Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:48

Knap Melody! Lijken me praktische verblijven! Natuurlijk na al die jaren ervaring weet je wel wat je wilt.

Don't take anything for granted


Ilse_123
Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:17

Wauw, heel mooi Melody! Ben je niet bang dat ze over de planken heen springen?

melody7
Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:25

Het rechter hok met bovenverdieping is wel wat minder praktisch, maar ik hoef het maar één keer per week schoon te maken en dan hebben de cavia's er 24/7 plezier van :D

Ik vind het bij de tweetallen aan de voorkant inderdaad vrij laag, maar de vorige hokken waren ook zo en daar zijn ze nooit uit gegaan. Tussen de hokken is het wel hoger want dat doen ze wel, en ik zet geen huisjes tegen de randen waar ze er uit kunnen :)) Ik sluit voor de zekerheid voorlopig het trapgat wel af, mochten ze het toch doen.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

xIrlijn
Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:41

Wat leuk Ilse dat er een beer op date komt! Heb je een foto? :D

Prachtig verblijf Melody, wauw. Die cavia's van jou boffen!

Ilse_123
Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:26

Ik heb nog geen eigen foto, maar het is een lilac-wit argente US Teddy van bijna een jaar oud. Hij komt bij m'n lilac drager zilveragouti zeugje in de hoop lilac-wit argente gladhaar te krijgen... Heel erg benieuwd, hoop dat hij qua karakter wat relaxter is dan z'n toekomstige vriendin want dat is echt een gigantische paniek vogel :')

Ilse_123
Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:55

Meneer is ondertussen gearriveerd (na nogal een lange reis) en gesetteld. Vanochtend heeft hij kennis gemaakt met z'n vriendin Maredsous. Liefde op het eerste gezicht (van zijn kant in elk geval wel :') ).


[ img ]


Ik zoek nog een naam... Momenteel hebben we Maredsous, Duvel en Wieckse Witte. Ik denk aan Jupiler.

Als de twee wat rustiger zijn zal ik liefdes foto's maken

DubbelFun
Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:37

Mooie kleur... ik heb er ook ooit eentje met die kleur gehad (Lilac), maar die felrode ogen is toch niet mijn ding.

Nientsje
Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:26

Wat een leukerd!

Lijkt op onze Murphy <3
[ img ]

We hebben hem in oktober geadopteerd bij stichting Cavia :)

(Ik ben geen actieve poster door drukte, maar lees wel mee)

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ


Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:33

Hallo, ik ben op zoek naar een goede cavia dierenarts. Omgeving west-noord limburg. Ik woon tegen de brabanste grens aan. Weten jullie misschien iemand?

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:33

Hallo cavialiefhebbers,

Ons zeugje is helaas overleden op een leeftijd van 5 jaar.

Via een opvang heb ik al contact voor een nieuw vriendinnentje. Wij hebben een verblijf van 140 cm x 60 cm.

Nu willen wij misschien 2 zeugjes adopteren ipv 1. Mijn beer kan af en toe de baas zijn en wilde het zeugje ook nog wel eens opjagen. Ik hoop dat als ik 2 zeugjes mag verwelkomen er dan iets meer rust is in de groep.

Nu heb ik contact gehad met een opvang en wij mogen maar 1 zeugje adopteren. Ik begrijp hun reden volledig, alleen voor ons is het jammer.
Zouden wij over een aantal weken dan een 3de cavia erbij kunnen nemen via bijvoorbeeld een fokker?

Het liefst adopteer ik via een opvang laat dat vast staan :o

De cavia zouden qua leeftijd zijn:
Beertje geboren in 2020
Zeugje wat wij op het oog hebben geboren in 2021 en wij zouden er graag nog een jonkie bij pakken.

Heeft iemand ervan met 1 beertje en 2 zeugjes? Hoe gaat het koppelen van een 3de cavia in de groep?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:39

Ik heb geen ervaring met het koppelen maar ben wel benieuwd waarom je maar 1 mag adopteren :)?
Misschien een andere opvang proberen?

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 20:18

Ze hebben momenteel een wachtlijst waardoor je er maar 1 mag adopteren. Ik hoop dat met 2 zeugjes de groep rustiger is

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 20:22

Yenni schreef:
Ze hebben momenteel een wachtlijst waardoor je er maar 1 mag adopteren. Ik hoop dat met 2 zeugjes de groep rustiger is


Oh jeetje, ik ken alleen maar opvangen die overvol zitten qua dieren. Welke omgeving zit je?

Cinnepin
Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 20:23

Je kan het altijd proberen!

Ilse_123
Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 20:34

Toch wel een beetje een rare redenatie, ik vind het juist een erg goed idee om te zeugjes (bij voorkeur die elkaar al kennen) tegelijk te koppelen om een beetje de rust te houden, kan de beer mooi de aandacht verdelen. Aan de andere kant is het vaak maar even druk en vrij snel gesetteld.

melody7
Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:24

Wat gek zeg, welke opvang is dat? Ik zou liever twee zeugjes op dezelfde plek kopen, dan hebben ze al steun aan elkaar. Ik zou het verblijf dan wel het liefst wat groter maken, drie cavia's op 1.40 x 0.60 vind ik zeker met een dominante castraat wat krap.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

DubbelFun
Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:11

Misschien vind de opvang dat ook wel ;)

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:15

Dat zou kunnen, van verblijf grootte heb ik geen verstand :)

Stichting Cavia heeft een paar dagen geleden nog 30 cavia's binnen gekregen waaronder ook zwangere zeugjes. Ik heb verder geen ervaring met deze stichting maar volg ze op facebook.
Stichting Flappus zit ook heel erg vol, ze hebben voornamelijk beertjes op de website staan maar als je ze mailt zullen ze vast ook nog wel meer zeugjes hebben.

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:34

Hee leuk een centraal caviatopic!! Dan meld ik me ook even :D Ik zit ook op het caviaforum maar dat is over het algemeen wat stiller dan Bokt.

Mijn vriend begon een week of zes geleden over dat hij ook wel een huisdier wilde (ik had al een kat), en naar aanleiding van de serie Zone Blanche viel zijn keuze op een cavia :') Dat moesten er dan wel twee worden, want gezellige groepsdiertjes. Vervolgens is hij zelf een kooi gaan maken van een tweedehands IKEA kast en al snel had hij op Marktplaats twee leuke zeugjes gevonden bij iemand met een nestje cavia's in de buurt. Meet Mick Swagger en Lennie Credits!

[ img ]
Kleine Mickie

[ img ]
En Lennie! Met inderdaad een hapje van Mickie op haar neus want waar ben je anders zusjes voor.

We hadden alleen de pech dat beide dametjes schurftmijt bleken te hebben, dus op dag twee kon ik al met ze naar de dierenarts. Ik denk dat Mick een beetje het achterblijvertje van het nest was, want deze is echt een heel stuk kleiner dan Lennie. Ook had Mick een oogje wat helemaal kaal was met wondjes van het krabben |( Na twee dosissen Stronghold is Lennie inmiddels helemaal topfit en begint bij Mick sinds deze week gelukkig weer vacht terug te groeien bij haar oogje :) Qua gedrag merk je overigens niks aan haar want Mickie is druuuuuuuuuk!

We hebben de dametjes nu vier weken en ze beginnen met de dag meer aan ons te wennen. De eerste drie weken stond hun flatje in de logeerkamer, maar ik vond dat ze sneller zouden wennen als ze in de woonkamer kwamen te staan. En inderdaad, de laatste week gaan we met sprongen vooruit! Alleen fluiten doen ze nog niet, wel een hoop tevreden gepruttel. Iedere dag komen ze minimaal een uurtje of vijf in hun ren in de woonkamer en rennen en springen er dan op los. Oh, en eten. Als ik kijk hoeveel die beestjes eten dan verbaas ik me dat ze nog niet het formaat van een voetbal hebben :')

