Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:03

Heeft iemand toevallig tips qua voeding voor een hamster met huidproblemen? Bobbie heeft op beide wangen kale plekken zitten. De eerste dagen dat ie hier was, was ie ontzettend aan het krabben en lag de huid bijna open. Direct begonnen met dagelijks zalf erop smeren wat ik mee heb gekregen van de opvang. Gelukkig laat ie dit goed toe en lijkt het te werken. Hij krabt niet meer en de huid is al een stuk rustiger en rozer. Toch zou ik het graag nog een beetje meer ondersteunen. Mocht iemand tips hebben hoor ik dat graag!

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 15:21

Als het in de opvang onder controle was zou ik eens navraag doen wat hun voerde.
Bij honden bijvoorbeeld is er meer bekend over voedingsallergieen dan bij hamsters. Wat vooral belangrijk is dat de hamster alle voedingsstoffen binnenkrijgt, deze kan opnemen, en voldoende moet knagen.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:25

Goeie, ga ik doen!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:39

Wat ik weet van ratten met huidproblemen is dat die vaak baat hadden bij een zeer minimale hoeveelheid eiwit in hun voer.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:57

Ah leuk een inspiratie topic! Ik ben gister avond begonnen met mijn eerste hamster scaping (gaat weliswaar gebruikt worden voor een groep kleine muisjes die onverwachts bij mij zijn komen wonen)
Bak is 163x42cm. In de achterste hoek ligt een dikke laag eco cotton waar ze lekker in kunnen graven en slapen, midden hennep, en 2 van de afgezette stukken comforbedding van kokos.
Hij is nog niet helemaal af, zal nog wat spulletje bij moeten kopen en een rooster voor bovenop maken, maar vond het begin al erg leuk om te delen. De tafel er onder is ook zelf gemaakt :)

Afbeelding

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 22:40

Faelynn schreef:
Ah leuk een inspiratie topic! Ik ben gister avond begonnen met mijn eerste hamster scaping (gaat weliswaar gebruikt worden voor een groep kleine muisjes die onverwachts bij mij zijn komen wonen)
Bak is 163x42cm. In de achterste hoek ligt een dikke laag eco cotton waar ze lekker in kunnen graven en slapen, midden hennep, en 2 van de afgezette stukken comforbedding van kokos.
Hij is nog niet helemaal af, zal nog wat spulletje bij moeten kopen en een rooster voor bovenop maken, maar vond het begin al erg leuk om te delen. De tafel er onder is ook zelf gemaakt :)

[ [url=m/WRIR0E.jpg]Afbeelding[/url] ]


Muizen zijn zo leuk <3
Als ik een tip mag geven, neem een groter radje! Ik zou voor een 28cm gaan, muizen worden best groot met de staart erbij. En muizen zijn gék op klimmen (en graven) dus je kan ook lekker de hoogte in werken en spullen ophangen als je een rooster bovenop hebt!

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 19:30

Faelynn schreef:
Ah leuk een inspiratie topic! Ik ben gister avond begonnen met mijn eerste hamster scaping (gaat weliswaar gebruikt worden voor een groep kleine muisjes die onverwachts bij mij zijn komen wonen)
Bak is 163x42cm. In de achterste hoek ligt een dikke laag eco cotton waar ze lekker in kunnen graven en slapen, midden hennep, en 2 van de afgezette stukken comforbedding van kokos.
Hij is nog niet helemaal af, zal nog wat spulletje bij moeten kopen en een rooster voor bovenop maken, maar vond het begin al erg leuk om te delen. De tafel er onder is ook zelf gemaakt :)

[ [url=m/WRIR0E.jpg]Afbeelding[/url] ]


Welkom!
Muizen zijn toch een hele uitdaging met Scapen is toch mijn ervaring. Ik volg een leuk kanaal op insta die maakt echt iets heel tofs, maar ik kon ze niet zonder extreme geur houden. Ik kreeg er vreselijke hoofdpijn van.

Wat betreft tips voor je inrichting ga ik mee met Fireheart. Muizen zijn bloedfanatieke gravers en goede klimmers. Meer graafruimte en klimmogelijkheden is dus wel een must. Wat betreft de graafbodem kan je het beste cotton x hennep x zaagsel met elkaar mengen zodat je muizen een zachte, luchtige en stevige/stabiele graafbodem hebben. Het loopwiel is ook voor muisjes aan de kleinere kant. Een groep muizen hebben ook wel baat bij meer wielen; maar wellicht staat dit al op je lijstje!

De graaftoren is niet zonder risico's die zou ik verwijderen.
Wat is trouwens je idee bij de hoge muur aan de rechter kant? Ik zou daar persoonlijk, met het oog op veiligheid en scapen, wat anders mee doen. Niet zo dicht op de bodem plaatsen en een opening er tussen zodat er niet perse alleen geklommen hoeft te worden. Zeker de openingen zijn risicovol met kleine pootjes ;)
Gebruik lekker je hele ruimte om te scapen en niet zo aan de zijkanten :D

Veel plezier!!

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:17

Heerlijk topic dit, ik lees al een poosje mee en meld me nu ook maar eens. Echt genieten om alle mooie bouwwerken en blije hamsters te zien.

Ik heb in het verleden een aantal groepen kleurmuizen gehad en daarvoor vooral Syrische hamsters en roborovski's.
Ongeveer anderhalf jaar terug heb ik omdat ik de hobby toch wel miste twee robo dames aangeschaft en een mooi terra ingericht van 80x50. Helaas ben ik ze uiteindelijk verloren aan steeds weer terugkerende bloedluis :( Elke keer als ik het dacht uitgeroeid te hebben (dieren behandelen met ivermectine, alle inrichting in de vriezer, kooi ontsmetten etc.), kwamen ze toch weer terug. Vooral in de zomer was het een ramp. Zeker met grote verblijven met veel nestmateriaal ed is het een drama om te bestrijden. Mijn robo's waren twee dames die al in slechte conditie bij mij kwamen via marktplaats, waarschijnlijk ook al wat ouder en ze hebben dus helaas niet heel lang geleefd.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Ik zou over een tijdje zo graag weer hamsters willen houden, maar ben bang dat die bloedluis dan weer terugkomt. Het schijnt vrij lang ook in je huis nog te kunnen overleven heb ik begrepen. Ook de eitjes konden volgens de DA tot nog wel 1 jaar later alsnog uitkomen als er weer dieren zijn waar ze bloed bij kunnen drinken.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 22:47

Jazeker ervaring mee, helaas ook niet voor alle hamsters positief afgesloten omdat ik te laat met t redmiddel kwam. Maar nu verspreid ik mijn info al jaren. In de Scape groep staat t maar kan het morgen ook wel uittypen. Help me even herrineren. Bloedluis/mijt is een hell.

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:37

xDenies schreef:
Jazeker ervaring mee, helaas ook niet voor alle hamsters positief afgesloten omdat ik te laat met t redmiddel kwam. Maar nu verspreid ik mijn info al jaren. In de Scape groep staat t maar kan het morgen ook wel uittypen. Help me even herrineren. Bloedluis/mijt is een hell.



Dat zou echt super zijn, al kan ik het dan uiteraard ook even terugzoeken.
Het is zo’n mooie hobby maar door deze ervaring twijfel ik enorm, het hele huis voelde toen vies voor m’n gevoel.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-22 21:19

Goed dat je nog even reageert, ik stuur je een PB.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:09

Hier een hammie in de ziekenboeg.

Ze had last van haar oogje en begon heel wiebelig te lopen en slechter te eten. Naar 2 verschillende DA geweest maar beiden gewoon te weinig ervaring met knagers. :roll: We hebben Caf Oogzalf mee en Metacam. Het lastige van dieren uit de opvang is natuurlijk ook dat je niet altijd weet hoe oud ze precies zijn.

Ik heb geen idee of haar klachten met elkaar verbonden zijn of niet. We hebben haar tijdelijk uit de scape gehaald en in een mini Duna gezet. Kreeg t anders niet voor elkaar om haar er 3x pd uit te halen voor het zalven. Qua beweging mist ze het niet echt, want ze doet niet zoveel nu.

Ze vindt het zalven echt niet leuk. Het prikt waarschijnlijk. In eerste instantie hadden we haar zandbakje ook in de Duna staan maar ze ging iedere keer met een gezalfd gezicht liggen rollen en dan zat ze dus helemaal onder het plakkerige zand. Geen succes. Daarnaast heb ik CC mee en maak ik eigen brouwsels van havermelk met ei en CC. Hoop dat ze een beetje opknapt.

Had ook nog wat kruiden bij Denise gehaald in de hoop dat ze daar wel aan wil plukken.

Hebben jullie de hele oude hammies eigenlijk ook in scapes of verhuizen jullie die uiteindelijk toch naar iets kleiners? Weet niet zo goed waar ik goed aan doe.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 16:47

Och jeetje, het gaat lekker met de hamstertjes zeg.
Weinig ervaring met kleine knagers is sowieso wel een ding. Je had ook altijd een PB of bericht mogen sturen. Ik heb dan wel geen dierenarts producten maar wel kennis en producten die bij lichte oogirritaties al wat kunnen betekenen. De oogzalf snap ik nu wel, maar waarvoor metacam? Is er niet parkinson aan t onstaan? Zijn de tandjes ook gecontroleerd?

Wanneer je aan het werk moet met zalven of dergelijke dan moet inderdaad het zand er absoluut uit. Wanneer een hamster het idee heeft dat ie vies of nat is moet er namelijk 'schoon gemaakt' worden en dat doen ze met hun badzand en dat plakt als de ziekte .. waardoor het alleen maar erger wordt. Fijn dat het er nu dus uit is!

Ik heb met mijn oudjes nooit iets anders gedaan omdat ze vrij fanatiek bleven met graven en heen en weer waggelen :) Zeker niet kleiner, wel zorg ik er voor dat voeding en water dichtbij is. Je weet nooit helemaal 100% wat een hamstertje doet dus ik vind het zonde om ze kleiner en een saaiere bak te geven omdat wij denken dat ze minder kunnen. Misschien hobbelt ie 's nachts nog 'vrolijk' rond bij wijze van :D

Veel sterkte en ik hoop dat ie toch nog een beetje opknapt :)

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:44

Ach wat sneu Iris.

Hier is Mango oud (2+ jaar) en heeft hij daardoor een tumor ontwikkeld. Ik laat hem gewoon lekker zijn oude dagen slijten in zijn grote kooi en ga niks meer veranderen aan de inrichting. Ik had deze namelijk al wat meer ouder proof gemaakt door wat minder etappes in hoogte aan te brengen en meer een geleidelijk hoger wordende bodembedekking.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:20

Even een update voor de geïnteresseerden. Ik heb uitvoerig met Denise overlegd en zij ook weer met andere mensen. Ik heb meerdere filmpjes gemaakt van Lily en deze ook laten zien aan haar.

Met de info ben ik door gaan zoeken naar dierenarts nr 3. Die heeft meer dan uitgebreid de tijd genomen voor het consult en we hebben samen besloten dat we er nog voor gaan.

Het kunnen nog steeds verschillende dingen zijn:
- middenoorontsteking
- hartproblemen
- kiesproblemen
- longonsteking
- suikerziekte

Hartproblemen, kiesproblemen en suikerziekte zijn niet goed behandelbaar in de staat die ze nu is. MOO en longonsteking wel. We zijn nu in gaan zetten op deze en we zijn gestart met een ab-kuur.

Lilykens heeft deze DA niet gebeten. :p Ze is vandaag al 2x wakker geweest en is bezig met haar nest te bouwen in de Duna. Dus dat is een goed teken. Ook op de behandeltafel van de DA heeft ze rondjes gelopen en wilde er vandoor gaan met de oorlamp.

We moeten binnen 48u verbetering zien, anders laten we haar iom de DA zaterdag inslapen. Maar het feit dat ze dus aan het nestelen is stelt me al hoopvol.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:42

Ohh heel veel sterkte met dr, hopelijk komt er verbetering!

Zoals verwacht heeft Bobbie niet lang bij ons gewoond. Vorige week is ie overleden. Vooral mijn vriend was er erg stuk van, die was flink gehecht geraakt aan dat kleine ding in de korte tijd dat die hier was. Wat het precies is geweest durf ik niet te zeggen, maar het was natuurlijk al een behoorlijk gehandicapt beestje natuurlijk. Gelukkig hebben we wel de huidproblemen kunnen oplossen, en heeft ie niet meer die intense jeuk gehad.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 17:45

Nou zeg, wat een ellende allemaal :( Maar laten we vooral in ons achterhoofd houden hoe fijn ieder ukje het heeft mogen hebben! En nog steeds heeft ;)

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:20

Ach wat vervelend allemaal.

Mijn opvang ukje, Roos dus Denise, die bedelt. Zodra ze iets wakker is en ons hoort komt ze tevoorschijn en dan gaat ze echt tegen het glas aan staan. Ze wil dan echt iets lekkers hebben. :')

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:05

Is het een idee om weer wat scapes te delen? Ik vind dat altijd zo leuk om ideeen op te doen.

Vandaag de scape van dino weer aangepast, of hij er blij mee is moet nog blijken :Y) vorige scape viel weg in de smaak, zoveel heeft hij nog niet eerder gegraven.
Was ook grappig dat toen ik alles eruit haalde zijn hollletje nog warm voelde <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 17:44

Jaa! Daar is het topic ook voor bedoelt! :) Elkaar inspiratie geven, elkaar helpen, enzovoort. Ik heb helaas niet zo veel scapes te maken, maar volgens mij had ik mijn laatste kant-en-klaar ingerichte bak nog niet gedeeld?
Afbeelding

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 18:19

Ziet er leuk uit! Hoe groot is die bak?

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 19:06

Gwenvd schreef:
Ziet er leuk uit! Hoe groot is die bak?


80x40x40! :)

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:05

Dino heeft een soort kaal neusje… zo hij hebben geschaafd?
Afbeelding

Afbeelding

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 16:09

Dat zou kunnen ja, door tralie knagen lijkt me heel erg sterk :P

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 16:41

Hahaha maar er is niet een ziekte ofzo die dit veroorzaakt