nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:06

Hier vragen ze 4.75 euro voor een standaardpot, van 450gram. Is van de plaatselijke imker dus, wordt verkocht bij de Boerenbond aan de kassa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:09

Over het algemeen is het veel te goedkoop.. hier is het €5-6/pot. Vind ik eigenlijk nog niet veel.

Ik kan eindelijk morgenmiddag even bij de bijen spieken. Ben benieuwd of ze ruimtegebrek hebben, nog steeds armzalig klein zijn en/of uberhaupt de ene weer een koningin hebben.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:54

Wij houden ons aan de richtprijs van de Nederlandse imker vereniging. 7 euro voor een 450 gram pot.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:34

wij krijgen altijd de honing van de imker die onze gewassen op het land bestuifd met zijn bijen, ik geef ze standaard in het bejaardenhuis waar ik werk, waar mijn collega er de meest lekkere dingen mee maakt. wat dus genuttigd word onder het genot van een filmpje over die honing en hoe het in time laps verloopt inclusief het verwerken tot hun product van de dag.
een derde verkoop ik voor 5 euro en 3 potten zijn voor ons zelf.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 10:17

Ik moet even corrigeren, het is hier 5.95 per pot van 450gram.

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 14:35

Voor vrienden en famillie 4 euro per pot (450 gr) en voor "onbekenden" 6, 50.
We geven ook een soort "statiegeld"
Als iemand vier van onze potten schoon en met deksel terugbezorgd krijgt ie het volgende potje voor de helft van de prijs.
(helaas doet bijna niemand de moeite)

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 20:27

Vandaag eindelijk een noemenswaardige inspectie kunnen uitvoeren bij ons nieuwe volkje *\o/*
Ze bouwen niet heel erg snel uit, maar hebben netjes broed in alle staten, wat honing en veeeel stuifmeel. We gaan wel bijvoeren want genoeg hebben ze momenteel niet, en het weer is ook belabberd.
Ze waren wel erg nieuwsgierig en lief en ik kon zelfs even snel een foto schieten van onze prachtige slanke donkere koningin met haar groene stipje <3
Afbeelding

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:39

Leuke foto zeg! Ziet er goed uit.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:57

Gaaf!!

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 15:56

Wij hebben vanmiddag eindelijk weer een uitgebreide controle kunnen doen. En zeer wisselende bevindingen. In alle volken zijn de koninginnen goed aan de leg en hebben we vijf grote volken staan.
Twee daarvan hebben bijna geen eigen voer opgeslagen en krijgen dus nu al bij gevoerd.
Drie volken zitten zeer ruim in de honing en hadden ook een aantal verzegelde honing ramen. Daar hebben we uiteindelijk totaal 10 kilo ongeveer uit geslingerd.
En dat terwijl we normaal alleen al 40 kilo fruitbloesem honing hebben... Moeizaam en zuinig jaar dit jaar...

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 17:29

Ja het is een uitermate vreemd jaar.
Ik hoor ook aan alle kanten berichten van imkers die bijna de hele zomer hebben gevoerd of hebben besloten helemaal niks te slingeren.
Hopelijk krijgen we nog een beetje najaar en anders volgend jaar weer beter stabieler weer....

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:20

Hallo dames!

De streepjes hier gaan vrij voorspoedig, voor zover ik het kan inschatten :)
De bijen uit het Bokt-bijen-depot :') met Rooie Carmen zijn bezig alsof ze het lesboek hebben gelezen: Nog steeds 6 ramen met broed en een prachtige voerkrans met stuifmeel en nectar/honing er om heen. Die zitten momenteel op 8 straatjes.
De zwerm met Q Bianca zijn niet zo belezen, maar hadden bij de controle van de week wel 1 raam al bomvol met nectar/honing. Ik vind het zo fantastisch hoe je dat al kan voelen als je het raam uit de kast pakt, nog voordat je de cellen daadwerkelijk ziet <3 Zij zitten op 6 straatjes, met ook nog steeds 5 ramen waar broed in zit.

Op beide kasten heb ik nu de verdamper met mierenzuur staan. Ik raak daar altijd een beetje van in de war, ik heb geleerd bij de cursus 1x te doen, maar de info die ik vind (o.a. vloeipapier van de dispenser, en de varroa informatie van bijen@WUR) hebben het over 2x. Hoe pakken jullie de varroa bestrijding in deze tijd van het jaar aan?

Edit: Century, gefeliciteerd met je verjaardag!

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:40

Wij doen nadat we de laatste honing er af halen en beginnen met winter voer uitdelen, een behandeling met mierenzuur of met een thymol strip (laatste hebben we nu twee jaar gedaan en bevalt goed.
En dan middenin de winter behandelen we ze met oxaalzuur.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:45

Bedankt Indy_Mouse!

Zo interessant om te lezen wat jullie doen. Ik heb contact met degene die hier de cursussen organiseert en hoop komend jaar een plekje te bemachtigen :D
We zagen vandaag een hommel op de bloemen van de Althea, helemaal bomvol stuifmeel, had een fluffy stuifmeelkont. :D nu nog eigen bijen!

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:42

Hier gaat één kast heel voorspoedig.
In de tweede kast bleek geen koningin, maar wel (een) eierleggende werkster(s) en in de derde kast wel een koningin, maar heel weinig honing.
Daarom zijn die laatste twee kasten samengevoegd. En nu dus afwachten of dit goed is gegaan.
Wij gaan de winter in met twee kasten i.p.v. drie.
De “logeerkast” staat nog bij mijn vriendin. Maar daar blijft hij ook. Ze vindt het namelijk zo leuk dat ze ook een cursus gaat volgen :)
Nu heeft ze alvast haar eigen volk en begeleidt mijn man haar eerst.

@Century: zijn bij jullie alle cursussen ook al vol?
Hier is dat volgens mij wel het geval. Dit komt doordat de cursussen vorig jaar niet door zijn gegaan en degenen die zich toen hebben opgegeven door zijn geschoven naar komend jaar.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:57

Ja dat is hier ook een beetje het geval. Ik had contact opgenomen met de organisator en gevraagd hoe ik mee kon doen komend jaar, en die zei dat inderdaad de groep van 2021 nooit gestart is. Hij gaat iedereen bij langs of ze mee willen doen met de cursus in 2022. En ik hoop dat ik dan op de lijst kan/mag omdat er iemand toch niet meer wil ofzo. Contact is er in ieder geval. Ik heb lang genoeg gewacht vind ik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:57

Hier wil de aflegger niet zo.. ze zitten nog steeds op 3 ramen. En ze hadden dus 0,0 voervoorraad afgelopen weekend :roll: Ik heb er een lading suikerdeeg op gemikt, want dat had ik voorhanden. En hopelijk gaat de koningin nog eieren leggen. Want er was ook geen broed te zien (al zag ik vrij weinig van de ramen, want wat bezet was.. was zeer goed bezet).

Het andere volk heeft gelukkig een nieuwe koningin (de 1e was helaas gesneuveld), want er was volop werksterbroed. En veel voer rondom het broednest. Honingkamer hebben ze niks in gedaan.. ja de lege randjes tussen kunstraat en raampje volgeplakt. Top dames _O- Dus die heb ik er maar weer vanaf gehaald.. volgend jaar weer een nieuwe kans.

Nu behandeling met thymovar. Morgen eens zien hoeveel mijten er gevallen zijn. En of de kneusjes nog wat extra voer kunnen gebruiken.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 22:04

Zou je ze met slechts 3 ramen niet beter weer kunnen samenvoegen, Idinn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:14

Ja dat wil ik waarschijnlijk wel gaan doen. Maar wilde eerst een ronde behandelen. Als het kleine volk vol varroa zit en de andere niet. Dan verenig ik ze liever niet.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:30

Ah ja, dat is verstandig!

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 14:19

Gister nog even de glazen platen op de volken gezet zodat we ze mooi in de gaten kunnen houden in de winter. Is er 1 volk verdwenen. Honing zat er nog veel in de kast en alles werd leeggeroofd door de andere volken. Was mij al opgevallen dat de mijtendruk wat hoog was, maar daardoor dus toch verdwijnziekte denk ik.

Jammer maar helaas, gelukkig kunnen die andere volken nog mooi even de kasten volproppen met de honing uit die kast.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 14:30

Wow, wat zonde! Had je ze wel behandeld tegen varroa?

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 15:22

Wat balen Moonfight!
Dat de rest zich nog kan volstoppen is het enige voordeel dan. De mijne hebben beide een volle jerrycan invertsuiker weggewerkt, maar ik blijf altijd twijfelen of het genoeg is en ze niet al de helft ophebben straks…

Ze vliegen nog lekker op de warmere dagen, maar ik heb ze ook al redelijk op de tros zien zitten op de koudere ochtenden.

Afbeelding


Afbeelding

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 15:24

Wij hebben twee volle jerrycans met voer per volk gegeven.
Er van uit gaande dat dat te veel is, maar als het voorjaar lang koud en nat is, dan vinden wij het een fijn idee als ze genoeg vreten hebben
En wat er echt over is dat halen we er bij een eerste grote controle uit een gebruiken we later als voer raam bij een aflegger of zwerm.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 15:44

Dat is ook een idee natuurlijk, gewoon doorvoeren… houden ze op een gegeven moment op met het opslaan?

Vorig jaar had ik het idee dat het volk zo veel had opgeslagen dat ze geen plek meer hadden voor de laatste periode broednest, dat voelde toch ook niet ideaal.

We zagen je nog lopen tijdens de Military trouwens Nickeltje :) alleen bedacht ik te laat dat jij het was om te roepen.