Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:59

quera schreef:
Enjoy86 dit is al van pagina`s geleden.
Hoeft niet weer opgerakeld te worden


sorry, ik was nog niet zover :o
was topic van begin af aan aan 't lezen en heb daarom tijdens lezen mijn reactie geplaatst.
Kruipt weer terug onder meelees-steen

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:25

Wat een moeilijke keuze TS! Ik denk dat ik in jou situatie zou gaan voor inslapen. Ik ken een paar Appenzellers en alhoewel ik ze niet alle extreme eigenschappen toe zou schrijven die jij in het begin van je topic noemde, zijn het wel duidelijk erg eenkennige honden. Ik denk niet dat je je hond er een groot plezier mee zal doen als je haar zal herplaatsen.

Een socialer ras ja waarom niet, dat zou dan de perfecte oplossing zijn! Maar een eenkennige hond, nee. Een vriendin van mij heeft zo'n hond geadopteerd, ze heeft hem 5 jaar gehad voor hij aan ouderdom overleed, maar ze zei dat het 5 jaar lang was alsof ze met de hond van de buurman wandelde, hij accepteerde haar maar toonde verder geen interesse.

En anderzijds, hoe lang moet je wachten, tot ze straks in het gezicht van je kind hangt? Dan houd je een zuur beeld over van je hond, en je kind een flink trauma en een litteken. Daarbij ben je nu steeds onder spanning, zelfs onbewust, om te voorkomen dat het mis gaat. En dat is niet leuk naar jezelf, je hond en je kind. O ja, laat je vooral niet door de moraalridders aanpraten dat je een slecht mens bent als je beslist je hond te laten gaan, want in de ideale fantasie wereld bestaan dit soort zware en rotte beslissingen niet.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:09

Wat een ontzettend zware beslissing is dit TS.

De appenzeller staat idd bekend om terughoudendheid/wantrouwend zijn naar vreemden. Echter is dit iets anders dan agressie tonen naar leden van het eigen gezin. Of het nu agressie is die uit angst komt of een andere oorzaak heeft, agressie is iets anders dan wantrouwend/terughoudend zijn.
Bij een hond op deze leeftijd zal het heel lastig zijn dit gedrag nog ten goede te keren. Zeker met kleine kinderen in huis kan ik me heel goed voorstellen dat je het risico niet neemt. Dat zegt echt helemaal niks over hoeveel je om je hond geeft of hoe doordacht je jaren geleden de keuze voor dit ras hebt gemaakt. Soms moet je, juist uit liefde, de keuze maken dat jullie gezin niet meer de beste plek is voor de hond. En niemand kan tien jaar vooruit in de toekomst kijken.

Bij een hond van deze leeftijd en met dit probleem kan ik me voorstellen dat inslapen de meest humane en veiligste oplossing is.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8290
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 23:35

Denken jullie aan de moderator opmerking van een paar pagina's terug? Het is niet de bedoeling offtopic te gaan met een eigen discussie, hier wordt de TS niet door geholpen.

Daarbij lezen wij heel actief mee in dit topic. Meerdere keren hetzelfde bericht of persoon temmen is dan ook niet nodig.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 12:26

Ts heb je berichtjes ontvangen op de door jouw verstuurde emails?
Dat afwachten is niet prettig.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 12:30

Tot nu toe heeft 1 dierenarts gereageerd. Duurt lang... Zo geeft het ons weer de tijd om na te denken

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:55

Ik denk dat je als je belt je eerder een antwoord hebt dan met mailen.
Ligt er ook wel aan of ze de hond kennen of niet. Sommige deskundigen worden te pas en te onpas gemaild met vragen en kunnen onmogelijk daar allemaal meteen op reageren.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:27

Tiwi daar heb je een punt.
Alleen vaak als je belt is degene net bezig dus dan heb je nog geen antwoord.

Uiteindelijk kunnen dierenartsen, gedragtrainers, bokkers, familieleden en wie dan ook er iets over zeggen.
Beslissing en eindverantwoordelijke is en blijft de ts.

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:07

luuntje schreef:
Tiwi daar heb je een punt.
Alleen vaak als je belt is degene net bezig dus dan heb je nog geen antwoord.

Uiteindelijk kunnen dierenartsen, gedragtrainers, bokkers, familieleden en wie dan ook er iets over zeggen.
Beslissing en eindverantwoordelijke is en blijft de ts.


Wat bellen betreft, een dierenarts die bezig is heeft altijd wel iemand in de praktijk aanwezig die dan even de telefoon kan opnemen en vertellen wanneer de dierenarts de beller te woord kan staan.

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 16:54

Zoolgangster schreef:
luuntje schreef:
Tiwi daar heb je een punt.
Alleen vaak als je belt is degene net bezig dus dan heb je nog geen antwoord.

Uiteindelijk kunnen dierenartsen, gedragtrainers, bokkers, familieleden en wie dan ook er iets over zeggen.
Beslissing en eindverantwoordelijke is en blijft de ts.


Wat bellen betreft, een dierenarts die bezig is heeft altijd wel iemand in de praktijk aanwezig die dan even de telefoon kan opnemen en vertellen wanneer de dierenarts de beller te woord kan staan.


Terug bel verzoek neer laten leggen voor betreffende arts idd is makkelijker dan mailen. Of gewoon afspraak maken en consult betalen en gesprek aan gaan met de hond erbij.

Heb 2 jaar geleden mijn ziek oudje ook opgepakt en naar dierenarts geweest. Puur om te bespreken wat mijn idee was qua zijn toestand en wat de dierenarts vond. 2 dagen later de beslissing genomen tot euthanasie. Voor een dierenarts praat het veel makkelijker als er een beeld bij is

Hier nu overigens ook een herder met behoorlijk fel/agressief karakter. Herplaatsing zal ik nooit overwegen, ik hoop dat ik nooit in die situatie terecht kom want voor mij is euthanasie de enige oplossing als ik er niet meer voor hem kan zijn.
Dit is gelukkig totaal niet aan de orde. Woon (nu nog) op een flat en hij weet zich keurig in een bench te gedragen als er bezoek is. Hij accepteert muilkorf erg goed voor op galerij en in lift enz. Daarnaast is hij ook gewend aan een kennel (gaat mee werken en zit daar hoofdzakelijk in de kennel) en kan hij daar ook uitstekend in verblijven mits daarnaast voldoende uitdagingen. Heb daar van jongst af aan in kunnen investeren en hij heeft dat goed op gepakt.

In TS haar situatie dat hond in bench of kennel niet oke is en agressie vertoont naar eigen gezinsleden zou ik absoluut op tijd kiezen voor euthanasie ipv herplaatsing.

Maarrrrr wel de hond eerlijke kans geven. Is er geprobeerd om met hulpmiddelen de hond te helpen? Ik zou persoonlijk starten met tranquil/rust van het merk puur in stevige dosering. Dit combineren de eerste 2 weken met de nervo van ditzelfde merk. Daarnaast nog eens extra magnesium toe voegen en eventueel zelfs pijnstilling van de dierenarts om ook mogelijk pijn uit te sluiten.
Op de pijnstillers na zou het allemaal op natuurlijke basis zijn. Een tekort aan enkel magnesium kan al dit soort gedrag geven.

Mijn herder krijgt inmiddels 6 maanden tranquil en elke maand blijf ik verbetering zien. Hij is nu 2,5 jaar en gaat relaxt aan gentle leader mee inmiddels de lift in en uit en passeren van mensen en praatje maken kan zonder problemen. Tot 6 maanden geleden hing hij letterlijk grauwend in de lijn.
Inmiddels geef ik nu 1 week extra magnesium erbij en had deze week visite (wat ik 5x per jaar heb ofzo). Hij heeft niet eens geblaft en kon na 5 minuten zo de bench uit zonder korf en was zeer relaxt. Hij kende de visite niet maar visite is wel heftige honden gewend en wist daar mee om te gaan.

Nu is mijn hond dus nog erg jong en is nu richting volwassen hond maar ik wil maar zeggen dat het echt kan helpen om supplementen toe te gaan voegen. Net als 50 mensen geen supplementen nodig hebben en de 51ste wel is dit ook zo bij honden. Zeker honden met onstabiel, opvliegend, zenuwachtig enz karakter

rockwitch

Berichten: 11726
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 23:32

Ik heb het hele topic gelezen en begrijp ts helemaal. Hier ook een jong gezin met 2 kids. Alleen hebben wij pas sinds november een hond.
Maar als ik in ts haar situatie had gezeten had ik toch ook echt voor de veiligheid van de kinderen gekozen.
Ik heb zelf een opleiding voor gedragstherapie gedaan en stel er komt iemand langs, dan moet er een heel plan opgesteld worden. Je hebt niet binnen een week zo'n probleem opgelost, zeker niet als dit al 10 jaar speelt. En gedurende al die tijd die je erin moet stoppen in de hoop dat het iets beter wordt, blijf je constant met het risico lopen dat de hond toch ineens zich op een kind richt.
Soms heb je wel de mogelijkheid om heel veel tijd en energie in een gedragsprobleem te stoppen. Maar in de situatie van ts is die tijd en mogelijkheid er niet. En dan is het helemaal geen schande om uiteindelijk te zeggen ik heb alles gedaan wat er in mijn macht ligt, maar ergens moet je dan een grens trekken.
De veiligheid van jouw gezin gaat voor.
Je hebt genoeg gedaan en geprobeert.
Dit is geen hond die je even kan herplaatsen of in een asiel kan stoppen.

Ts ik zeg tegen mezelf altijd als er een moeilijke beslissing genomen moet worden. Stel een vriendin zou me deze situatie voorleggen en km advies vragen, wat zou ik dan als advies geven. En volg je eigen advies dan op.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 06:08

Heel erg bedankt voor het advies daar kan ik tenminste iets mee. Ze begint steeds meer raar gedrag te vertonen deze week liep ze als dierentuin dier continu hetzelfde rondje platste daar wel 10 keer op hetzelfde rondje wel steeds op een andere plek van het rondje waar ze liep. Gisteravond platste ze uit het niets in huis. Heb het ook niet in de gaten gehad tot mijn man er door liep. Ze gaat normaal altijd bij de deur staan

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:26

Misschien voelt ze de spanning die er nu in het huis heerst? Je zal ongetwijfeld iets uitstralen... :(:)

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:28

Ik denk eerder dement of tumor ipv spanning..

TS dierenarts al gesproken?

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:01

Ik denk dat de hond zieker is dan dat ze laat zien... plassen in huis en het stereotype gedrag kan door dementie, nierfalen, hersentumor of ander hersenletsel.

Ben je het gesprek met je dierenarts al aangegaan?

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 10:15

We zijn bij 1 dierenarts geweest. Ze denkt ook aan dementie. Het circelen door de tuin, het onverwachtse blaffen op niks, het plassen in de bench en er daarna er weer gewoon in gaan liggen en het plassen in huis is heel vreemd gedrag. We willen nog een dierenarts vragen en dan houd het wel een beetje op. We kunnen wel alle dierenartsen hier in de buurt langs gaan maar als we straks 2 keer hetzelfde antwoord krijgen....

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 17:37

Vanmorgen wilde mijn man haar uitlaten en ging ze op de deurmat zitten plassen. Vanmiddag haalde ik even onze dochter uit bed en ik kwam terug lag er echt een enorme plas in huis terwijl ze net uit de tuin kwam lopen.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:29

Ik snap dat het een pijnlijke beslissing is. Maar t duurt wel erg lang. Waarom?

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 18:46

Omdat het inderdaad een super moeilijke beslissing is. Maar onze kleine meid heeft nu een paar keer adem stops gehad en daar zijn we nu ook druk mee geweest.naar huisartsen en naar het ziekenhuis. Het was even heel hectisch hier.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:52

Oei, sterkte ermee.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 19:12

Dankjewel. Het is even van alles tegelijk. We hebben nu medicijnen gekregen en hopen dat het nu niet meer zal gaan gebeuren

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 07:26

Sterkte met jullie kleine meid !

Voor de hond zou ik toch niet te lang wachten ;) Moeilijke beslissing..Ja. makkelijker gaat die niet worden.
Maar zo binnen plassen en vooral achter elkaar is wel sneu voor m :(:)

7ofhearts

Berichten: 2751
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 07:50

Ben het met Mondy eens.
Waarom nog uitstellen?
Het is niet fair tegenover de hond en maakt het voor jullie niet makkelijker.
Wel apart dat we nu meer lezen over eventuele dementie en daarbij komende problemen terwijl het topic begon met agressie en een gevaarlijke situatie ( beide gevallen rechtvaardigt overigens inslapen hoor!!)

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 08:38

Denk dat ts nu andere prioriteiten heeft.. denk dat dit echt niet voor de lol is.

Ts sterkte! Niks zo eng lijkt me als een kind dat stopt met ademen

Paardenfann4
Berichten: 1336
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:17

Dat plassen in huis kan ook blaasontsteking zijn. Misschien toch even een DA bellen voor wat advies.