nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 14:46

Of ze op een gegeven moment ophouden met opnemen weet ik eigenlijk niet... Ze zitten een keer helemaal vol zou je zeggen.
Maar wij zijn zelf na twee jerrycan opgehouden. Dat voeren we elk jaar aan onze volken.

Boekelo was mooi hè, zo onwijs mooi weer ook.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis


Moonfight
Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 15:18

Wij behandelen niet standaard voor varroa, tot nu toe alleen in de winter. Wil eigenlijk liever niet in een situatie zitten waarbij we standaard meerdere malen per jaar moeten behandelen omdat anders alles het loodje legt. Maar dan is dit wel een beetje het risico. Merk wel dat een broedpauze flink helpt tegen de varroa, volgend jaar maar eens kijken of we dat goed kunnen realiseren met het vermeerderen.

Als je bang bent dat ze te weinig hebben halverwege de winter dan kan je altijd nog wat suiker erboven opzetten tegen die tijd. Werkte bij ons vorig jaar erg goed! Gewoon een krant met wat suiker bovenop de ramen.

Indy_Mouse_9
Berichten: 2107
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 18:48

Fijne feestdagen allemaal!

Hebben jullie allemaal het oxalen er op zitten? Ik had er een hard hoofd in of 1 van mijn 2 volken nog leefde. Ze hebben veel wildbouw aan de bovenkant van de ramen dus ik kan er ook niet goed tussen kijken. Maar, ze kwamen mooi naar boven toen ik de dekplank ging losmaken, dus dat zag er goed uit :)
Ter controle heb ik er nu een Ikea bakthermometer in gehangen. Die geeft de onwaarschijnlijke temperatuur van 30* aan, dus ik denk dat hij een afwijking heeft, maar zo heb ik in ieder geval een referentiepunt.
Mijn Beep base lijkt lege batterijen te hebben, daar wil ik morgen even mee prutsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 21:58

Ik kon niet zelf ivm positieve zelftest, dus iemand anders heeft mijn volken behandeld. Ze leken karig op 1 straat te zitten beide. Had ze misschien toch beter samen kunnen voegen, maar andere kant.. als ze zomers al zo kwakkelden, is het misschien geen ramp als ze de winter niet doorkomen :=

Bij haar was 1 volk verdwenen. Bij iemand die al een leven lang imkert deden de volken het ook erg matig. Slecht jaar sowieso dus lijkt het. En ik heb echt kneuzenvolkjes, dus tja.. we wachten gewoon het voorjaar af. Evt dan grote schoonmaak en hopelijk een betere zwerm scheppen om een doorstart te maken.

Century
Berichten: 5898
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 15:43

Ik heb me ingeschreven voor de imkercursus dit jaar *\o/* Het gaat nu (hopelijk met Corona enzo) echt gebeuren!

Hoe gaat het met iedereen en de volken?

Akires1
Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 12:46

Leuk, Century!
Ik hoop voor je dat het doorgaat. Zoals het nu lijkt moet dat haast wel lukken, toch?
Wanneer start de cursus?

Hier staan de kasten, lekker ingepakt, te overwinteren.
Toevallig gisteren even kort gekeken (er zit plexiglas bovenin de kasten) en in beide kasten leek het er goed uit te zien.

Anoniem

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 13:24

Pak jij ze in?

Akires1
Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 13:33

Die van ons staan niet onder een afdak o.i.d. en we hebben rondom een soort piepschuim (isolatiemateriaal) gedaan.
Tot nu toe qua weersomstandigheden niet echt nodig :)

Indy_Mouse_9
Berichten: 2107
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 13:54

Jeej Century eindelijk, ik duim voor je dat het doorgaat :)

Het is al even geleden dat ik in mijn kasten heb gekeken (door de glazen dekplank), maar de 1e kast heeft een Beep-base met een interne temperatuursensor, en afgaand op de temperatuur leeft dat volk in ieder geval nog :)
Het volk zit erg onderin de kast dus kan ik niet goed zien door de dekplank, maar daar hangt nu een ikea thermometer in, de laatste keer dat ik daar op keek leken ze ook nog in leven.

Akires, slim! Inpakken zit nog steeds in mijn planning, in ieder geval om iets bij de hand te hebben dat ik dat kán doen als het weer erg koud word. De sneeuwval van vorig jaar is denk ik de laatste druppel geweest voor het volk dat er bij mijn (vroege) voorjaarscontrole nog ok uitzag, dus ik wil in het geval van erg koud weer wel een handje gaan helpen.


Century
Berichten: 5898
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 21:33

Akires1 schreef:
Leuk, Century!
Ik hoop voor je dat het doorgaat. Zoals het nu lijkt moet dat haast wel lukken, toch?
Wanneer start de cursus?


Februari al! Dus binnenkort al.

Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:21

Dit topic was uit mijn berichten lijst verdwenen... Maf...

Wij hebben dit weekend nogmaals oxaalzuur verdampt vanwege eerdere hoge infectiedruk met varroa. Het handige van verdampen is dat de bijen tijdens de behandeling bovenin de kast gaan zitten en wij door de glazen dekplaten mooi kunnen zien hoe veel bijen er nog zijn.
In elk geval in alle vier onze volken nog leven. Twee volken zijn heel aardig groot. Twee zijn maar klein. Ik moet nog zien of die er met een voorjaarsinspectie nog echt zijn...

Bij een collega verderop hebben we ook behandeld. Hij heeft nog 1 volk over van de originele 4. Mijn vader is al zijn 9 volken kwijt.
En in de imker groep uit onze regio horen we ook zulke verontrustende berichten... Geen makkelijk jaar in 2021 en nu dus ook een moeizame winter...

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Indy_Mouse_9
Berichten: 2107
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:36

Ai, dat zijn behoorlijke verliezen, vreselijk!

Hadden jullie al eerder behandeld met oxaalzuur, Nickeltje? Ben je niet bang dat een 2e keer behandelen te veel schade doet?
Het volk dat ik van jou heb had ook wel aanzienlijke mijtenval, maar ze lijken het er desalniettemin goed om te doen.

Ik heb al even niet meer gekeken :o maar ik kan zien dat de temperatuur in de ene kast nog boven de 20 graden ligt, dat is het buiten niet, dus ik ga er van uit dat die in ieder geval nog in leven zijn :)
Ik overweeg voor de zekerheid bij te voeren, omdat ik niet goed kon inschatten hoeveel voer er nog in de kast zit. Dan zou ik een warmere dag moeten kiezen om de dekplank te wisselen naar 1 met een voergat. Misschien geen slecht idee om daar op korte termijn mee bezig te gaan, zodat het niet hoeft op de ochtend dat ik op vakantie ga (zoals op een of andere manier gebruikelijk is bij mij).

Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:35

Wij hebben ze heel laat in de herfst, net voor het wintervoer nog behandeld, dus de echter winterbehandeling was er bij ons nog niet van gekomen.
Eind van de week maar eens op de planken kijken hoeveel mijten val er is, en dat geeft ook nog een mooie indicatie op hoeveel straatjes de volken wonen = hoe groot ze zijn...

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:56

Indy-Mouse, als je nu nog gaat voeren, dan hoop ik dat je suikerdeeg / fondant bedoelt om bij te voeren en niet vloeibaar voer? Dat laatste kunnen ze nu helemaal niks mee.
Voerdeeg / suikerdeeg / fondant kun je per pak van halve kilo aan een kant insnijden en zo op de toplatten onder de dekplaat leggen en dat vreten ze van onderaf leeg.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:10

Mijn twee volkjes zijn vertrokken.. nog een paar bijen dood in de kast. Een soort stilleven op de raat. Wel voldoende voer.. dus waarom ze weg zijn.

Binnenkort maar alles naar huis halen en gaan smelten. Voordat het vol beschimmeld is. Kasten weer onderhoud geven en wachten op een mooie zwerm.

Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:17

oliebol... Bij jou ook al...

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Indy_Mouse_9
Berichten: 2107
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:24

Nickeltje schreef:
Indy-Mouse, als je nu nog gaat voeren, dan hoop ik dat je suikerdeeg / fondant bedoelt om bij te voeren en niet vloeibaar voer? Dat laatste kunnen ze nu helemaal niks mee.
Voerdeeg / suikerdeeg / fondant kun je per pak van halve kilo aan een kant insnijden en zo op de toplatten onder de dekplaat leggen en dat vreten ze van onderaf leeg.


Suikerdeeg inderdaad. Ik wilde het op het voergat leggen, ik krijg volgens mij niets onder de dekplank gepropt :')

Idinn, neee, wat balen! :knuffel:

Moonfight
Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:36

Wij hebben er ook nog maar eentje van de drie over :n

Laurora
Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-22 12:37

Hier leeft onze ene kast op dit moment nog *klopt af*

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Akires1
Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:54

O, wat zonde dat er zoveel volken dood zijn gegaan -O-
Hier ziet het er tot dusver nog goed uit.

Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:44

Ik ben trouwens mee gaan doen met een regionale pollen-determinatie cursus. En daaruit volgend een "pollenclub"
Heerlijk neardy maar ik word er heel gelukkig van.
Nu er dingen in bloei komen ben ik dus ook begonnen met pollen daarvan verzamelen om zo een bibliotheek aan te leggen van pollen uit het vlieg gebied van onze bijen.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Indy_Mouse_9
Berichten: 2107
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:57

Leuk!
Niets mis met een beetje nerdy :) lekker aanklooien met een microscoop <3

Vanmiddag gekeken bij mijn bijen maar beide volken zijn nog gewoon aanwezig, actief, en zo te zien niet afgenomen in sterkte.

Century
Berichten: 5898
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:41

Wat naar dat er zoveel volken zijn overleden... :\

Ik had van de week mijn eerste theorieles van de imkercursus! Superleuk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:42

Waarom zijn stoomwassmelters zo duur en ben ik te onhandig om het goedkoop zelf te fabriceren :')

Century, leuk dat de theorie begonnen is! Ik heb me zo vaak zitten verbazen tijdens die lessen haha

Century
Berichten: 5898
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 16:56

Ik ook, met name over het ontstaan van darren. Dat is wel een apart verhaal.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers