nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:06

Indy_Mouse_9 schreef:
Het is meen ik wel zo dat de meest gehouden bijensoorten niet inheems zijn aan Nederland, correct?

Wordt er in Nederland überhaupt meer dan één soort bijen gehouden?

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 17:52

Dankjewel indy_mouse! *\o/*

De Apis Mellifera komt inderdaad oorspronkelijk uit Afrika, maar heeft zich al heel vroeg verspreid over Europa (ergens na de laatste ijstijd waarschijnlijk) en heeft zich daar prima aan weten te passen en te evolueren. Ze kunnen prima tegen het klimaat, komen ook nog vrij noordelijk voor.
Het is inderdaad met name door het verdwijnen van natuurlijke nestplekken waardoor een honingbijenvolk het moeilijk krijgt in de natuur. Holle bomen worden gekapt vanwege veiligheid, en reeds omgevallen bomen worden vaak weggehaald zodat het "netjes" lijkt.
Ook hebben ze het vaak moeilijk wbt ziektes. De verroa destructor is voor bijen zelf bijna niet te bestrijden, daar moet echt hulp van een mens aan te pas komen.

In Europa houden we vaak ondersoorten van de Apis Mellifera of een ras. Zoals bijv. de italiaanse bij (Apis Mellifera Ligustica) de Europese donkere bij (apis Mellifera Mellifera) de buckfast (oorspronkelijk een kruising Apis Mellifera Ligustica x Apis Mellifera Mellifera, nu gewoon een ras) en de carnica (Apis Mellifera Carnica)

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 19:40

:j rassen was inderdaad de juiste term, niet soorten.

Mijn schoonvader heeft laatst van iemand een hele tirade moeten aanhoren over dat men in Nederland tegenwoordig vooral Buckfast en Carnica houd, ipv de Europese donkere bij :')
Je moet er wat voor over hebben om te kunnen pronken met je bijen.

Maandag komt mijn mentor vanuit de vereniging met me mee kijken. Het is zo’n oudere imker met honderd jaar ervaring, dus ik ben benieuwd wat hij me kan vertellen.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 20:13

Gefeliciteerd Laurora :)

Wat leuk om dit soort weetjes te kunnen lezen hier.
Het lijkt erop dat het nest een stuk kleiner is vandaag. Ik wacht op een reactie van een imker.

Anoniem

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 20:27

Ik heb me ingeschreven voor de basiscursus *\o/*

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 20:29

Dankje Balance! :D
Ben benieuwd hoe de zwerm zich gaat houden. Hoop dat de imker ze nog winterklaar weet te krijgen.

@Indy_mouse_9
Wat leuk! Die oude rotten in het vak hebben vaak inderdaad verschrikkelijk veel handigheidjes en tips!

Edit:
@idinn
Super leuk! *\o/*
Wanneer ga je beginnen?

Anoniem

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 20:33

In januari .. dus nog even geduld hebben :+

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 07:55

Laurora schreef:
Dankje Balance! :D
Ben benieuwd hoe de zwerm zich gaat houden. Hoop dat de imker ze nog winterklaar weet te krijgen.


Voordat er een imker was zijn ze uitgezwermd. Stel nou, het was voorjaar geweest. Blijft zo’n nest dan ook weleens gewoon hangen? Af en toe een stukje honingraat en honing afnemen had ik wel leuk gevonden als dat kan. Aan de tak zit trouwens nog een rest. Er lijken dode bijen in te zitten? Moet ik dat schoonmaken, is dat wat jullie ook doen?

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 19:21

balance schreef:
Laurora schreef:
Dankje Balance! :D
Ben benieuwd hoe de zwerm zich gaat houden. Hoop dat de imker ze nog winterklaar weet te krijgen.


Voordat er een imker was zijn ze uitgezwermd. Stel nou, het was voorjaar geweest. Blijft zo’n nest dan ook weleens gewoon hangen? Af en toe een stukje honingraat en honing afnemen had ik wel leuk gevonden als dat kan. Aan de tak zit trouwens nog een rest. Er lijken dode bijen in te zitten? Moet ik dat schoonmaken, is dat wat jullie ook doen?


Ah dan hebben ze toch een geschikt plekje gevonden, fijn!

Volgens mij blijft een zwerm in het voorjaar niet speciaal langer of korter hangen, gewoon tot de vliegbijen een geschikte plek hebben gevonden. Meestal duurt dat een paar uur tot enkele dagen, maar vaak niet heel veel langer.
Zwermen maken in dat geval soms een stukje honingraat om tijdelijk wat honing in op te slaan, soms hangt er dan idd zo'n plakje aan een boomtak, erg geinig gezicht. Helaas niet geschikt om weg te halen als ze er nog zitten aangezien ze de honing zelf nodig hebben om met zn allen naar hun nieuwe verblijf te vliegen.
Je kunt hem gewoon laten hangen (tenzij je het leuk vind om te bewaren! Dan er voorzichtig af halen en de dode bijen met een pincet verwijderen. Let op de angels, daar kun je je nog lelijk aan prikken) Wespen en vogels eten de dode bijen er wel uit :)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:31

Goh, erg leuk om te lezen weer. Ik blijf bijlezen hier, zo leer ik steeds iets bij.

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 17:47

Wij hebben een honingslinger :)
Een imker uit de buurt is ermee gestopt en we konden de slinger van hem overnemen.
We gaan nu nog geen honing slingeren, de bijen mogen het deze winter houden.
Maar volgend jaar zullen we dat vast wel gaan doen.
Nu de bijen eerst goed de winter door zien te krijgen en dan wellicht volgend voorjaar ons eerste eigen potje honing :)) .

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:31

Wat handig dat je er zo eentje hebt kunnen bemachtigen!

Onze bijen staan nu bij vrienden. Afgelopen weekend gecontroleerd en ze zijn mooi bijgetrokken van de roverij. Volgende week komen ze weer thuis. Dan hopen dat die loeders het niet weer voorzien hebben op onze voorraad.

Nog inwintertips van de ervaren imkers hier?

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:22

Handig Akires! Is het ook nog een beetje een handzaam model of heb je nu de logeerkamer vol staan?

Balance, mooi dat de zwerm toch een plekje gevonden lijkt te hebben. Heb je een idee waar ze naartoe zijn gegaan?

Ik heb echt de domste bijen ooit geloof ik. Gisteravond de voerbak op de kast gezet en gevuld, geen directe interesse uit de kast. Nou ja dacht ik, dat zal vannacht wel komen.
Dus net ging ik kijken hoe ver ze waren gekomen... Helemaal niks! Hele bak zat nog vol, die sukkels hebben de hele nacht in de kast zitten chillen en niet doorgehad dat de voerbak er op stond.
Tót ik de bak wilde opschuiven om weg te halen en het voergat weer sluiten, zodat ze niet weer beroofd worden vandaag. Toen hadden ze het ineens door en kwamen ze met z’n allen de voerbak in _-:( dus die kon ik ook niet meer weghalen.

Voor de zekerheid het vlieggat maar dichtgedaan (sorry bijen die al buiten waren), en rond de middag ga ik nogmaals kijken hoe ver ze zijn en of ik de bak kan weghalen.

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:06

Indy_Mouse_9 schreef:
Handig Akires! Is het ook nog een beetje een handzaam model of heb je nu de logeerkamer vol staan?


Het is een heel handzaam model :)
Er kunnen drie ramen in.
Een logeerkamer hebben we niet, maar gelukkig wel een deel waar we heel veel (té veel... ;) ) spullen kunnen bewaren.
Gisteren van dezelfde "ex-imker" ook nog een oude kast gekregen, die mijn man gaat proberen op te knappen.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 15:35

Ik had geen idee, maar kennelijk moet je geen bananen eten als je met je bijen bezig gaat:
https://blythewoodbeecompany.com/put-do ... beekeeper/

De geur / feromonen die in bananen zit, is ook het hoofdbestanddeel van de feromonen die vrijkomen als een bij steekt. Ze worden (kennelijk) dus erg getriggerd door de geur en gaan dan in aanvalsmodus.

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 18:57

Indy_Mouse_9 schreef:
Ik had geen idee, maar kennelijk moet je geen bananen eten als je met je bijen bezig gaat:
https://blythewoodbeecompany.com/put-do ... beekeeper/

De geur / feromonen die in bananen zit, is ook het hoofdbestanddeel van de feromonen die vrijkomen als een bij steekt. Ze worden (kennelijk) dus erg getriggerd door de geur en gaan dan in aanvalsmodus.


Goh wat grappig. Ik had wel eens gehoord dat ze een hekel hebben aan parfums, alcohol en paardengeur, maar bananen had ik nog niet gehoord!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:20

Deo worden ze inderdaad boos van, had shirt van dag ervoor keertje aan en met shirt al aan deo gespoten (die 48 claim klopt volgens de bijen dus). Paarden geur is vreemd, hebben een aantal mensen de kast naast de rijbak staan zonder problemen.

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:20

Bij ons staan de bijen ook vlakbij de ingang van de paddock en het weiland (niet bij de bak) en gelukkig totaal nog geen last gehad :)
Ik had begrepen dat het vooral de geur van paardenzweet zou zijn wat ze triggert. Maar met het warme weer van deze zomer is er best veel gezweet door de paarden en ook toen was er geen reactie.

Ik hoorde trouwens van de week dat bijen van heide ook agressief zouden worden :?

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:39

Afbeelding

Hier komen de bijen nog met mooie stuifmeel(herfst)laarsjes aan binnen :)
De kast is winterklaar.
Tot nu toe is het imkeren hier heel succesvol verlopen. Hopelijk komt het volk de winter goed door en kunnen we komend voorjaar onze eerste eigen honing slingeren.

Op dit moment is mijn man bezig om wat te experimenteren met het maken van propolis tinctuur.
(Geen idee wat je daarmee kunt, toch eens opzoeken...).
De oude "nieuwe" kast is opgeknapt en staat in de verf, zodat in het voorjaar de leenkast terug kan naar de club en de bijen kunnen verhuizen naar hun eigen kast.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 18:10

Fijn Akires!
Hier vliegen ze ook nog flink met stuifmeel, gelukkig maar want de voorraad in de kast was nog niet echt aanwezig.
Gesloten honing en nectar is er nu wel, hoewel ik natuurlijk weer zorgen maak of het wel genoeg is :o

Propolis tinctuur en zalf vind ik ook fascinerend, er was bij ons op de vereniging geloof ik een plan om daar van de winter eens een workshop over te houden.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:49

Ik heb een mooi slowmotion filmpje van zo’n bij met laarsjes. Krijg het niet geladen helaas.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:53

Hallo allemaal!
Hoe gaat het bij jullie met de volkjes? Alles goed ingewinterd?

Mijn volkje heeft braaf suiker opgeslagen, en toen ze daar mee klaar waren gelukkig ook nog flink stuifmeel. Daar maakte ik me wel zorgen over want ze hadden nog niet zo veel bewaard.
Door mijn mooie glazen dekplank zie ik ze nu op de wintertros zitten <3 Zo leuk, ze doen echt zo anders dan normaal!

Hier een foto van een wat eerdere dag, toen was het nog wat warmer en zaten ze nog niet zo dicht op elkaar als ik ze later heb gezien.

Afbeelding

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:30

Mooie foto!
Wij hebben ze op 2 bakken ingewinterd en ook glazen platen, maar op dit moment zitten ze op de tros in de onderste bak... Wij zien ze nu dus niet helaas.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 05:00

Goh, wat een leuk gezicht. Maakt de buiten temperatuur verschil of ze bovenin of onderin gaan zitten? Blijft dat zo of verwisselen ze nog weleens van plek?

Anoniem

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 07:46

Oh wat ideaal dat je ze kunt zien.. leuk!

Ik begin januari met de cursus. Echt heel veel zin in :)