriën zetten ammoniak om naar nitriet. Nitriet is nog steeds giftig, maar dieren kunnen er in lage concentraties beter tegen dan ammoniak.
Nitriet wordt door een andere groep bacteriën weer omgezet naar nitraat, wat nog minder giftig is, dus daar kunnen de dieren hogere concentraties van aan.
Dit is de reden dat je ook waterwissels doet, om de concentratie van nitraat te verminderen en het zich niet ophoopt.

De bedoeling is dus dat je bacteriekolonies hebt die snel ammoniak naar nitriet naar nitraat omzetten, zodat je vissen niet zichzelf vergiftigen. Maar kijkende naar de cyclus, zou je dus eigenlijk altijd nitraat moeten kunnen meten als je bacteriën gekoloniseerd zijn, want je dieren poepen/plassen continue door.

Een uitzondering is als je ontzettend veel (drijf)planten hebt, want die gebruiken nitraat weer als voedings :j

Heb je ook een testkit waarmee je ammoniak (NH3/NH4) kan meten?

SuSem
Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:20

Welke testkit/strips adviseren jullie?

fjordjes
Berichten: 11966
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 12:11

Nee daar heb ik geen test voor. Ik heb teststrip voor algemeen en een druppeltest voor nitriet. Tot nu toe meet ik helemaal geen nitriet.

@susem, ik zou voor druppeltesten gaan, deze zijn nauwkeuriger dan teststrips.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 12:45

Zijn er hier toevallig ook mensen die een waterval hebben gebouwd in hun aquarium? :)
Of uberhaupt mensen die aan aquascaping doen? Ik begin volgende week eindelijk met de inrichting voor de tetra’s!

cinniz123
Berichten: 4386
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:00

Ik gebruik gewoon de teststrips van Sera en JBL en als ik twijfel de uitgebreide druppel test van Colombo

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Melyoramel
Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:35

Ik heb ook teststrips voor snel testen en een testkit (druppels) als ik vermoed dat er iets aan de hand is.

Ik doe aan aquascapen :j de reden dat ik 4 bakken heb, dan kan ik blijven inrichten :')

SuSem
Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:15

Ons aquarium staat, het is de Superfish start 70. Het zand moet nog iets gladder verdeeld worden en ik moet nog wat bedenken voor de achterwand, die is net wat te kort..

[ img ]

ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:42

wel je pompje iets omhoog doen zodat het pijpje net op het wateroppervlakte zit en dat in beweging is :j
leuk begin zo!
dat flesje is leuk!

SuSem
Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:48

Volgens de handleiding mag hij of onder water, of op het wateroppervlak…

ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 07:05

dan vertekend de foto denk ik,
lijkt het alsof het heel laag zit namelijk :j
nou ja mocht er wel een kaamlaag komen dan weet je wat je moet doen.
nu maar afwachten dat alles goed gaat groeien

mindful
Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 08:51

SuSem schreef:
Ons aquarium staat, het is de Superfish start 70. Het zand moet nog iets gladder verdeeld worden en ik moet nog wat bedenken voor de achterwand, die is net wat te kort..

[ [url=m/3ieTdE.jpg]Afbeelding[/url] ]

onderaan te kort, bedoel je? gewoon je zand wat ophogen van voor naar achter :j aquashapers doen dit ook. Het oogt mooier en natuurlijker
Laatst bijgewerkt door mindful op 28-01-22 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

SuSem
Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 08:57

Ja, onderaan idd.. was al een beetje aan het schuiven geweest..

Jessy_luna
Berichten: 294
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 14:25

Als je de slimled controler koopt van superfish is hij wel dimbaar ;)

Leuk aquarium! Ik heb momenteel twee kleinere staan maar ga van de zomer de start 150 halen! Een 80cm aquarium :)


SuSem schreef:
Ons aquarium staat, het is de Superfish start 70. Het zand moet nog iets gladder verdeeld worden en ik moet nog wat bedenken voor de achterwand, die is net wat te kort..

[ [url=m/3ieTdE.jpg]Afbeelding[/url] ]

_Rianne_
Berichten: 5238
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:45

Ik was het topic helemaal kwijt!
Helemaal bijlezen was een beetje veel, maar ik heb prachtige foto's gezien!

Hier hebben we een beetje een probleempje sinds vanavond.
Ik heb vanmiddag een waterwissel gedaan, Jack blij, hij vindt dat altijd wel interessant, verder niks geks gedaan, pomp even uitgespoeld, wat nieuwe blaadjes erin gedaan voor de garnaaltjes.. niks bijzonders.

Nu viel het me op dat Jack niet naar het glas kwam toen ik thuis kwam, doet hij altijd, dus even gewacht, en toen kwam hij wel.
Zie ik dus dat hij zich ergens aan verwond heeft. Op zijn rug en snee, boven zijn oog, en aan de zijkant. Op z'n rug is het best diep. Hij zwemt gewoon, hij heeft een klein beetje gegeten, maar niet zo goed als normaal. hij ligt nu vooral op de verwarming te liggen.

kan ik iets doen voor hem? Ik heb wat extra catappa bladeren toegevoegd, maar kan ik meer doen? hij zit samen met garnalen en 3 of 4 slakken.. dus ik moet voorzichtig zijn met medicatie.. als het moet, moet het, en gaat hij natuurlijk even apart. Ik heb overigens geen idee waar hij zich aan verwond heeft.. er is niks veranderd.. er is niks scherps.. ik snap er helemaal niks van. ;(

          Waarom mag zomaar verdwijnen... wie zo onmisbaar is?

simpie94
Berichten: 829
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:21

_Rianne_ wat vervelend! Heb je een foto ?

L' Esprit v. Goodtimes Z1 nu met pensioen
Emy de Woude v. Star van 't Broek
Enjoy H v. Tango (Ster, IBOP, PROK, Sport)
Omi H v. Daily diamond (Voorlopig Keur, PROK)

simpie94
Berichten: 829
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:24

Hier vandaag weer de wekelijkse water wissel gedaan. Ook wat gerommeld met het hout, weer even anders gezet enzo.

Vond dit wel een leuke foto, water nog niet helemaal helder.
[ img ]

L' Esprit v. Goodtimes Z1 nu met pensioen
Emy de Woude v. Star van 't Broek
Enjoy H v. Tango (Ster, IBOP, PROK, Sport)
Omi H v. Daily diamond (Voorlopig Keur, PROK)

_Rianne_
Berichten: 5238
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:38

simpie94 schreef:
_Rianne_ wat vervelend! Heb je een foto ?


Ik heb een poging gedaan, maar hij ligt achter op de verwarming nu ( zoals elke avond) , dus dat probeer ik morgen nog een keertje..

          Waarom mag zomaar verdwijnen... wie zo onmisbaar is?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers