Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:56

Ik denk nu ook erover idd hennepvezel aan te schaffen, maar ik was een keer bij een fokker en ik vond het bijzonder stinken :o Ligt dat nu aan het spul zelf of dat het niet schoon genoeg was? Mijn hamstertjes staan op de slaapkamer dus kan echt heftige geuren niet hebben

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:14

Ik heb ook nog een vraagje.

Bij de hele doos die ik van iemand had overgenomen zat ook dit spul:
Afbeelding

Kan ik dit er bij geven?
Ik las namelijk hier dat watten niet goed zijn maar ik weet niet zeker of dit onder watten valt :)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:24

Wat een kleine tunnelingang zag ik op de vorige pagina voorbij komen. En foto's van schattige hamster! Ik merk dat ik nog steeds erg moet wennen aan de open bakken en dat hamsters zo hoog op de bedekking zitten dat ze bij de rand komen. Zijn er echt geen hamsters die met zo'n bak proberen te ontsnappen? :)

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 14:42

Texas8 schreef:
Hennepvezel is eigenlijk nog erger voor de allergie dan zaagsel helaas... ik zal het dit weekend even bekijken. Wat het kost maakt niet uit. Wanneer je het in een grote verpakking besteld valt het nog mee. De paarden zijn duurder :') Als het maar werkt en goed is voor mijn dwergje.


Oh dat herken ik wel. Je zou dan ook eens kunnen proberen om alleen zaagsel & cotton te mengen. Of de cotton met carefresh zoals Chantal zegt. Ik zelf heb niet het idee dat Carefresh hecht, maar ik ben ook niet alwetend.

mignonne2403 schreef:
Ik denk nu ook erover idd hennepvezel aan te schaffen, maar ik was een keer bij een fokker en ik vond het bijzonder stinken :o Ligt dat nu aan het spul zelf of dat het niet schoon genoeg was? Mijn hamstertjes staan op de slaapkamer dus kan echt heftige geuren niet hebben


Ik heb wel eens de hennepvezel van Zooplus gehad en daar zat een hele nare geur aan. Leek wel alsof het vochtiger was. Maar gelukkig nooit met de aubiose gehad. Ik meng het wel, alleen hennepvezel stort direct in.

@Jesda Jinn,
Dat is Carefresh, waar we het nu over hebben. Je kan dat inderdaad gebruiken. De witte wordt vaak als decoratie sneeuw gebruikt :P & de blauwe voor een riviertje. De blauwe wordt niet meer gemaakt dus wees er zuinig op! :D

C_arola schreef:
Wat een kleine tunnelingang zag ik op de vorige pagina voorbij komen. En foto's van schattige hamster! Ik merk dat ik nog steeds erg moet wennen aan de open bakken en dat hamsters zo hoog op de bedekking zitten dat ze bij de rand komen. Zijn er echt geen hamsters die met zo'n bak proberen te ontsnappen? :)


Ah open vanaf boven bedoel je :P Wanneer een inrichting (en huisvesting) voldoet zullen ze er niet uit ontsnappen. De bak is al sinds 1 december bewoond door Alpha (die je op de foto ziet) en hij is nog geen enkele keer ontsnapt. Ver in het verleden, toen ik nog een 100x58 kast had, konden ze over een randje van 20cm heen (bodembedekking 15cm). Wanneer een inrichting te saai werd door het vele graven was er wel eens sporadisch één ontsnapt. Maar verder eigenlijk nooit. De kast heb ik nu niet meer, alleen mijn samla bakken & aquariums.
Alleen bij mijn Syr durf ik niet dekselloos te werken.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 18-01-20 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:44

Thanks! Al die benaming. Lastig hoor. Haha. Dan ga ik hier nog wat van in maken

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 14:49


JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:52

xDenies schreef:
JesdaJinn schreef:
Thanks! Al die benaming. Lastig hoor. Haha. Dan ga ik hier nog wat van in maken


Dit zijn hamsterwatten:
https://www.google.nl/search?q=hamsterw ... EaUxC2vUFM:


Die heb ik idd in de winkel zien hangen toen ik vanmiddag badzand en kapok ging halen :)

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 14:56

JesdaJinn schreef:
Die heb ik idd in de winkel zien hangen toen ik vanmiddag badzand en kapok ging halen :)


Vooral laten hangen! :P Wel bizar dat het nog steeds in de winkels hangt .. Ik weet in ieder geval dat één leverancier er mee gestopt is *\o/* *\o/*

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:57

Mijn hamster vroeger vond die watten heerlijk. Hij sleepte alles in zijn huisje en maakte er een holletje van.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 14:59

Suzanne F. schreef:
Mijn hamster vroeger vond die watten heerlijk. Hij sleepte alles in zijn huisje en maakte er een holletje van.


Dat is fijn :) Helaas zijn er meerdere hamsters door gestikt of een pootje ed door kwijt geraakt. Ik ben ook mijn aller eerste hamster op deze manier (binnen 5 dagen) kwijt geraakt. Als 9 jarig meisje is dat een heel groot verlies. Gelukkig weten we nu beter <3

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:00

xDenies schreef:
Suzanne F. schreef:
Mijn hamster vroeger vond die watten heerlijk. Hij sleepte alles in zijn huisje en maakte er een holletje van.


Dat is fijn :) Helaas zijn er meerdere hamsters door gestikt of een pootje ed door kwijt geraakt. Ik ben ook mijn aller eerste hamster op deze manier (binnen 5 dagen) kwijt geraakt. Als 9 jarig meisje is dat een heel groot verlies. Gelukkig weten we nu beter <3


Echt? Dat wist ik helemaal niet.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 15:04

Helaas wel. En het word gewoon nog steeds verkocht en dus ook gekocht. Als je er op googled vind je er meer informatie over.

Citaat:
Hamster kunnen verstrikt raken in de watten en ledematen verliezen. Hamster kunnen er in stikken. De watten kunnen een blokkade in de darmen veroorzaken waardoor de hamster sterft. Kortom, ondanks het feit dat het door verkopers en producenten aangeprezen wordt als veilig nestmateriaal is het dus verre van veilig!


Als je een wat onder het water houd dan krijg je een klont. Datzelfde gebeurd ook in de vochtige wangzakken van een hamster. Wc papier vergaat als het nat wordt. Kapok reageert niet op water en is makkelijk uit elkaar te plukken.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:06

Oh jeetje. Ik ben echt niet goed geweest voor mijn hamster dan. Sneu eigenlijk. Hij is toch wel oud geworden.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 15:53

Suzanne F. schreef:
Oh jeetje. Ik ben echt niet goed geweest voor mijn hamster dan. Sneu eigenlijk. Hij is toch wel oud geworden.


Zo zou ik het niet willen noemen. We hebben allemaal die tijd gehad.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:12

Heel herkenbaar inderdaad, had het er toevallig eergisteren met iemand over dat ik mijn hamsterkooi van vroeger weg ga doen omdat ik mijn toekomstige hamster niet op de traditionele manier wil gaan houden.

Wat is de reden dat je de Syrische hamster niet dekselloos wilt gaan houden? :)

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:18

Denk dat er toen die tijd nog lang niet zo bekend was als nu.
En er zullen nog heel veel hamsters gehouden worden in traliekooien.

Iedereen die hier binnenkomt vind mijn bak mooi. Dat is wel leuk om te horen.

Vanmiddag laatste dingetjes gehaald en volgens mij is mijn bak nu klaar.
Helaas hadden ze de hennepvezel niet binnengekregen dus die haal ik dinsdag op. Hopelijk hebben ze het dan wel binnen. Heb nu een mini baaltje mee genomen en die ga ik nog even mengen in het bovenste stuk.

Afbeelding
Het huisje met wat cotton er voor (dat witte bedoel ik)

Afbeelding
Ik heb wat plantjes er in gezet uit de doos die ik heb gekregen van iemand. Geen idee hoeveel je er in moet doen.

Afbeelding
Daar ligt de kapok. Heb de schil iets open gemaakt zodat Floki er makkelijker bij kan.
Ik wil in dat bakje water doen, kunnen ze daar bij komen? Heb er geen laddertje voor gemaakt?

Afbeelding
En kijk is wat ik eindelijk niet meer ben vergeten :D
Is de laag dik genoeg?

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 16:30

Lekker bezig JesdaJinn!
Het witte is Carefresh :P Cotton is dat grijzige katoenspul. De kapok maak ik ook altijd open (zo mooi als het zo netjes er uit ziet <3) en bij het waterbakje komt ie prima hoor! Weeg je hamstertje even vanavond zodra die er is. Ik ga er niet van uit dat ie al 30gram is, je zou eventueel wat knikkers in het waterbakje kunnen gooien zodat je het water iets hoger kan doen - het is een vrij diep bakje.
De plantjes daar kun je gewoon leuke bosjes van maken, dat zijn gewoon extraatjes :) Zand is voldoende!


C_arola schreef:
Heel herkenbaar inderdaad, had het er toevallig eergisteren met iemand over dat ik mijn hamsterkooi van vroeger weg ga doen omdat ik mijn toekomstige hamster niet op de traditionele manier wil gaan houden.

Wat is de reden dat je de Syrische hamster niet dekselloos wilt gaan houden? :)


Precies zoals JesdaJinn zegt, vroeger was er weinig bekend en deden mensen minder moeite voor een huisdier (dat is niet l*llig bedoeld). Ondertussen zie je dat de tijd verandert en dat er wel steeds meer moeite gedaan wordt om te kijken waar bepaalde gedragingen vandaan komen en wat er te veranderen is. Een positieve vooruitgang, soms een beetje doordraven kijk maar naar de paardenwereld.

Ik wil voor mijn Syr het beste uit de bak halen en dus ook zo veel mogelijk bodembedekking. De bak is 50cm hoog en ik gok dat er zeker 40cm in zit & daarbovenop nog spulletjes. Ik heb al eens eerder gehad dat ik de deksel rechtop had gezet (voor mijn idee) en toen was er al één in gaan klimmen. Gewoon puur uit nieuwsgierigheid denk ik. Beestje heeft nooit negatief getoond en hing ook verder niet aan de deksel, maar toen klom die er zo in. Is een andere dan ik nu heb. Maar ik neem het risico niet. Hier beneden liggen kabels en dergelijke, in mijn hamsterkamer is niets.

Hier na geen Syr meer maar ik zou ook niet zo goed weten wat ik dan met een 120x50x50 bak wil doen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:40

Juist dat nieuwsgierige zorgt ervoor dat ik me afvraag of je een Syrische hamster wel op deze manier zonder deksel zou kunnen gaan houden, ik kan me alleen ook voorstellen dat je niet makkelijk aan een deksel kan komen op zo'n formaat bak. Ik ben voor mezelf aan het zoeken naar het hoe en wat voor wanneer ik een Syrische hamster zou willen gaan nemen vandaar.

Verkopen anders? Denk dat het geen standaardmaat is en wel nodig voor een Syrische. Of misschien toch gebruiken voor een Russische of zou de bak dan te groot zijn?

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:41

Gewoon een rus erin, toch? Of is groter niet beter bij russische dwerghamsters?

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:48

Thanks voor je feedback, Denise :)
Ik ga hem idd even wegen en ook even aankomende tijd bijhouden hoe het gaat. Volgens internet mag een rusje tussen de 30 en 40 gram wegen. Klopt dat ongeveer? Dan heb ik een richtlijn.

Sorry voor mijn verkeerde benamingen. Dat zit er nog niet helemaal in. Komt nog wel.

tyleysmiley

Berichten: 1896
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:19

Carola, wat ik zelf heb gedaan bij een open bak, is een rooster op maat laten knippen, en dat er dus bovenop gelegd, gewoon zo'n gaasrooster zeg maar.
Meer voor m'n eigen gemoedsrust overigens, aangezien ik bang ben van hamsters

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 17:32

C_arola schreef:
Juist dat nieuwsgierige zorgt ervoor dat ik me afvraag of je een Syrische hamster wel op deze manier zonder deksel zou kunnen gaan houden, ik kan me alleen ook voorstellen dat je niet makkelijk aan een deksel kan komen op zo'n formaat bak. Ik ben voor mezelf aan het zoeken naar het hoe en wat voor wanneer ik een Syrische hamster zou willen gaan nemen vandaar.

Verkopen anders? Denk dat het geen standaardmaat is en wel nodig voor een Syrische. Of misschien toch gebruiken voor een Russische of zou de bak dan te groot zijn?


Ja hoor, dat denk ik zeker wel. Maar dan heb je echt een nog grotere bak nodig. Syren worden al jaren onderschat en ik denk dat we dat ook nog een hele lange tijd blijven doen. Ik heb niet het budget om zulk soort dingen te gaan uittesten.
Ik denk dat mijn dame prima in haar bak blijft maar het is een risico die ik niet wil nemen. Hier in de woonkamer kunnen gaten in de muur zijn en er liggen ontzettend veel kabels. Ik heb genoeg horror verhalen gehoord om dat risico uit te willen sluiten. Ook wil ik er geen minder bodembedekking in doen zodat ik de boel lager houd.
Ik heb gewoon een plank op maat gezaagd en gaten in het midden met gaas. Niets is zo simpel :P

Verkopen vind ik ergens zonde. Deze bak is nieuw 169,95 en ik ga op geen enkele manier iets er voor krijgen dat in de buurt komt, haha. Een bak is nooit te groot dus er kan inderdaad een Rus in, maar dat heb ik al eerder gehad.


Mizora schreef:
Gewoon een rus erin, toch? Of is groter niet beter bij russische dwerghamsters?


Ja hoor, dat zou prima kunnen.


JesdaJinn schreef:
Thanks voor je feedback, Denise :)
Ik ga hem idd even wegen en ook even aankomende tijd bijhouden hoe het gaat. Volgens internet mag een rusje tussen de 30 en 40 gram wegen. Klopt dat ongeveer? Dan heb ik een richtlijn.

Sorry voor mijn verkeerde benamingen. Dat zit er nog niet helemaal in. Komt nog wel.


Dat verschilt heel erg per hamster. Ik heb russen van 67gram gehad en russen van 40 gram. Maar je merkt snel genoeg als een hamster te dik is hoor!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:36

tyleysmiley schreef:
Carola, wat ik zelf heb gedaan bij een open bak, is een rooster op maat laten knippen, en dat er dus bovenop gelegd, gewoon zo'n gaasrooster zeg maar.
Meer voor m'n eigen gemoedsrust overigens, aangezien ik bang ben van hamsters

Bedankt voor de tip.

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:37

Wow echt! Zo veel verschil?
Nouja, en anders weeg ik hem en dan vraag ik het hier en dan met foto's en dan kunnen jullie misschien ook je mening geven..

Ohja, hebben jullie het bakje ver altijd vol of wachten jullie tot het bakje leeg is en dan vul je weer aan? :)

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 17:39

JesdaJinn schreef:
Wow echt! Zo veel verschil?
Nouja, en anders weeg ik hem en dan vraag ik het hier en dan met foto's en dan kunnen jullie misschien ook je mening geven..

Ohja, hebben jullie het bakje ver altijd vol of wachten jullie tot het bakje leeg is en dan vul je weer aan? :)


Ja hoor, maar voorlopig mag het ukje eerst lekker groeien :)
Ik heb jaren gewoon om de dag gevoerd, een laagje voer (zo'n 6 tot 10gram) maar momenteel voer ik iedere dag een flinke hoeveelheid omdat mijn hamsters het niet goed doen om ons huidige voer. Het nieuwe voer is al besteld (wat ik al 5 jaar voerde) en dat wordt van de week bezorgd *\o/* *\o/* Kunnen we gewoon weer fatsoenlijk voeren en de hamsters weer goed groeien. En dan voer ik dus om de dag en dan zijn de bakjes leeg.