[volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keresa
Berichten: 2011
Geregistreerd: 29-11-04

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 20:51

Marous ik hoop voor je op een mooi en gezond kalfje voor Ali
Waar ik sta laten we de kalfjes wel bij de moeder lopen maar zijn geen melkkoeien

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 20:55

Nee idd dat is vleesvee ofwel zoogkoeien.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:12

Leuk om te volgen. Ik leer steeds meer over koeien :')

Ik ben eerlijk, ik zie ook liever het kalf bij de koe. Maar daar zijn de meeste stallen niet voor ingericht, laat je het kalf er bij in de kudde dan breekt het misschien zijn pootjes, blijft hangen met zijn kleine hoefjes. Of het kalf gaat drinken bij een andere koe etc. Er zijn wel boeren die familiekuddes hebben, zoals de Regte Heijden.

TS, mag ik vragen hou oud jullie koeien zijn? Ik wil niet negatief zijn, ik hoor gewoon graag ook het verhaal van de boer. De gemiddelde leeftijd van een melkkoe voor ze naar de slacht gaat is namelijk maar 5/6 jaar en dat snap ik niet zo goed, want de boeren waar ik deze vraag aan stel hebben best veel oudere koeien.

En inderdaad, zo zonde dat er 200.000 koeien naar de slacht moeten ;( Ik eet geen dieren en ben eigenlijk ook tegen het doden van dieren. En dan moeten er zo veel weg...

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 21:28

Mag je rustig vragen hoor,we hebben ze in allerlei leeftijden.

Ze gaan echt niet weg zonder hele goede reden.

We hebben er geloof ik een die 12 is dacht ik en zolang ze gezond blijft gaat ze echt nergens heen.

Ik ken ook een boer die er een heeft die al 19 is.
Ze is ook met pensioen nu en mag lekker met het jonge spul op de wei en in de stal.

Van de zomer hadden we een vaarsje van net 2 jaar die onderuit was gegaan.
Ze kon niet meer staan en na een dag rustig in de wei en een sterke pijnstiller (koeien geven heel snel op als ze eenmaal liggen) werd het niks beter.
Voor kon ze wel maar achter niet meer.

De dierenarts is toen gekomen om te kijken wat er gedaan kon worden maar helaas bleek ze een breuk in haar heup te hebben.

Ze is toen ook ingeslapen,doodzonde.

Daar baalden we heel erg van want ze was echt een vaars waar we hoge verwachtingen van hadden.
Zo mooi en correct...

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:47

Dat is zonde ja...Kan je natuurlijk niks aan doen, je hoort het bij paarden ook af en toe dat ze onderuit gaan. Kan gewoon in de wei, of ze liggen ineens klem op stal.

Wil niet de discussie weer aanwakkeren, maar ik vroeg het eigenlijk omdat ik het voor mezelf nog niet helemaal duidelijk heb. Je krijgt als consument (en ik woon vrij dicht bij boerderijen, vriend woont er tussen) veel verschillende signalen binnen. Aan de ene kant zit er een keer een rotte appel tussen en geeft dat een heel slecht beeld van de sector. Aan de andere kant zie ik, als ik uit het raam kijk, iedere dag de dames van en naar de stal lopen.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:50

balen als zoiets gebeurt!
we hebben hier ook alle leeftijden, de oudste is 15, die is nu in haar 12e lactatie, en still going strong. onze eerste 100.000 liter koe.

maar als ze onoplosbare problemen krijgen, te weinig melk geven of niet meer drachtig worden (of ze moeten weg van de staatssecretaris) dan gaan ze eerder.

de gemiddelde leeftijd van een sportpaard is ook maar 7/8 jaar..

Birdie60

Berichten: 8400
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:55

Oh leuk, koeientopic.
Wij hebben onze 2 2 maand geleden verkocht.
Wij hebben er altijd 2 of zo, worden na 2 jaar ook geslacht.
Deze hebben van de 2 weken af zelf met de fles grootgebracht.
Kon het niet over het hart verkrijgen om ze te slachten dus dan maar verkopen.

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 22:03

Riraito schreef:
Dat is zonde ja...Kan je natuurlijk niks aan doen, je hoort het bij paarden ook af en toe dat ze onderuit gaan. Kan gewoon in de wei, of ze liggen ineens klem op stal.

Wil niet de discussie weer aanwakkeren, maar ik vroeg het eigenlijk omdat ik het voor mezelf nog niet helemaal duidelijk heb. Je krijgt als consument (en ik woon vrij dicht bij boerderijen, vriend woont er tussen) veel verschillende signalen binnen. Aan de ene kant zit er een keer een rotte appel tussen en geeft dat een heel slecht beeld van de sector. Aan de andere kant zie ik, als ik uit het raam kijk, iedere dag de dames van en naar de stal lopen.


Helaas worden er enorm veel onwaarheden (of leugens,hoe je het wilt noemen) verspreid puur en alleen om de boer zwart te maken.

Vooral wakker dier heeft daar een grote invloed op.
Vaak verspreiden ze filmpjes en foto's uit het buitenland om het te laten lijken dat het hier in nederland is.

Dan ff een verhaaltje erbij verzinnen en voila,weer een hoop haat en nijd naar de boer.

De regelgeving hier in nederland is zo streng dat het echt niet kan voorkomen.

En idd overal is altijd wel een rotte appel bij.
Laatst bijgewerkt door Eilinora op 20-12-16 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

cissi

Berichten: 804
Geregistreerd: 16-07-06

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:05

Wauw wat is Alie prachtig uitgegroeid! Ik ben benieuwd naar haar kalf en naar hoe ze het zal doen als melkkoe. Ik hoop voor je op een kuisje!

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:06

Superleuk, een koeientopic! Ik volg ook mee :j

Hoe oud kunnen koeien worden? Wanneer is een koe "oud(er)"? Ik heb echt geen verstand van koeien :')

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:07

Koeien *\o/* <3 Geweldige dieren <3

Leuke naam vd stier :j

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:13

Koeien zijn denk ik 'oud' als ze rond de 20 zijn? Maar kan nogal verschillen.

Niet eens zozeer WD trouwens, die post alleen maar petities over dat de koe in de wei moet. Ik probeer mijn dieren zo 'natuurlijk' (voor zover mogelijk) te laten leven en dus mogen ze ook naar buiten. Als ik het goed zie dan vinden de koeien dat ook wel fijn, als het niet te warm (of koud) is. Juist in de zomer staan ze liever binnen denk ik, te warm buiten :')

Het is meer, je hoort en ziet af en toe wat, wat écht niet door de beugel kan. Koeien die diep in hun eigen mest staan, kalfjes die heel ruw mee worden gesleept aan één been, koeien met gigantische plekken op hun nek door te lage balken/hekken. Ik weet de neppers er wel uit te halen, maar in die filmpjes spreken ze ook gewoon Nederlands. Maar ik ben mij er van bewust dat dit zeker niet de standaard is.

Maar goed, genoeg hier over. Ik volg in ieder geval.

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:16

Een dikke-buiken-koeien-topic! Joepie!!! *\o/*
Ik volg jou en Ali ook!

Anoniem

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:27

Heb mogen werken vanaf januari tot september bij een melkveebedrijf, had eerst ook wat mixed feelings maar ben met veel respect voor de boer en zijn familie gestopt (helaas hij had mij willen houden maar die melkprijzen en geld voor mij was er niet) , werk nu de aan de andere kant . Draai er nu gehaktballetjes van (werk bij slager nu :+ )

Snap de bokkers hier wel , maar trek je mond eens open nadat je zelf het ervaren heb , was een zeer leerzame tijd op de boerderij :)

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 08:43

Gelukkig is de melkprijs nu weer flink gestegen!

Van de zomer was het op een gegeven moment 24 cent per liter wat de boer kreeg.
Tegen een kostprijs van 32 cent.

Daarom zijn veel bedrijven gestopt omdat ze teveel verlies hebben gedraaid.

Inmiddels is het nu 37 cent geworden per liter.

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 11:05

Alie haar buikje deze morgen
Afbeelding

En het kalfje van gisteren,Boukje

Afbeelding

En vanmorgen weer een vaarskalfje geboren,Bontje

Afbeelding

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:13

Rebecca schreef:
Dat idd , koeien kunnen niks met hun kalf en met de hoeveelheid melk die ze geven .. Na de geboorte weg is voor beide partijen beter..


Hier had ik voor het topic niet zo bij stil gestaan maar dit vindt ik nog wel de belangrijkste en beste argument waarom de kalfjes niet bij de moeder kunnen blijven.


Leuk om dit topic te volgen en het eens van dicht bij mee te maken!

Samantha_01

Berichten: 314
Geregistreerd: 13-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:53

Gefeliciteerd met de kalfjes! En leuk een positief boerentopic, mijn vriend is ook boer en ik melk elke avond de koeien. En dan kom je zeker diverse karakters tegen.

Zo hebben we Katrien, die wil altijd een knuffel, Blondie, die wil op haar schoft gekriebeld worden voordat ze gaat eten.
En Spleetspeen, die wil eerst een aai over haar kop voordat ze de melkstal verlaat.

En zo kan ik wel even doorgaan :-)

En ik vind het inderdaad ook jammer dat mensen vaak een ongefundeerd oordeel over melkveehouders hebben. Want echt de meeste zorgen goed voor hun dieren, want anders zorgen ze ook niet voor jou.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:57

Wat een schitterende kalfjes <3

En hier ook alleen maar lof voor de veehouders die ik persoonlijk ken!
Hart voor hun dieren en harde werkers +:)+

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:49

Leuk, weer een koe-volg topic. Niet zozeer dat ik veel met koeien heb. Maar vind het erg interessant om te volgen!

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:57

RedPassion schreef:
Wat een zieke industrie is het toch. In wat voor wereld is het voor een moeder en haar kind het minst stressvol om direct van elkaar gescheiden te worden? Om een baby te moeten krijgen waar je geen moeder van mag zijn, ondanks als je moederliefde en instincten om je baby te verzorgen en te beschermen? Wat is er gezonder voor een baby dan melk, liefde en warmte van eigen moeder?


Zo lust ik er nog een paar. :Y)
En al die moeders die meteen al geen borstvoeding willen geven? Dat is ook een zieke industrie zeker??

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:08

Spleetspeen :))

Samantha_01

Berichten: 314
Geregistreerd: 13-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:33

Tja, ongelukje, een koe (of zijzelf) had op haar speen gestaan waardoor hij vertikaal gespleten was. Gelukkig was het melkkanaal niet geraakt of het slotgat anders was het kwartier (en met een beetje pech de koe zelf) verloren.
Maar het is nu weer dichtgegroeid, al moet ik zeggen dat tijdens het genezingsproces het melken een uitdaging was. Gelukkig is het een lieve koe :)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:34

Klinkt pijnlijk :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:39

Had ik idd opgevangen Inowa , wel enorm fijn voor de boeren maar nog steeds een hongersloontje :o

Boukje is mooi getekend , al vind ik Bontje ook wel tof met zoveel wit .

Aii klinkt idd niet lekker , boer had altijd een vaars waarvan een soort bijspeentje weggehaald was omdat het niet te melken was maar daar spoot altijd een straaltje melk nog uit na het melken

Alie heeft geen haast :n