nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:43

Wij hebben er nu voer op staan. Afgelopen week waren de bijen niet te genieten en bij inspectie bleek er op bijna geen open voer te zijn. Tis hier ook goortdroog. Nu aan het bijvoeren zodat ze wel lekker door kunnen met bouwen. Gaat trouwens super zonder kunstraat! Totaal geen wildbouw oid.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:57

Heeft hier iemand tips voor kamers van elkaar halen die de bijen zorgvuldig aan elkaar geplakt hebben?

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:46

Heb je hout of piepschuim kasten?
Bij hout zet er weinig anders op dan met een kast beitel zorgvuldig rondom los te steken en te breken...
Bij piepschuim gebruik je een plamuur mes...
Verder helaas weinig tips. Één van onze volken is ook bijzonder zorgvuldig in het gebruik van propolis en die kast kost ons dan ook de meeste tijd en moeite.

Eenmaal los, haal dan zo veel mogelijk propolis weg ( kun je gebruiken voor tinctuur) want anders heb je morgen al weer het zelfde probleem.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 22:45

Heb jij wel eens tinctuur gemaakt nickeltje? Zo ja, hoe doe je dat?
Ik heb propolis genoeg, zou het wel eens willen proberen.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:54

Die maken wij inderdaad en verkopen we ook goed.
In een glazen pot verzamel ik brokken porpolis. Daar gaat een zelfde volume ethanol 50% bij. Een week of drie moet je elke dag even schudden om het langzaam opgelost te krijgen. Na een week of drie filter je het door een koffiefilter. Dan ben je alle troep die er ook in zit aan hout splinters en dergelijke kwijt en is het klaar...

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:50

Stille geïnteresseerde meelezer: Wat is die tinctuur van propolis en waarmee/voor gebruik je het?

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 14:48

Leuk! Ik ga het binnenkort eens proberen :)

@ceetje:
Propolis tinctuur is in alcohol opgeloste Propolis. Propolis is een goedje waar mee bijen gaatjes en kiertjes in hun kast dicht"kitten" en er worden antibacteriële en helende eigenschappen aan toegeschreven.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 16:17

En met de tinctuur gecombineert met was kan je dan ook weer zalf maken :)
Bij onze vereniging zijn er ook wat die dat doen, ik ben ook wel gefascineerd. Op de laatste bijeenkomst is voorgesteld om een keer een avond te organiseren zodat 'wij' nieuwe leden het ook kunnen leren maken.

Hier een heel voedseldrama gehad. De avond voor onze vakantie bleek dat ze alle honing die ze eerder hadden al hadden opgemaakt. Toen hebben we op de ochtend van vertrek nog met poedersuiker deeg staan maken zodat ze tenminste íets hadden. Controle na aankomst waren ze best lethargisch, dus snel op pad geweest voor voerbak, jerrycan met voer enzovoorts.
Met de beste bedoelingen (en deze blogpost van Ben Som de Cerff van de NBV) had ik bijna twee liter in de voerbak gedaan, met het idee dat ze fijn konden opslaan wat ze niet direct hoefden te gebruiken.
De volgende dag bleek dat een slecht idee, kennelijk hadden ze het niet opgekregen in de nacht (té letargisch geweest?) en gedurende de dag waren de andere bijen uit de buurt er op af gekomen... Ware slachting op de vliegplank, ze lagen meerdere bijen dik dood voor de kast. Ik voelde me zó banketstaaf!

Maar goed, nu een aantal nachten een kleinere hoeveelheid gegeven, en vooralsnog lijkt dat goed te gaan. Er zitten bijen in de voerbak, ik zie er nog steeds wat vliegen dus ze zijn niet allemaal dood. Vandaag of morgen tijd voor controle om te zien hoe het er binnen in de kast uit ziet.

Vorige keer nog wel een aardige foto gemaakt van een werkster die een 'afgekeurde' pop aan het verwijderen was. En een filmpje van de drinkende bijen :) Als je goed kijkt kan je bij een paar hun tongetje zien <3

Afbeelding


(edit: op de telefoon kan ik mooi inzoomen op die tongetjes, helaas toch minder zichtbaar in dit filmpje)

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 17:18

Indy_Mouse_9 schreef:
(edit: op de telefoon kan ik mooi inzoomen op die tongetjes, helaas toch minder zichtbaar in dit filmpje)

Op de tablet kun je tijdens het afspelen ook inzoomen en is het toch wel leuk te zien, hoor :)

Wat vervelend dat er zoveel bijen zijn doodgegaan!
Ik kan me wel voorstellen dat je daar van baalt. Zonde...

Ik vond deze foto ook leuk om nog even te delen:


Afbeelding

Zo leuk, al die verschillende kleuren stuifmeel.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 17:45

Mooi Akires! <3 en mooi veel stuifmeel ook zo te zien!

