nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:27

Wij werken achter de kasten en dan zetten we rechts naast ons, achter de kast naast degene waarin we werken, het deksel op zijn kop op de grond, waar we de bakken die we bekeken hebben, op kunnen zetten. Als we lui zijn, zetten we dat ook op een krukje, dan hoef je ook daarbij minder te bukken...

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:43

Een krukje of een dubbele ruimte op hoogte (dus 1x kast, 1x werkruimte) lijkt me wel fijn inderdaad.

Ik heb net ook mijn 1e kast besteld! *\o/* Ik ga voor de Ecoline van bijenkasten.nl, en heb een glazen dekplaat bijbesteld. Hopelijk komt ie snel! :):)
Moonfight, heb jij de jouwe al? Was ie er snel?

Nu heb ik natuurlijk ook raampjes en de hele shizzle nodig, hebben jullie daar nog tips voor? Ik zag dat ik bij het Bijenhuis raampjes compleet met kunstraat kan kopen, en moet het nog een keer doorrekenen maar het lijkt alsof ik daar qua niet zelf tegenop kan prutsen.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:46

Goed bezig iedereen!!

Moonfight haar kast staat bij ons inmiddels. In afwachting op beter weer om haar aflegger meteen in haar kast te kunnen huisvesten... Gaat hem vandaag in elk geval ook niet worden ;)

Indy_Mouse, wij kopen ze wel compleet bedraad, maar smelten de was er zelf in. Dat is niet moeilijk, ook wel leuk om te doen en scheelt net even in de prijs.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:47

Dochter (10) is gisteren weer mee gaan imkeren. Kasten controleren op tekenen van uitzwermen, darren er uit snijden. Nou, de dames waren er met dit weer helemaal niet over te spreken en hebben mijn dochter 5x in haar bovenbenen gestoken. Los door haar dikke jeansbroek.

Komt ze naar huis, vertelt haar verhaal, toont haar gezwollen bovenbenen en zegt: "Maar denk nu niet dat ik ga stoppen met imkeren! Ik wil nog steeds een eigen volk!" :=
Laatst bijgewerkt door soesita op 06-05-19 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:49

Dat is erg dapper!!
Ik heb een gevoerde overall aan over mijn spijkerbroek, daar zijn ze nog niet doorheen gestoken...

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:50

Nickeltje schreef:
Dat is erg dapper!!
Ik heb een gevoerde overall aan over mijn spijkerbroek, daar zijn ze nog niet doorheen gestoken...


Ja, net even aangepast: ze hat dus een dikke jeans aan. Maar niet dik genoeg blijkbaar. :+

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:59

Volgens Aaron van Bijenkasten.nl gaat ie vrijdag met de post mee :) Ik ben heel benieuwd :):)

Nickeltje, waar haal je de kunstraat vandaan dan? Als ik nl. bij Bijenhuis de prijzen voor kunstraat optelde bij bedraade raampjes, kwam ik hoger uit dan bij complete raampjes (maar besef nu dat de prijs voor de kunstraat voor +/- 16 vellen was, dus mijn vergelijking gaat wat scheef).
En wat leuk dat Moonfight ook bijen van jou krijgt!

Soesita, je dochter is inderdaad wel die-hard :') Goed zeg!

Bij ons zijn er vrijdag ook wat mensen gestoken, maar ons volkje was nog steeds erg kalm. Hoop bijna dat ik de aflegger met Koningin Sylvia mee krijg straks, hehe.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:16

Ik bestel de kunstraat bij bijenkasten.nl. Of als ik toevallig bij het bijenhuis ben, neem ik daar een pak mee...

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:51

Hij is er!
Afbeelding

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 23:16

Mooi, hoor :)
Waarom heet deze kast de Ecoline?

Hier komt binnenkort ook een kast. Dat wordt eerst een leenkast van de vereniging.
Manlief gaat zaterdag een aflegger maken (zeg je dat zo?)
Ik heb gezegd dat hij zijn koningin wel een naam moet geven "dat doen ze op Bokt ook" :))

