nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:01

Ik denk dat klein beginnen juist fijn is inderdaad :). Er zit hier een imkervereniging en ik heb begrepen dat ze verderop in de straat ook bijen hebben. Mijn enthousiasme is een beetje aangewakkerd door het volkje dat hier laatst onze spouwmuur kwam inspecteren (maar uiteindelijk verder is getrokken).
Ik ben niet zo impulsief en denk dingen graag eerst door, dus een cursus lijkt me erg fijn en dan kijken of hier in de buurt misschien iemand mij wil bijstaan met raad en daad.
Is het wel mogelijk om bijen te houden als ze verderop ook al bijen hebben? Krijg je dan geen last van concurrentie?
Lief trouwens dat je hier interesse peilt :)

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:10

Oei, als ik nou al een extra kast had was dat wel aantrekkelijk Nickeltje, maar zo ver is het nog niet :) Zeker bedankt voor het aanbod!

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:44

Wilde je dat volkje toch niet als reserve houden Nickeltje?

Onze aflegger van Nickeltje doet het goed! Vanavond gaan we weer even in de kast kijken.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:03

Reserve was inderdaad het primaire doel. Maar daar voor zijn ze niet meer nodig... En ze groeien hard dus eigenlijk is het een volwaardig volkje...

Tof dat die van jou het zo goed doet!!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:14

De afleggers van onze lesvolken mogen volgende week al naar nieuwe huisjes! Ik hoop stiekem dat ik Koningin Sylvia en haar mee mag nemen :=

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:15

Spannend Indy_mouse!

Wij wachten nog steeds (on)gedulig op een leggende koningin. Ergens de komende dagen weer kijken en dan zou het toch wel zover moeten zijn :)

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:05

Hoe staat het er voor bij iedereen?

Wij hebben gister een zwerm van een van onze eigen volken geobserveerd, grote wolk bijen in de lucht boven het grasveld en terwijl we ons daarover staan te verwonderen (waarom zwermen ze??, er is voldoende ruimte in de kast, geen zwermdoppen vorige week, etc) trekt de zwerm terug de kast in en is iedereen weer thuis gekomen... Schiet mij maar lek...

Verder hebben we uit twee andere volken ruim 22 liter honing geoogst, dat valt niet tegen dus.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:16

Wij hebben een legende koningin eindelijk :D
Ik ben erg benieuwd hoe ze nu gaan groeien :D

Wat een interessant tafereel zeg! Wat gek ook dat ze alleen even een 'ommetje' gingen maken.

Mooie oogst!

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 14:36

Het gaat hier prima!
De "slechte" kast heeft het uiteindelijk op het nippertje overleefd en doet het goed.
De "goede" kast barstte bijna uit zn voegen, dus hebben we een paar week geleden voor het eerst zelf een (klassieke koninginnen) aflegger gemaakt, en dat ging uitstekend! Anderhalf week geleden doppen gebroken (zo gaaf om die jonge koninginnetjes "geboren" te zien worden!) en deze week verwachten we dat de nieuwe koningin aan de leg is.
Van een vriendin die gestopt is met imkeren hebben we een aantal kasten gekregen. (dezelfde waar we vorig jaar de slinger van kregen) De bodems zijn niet in hele goede staat, maar de broed en honingkamers wel, scheelt ons toch weer een paar honderd euro 8-)

We willen trouwens binnenkort gaan behandelen met apivar maar de honingkamers staan er nog op en de ramen zijn nog niet vol. Hoe doen jullie dit? Ik lees op heel veel sites dat apivar geen residuen achterlaat in de honing, maar dit zijn allemaal onderzoeken van apivar zelf. Onafhankelijke onderzoeken komen er niet helemaal uit.

Ook zijn we twee week geleden gebeld voor wat een bijenzwerm in een mezenkastje moest zijn. Bij aankomst bleek het een hommelvolkje te zijn (hadden we al verwacht)
Meneer wou er hoe dan ook van af (vertellen dat hommels geen kwaad doen had geen zin) en uiteindelijk hebben we ze met nestkastje en al meegenomen naar huis. Omdat het kastje bijna uit elkaar donderde hebben we het in een oude bijenkast gezet met een extra grote vliegspleet, en ze doen het hartstikke goed.
Dus nu ook wat pluizerige bijtjes er bij <3

Edit: wat een bijzonder tafereel Nickeltje! Ik heb nog nooit gehoord dat een volk zoiets doet, vooral omdat het zo'n koningin soms wel dagen kost om zoveel bijen bij elkaar te krijgen....
Mooie oogst trouwens, zoveel gaan wij niet binnenhalen dit jaar :D

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:15

Laurora, ik zou met behandelen tegen varroa wachten tot na je laatste honing oogst. Wat er dan nog aan honing in zit of wat je er aan voer in stopt is voor hen zelf, maar dan neem je geen risico's met residu in je honing.
Wij behandelen in augustus, na onze laatste oogst en gaan daarna meteen voeren voor de winter.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:29

Ik heb van het weekend mijn nieuwe kast 'gebeitst' met propoleum en mijn schoonmoeder heeft de standplaats in hun tuin klaar gemaakt, dus ik denk dat ik de kast vanavond die kant op breng :) Dan is het klaar voor een volkje (vlieggat nog even dicht laten tot ze er zijn denk ik, zodat er geen andere huizenzoekers naar binnen kunnen).
Moet ik nog iets doen om ongedierte op afstand van de kast te houden? Ik kon zo op internet of in het boek niets vinden, maar wellicht hebben jullie tips?

Nickeltje, fascinerend die zwerm! De koningin is er wel ook nog steeds? En 22l. honing, dat klinkt als een hoop :wow: :9 maar hoeveel je aan oogst kan verwachten is voor mij nog steeds een mysterie dus tja.

Laurora, fijn dat het kleine volkje het toch heeft gered. Hebben ze nog genoeg tijd om verder aan te sterken voor de wintervoorbereiding er weer aan komt?
Doppen breken hebben wij recent met het lesvolk gedaan, ik had inderdaad hetzelfde gevoel met al die kleine koninginnetjes die uit hun celletje komen <3
En hommels, wat cool! Ik was met laatst met vrienden aan het afvragen of het inderdaad mogelijk zou zijn om hommels net als bijen in een kast(je) te houden, maar we waren er nog niet uit. Dat kan dus, leuk! Hoe groot is zo'n hommelvolkje? En heb je ze ook raampjes gegeven of gewoon de lege kast om mee te doen wat ze willen?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:31

Oh hommels in een bijenkast! Wat grappig! Wat voor hommels zijn het?

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 18:09

Ik hoop steeds op een hommelvolkje in een vogelkastje. Zo leuk (hoewel ik wel een keer venijnig gebeten ben, maar het was mijn fout)

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 18:11

Hier zitten hommels in de gaten van onze buitenmuren. Oude hoeve van natuursteen, dat trekt veel diertjes aan. Ook minstens vier vogelnesten !

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 22:13

Oke, dan gaan we idd nog even lekker wachten met de behandeling, zo veel haast heeft het ook niet, we hebben ook al meerdere ramen darrenraat weggesneden dus zo'n vaart zal het niet lopen met die verroa :)

Ons slechte volkje gaan we denk ik wel weer goed op kracht krijgen voor de winter. Zo niet, dan kijken we of we ze eind van het seizoen kunnen verenigen

De hommels zijn boomhommels. Meestal zitten er 50 tot 150 hommels in een volkje.
Het volk zit niet écht in de bijenkast, ze zitten in een mezenkastje (doen ze zelf, ze houden om een of andere reden heel erg van gebruikte mezennestjes) en het mezenkastje staat weer op een kastbodem met eromheen een broedkamer en een deksel zodat het niet bij de kieren naar binnen regent (op de oude plaats hing het nestkastje net onder een afdakje)
Als het goed is doen ze verder niks met de bijenkast, die fungeert alleen als receptie :+
Ik zal kijken of ik een filmpje kan uploaden.

Wij proberen ook al jaren hommels te lokken, nooit gelukt. We moeten het toch steeds weer hebben van onze imkerhobby om aan hommels te komen (vorig jaar hadden we een volkje steenhommels bij onze buren weggehaald, ook in een nestkastje gedaan. Die hebben de hele zomer vrolijk door onze tuin gezoemd :) )

Overigens zijn er voor de bestuiving in de tuinbouw wel hommelvolken te krijgen. Dit zijn dan kartonnen dozen met een koningin en een stuk of wat werksters. Zo hoeven kassen niet open te staan (en warmte te verliezen) maar kunnen de planten toch natuurlijk bestoven worden. Ik geloof dat hier meestal tuinhommels voor gebruikt worden.
Zoiets dus:
Afbeelding


Edit: filmpje van de hommels. Helaas niet zo heel goed te zien vanwege het lichtinval.
Ze hebben aan beide kanten een vliegspleet (kastbodem staat op zn kop) en tussen het deksel zitten twee houtjes voor een derde vliegspleet. Ze gebruiken ze alledrie, maar die bovenin het meest.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:54

Wat leuk :) Lekker ruime tuin ook, als dat allemaal bij je tuin hoort! <3

Ik heb mijn kast neergezet!
Afbeelding

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:33

Gaaf Laurora!!

Mooi plekje Indy! Kun je nog wel achter je kast staan bij een controle?

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 08:04

:j Je ziet het niet zo goed op deze foto maar er is wel vrije ruimte achter. Ook nog een 2e boomstronk om de deksel van de kast op te leggen.
Met z’n tweeën word het wat krapper maar kan ook nog prima.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 10:20

Wat een prachtig plekje!

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:22

Mooi beschut voor de hommels! Leuk zeg!

Leuk plekje Indy!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:54

*\o/* mijn volkje is er!

Ik kon gisteren na de les gelijk de zesramer met onze eigen aflegger meenemen, dus ik heb Koningin Sylvia en haar volk nu staan :)
Veel onhandiger dan strikt noodzakelijk heb ik de raampjes overgezet in de grote kast, en omdat ze nogal hard aan het rondvliegen waren toen de zesramer met open vlieggat bovenop de kast gezet, met het idee dat ze wel naar de koningin zouden trekken. Koningin had ik zien zitten bij het overzetten van de raampjes.

Ik was echt zo hard aan het knooien, had niet goed nagedacht en dus niet m’n roker of de kastbeitel bij me :')
Maar goed, het is allemaal gelukt. En toen ik de juf vanmorgen even sprak bij het terugbrengen van de zesramer zei ze dat ik t goed had gedaan dus was ik alsnog wel iets trots :)

Ik voel me wel net als toen we met m’n pasgeboren zoontje thuis kwam uit het ziekenhuis. Goed. Nu heb ik ze thuis en geen idee wat ik er nu direct mee moet _O-


Afbeelding


Afbeelding

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 19:20

Gefeliciteerd met je zoemende vriendjes! *\o/*
Leuk ook dat je Sylvia en haar gevolg mee kon krijgen :D

Overigens sta ik ook nog wel eens met een halve uitrusting bij de kast hoor, dat ik nog 3 keer naar binnen kan rennen voor mn aansteker. En mn beitel. En mn veger. _O-
Gaat vanzelf een keer over :D

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:00

Aansteker :)* Die heb ik van de week maar gekocht bij de supermarkt in bij in mijn tas met spul gestopt. Bedankt voor de tip Laurora :D

Ze vliegen mooi, en mijn schoonvader zit volgens mij de halve dag gefascineerd te kijken naar het af- en aanvliegen :=

Gisteren bij onze vereniging een praatje bijgewoond over mensen die roofmijten inzetten tegen de varroa, dat was interessant. Hebben jullie daar ooit van gehoord?

En ik kwam dit tegen: https://beehivemonitoring.com/en/home/1 ... ttery.html
Vraag me af of het nuttig is/kan zijn of dat het gewoon een prijzig speeltje is :)
Een Nederlandse partij is ook met iets soortgelijks bezig, maar heeft het meetsysteem kennelijk nog niet zo voor elkaar als bovenstaande: https://www.beep.nl/

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:06

Ik ga ook elke dag even kijken naar het vliegen. Zo heerlijk om naar te kijken. Soms probeert er ook een hommel binnen te komen maar die word goed tegengehouden.

Ik ken roofmijten voor varroa niet, wel voor bloedluis bij kippen. Wat wel lastig is dat de roofmijten dan ook dood gaan bij elke andere behandeling voor bloedluis/varroa. Dus het is of het ene of het andere.

Dat apparaatje ziet er grappig uit. Mijn man vind dat vast helemaal prachtig, haha!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:15

Ik kende het ook alleen als bestrijding van bloedluis, maar kennelijk eten ze dus ook varroa. Het idee van de spreker (die het weer elders had opgepikt) is dat je dan dus geen andere behandelingen doet. Enkel de roofmijt. En hij zet de kasten op een bak met compost, zodat de roofmijt daar een goede leefomgeving heeft als basis, zeg maar. Als het allemaal goed blijft gaan, is de roofmijt dus altijd in de kast aanwezig.

Op https://www.biobestrijding.nl/varroamij ... oofmijten/ staat het een en ander, al is dat wel het bedrijf dat o.a. roofmijten leverd :)