Poedels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 20:31

Het voelt absoluut niet dapper :n
Wachten was voor mij te risicovol. We hebben ook een onverklaarde vochtblaas in de buik gezien tijdens de echo en ik zou het mezelf niet vergeven hebben als die bijvoorbeeld zou knappen en ze een nare dood zou sterven. Ze was ook al echt mager aan het worden voor haar doen. Ze deed haar oogjes niet meer dicht als je aan haar voetjes friemelde. Ze ging niet meer beter worden.
Ze viel eigenlijk meteen na de narcoseprik in slaap en was meteen goed onder, echt een paar seconden eigenlijk maar. Heb haar snuit geaaid terwijl ik naast haar op de grond zat. Na de euthanasie prik voelde ik het moment dat ze weg was. Hoefde de dierenarts niet te bevestigen voor me eigenlijk.
Ze heeft een goed leven een een mooi einde gehad, maar wat vreselijk is het om je vriendinnetje, je schaduw, je knuffel te moeten laten gaan.

_Mars

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-16

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 00:16

Azmay ik kan (en wil) me dit echt nog niet voorstellen mocht dit mij overkomen. Zo sterk dat je die keuze hebt kunnen maken. Heel heel veel sterkte gewenst. :knuffel:

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:46

Azmay schreef:
Het voelt absoluut niet dapper :n
Wachten was voor mij te risicovol. We hebben ook een onverklaarde vochtblaas in de buik gezien tijdens de echo en ik zou het mezelf niet vergeven hebben als die bijvoorbeeld zou knappen en ze een nare dood zou sterven. Ze was ook al echt mager aan het worden voor haar doen. Ze deed haar oogjes niet meer dicht als je aan haar voetjes friemelde. Ze ging niet meer beter worden.
Ze viel eigenlijk meteen na de narcoseprik in slaap en was meteen goed onder, echt een paar seconden eigenlijk maar. Heb haar snuit geaaid terwijl ik naast haar op de grond zat. Na de euthanasie prik voelde ik het moment dat ze weg was. Hoefde de dierenarts niet te bevestigen voor me eigenlijk.
Ze heeft een goed leven een een mooi einde gehad, maar wat vreselijk is het om je vriendinnetje, je schaduw, je knuffel te moeten laten gaan.

Het voelt niet zo maar is het wel, de lastige dingen van laten gaan van die die je niet wilt (en kunt) missen. Ik het het vorig jaar gehad, moest mijn maatje laten gaan, 's morgens met hem naar de dierenarts, had een afspraak staan omdat hij maar bleef niezen (dacht een grasaar in zijn neus) maar in de nacht voor de afspraak werd hij niet lekker, uiteindelijk bleek dat in de nacht een tumor in het hartezakje was geknapt, zijn hart kon niet meer het werk doen, zijn linker long was al vol gestroomd met bloed, het was een kwestie van tijd dat de rechter long ook vol kwam te zitten, heb hem toen moeten laten gaan, zal het nooit meer vergeten hoe benauwd hij werd in de loop van de ochtend tijdens alle onderzoeken. Ik heb de hele ochtend bij hem op de grond gezeten in een aparte kamer in de dierenartspraktijk. Hij lag strak tegen me aan. Zo moeilijk toen de keuze, hij was 8. Maar een betere had ik niet kunnen maken, had ik dat niet gedaan was hij langzaam aan gestikt, een vreselijke dood was dat geweest.

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 21:23

Dag allen,

Ik was het topic een beetje verloren en ook ontstipt zag ik! 8)7 Misschien weer een beetje leven inblazen?

Ik ben heel benieuwd of jullie je poedels ook Embark hebben getest! Ik heb mijn Puck, teefje middenslag, getest en er kwam een COI van 6% uit! Super blij mee. Ik snap nog niet zo veel van de kleuren maar dat kan ik uitzoeken. We willen in de toekomst een nestje met de dwerg reu van mijn schoonouders voor welke nu de test is opgestuurd.

Puck draagt wel een disc disease type 1 gen, ik heb het hier met mijn dierenarts over gehad; zolang de reu dit type 1 (en ook type 2) niet draagt is er niks aan de hand.

Dit is Puck <3

Afbeelding

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:01

Ik heb tegenwoordig een (peruvian) doodle, peruaanse naakthond kleine maat x dwergpoedel. Ze is nog niet embark getest, maar dat is uiteindelijk wel de bedoeling. Mocht ze met 1.5 jaar helemaal gezond lijken en alle gezondheidstesten door komen, ligt er het plan om haar door een grote dwerg/kleine middenslag poedel te laten dekken.

De peruaanse naakthond (1/3e van de levende pups heeft haar) heeft een enkele korte vacht, zoals een whippet, als het een behaarde hond betreft. En gekruist met een poedel krijg je dan een ruwhaar met beperkt ondervacht. En dat is dus exact wat Emma aan vacht heeft, ze wordt daardoor alleen nooit als doodle herkend.

Afbeelding

Afbeelding

Laat jij de ouderdieren ook pra-prcd (die zit niet in embark), ecvo en pl testen?

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:37

Mizora schreef:
Ik heb tegenwoordig een (peruvian) doodle, peruaanse naakthond kleine maat x dwergpoedel. Ze is nog niet embark getest, maar dat is uiteindelijk wel de bedoeling. Mocht ze met 1.5 jaar helemaal gezond lijken en alle gezondheidstesten door komen, ligt er het plan om haar door een grote dwerg/kleine middenslag poedel te laten dekken.

De peruaanse naakthond (1/3e van de levende pups heeft haar) heeft een enkele korte vacht, zoals een whippet, als het een behaarde hond betreft. En gekruist met een poedel krijg je dan een ruwhaar met beperkt ondervacht. En dat is dus exact wat Emma aan vacht heeft, ze wordt daardoor alleen nooit als doodle herkend.

[ [url=m/j2AyI9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PjslBq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Laat jij de ouderdieren ook pra-prcd (die zit niet in embark), ecvo en pl testen?


Ja zeker, Puck is al volledig goedgekeurd. :) wat een leuk hondje heb je! Maar de kruising vind ik toch apart :))

_Mars

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-16

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:49

Wat een leukerd is Puck! Wij zijn wel echt serieus aan het overwegen voor een tweede poedel (ja nog steeds haha). Willen graag een middenslag maar lijken moeilijk te vinden, met ook een beetje een fatsoenlijke fokker. In een droom scenario is die ook nog bruin van kleur xD.

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:57

_Mars schreef:
Wat een leukerd is Puck! Wij zijn wel echt serieus aan het overwegen voor een tweede poedel (ja nog steeds haha). Willen graag een middenslag maar lijken moeilijk te vinden, met ook een beetje een fatsoenlijke fokker. In een droom scenario is die ook nog bruin van kleur xD.


Tja… als je een beetje geduld hebt nog en af kan reizen naar Groningen :p wel kleine middenslag maar zeker weten dat er een bruine tussen zal zitten gezien paps Bas ook roodbruin is.

_Mars

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-16

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:22

Goed om te weten :Y) Of we vinden de pup aankomende maanden, of we gaan nog langer wachten omdat we ook volgend jaar in een verhuizing zitten. Wij hebben in ieder geval geen haast! Wel graag meer een grotere middenslag, maar je kan niet alles hebben :')

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:15

Emma was een ongelukje (fokker had een Peruaan, haar moeder had een poedel en ze logeerde daar een tijd), ik heb er ook maar een klein prijsje voor betaald (kijkend naar de huidige markt).

Voor mij is het een ideale combinatie. Ik was voorzichtig aan het kijken voor een Doodle zonder labrador en dan wel kleinblijvend, de alternatieven waren de puli (ik zag tegen de import op en hd-c wordt veel voor de fok gebruikt) en de sheltie (maar die onscheerbare vacht). De windhond x poedel kruisingen leken me ontzettend gaaf, maar worden vrijwel niet gefokt.

Eigenlijk was ik nog niet eens op zoek, maar ik was voor de grap aan het bladeren en deze kruising sprong er voor mij echt uit, zelfs al betrof het een waardeloze advertentie. En na een week zeggen dat het onverstandig is (want de planning was pas over een half jaar), toch eens contact opnemen en een paar dagen later zat er een 3 maanden oud hompje in huis.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:15

Mizora, wat zocht jij in een puli/poedel kruising?

Ik heb die kruising toevallig. Kwam ik achter na een Embark test :D
Moeder is een koningspoedel (ken haar erg goed) en de vader zou een medium labradoodle zijn maar blijkt nu een kruising dwergpoedel/puli.
Maakt mij niets uit, als hij maar gezond is en de vader was wel uitgebreid getest.
En ik wilde graag een puppie van die teef, volle poedel of kruising maakt voor mij niet uit, het zijn hier toch huishonden.

Hij is nu 7 maanden en een heerlijke hond.
Heb ook nog een volle koningspoedel van nu ruim 1,5 jaar van dezelfde fokker.
En nog een dwergschnauzer van 8,5 jaar.
Alle 3 de honden kunnen kopen van mensen waar ik al jaren mee bevriend was en ik de honden ook al kende.

KarinW86

Berichten: 5247
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 17:17

Tijd geleden inderdaad dat dit topic nog beetje levendig was hihi.

Ik heb ondertussen nog maar 1 poedel, hebben Levi moeten laten inslapen.
Nu alleen nog Guusje van ook alweer 8 maanden

KarinW86

Berichten: 5247
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 17:18

@mizora wat een leukerd!

@kiekeboefje een nestje in het verschiet?
Bruin vind ik ook echt nog steeds een mooie kleur

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:08

Afbeelding
Finlay en Otis.
Otis is ook een bruine maar blijft veranderen van kleur.
Nu weer even kort in de vacht voor de zomer, in het najaar mag hij weer wat langer blijven.
Finlay laat ik een beetje als doodle. Al noemen we hem hier een puddle :')

Otis vorig jaar met een maand of 8:
Afbeelding
Vind het erg mooi zo in model maar het is gewoon in de zomer niet praktisch.

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:53

Karin, hè bah dat is naar :( gecondoleerd nog.
Ja willen heel graag een nestje, Puck heeft alle gezonheidstesten doorstaan!

Wat een prachtige honden Marije!

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 23:15

MarijeR schreef:
Mizora, wat zocht jij in een puli/poedel kruising?

Ik heb die kruising toevallig. Kwam ik achter na een Embark test :D
Moeder is een koningspoedel (ken haar erg goed) en de vader zou een medium labradoodle zijn maar blijkt nu een kruising dwergpoedel/puli.
Maakt mij niets uit, als hij maar gezond is en de vader was wel uitgebreid getest.
En ik wilde graag een puppie van die teef, volle poedel of kruising maakt voor mij niet uit, het zijn hier toch huishonden.

Hij is nu 7 maanden en een heerlijke hond.
Heb ook nog een volle koningspoedel van nu ruim 1,5 jaar van dezelfde fokker.
En nog een dwergschnauzer van 8,5 jaar.
Alle 3 de honden kunnen kopen van mensen waar ik al jaren mee bevriend was en ik de honden ook al kende.


Ik doelde eigenlijk op een volle Puli, want ik ging er vanuit dat een Pulipoedel niet te vinden zou zijn. Een Pulipoedel had ik op zich zeer gaaf gevonden (heb ik met één van mijn vorige poedels ook daadwerkelijk overwogen voordat ik besloot haar voor de fok uit te sluiten vanwege haar karakter, later bleek dat door een hersenaandoening te komen, dus extra blij dat ik het niet gedaan heb). Puli's zijn vrolijke kleine herders, gevoelig maar niet overgevoelig zoals de sheltie's en collies dat hebben, niet zo serieus als de border collies, een mooi handzaam formaat en geen agressie (niet hond-hond, niet hond-mens, maar ook geen prooi). Uiteraard wel wat herderend gedrag, maar heel goed daarin te sturen.

De Puli's hebben een paar nadelen: ik vind ze eigenlijk te compact en steil gebouwd, ze zijn behoorlijk blafferig (maar dat zijn de poedels ook) en hd komt dus redelijk veel voor, al lijken ze daar meestal weinig last van te hebben (voordeel van een klein hondje zijn). Ook is het risico op inteelt bij kleine raspopulaties relatief groot, maar dat wisselt. Ze hebben zover ik weet geen problemen die duiden op popular sire syndrome (enorme inteelt door enkele extreem populaire reuen in het verleden).

De combinatie met de poedel zou een wat stabielere hond dan de kleine poedel (grote poedels zijn vaak veel stabieler mentaal) moeten geven, wat minder kwetsbaar gebouwd (hypermobiliteit zie je met enige regelmaat bij poedels, het makkelijkst herkenbaar aan de zwakkere polsen en zwierende gangen, dat laatste wordt op shows gewaardeerd. Maar ook gewoon net wat steviger gebouwd) en vers bloed is in de meeste gevallen een zeer positief iets, hoewel de inteelt bij de meeste poedels meevalt voor een rasdier (een COI van 10-15%, een broer x zus uit onverwante ouderdieren geeft een COI van 25% (de duitse herder bijvoorbeeld: https://www.facebook.com/embarkforbreed ... 809270287/ ; hier ook de grote poedel: https://www.facebook.com/embarkforbreed ... 299637238/ , de meeste schokkende vond ik zelf de flatcoat. De eigenaar van deze hond, met een COI van 35%, heeft besloten niet binnen het ras verder te fokken: https://i.postimg.cc/rp59Gpcn/CDBC460-A ... 6-A667.jpg)

KarinW86

Berichten: 5247
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 08:53

Kiekeboefje schreef:
Karin, hè bah dat is naar :( gecondoleerd nog.
Ja willen heel graag een nestje, Puck heeft alle gezonheidstesten doorstaan!

Wat een prachtige honden Marije!


Dankjewel!

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:17

Nog gecondoleerd Karin, het is altijd lastig om een lieve en trouwe vriend te moeten missen.

KarinW86

Berichten: 5247
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 00:41

Ja we moesten de beste keuze voor hem maken.. helaas..

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 17:17

Karin, nog gecondoleerd! Had het op facebook ook gezien :(

Hier gaat het heel goed met Dior, we hebben donderdag en vrijdag samen met 2 vriendinnen en de hond van 1 van hun gewandeld. In totaal bijna 15 km :oo Dat was meer dan gepland maar ze heeft het zo goed gedaan en ze bewees zich toch wel echt extreem braaf <3 <3
Ik had mijn camera 1 van die dagen mee en deze foto gemaakt <3
Afbeelding

JlnG

Berichten: 286
Geregistreerd: 13-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 18:21

Sterkte nog Karen, het doet zoveel pijn … |( :knuffel:

Hier gaat alles zijn gangetje. Baron is ondertussen dikke maatjes met het teefje van mijn ouders (Mel).
Foto’s van vanmiddag …

Afbeelding
Afbeelding

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:54

Wat een mooie foto van Dior! En wat een lange wandeling, heerlijk is dat toch. :)

Baron en Mel zijn heel knap! <3 gezellige boel denk ik!

Wij hebben het broertje van onze reu Boris te logeren. Die is toch dik 3 kilo zwaarder dan Bor en een stuk groter! (Bor weegt 7,5kg) Dat is al een flinke middenslag, wel heel mooi. Zo is Bor nog schattiger :))
Gisteren met Puck naar de markt in het dorp geweest, zij is bij ons opgegroeid op de boerderij wat maakt dat ze drukte vaak spannend vind, een mooie oefening voor haar. En natuurlijk even op de foto voor dit paarse schoonheid!
Afbeelding

KarinW86

Berichten: 5247
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 00:15

@liesjuh zo flinke wandeling!! Leuke foto ook

@jing leuk stel zo bij elkaar

@kiekeboefje wat een verschil zit er in een nest hè!

KarinW86

Berichten: 5247
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 00:18

Vandaag een heerlijke wandeling gemaakt met Guusje.. het blijft toch zo’n leuk hondje.
Tas hadden we weer mee, konden we wat langer lopen en houden we die er lekker in voor Oostenrijk over een paar weekjes


Afbeelding


Afbeelding

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:37

Handig wel! :) Kan Guusje niet zo ver wandelen of wandelen jullie zulke mega afstanden?