Century

Berichten: 5957
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 22:11

Wij hadden een bijzondere ervaring vandaag. We dachten plotseling een wespennest in de spouwmuur te hebben. Maar na wat rondbellen werden we erop geattendeerd of het geen bijen waren. Wespen schijnen niet ook in huis te komen, in ieder geval niet met de aantallen die ze nu deden (zo'n 10 stuks beneden en 30 boven). En ja hoor, het waren bijen, geen wespen. Blijkbaar is er een zwerm gaan zwermen en kwamen ze kijken of onze spouwmuur een goede plek was. Het is ons niet duidelijk of ze alleen nog aan het inspecteren waren of dat ze al gesetteld zijn. Morgen weer kijken.
Ik heb een imker gebeld maar die zegt dat hij niets kan doen. Helaas als ze echt gesetteld zijn moeten we ze laten verwijderen door een insectenbestrijder :(
Ik had ergens gehoopt dat de imker gewoon een kast zou kunnen plaatsen en dat ze dan daar de voorkeur aan zouden geven en we ineens bijen zouden hebben, want dat wil ik nog graag haha.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 22:27

Als ze nog zoekende zijn zou je wel een kast neer kunnen zetten, liefst verhoogd op niveau van waar ze nu zitten, gevuld met uitgebouwde wasramen, soort van gemeubileerde woning dus...

Century

Berichten: 5957
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 23:10

Ja dat had ik ook gehoopt dat de imker mogelijk zou komen brengen om te kijken of het aan zou slaan. Maar helaas :( En ik denk niet dat ik zomaar even een kast ergens vandaan kan toveren in het weekend. Mogelijk zijn ze morgen al weg.

Ik heb hoop dat ze een ander plekje interessanter vinden, hopelijk gewoon in een boom of struik (hebben we zat), en dat we dan ze kunnen vangen :)

Toen ik wist dat het bijen waren vond ik het wel supersneu, al die verdwaasde en uitgeputte bijen binnen zijn dood neer gevallen. :(

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 23:17

Waar in Nederland zit je dan?

Century

Berichten: 5957
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 23:22

Uden, Noord-Brabant :)

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 23:27

Hm... Dat is ver weg... En ik ken helaas ook geen imker in de buurt die jou misschien wel wil proberen te helpen...

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 18:35

Ik val even met de deur in huis, maar ik kwam zonet thuis van het werk, ML weer nergens te bekennen, ik bel hem, hij neemt wonder boven wonder zijn telefoon op, ik vraag waar hij is, hij: "bij de bijen, ik heb een zwerm gevangen!!"
Helaas ben ik erg slecht met filmpjes hier zetten, maar er staan twee filmpjes op onze Facebook pagina (sorry voor de sluikreclame, is echt niet de bedoeling, maar voor nu de makkelijkste oplossing)
https://www.facebook.com/waldundwiese.e ... =bookmarks

Wel een paar foto's van de zwerm in de kast

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Century

Berichten: 5957
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 20:48

Hadden jullie dan een lege kast staan?

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 21:48

Ja, we denken dat het een deel van ons eigen volk is, dat meer plaats nodig had. We hebben voor drie volkeren plaats

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 09:53

Wij hebben vorige week een aflegger opgehaald bij Nickeltje. Gister er uitgebreid er doorheen geweest en alles lijkt op schema te liggen voor een nieuwe koningin. Wel spannend, zo dat eerste volkje! Hoop dat alles goed gaat komen!

Wat fijn dat jullie de zwerm hebben kunnen van tess_84! Handig dat je nog een lege kast had staan.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 11:51

Wij houden ietwat onverwacht een volkje over. Een zelf gekweekte koningin van nu drie weken oud. Gemerkt en als een malle aan het leggen. Nu nog klein volkje in zes raam kast maar ze groeien hard.
Hier iemand interesse? Ze staan in Dalfsen...

Century

Berichten: 5957
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:28

Ik zou dolgraag bijen willen maar heb me er nog niet in verdiept, dus zou dat wel wat spannend vinden om er nu aan te beginnen...
Ik heb ook nog niet zoveel geplant aan bloemen e.d., al zit er wel van alles aan bomen en struiken hier; weet niet of dat dan voldoende voor ze is.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:46

Dan is een imker vinden in de buurt die je mentor wil zijn, of de basis cursus volgen wel een aanrader...

Century

Berichten: 5957
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:50

Ja precies, staat ook op de planning :) Dat moeten we eerst maar doen. Ik wil wel graag goed voorbereid zijn! Is niet zomaar iets.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:57

Met een goede mentor kun je wel meteen aan een eigen volkje beginnen, maar anders zou ik wel eerst iets meer kennis vergaren voordat je er aan begint. Aan een volk is altijd wel te komen hoor... En dat hoeft ook geen geld te kosten, tenzij je meteen een groot volk wil hebben of ras Buckfast ofzo...