Jachthonden topic

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Loolotte
Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 14:18

Ik kon hier nog geen topic over vinden, dus bij dezen :D Wat voor een jachthond hebben jullie en wat doen jullie ermee? Zelf haal ik over 2 weken mijn Bracco Italiano pup op. Ik ben van plan om gewoon wat jacht- en mantrailcursussen te gaan doen en dan te kijken wat ons het meeste ligt. Volgende week hoor ik welke pup met mij mee naar huis gaat, maar alsnog een foto van enkele kandidaten ;):
[ img ]

follow your dreams, they know the way


Schuur_
Berichten: 4831
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:35

Ooh Bracco’s zijn zo leuk!

Ik heb een Vizsla en doe er voor de lol jachttraining mee en mantrailen. Hond vind het ook superleuk om te doen en is het perfecte wandelmaatje.

Heb je ervaring met jachthonden?

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

blondies
Berichten: 682
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:16

Oooh wat leuk!!! Ik wil ook wel meepraten :)

Dit is Leffe, een Duitse staande langhaar van inmiddels 3,5 jaar oud. We doen aan jachtwedstrijden en praktijkjacht. Het is echt een superlieve ADHD-er :D ik moet altijd zo om hem lachen...
Helaas door een nog onduidelijke blessure en een baby van 3,5maand nu alles even op een laag pitje. Maar ook van het huishonden leven kan hij zeker genieten :) Ik grap altijd dat hij "my firstborn son is".. ofja...grappen... stiekem is hij dat ook wel ;)


[ img ]

Schuur_
Berichten: 4831
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:28

Clowns zijn het eh. Jack haalt ook de meest zotte dingen uit. Soms denk ik wel eens dat ik nooit meer een hond zoals hem ga vinden. Communiceren zonder woorden en zo op elkaar afgestemd. Dat heb ik bv met mijn chihuahua niet. Dat is meer co-existing en voer in zijn bak doen.

Moet wel zeggen dar mijn voorkeur van jachthonden echt uitgaan naar de Staanders. Retrievers heb ik een stuk minder mee. Herders en andere soorten heleemaal niet. Ik vind het fantastisch om een Mechel een pakwerker te zien grijpen of een Border een kudde ganzen te drijven maar totaaaal geen ambitie om ook maar iets in die richting te gaan.

Blondies: doe je veldwerk of apporteren?

Ik woon trouwens in een huis zonder tuin en dat gaat super. Houdt wel in dat ik heel veel buiten ben. De dag wordt gestart met een uur wandelen en ‘s avonds gaan we leuke dingen doen zoals zwemmen, trainen, steppen of extra lang wandelen.

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Anniekskie
Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:54

Hier helaas zelf geen hond, maar met enige regelmaat de heidewachtel van mijn schoonouders over de vloer.
Tot een aantal jaar geleden liep mijn schoonvader jachtproeven met haar, nu is het alleen nog praktijkjacht. Helaas wordt ze steeds ouder en is dat vooral in het jachtseizoen te merken.
Het is echt een superlieve en aanhankelijke hond die graag de hele dag voor de verwarming ligt.... totdat de groene broek aangetrokken word door mijn schoonvader of vriend.

Het is dat we zelf te klein wonen voor een (jacht)hond, anders was er hier waarschijnlijk ook al eentje geweest!

*06-11-2012* *18-01-2022* Soms is 't beater iets moeis te verleeze. Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad!

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:58

Wat een superschattige puppies <3

Wij hebben thuis een 4 jarige Duitse Staande Korthaar, maar we werken niet met hem. We hebben wel jachttraining geprobeerd, maar dat was een afschuwelijke ramp :+ Meneer deed de oefeningen redelijk (tot hij besloot dat hij liever zelf ergens op onderzoek ging), maar hij kon absoluut niet op z'n beurt wachten als de andere honden iets deden. Joelde nog net niet het hele dorp bij elkaar :roll:

Volgens mij mist hij er trouwens niet zoveel aan, hij gaat minstens drie keer per dag uit, waaronder een keer aan de fiets of met de frisbee. Niet heel goed opgevoed ( :o ) maar wel superlief!

[ img ]

Manadeluca
Berichten: 1121
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 16:01

Hier een Grote Munsterlander reu van ondertussen ook al 9 jaar, hij is een huishond, in 2019 komt er normaal een Braque d'Auvergne pup bij, wij halen deze in Frankrijk daar zijn de honden nog betaalbaar. Ik kijk er zo naar uit, met deze hond ben ik van plan aan de jachtsport cursus deel te nemen.

Vroeger wilde ik absoluut geen jachthond, maar ik moet toegeven dat ik verschrikkelijk bevooroordeeld was, ik heb niet eerder zulke fijne hond gekend. Lief voor iedereen maar toch waaks als het moet, gaat heel goed met onze kinderen, paard(en) en katten. Nooit meer anders dan een jachthond.

blondies
Berichten: 682
Geregistreerd: 21-03-09

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:49

Oh al zes verschillende rassen haha! Leuk! De staande honden goed vertegenwoordigd, nog geen retrievers hihi.

Schuur; veldwerk is hier in de omgeving (midden Limburg) bijna niet te trainen en vind ik eerlijk gezegd ook niet zo leuk. Tijdens de praktijkjacht is het natuurlijk weer een ander verhaal ;)

Maar wij halen veel voldoening uit het verloren zoeken, waterwerk en markeren.. het is echt een kanon dan! Hoe moeilijker, hoe beter hij werkt. Mis het wel heel erg op dit moment maar goed... Nog even geduld ;)

Zelf interesse in veldwerk?

Loolotte
Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 19:07

Wat een hoop leuke honden al! :D
Schuur, nog geen ervaring met jachthonden := Of in ieder geval, niet met een eigen jachthond. Dus we gaan zien hoe 't gaat haha. Ben vooral panisch over het loslopen en of dat goed zal gaan. Vizsla's heb ik ook nog veel naar gekeken, erg leuke honden! Zelf hebben we wel een flinke tuin en hoewel het natuurlijk geen vereiste is, vind ik het wel handig stiekem om daar een spelletje te doen in plaats van binnen.
Aah Leffe is leuk <3 Ook echt fijn dat hij zich zo 'aanpast' nu een pauze is op de training.
Geniet vooral mee van alle honden hier Anniekskie, en natuurlijk van de Heidewachtel.
SergeantRoos gaaf dier! En ach, ze kunnen niet allemaal perfect luisteren toch? Doet die van ons ook niet :=
Manadeluca heb je al een fokker op het oog? Importeren lijkt me erg spannend, maar kan me voorstellen dat het voor zo'n ras een stuk handiger (en goedkoper) is.

follow your dreams, they know the way

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:29

Twee jachthonden hier! Helaas geen jachttraining, de enige aanbieder zit op een aardig eindje rijden, dat werd voor mij te druk.

Wel doen we gehoorzaamheid en behendigheid.

[ img ]

Schuur_
Berichten: 4831
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:41

Met loslopen vroeg genoeg beginnen. Als he hem pas loslaat als die een half jaar is ben je te laat. Als pup gaan ze nog niet zo ver en is het makkelijker om het knopje Hier er op te zetten.

Bracco’s zijn wel pittig hoor, ken iemand met 2 bracco’s en een Vizsla en de Bracco’s zijn de eerste die beginnen zeuren tijdens een terrasje.

Ik hou van de veelzijdigheid van de Vizsla. Heerlijk wandelen of juist flink werken of eens een dagje niets doen. Ook enorm mensgericht maar dat is met de meeste jachthonden zo.

Zelf geen interesse in veldwerk eigenlijk. Dat doet die als hobby op commando. En af en toe als we in het donker wandelen moet ik opzij springen voor een konijn dat die baar me toejaagt. Gelukkig gaat zijn jachtinstinct niet zo ver dat die doodt. Ik rij zelf voor lessen max een halfuur. Volgende dat we gaan doen is detectie. Ik merk dat hij mantrailen leuker vind als apporteren dus gaan we meer richting snuffelwerk.

Ik ben er over aan het denken om een tweede Nijntje nemen maar ben wat huiverig om alleen 2 (en de chi maar die wilt vaak niet mee wandelen) honden bij te houden. Bv een terrasje doen of even door de stad is wel een grotere uitdaging.

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Schuur_
Berichten: 4831
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:42

Oh en als die weg is, niet zelf te ver weglopen. Meestal komen ze zelf terug, ook al duurt dat een tijdje

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

lilopippa
Berichten: 836
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:05

Leuk!

Hier ook een Bracco Italiano :D
Begin juli word ze alweer 2 jaar. Ayvie hebben we ook vanaf dag 1 los gehad en dit is altijd goed gegaan.
Wij hebben geen jachttrainingen met haar gedaan maar zou ooit nog wel een speurcursus met haar willen doen.



[ img ]

[ img ]

[ img ]

En gisteren op de hei -O-
[ img ]

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:33

_O- Die modderhond :')

Wat Schuur zegt over loslopen zou ik inderdaad ook doen.
Wij hebben onze hond als puppy altijd vast gehad met het idee "loslopen leert hij later wel".... Helaas is dat niet het geval :+ Hij is al een aantal keren ervandoor gegaan (meestal achter hazen aan), dus hadden het al opgegeven, totdat onze trainer een stroomband opperde. Eerst wilden we niet, zielig enzo, maar niet loslopen was ook niks, ze zijn zó energiek. Dus (met de trainer erbij) toch maar kennis gemaakt met de band en het is voor ons echt een goede oplossing. Hij kan los en als hij echt dreigt weg te lopen kunnen we hem net een tik geven. En als we te laat zijn gaat hij alsnog achter de hazen aan :=

Oh en hij komt inderdaad ook weer terug waar die is weggelopen! Was hem laatst kwijt (gebeurt niet zo vaak als het klinkt in deze post hoor :+ ) en heel stuk de wei in gelopen om hem te zoeken, stond hij uiteindelijk gewoon op het pad weer op mij te wachten _-:(

Manadeluca
Berichten: 1121
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 06:21

Onze munster ook altijd los vanaf dag een, gaat heel goed, luistert heel erg goed. Moet er wel bij vertellen dat ik geen vingerbreed heb toegestaan, had een dochtertje van anderhalf en een jonge hond.

DIt was mijn eerste jachthond en heb bij kennissen het verschrikkelijk verkeerd zien lopen met een duitse staande korthaar, dit wilde ik absoluut voorkomen.

Ik ga de jachtcursus volgen met de intentie om hem heel goed gehoorzaam te krijgen en de 'toekomstige' hond de nodige uitdaging te geven. Ik heb niet eerder een jachtcursus gevolgd.

De fokker heb ik inmiddels gevonden in Frankrijk, heb ook honden gezien van deze vrouw. Ik moet al op 3 dagen na de geboorte gaan kiezen, in Frankrijk worden helaas nog de staarten gecoupeerd.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 06:29

Hier 2 golden retrievers, gister is de tweede geboren, dus dat wordt eerst de puppycursus in augustus/september.

Binnen de Golden Retriever vereniging worden jachtcursussen gegeven, hebben we met onze ander honden ook gedaan.

Vorige week helaas onze 14,5 jarige oude golden in moeten laten slapen, we zijn er nog heel verdrietig van.
Maar we kunnen alweer uitkijken naar onze nieuwe golden reu die gister geboren is, benieuwd of hij ook de speurneus heeft die onze Douwe echt wel heeft, prachtig om te zien!

Schuur_
Berichten: 4831
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:30

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Dit is trouwens Jack de Gek. Actief als het moet maar is gelukkig de perfecte kantoorhond. Ligt uren te maffen in elke denkbare houding op zijn eigen zetel.

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Manadeluca
Berichten: 1121
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:30

Knappe hond.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:37

Interessant topic.
Hoewel ik zelf niet jaag ben ik altijd geboeid door honden die voor dit soort écht werk worden getraind. ( ik doe drijfwerk met bordercollies).
Hoop hier dan ook vooral anecdotes van traing en werk te zien, hoewel foto's van mooie werkhonden in actie natuurlijk ook nooit weg zijn.
Mijn buurman is een fanatieke jager, mn waterwild, en die heeft een 7 maanden oude labrador die nu "in opleiding" is. Leuk om te zien hoe dat werkt, en wat zo'n hond allemaal moet kunnen om een goede jachthond te worden.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 11-06-18 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dracarys
Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:38

Ik ben mij aan het oriënteren in een voorstaande hond voor de jacht met jachtvogels

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Seven
Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:39

Ik lees hier even mee, de honden due we hebben zijn aardig op leeftijd aan het worden en ben nu aan het kijken wat we willen kwa pup.
Normaal trainde ik actief in de africhting maar door de komst van onze zoon is dat een stuk minder geworden. Speuren doe ik nog wel meer zelf en vind ik ook erg leuk (de honden ook)
Nu zijn we wat meer aan het denken een ander type hond weer te nemen dan een waak en verdedigingshond kan best zijn dat we meer richting een jachthond gaan. Enige waar ik daarin gelijk denk is zijn onze kippen, geiten en katten wel veilig in de tuin als de hond daar ook loopt. Onze dobermann en stafford zijn top met de andere dieren, negeren en ze laten elkaar in hun waarde en dat willen we graag weer.

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

vordur
Berichten: 600
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:44

[ img ]

[ img ]
Dit zijn onze honden.
De bruine is een Duitsestande korthaar teef waar ik voorjager me ben.
De zwarte is een asielzoeker uit Spanje dat is een halve bracco italiano en Spaanse pointer.
Bijde super lieve honden.
Voor deze twee Ook al een duise kort haar gehad en wil nooit meer wat anders.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:45

Wat leuk al die verschillende honden. We hebben zelf geen hond maar vroeger thuis altijd jachthonden gehad. Mijn ouders hebben met Heidewachtels gefokt we hebben een petit basset griffon Vendee gehad, ruwharige teckels en nu hebben mijn ouders een Cesky Fousek en een blonde Labrador. Met de Cesky wordt ook gewerkt en mijn moeder geeft zelf trainingen in zweetwerk. Ik wil ook graag eens een weekend met haar mee het veld in even wachten op het jachtseizoen. Dan gaat ze geregeld op pad naar bijvoorbeeld de Ardennen of ergens in Duitsland.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:48

Is het eigenlijk ook zo in de jachthondenwereld dat je show/conformatiefok honden moet mijden als je een serieuze werkhond zoekt?

Schuur_
Berichten: 4831
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:01

Kuggur schreef:
Is het eigenlijk ook zo in de jachthondenwereld dat je show/conformatiefok honden moet mijden als je een serieuze werkhond zoekt?


Bij de Vizsla's in ieder geval niet. Als je wilt fokken via de rasvereniging moet je reu of teef zelfs bepaalde certificaten hebben gehaald in de jacht en de show voor je toestemming krijgt. Voor een stamboom maakt het niet uit. Is echt schandalig. Kan je zelfs honden met HD-D op HD-C zetten of vaders met dochters laten gaan. Mag allemaal niet uitgesloten worden volgens de Belgische wetgeving. Stamboom hecht ik dus totaal geen waarde meer aan.

@Seven: dat is best een vooroordeel over jachthonden hoor. De meeste kunnen prima met andere dieren zoals konijnen en kippen. Als je ze jong genoeg erbij laat en natuurlijk wel een beetje let op het ras. Het is in principe niet gewenst dat de honden zelf prooien 'pakken'. Ze moeten ze opjagen en ev apporteren na het schot (en nog een hoop andere dingen).

Wat voor ras ben je naar aan het kijken? Als je gewend bent om met staffords en dobermanns te werken moet je wel rekening houden dat je bijvoorbeeld met een Vizsla enorm zachte handjes moet hebben. Terwijl met een Weimaraner het wat correcter moet.
Laatst bijgewerkt door Schuur_ op 11-06-18 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 95Ellen en 2 bezoekers