Misschien zijn de mijne dan toch gewoon sukkels, ze hadden bij de laatste controle hier en daar een cel vol, niet de massa die op jouw foto staat.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 20:31

Nou de eerste steek is binnen en we hadden niet eens de kast open.

Ik liep langs en het viel mij op dat er onrust was bij de vliegplank. Ik ging even kijken en zag wat bijen die duidelijk niet van ons waren (veel lichter) en wat gevecht op de plank. Op dat moment vliegt er zo een boze wachtbij op mij af. Ze had een beetje een eerst steken en dan vragen stellen mentaliteit.

We hebben nu de opening verkleind. Meer kunnen we niet doen toch? Tegen die criminele bijen?

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 22:52

Vliegopening verkleinen tot drie cm breed hooguit.
Verder alleen in de avond voeren en zo veel voeren dat ze dat in de ochtend weg gewerkt hebben.
Verder kun je op de stand niks doen. Hooguit een kilometer of drie weg brengen voor een paar weken...

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 10:30

Ik ben nu even helemaal niet aan het voeren. Door de regen hadden we weer aardige dracht. Maar dat begint nu weer op te drogen. Gok dat daarom die andere bijen ook bij ons belanden. Vanmorgen waren ze weer aan het vechten dus als het zo blijft gaan we ze tijdelijk maar even bij vrienden neerzetten.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 17:52

Gisteravond leek het rustig, nu toch weer vechten op de vliegplank. Ik ga ze denk ik toch maar even verplaatsten.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:31

Iemand nog een idee hoe lang ik ze dan daar moet laten staan?

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:37

Twee tot drie weken. Dan is het geheugen van de stelende bijen aardig uitgedoofd en kun je hopelijk je eigen volk flink veel door voeren.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:05

Nickeltje schreef:
Twee tot drie weken. Dan is het geheugen van de stelende bijen aardig uitgedoofd en kun je hopelijk je eigen volk flink veel door voeren.

Thanks!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:32

Geen imker, wel zwerm in de boom hier sinds 3 dagen. We laten ze met rust, ze zullen zelf wel een plekje gaan zoeken is ons verteld.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:56

3 dagen al? Volgens mij hebben ze voor drie dagen aan voer mee. En moeten ze dus binnen 3 dagen wel een plekje gevonden hebben.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 01:39

Vier, als je meetelt dat ze op de eerste avond laat in de middag aankwamen. Ze zijn vandaag wat onrustiger geweest. Er staat veel klaver hier in de buurt, iemand vertelde me dat ze daar ws door aangetrokken werden. Het lijkt me dat ze dus toch foerageren of ze maken zich op voor vertrek.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:21

Ze zijn er nog steeds. Ik wil ze eigenlijk niet door een imker laten ophalen, ik zou het liefst zien dat ze uitzwermen en ergens in de natuur een plekje vinden.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 22:23

In de praktijk vind een zwerm bijna nooit een plekje in de natuur omdat er simpelweg niet genoeg plekken meer zijn. Zeker als ze al zo lang hangen kunnen ze waarschijnlijk niks vinden.
Dikke kans dat ze dan ergens in een spouwmuur gaan zitten en overlast veroorzaken.
Persoonlijk zou ik toch een imker contacteren.
Er is op facebook een groep zwermmeldingen, daar zit altijd wel een imker in de buurt :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 09:26

Ik zou ook een imker contacteren. Denk dat het anders einde oefening is voor deze zwerm.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:06

Een zwerm die nu nog geen woonplaats heeft zal naar alle waarschijnlijkheid deze winter dood gaan.
Die bijen moeten nu nog raat op gaan bouwen, de koninging moet eigenlijk nog eieren gaan leggen anders zijn er niet voldoende winterbijen om het volk warm te houden en ze moeten nog eventjes meerdere kilo's honing op gaan slaan om de winter te overleven.
Nu staat de heide nog wel in bloei dus er is wel wat te halen, maar dat wordt komende weken snel minder.

Dit volk heeft wel goede kansen als een imker het schept, op ramen zet en bij gaat voeren zodat ze nu alsnog vanalles klaar kunnen maken voor de winter.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:32

Gefeliciteerd met je verjaardag Laurora!

Kunnen honingbijen wel 'in het wild' overleven in Nederland? Ik had in mijn hoofd dat dat eigenlijk niet mogelijk was (misschien inderdaad vanwege het gebrek aan geschikte woonplaatsen). Dat het qua temperatuur niet zou kunnen is natuurlijk onzin, dan zouden onze bijen het ook niet redden.

Het is meen ik wel zo dat de meest gehouden bijensoorten niet inheems zijn aan Nederland, correct?