[VOLG] Reddingsmissie: zwerfkat Mousse

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
abeltje_xx
Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

[VOLG] Reddingsmissie: zwerfkat Mousse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 11:10

Allereerst maar wat achtergrond:

Ongeveer 3 weken geleden liep ik met mijn hond en de hond van mijn ouders die toen bij ons logeerde door een klein stukje natuur rondom een meertje bij ons in de wijk. Het is niet veel groter dan een voetbal veld inclusief meertje en is deel van meerdere kleine gebiedjes natuur in onze wijk. De honden gingen ineens de bosjes in en omdat ik iets hoorde ritselen riep ik ze weer terug. Ik verwachtte een geschrokken buurtkat te zien, maar de kat die ik zag had ik nog niet eerder gezien. De kat leek vrij relaxed ondanks de honden maar ik had wel het idee dat ie wat magertjes was.
Ik heb de honden even vastgelegd en ben toen naar de kat gegaan die inmiddels ietsjes verder in de bosjes was gaan zitten. Van dichtbij kon ik zien dat ie inderdaad vrij mager was. Ondanks dat het een langharige kat was. Ook leek het een raskat te zijn of er iig erg op te lijken. Met een crème kleurig lijf en donkere kop, poten en staart leek het een beetje op een ragdoll of birmaan. Ik kon de kat op ongeveer 2 meter naderen totdat ie vrij nonchalant besloot toch weg te lopen. Ik heb de honden toen naar huis gebracht en ben met wat voer terug gegaan maar kon hem nergens vinden. Ik had het eigenlijk allemaal uit m'n hoofd gezet tot gister...
Toen ik gisteravond rond 18u op de bus aan het wachten was zag ik ineens die zelfde kat langslopen. De bushalte zit aan de rand van het natuurgebiedje dus dit was de tweede keer dat ik hem daar zag. Dit keer zag hij er nog slechter uit. Hij was zo mogelijk nog magerder en had een grote kale plek (of smerige wond?) op zn flank. Hij was mottig en vies. De bus kwam er net aan en ik had weer de hond bij me anders was ik er achteraan gegaan.
Ik heb zo'n 20 min later toen ik eenmaal bij de vrienden was waar ik naartoe ging de dierenambulance gebeld en gevraagd wat ik kan doen. Helaas komen zij niet voor een kat die "ergens rondloopt" wat ik ook wel kan begrijpen. Zij wilden ook geen val neerzetten omdat zij niet vaak genoeg kunnen komen om te controleren of er niet per ongeluk een buurtkat in zit... maar ik wel.

Dus nu is er een reddingsmissie op gang.
Er is een melding gemaakt van de kat met beschrijving, hij staat niet als vermist opgegeven op amivedi of mijn dier is zoek en was ook niet bij de ambulance bekend dus we gaan er voorlopig van uit dat niemand hem mist. Hij draagt geen bandje. Omdat ie op redelijke afstand te benaderen is en een raskat lijkt te zijn is het vermoeden nu dat ie om wat voor reden dan ook op straat terecht is gekomen en zich nu slecht kan redden, maar wel mensen gekend heeft.
Morgen krijg ik een val die ik in dat gebiedje neer ga zetten. Ik zal er een briefje op plakken dat er specifiek naar die kat gezocht wordt en dat als iemand een andere kat erin vind dat ze die er dan uit kunnen laten. Ik woon op een steenworp afstand dus kan de val ieder uur ofzo controleren. We laten de val open snachts zodat we niet alsnog de verkeerde kat vangen en die een hele nacht in een kooitje zit.
Zodra de kat gevangen is kan ik een melding maken maar ik heb ook al aangegeven dat hem zelf ook naar de dierenarts wil brengen als dat dringend nodig lijkt en daar best de kosten voor wil dragen.

Ik heb zojuist wat licht verteerbaar blikvoer gekocht en een klein beetje neergelegd op de plek waar ik de val wil plaatsen. Zolang ik de val niet heb zal ik iedere 2 uur ongeveer controleren of er van gegeten is en weer wat nieuws neerleggen in de hoop dat de kat daar wil blijven komen voor voer en dus ook makkelijker te vangen is.

Het leek me leuk om hier wat updates te plaatsen van deze reddingsmissie en misschien zijn er mensen die die zelf ook eens hebben gedaan en die tips of advies hebben.

Voorlopig heb ik hem ( of haar, wie weet ) Mousse genoemd, omdat de kleur van zn kop me doet denken aan een bakje chocolade mousse :P
Laatst bijgewerkt door Muiz op 18-05-19 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Volg tag toegevoegd

Nieuw leven in Groningen! :)


noox
Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Reddingsmissie: zwerfkat Mousse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:14

Spannend! Klinkt goed uitgedacht. Wil je hem zelf ook houden als hij door niemand gemist word?

✰ P I N T O ✰

cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:15

Wat goed dat je dit wil doen voor het arme beestje.

Chapeau2002Jarig
Berichten: 896
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:18

Wat goed dat je zo je best doet om haar te vangen. Hopelijk lukt het je. Ik volg zeker :j

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Reddingsmissie: zwerfkat Mousse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:20

Succes met Mousse !

abeltje_xx
Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 11:23

noox schreef:
Spannend! Klinkt goed uitgedacht. Wil je hem zelf ook houden als hij door niemand gemist word?


Ik zal heel eerlijk zijn, de gedachte spookt al wel door m'n hoofd heen haha. We hebben zelf een siberische kat en zijn maatje is begin dit jaar aan nierziekte overleden. We zaten er wel aan te denken ooit weer een tweede kat te nemen maar hadden nog geen concrete plannen. Als Mousse idd mensen heeft gekend en in ons huis lijkt te passen dan sluit ik het niet uit dat we hem adopteren.
Maar alleen als dat voor hem de beste plek is. Zo niet, dan denk ik dat zo'n mooie kat makkelijk een ander lief huisje kan vinden.
Ik zou het ook geen probleem vinden om hem tijdelijk op te vangen om weer rustig aan mensen te laten wennen. We hebben gelukkig de ruimte in ons huis om bijvoorbeeld de zolder tijdelijk voor hem te gebruiken. Dan kan hij op een rustige plek langzaam (weer) wennen aan menselijk contact en kan hij ook in de gaten gehouden worden voor eventuele gezondheidsproblemen.

Nieuw leven in Groningen! :)

kally
Berichten: 5239
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:25

Hopelijk lukt het....succes met het vangen van Mousse....

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

abeltje_xx
Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: Reddingsmissie: zwerfkat Mousse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 11:38

Ik ben zojuist weer even langs de voer/val plek gegaan en al het voer wat ik had neergelegd is op. Er is dus iig *iemand* van aan het eten.
Laten we hopen dat het Mousse is.

Over een klein uurtje zal ik weer wat neerleggen.

Nieuw leven in Groningen! :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl
Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Reddingsmissie: zwerfkat Mousse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:45

Spannend ben benieuwd naar het katje. Ik ben eigenlijk pas over een maandje opzoek maar mocht je geen plek hebben voor het beestje heb ik eventueel interesse mits het een vriendelijk beestje is ivm kindertjes die regelmatig op bezoek komen

Be happy eat a snackkie

dito
Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Reddingsmissie: zwerfkat Mousse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:46

supertof dat je dit doet!
Eigenlijk gek he dat niemand zo'n beestje mist dan :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:46

Ik volg mee! Hoop dat het je lukt en je Mousse een veilig thuis kan bieden.
Onwijs lief van je trouwens! :j

abeltje_xx
Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 11:48

speedfiets_2 schreef:
Spannend ben benieuwd naar het katje. Ik ben eigenlijk pas over een maandje opzoek maar mocht je geen plek hebben voor het beestje heb ik eventueel interesse mits het een vriendelijk beestje is ivm kindertjes die regelmatig op bezoek komen


Oh wat leuk! Mocht het inderdaad zo ver komen dan hou ik je in gedachten :)

Nieuw leven in Groningen! :)

abeltje_xx
Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 11:54

dito schreef:
supertof dat je dit doet!
Eigenlijk gek he dat niemand zo'n beestje mist dan :(


Dat vind ik dus ook erg raar. Het is een mooie kat, ondanks dat ie nu mager en vies is. Met wat kilootjes erbij en een bad is ie vast prachtig. En ik heb dus het vermoeden dat het een raskat is vanwege de kleur. Je zou zeggen dat iemand zo'n kat mist als ie kwijt is, maar ik heb gister een uur of twee gezocht door alle online registers van vermiste dieren die ik kon bedenken en niemand lijkt te zoeken naar een kat met zijn beschrijving. De dierenambulance had geen meldingen. De locale supermarkten ben ik ook al langs geweest voor eventuele vermist posters en ik heb een lijntje uit gelegd bij de dierenwinkel in de buurt. Niemand lijkt op zoek te zijn naar arme Mousse. :(

Nieuw leven in Groningen! :)

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:00

Oeh spannend ! :D
Ik voel al echt een feel-good verhaal aankomen ! <3

Vreemd idd dat niemand zo'n mooie poes mist.
Misschien al heel lang weg van huis ofzo. Las laatst nog een verhaal van een poes die na 12! jaar weer thuis was.
Of gewoon de pech dat de vroegere eigenaar 'm niet meer moest. Zo zijn er ook mensen helaas :7

Kaka
Berichten: 4810
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Reddingsmissie: zwerfkat Mousse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:07

Of misschien komt hij niet uit de buurt waar hij nu rondloopt. Niet zo oordelen.

Mooi dat je probeert het beestje een veilige (al dan niet tijdelijke) plek te geven.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Billy
Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Reddingsmissie: zwerfkat Mousse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:21

Als jij hem voert komt hij nooit gok ik. Kun je geen vangkooi lenen van de db?

Goedgekeurd onderschrift :)

abeltje_xx
Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 12:25

Zo'n 10 minuutjes geleden nieuw voer neergelegd. Ik ben even op een afstandje van 5-6 meter gaan zitten in het zonnetje om te kijken of ik Mousse misschien ook kon zien.

Maar het lijkt erop dat Mousse concurrentie heeft.
[ img ]

Deze witte kat ( met paars halsbandje ) lust ook wel een hapje.

Ik zag dit wel al aankomen, kan het andere katten ook niet kwalijk nemen dat ze een gratis hapje natvoer meepikken. Helaas kan ik niet selectief voeren, dus het enige wat ik kan doen is regelmatig terugkomen en voer neer blijven leggen en hopen dat deze witte poes snel de buik vol heeft zodat Mousse ook aan de beurt komt.
Gelukkig heb ik een hoop blikjes voer gekocht :P

Nieuw leven in Groningen! :)

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:26

:') Kapers op de kust ! }>

abeltje_xx
Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 12:30

Billy schreef:
Als jij hem voert komt hij nooit gok ik. Kun je geen vangkooi lenen van de db?


Ik zal hem toch een reden moeten geven om naar die plek toe te gaan, een beetje natvoer lijkt me het aantrekkelijkst.

En er komt morgen een val/ vangkooi. Ik kon er helaas geen lenen want zij hebben ze allemaal in gebruik dus ik heb er zelf een besteld via bol.com. Kost een paar tientjes dus vond het niet zo erg om dat zelf te betalen. Ik kan hem dan bewaren mocht dit ooit nog een keer nodig zijn of doneren aan de dierenambulance zodat zij er weer eentje extra hebben.

Nieuw leven in Groningen! :)

claud1
Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Re: Reddingsmissie: zwerfkat Mousse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:50

ben benieuwd hoe dit afloopt

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Reddingsmissie: zwerfkat Mousse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:11

Spannend! Vindt het super dat je je ervoor inzet. Succes, ik volg!

Jorex
Berichten: 9896
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Reddingsmissie: zwerfkat Mousse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:17

Wat goed dat je dit wilt doen voor de kat! Ik ben erg benieuwd hoe dit afloopt en natuurlijk hoe ie eruit ziet!

Alex en Jorie <3

Amalarab
Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Reddingsmissie: zwerfkat Mousse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:26

Succes, ik ga dit volgen!
Fijn dat je dit op je neemt, waarom er niemand anders op dat idee komt?
Vandaag reed ik langs een weiland waar een veulen van moeder gescheiden was door een draad. (waarschijnlijk onder door gerold)
Heb uiteraard meteen de eigenaren opgespoord.. even later waren ze weer herenigd gelukkig.
Als we met zijn allen wat om elkaars beestjes denken wordt het steeds wat beter..

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Monster_tos
Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:26

Wow wat goed van je!! Ben heel benieuwd, hopelijk kun je hem snel vangen :)

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3

abeltje_xx
Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: Reddingsmissie: zwerfkat Mousse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 17:04

Weer een paar keer geweest en voer neergelegd. Ik hoop dat het niet alleen die witte is die alles op eet haha!
Inmiddels heeft ook iemand van de volkstuintjes vlakbij mijn nummer en is er een briefje opgehangen op het imkerhuisje in het gebiedje zelf zodat ik gebeld kan worden zodra Mousse gezien wordt. Ze zijn ook op de hoogte van het plaatsen van de val zodat daar geen verwarring over ontstaat. Er gaat natuurlijk ook een briefje op maar nu weten mensen in de buurt er ook van.

Vanavond gaan mijn vriend en ik nog een keertje lopen en voer neerleggen en dan is het wachten tot de val morgen komt en hopelijk zit er snel een chocolade Mousse in :P

Nieuw leven in Groningen! :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KimD en 3 bezoekers