Ik vond de kooi alleen wel al vrij snel te klein. Nou hebben ze genoeg ruimte om te bewegen met iedere dag ren-time, maar ik zou het leuk vinden als ze dat in hun vaste verblijf ook gewoon kunnen doen. Dus de kogel is door de kerk en we gaan de woonkamer verbouwen met een flinke kast er in. Om te beginnen krijgen feestneuzen Mick en Lennie dus zo snel mogelijk een vast verblijf van 180 x 50 in een stellingkast, en waarschijnlijk komt daar dan in de nabije toekomst nog een hele verdieping van hetzelfde formaat bij. Hopelijk voldoet dat dan wat beter want ondanks dat het huidige flatje een goed idee leek na wat gegoogled te hebben, vind ik het toch echt veel te klein.

Ik vind het echt heel leuk om er mee bezig te zijn, dus ik ben blij dat mijn vriend zo eigenwijs was een cavia te willen!

Ik kom hier dus lekker meelezen en caviaspammen 8-)

[ img ]

Roosje01
Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 00:21

Welkom leuk caafjes, ja eten kunnen ze als de beste ik noem ze ook wel kliko’s :')

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 01:47

Dat is een mooie ruimte! En in de woonkamer heb je ook veel meer plezier van ze. Cavia kijken is veel leuker dan TV kijken :) .

Don't take anything for granted

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 12:08

Lukasje schreef:
Dat is een mooie ruimte! En in de woonkamer heb je ook veel meer plezier van ze. Cavia kijken is veel leuker dan TV kijken :) .

Absoluut! Vooral als ze hun dolle half uurtje hebben :) Vanmiddag gaan we de kasten ophalen, alles inmeten en plexiglas op maat bestellen :D Voor hun huidige flatje hebben we dat zelf gesneden maar jezus wat was dat een verschrikkelijke rotklus. Aangezien we nu ook veel meer nodig hebben laten we dat lekker doen :')

Kunnen we straks met al die ruimte mooi wat meer plekjes maken waar madam Lennie haar weledele roze voetzooltjes door naar buiten kan steken.
[ img ]

melissac
Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:29

Ik heb besloten om een eigen kooi te maken.
In eerste instantie was het idee om echt zelf vanaf nul te beginnen, dit heb ik zelf wat aangepast gezien ik niet zoveel tijd heb door de weeks.

Ik heb nu 2 kallax kasten van Ikea gekocht, deze komen tegen elkaar aan te staan zodat de diepte van de kast 70 cm wordt. Onderaan houden we 4 vakken over voor hun eten en andere dingen. ze krijgen in totaal 2 verdiepingen van 1,47 x 0,70.

Mocht het zo zijn dat ze geen trap willen lopen worden ze in aparte groepjes gehouden, dan hebben ze per 2 een verdieping.

Vandaag de rest halen, op de achterkant komen mdf platen. Ik wou eerst plexiglas aan de voorkant hebben maar dat is wat lastiger te monteren en ook wat duurder. Hierdoor hebben we gekozen voor een houten frame met gaas. En er komt verlichting in de bak zodat ze ook in de winter genoeg licht hebben.

We gaan hooiruifjes kopen die we kunnen ophangen, het enige waar ik nog niet over uit ben zijn de water flesjes. Ik heb er 2 die alles slopen wat ze zien. Die krijgen mijn hooiruif al omver, dus daar moet een hufterproof oplossing voor komen.

Bentley, kerstmuts, 8 maanden

DubbelFun
Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:16

Ik ben benieuwd hoe dat gaat worden.

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:43

Dat lijkt me nog best een klus! Ben benieuwd naar het resultaat straks!

Hier wachten we nog op levering van het plexiglas. Had al wel bericht gehad dat de bestelling klaar is voor verzending, maar nog geen bericht van daadwerkelijke verzending.

Mick en Lennie wennen ondertussen lekker verder aan ons bestaan :)

Lennie doet dat vooral slapend, chillend en met eten :')
[ img ]
[ img ]

En Mick doet dat druk fluitend, springend, commentaar leverend en af en toe slapend in haar verstopsok.

[ img ]
[ img ]

Ik vind ze zo leuk :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers