nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Indy_Mouse_9
Berichten: 2109
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 21:09

[ img ]

Mijn nieuwe beste vrienden :)
Ons cursusvolk gaat als een malle, de juf heeft (ondanks dat ze bij de 1e praktijkles zei er mee te wachten) begin deze week een 2e broedkamer toegevoegd met kunstraat. Gisteren bij onze les waren ze al een flink in met uitbouwen van alle 11 nieuwe ramen :)
We hebben er een honingkamer bijgezet gisteren. Wel ook een aantal speeldopjes weggehaald, dus even afwachten wat we volgende week aantreffen :)

Ik vind het echt heel leuk!


Laurora
Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-19 13:40

Wat gaaf! Fijn ook dat je het zo leuk vind!
Wat leren jullie allemaal op de cursus, als ik vragen mag? En krijg je na die tijd een volkje van hen mee of moet je zelf een volk regelen?


Ons zwakke volkje zit nog steeds op het randje. Er zijn echt bizar weinig bijen over, het moge een wonder heten dat ze überhaupt nog leven. Wel is de koningin braaf aan de leg en verzamelen ze netjes nectar en stuifmeel. Voor een extra "boost" hebben we een raam broed uit de andere kast (die het overigens wel onwijs goed doet) overgehangen.
Hopelijk kunnen we ze er toch nog doortrekken...

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 13:43

Goed bezig!!
Wij gaan morgen weer een controle doen. Ze staan in de Betuwe op het fruit. Allemaal op twee broed bakken en een honing bak.
Morgen krijgen ze er een derde bak bij, dan kunnen we van daaruit in mei afleggers maken en zwermen voorkomen..

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Indy_Mouse_9
Berichten: 2109
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:36

Leuk Nickeltje, hoe kom je daar zo terecht? Huren jullie je professioneel uit, of sta je ergens als gunst voor een bekende?

Laurora, lastig met zo'n volkje dan of niet? Is het dan nog praktisch ze samen te voegen met een ander volk of gaat dat (nu) niet?
Op de cursus hebben we tot nu toe vooral een hoop theorie gehad. Hoe zit een bij in elkaar (open bloedsomloop, nog nooooit van gehoord! :') ), levensstadia en ontwikkeling, ontwikkeling van het volk door het jaar heen, dat soort dingen. Nu zitten we in de theorie over zwermen / zwermlust / zwermverhindering. Later komt ook varroa bestrijding aan de orde.
Voor mijn gevoel miste er een stukje echte basis aan het begin, ook in het boek dat we gebruiken. Ergens een tekening met 'dit zijn de onderdelen van een bijenkast en zo heten ze' was voor mij wel welkom geweest. Soms lijkt het ook wat incompleet, dan gaat het in het boek over voedselvoorraden of bijvoeren, maar heel summier. Weet dan nooit zeker of dat nu aan mij ligt of aan het boek :')
Als ik me goed herinner krijg je, als je tenminste nog een jaar lid blijft van de vereniging, een volkje mee. Er was ook iets met geld, als vergoeding voor de ramen..? Ik ga het nog eens even navragen bij de juf :)

Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 08:25

Een bevriende imker uit de Betuwe kwam tien volken tekort om de fruitteler waarmee hij een contract had goed te bedienen, dus wij hebben met een paar vrienden hier bij elkaar tien volken daar neergezet en daar krijgen we ook nog vergoeding voor. Je wordt er niet rijk van, maar de brandstofkosten hebben we er wel uit en na de controle van afgelopen weekend verwachten we ook wel een aardige hoeveelheid honing.
Komend weekend zal de bloei wel aardig voorbij zijn en dan komen ze binnenkort weer lekker naar huis.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Moonfight
Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 08:43

Ik ben in het proces van het aanschaffen van mij eerste bijenkast. Er zit best wat prijsverschil tussen verschillende materialen. Hoe zit dat met kwaliteit verschil? Tussen bijvoorbeeld red cedar en grenen?

Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:33

Red ceder hout is een heel stuk duurder, maar dat blijft veel langer goed, dus je doet langer met je kast en dat type hout ademt beter, dus er is minder condens vorming in je kast als de bijen de nectar aan het indampen zijn.
Een hele andere optie is om voor kunststof te gaan. Dat veel lichter, dus als je met je kasten aan het sjouwen bent en bij controles veel lichter, het isoleert beter dus met koud weer zijn de bijen minder aan het verwarmen en in de hitte minder aan het koelen. Ook is dit een stuk goedkoper. Maar ik vind het optisch wel heel veel minder mooi dan houten kasten...

Wij hebben red ceder en ik heb alles gekocht bij www.bijenkasten.nl, waar we erg tevreden over zijn.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Moonfight
Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:37

Ik heb zojuist daar een red cedar kast besteld :D :D

Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:53

Afhankelijk van je budget kun je ook nog overwegen om als dakplaat (de plaat onder je deksel) een glazen plaat te nemen, die kost bij hun 18 euro geloof ik. En die hebben wij op al onze kasten. Levert ons enorm veel plezier op.
Dak er af en dan heb je al zich op je volk... Zitten ze massaal bovenin? Is alles aan elkaar gebouwd met was? etc etc...

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Moonfight
Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:16

Ik had ze gezien inderdaad. Misschien bestel ik die er later nog bij. Waar heb jij je kasten op staan Nickeltje?

Indy_Mouse_9
Berichten: 2109
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:22

Zo’n glazen dekplaat lijkt me idd briljant, dat wil ik zeker hebben straks / als ik een kast koop :)

Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:29

Ze staan nu in Ingen op de appelbloesem maar dat zal na dit weekend wel voorbij zijn. Dan komen ze weer naar huis, naar Dalfsen.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Moonfight
Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:31

Nickeltje schreef:
Ze staan nu in Ingen op de appelbloesem maar dat zal na dit weekend wel voorbij zijn. Dan komen ze weer naar huis, naar Dalfsen.

Ik bedoel letterlijk waar de kasten op staan :+ niet waar de bijen op vliegen. Soort standaard of iets?

Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:13

:)* hahaha, verkeerd begrepen.
Nu staan ze op lokatie op een pellet, net 20 cm van de grond. Thuis staan ze kniehoog op een standaard. Je hebt van die kant en klare schutting panelen, die heb je ook van ongeveer 1 meter hoog. Die hebben we plat op palen op 50 cm van de grond als plateau bij onze thuisbasis.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Moonfight
Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:06

50cm van de grond geeft wel een fijne werkhoogte?

Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 17:36

Ja, 40-50 cm vanaf de grond. Beetje afhankelijk van hoe groot je zelf bent...

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Indy_Mouse_9
Berichten: 2109
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 18:46

We hebben onze koningin gevonden! <3
Ik heb haar Sylvia genoemd en de anderen van mijn praktijkklasje en de juf keken me aan alsof ik niet helemaal spoorde :')

Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 20:32

Heb je haar meteen gemerkt? Dan is ze volgende keer makkelijker te vinden...
Onze oudste koningin wordt dit jaar vier... Blauw gemarkeerd

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Indy_Mouse_9
Berichten: 2109
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 21:29

:j
De koningin merken was ook deel van de les vandaag. Ik had de eer dus ben benieuwd of t volgende keer nog zit of dat we het merkje terug vinden in de lade :')

4, dat is best al oud voor een koningin toch? Kan je daar al iets van merken?

Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:47

Vier schijnt erg oud te zijn. Maar ze is van de vier weken die we hebben de meest vriendelijke en ze legt nog eieren als een malle. Niet darrenbroedig bijvoorbeeld. We hoorden het dit jaar goed in de gaten, maar zolang ze goed blijft leggen en het volk zo blij en sterk is mag ze blijven.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Moonfight
Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:40

Wat fijn dat je zo'n goede koningin hebt die dan zolang meegaat!

De kast komt maandag *\%/*
Hopelijk komen er snel bewoners in :D

Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:04

Is er al een volk aan je toegezegd? Of van je cursus?

Wij gaan vanavond onze bijen ophalen van het fruit. Na deze regen dagen is de bloesem aardig voorbij en anders staan ze daar nog een volle week...
We zijn heel benieuwd hoe veel honing we uiteindelijk kunnen oogsten...

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Laurora
Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-19 22:09

@Indy_Mouse_9
Dat klinkt echt super leuk! Ik wil het ook zo graag nog es doen...
Dat met die boeken herken ik trouwens wel, veel (bijen)boeken zijn op een bepaald vlak incompleet heb ik gemerkt. Verschillende boeken vullen elkaar wel mooi aan in het algemeen.
Jammer dat jullie docent dan niet meer vertelt over de ontbrekende onderdelen.
Wel tof dat je al een koningin hebt kunnen merken, dat hebben wij nog steeds niet gedaan.... (elke keer dat we bijenspul kopen vergeten we weer die merkstift en dat koninginnenkooitje _-:( )

@Nickeltje
Super tof dat jullie daar een paar bijenkasten mochten plaatsen, ben benieuwd naar jullie oogst!
Waar hebben jullie ze de rest van de zomer?

@moonfight
Ik ben ook fan van red ceder, het is een erg mooie duurzame houtsoort de bijen schijnen er van te houden, leuk dat je er een hebt aangeschaft! (ik wil wel foto's zien als ie staat natuurlijk :D )

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:05

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Onze bijen zijn weer thuis. We hebben ze gister avond opgehaald. Tjokvol honing...
Volgende week maken we afleggers en kunnen we zien in hoeverre ze de honing verzegeld hebben, dan kunnen we ook wat oosten.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Indy_Mouse_9
Berichten: 2109
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:02

Spannend :):) Honing oogsten is tot nu toe bij de les nog helemaal niet aan bod gekomen dus dat is ook allemaal nog vraagtekens voor me, haha.

Hoe hebben jullie de opstelling met de kasten? Ik wil komende week gaan kijken hoe ik ze neer kan zetten, maar heb ook nog niet helemaal voor ogen hoeveel (werk-)ruimte ik precies nodig zou hebben.
Op een verhoging sowieso praktisch, maar wil je bv. evenveel ruimte er naast op hoogte om dingen neer te zetten? Wil je vanaf achter de kast kunnen werken of juist er naast?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers