Canicross, wie doet het ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:21

Ik snap jullie reactie maar ik heb niet het geld er voor over om mijn zus haar hond op de röntgen te zetten ;). Een eigen hond had ik wel meer moeite gedaan om hem toch voor de fiets te krijgen maar eerlijk gezegd vond ik tuigje, bike antenne ect al duur. Dus extra kosten zit ik niet op te wachten. De dierenarts heeft zelf de vergroeiing ooit ontdekt en dat komt omdat hij bij z'n vorige eigenaar 18 uur per dag in een te kleine bench zat :\

yvetjes

Berichten: 921
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:55

Ik kom ook even binnenvallen in jullie topic. Wat een stoere verhalen, maar ook balen van jouw plannen WEissjee.

Ik ben zelf bezig met conditie opbouwen dmv Evy hardloopapp en mijn Beauceron loopt los mee in het bos, en ik heb een rolriem vast wanneer ik vanuit huis loop. Mijn doel is om de 5km te kunnen lopen en dan ook wedstrijdjes te lopen. Zodra ik alle trainingen erop heb zitten en zelf onafgebroken kan hardlopen, ga Mezelf dan belonen met een tuig en trainingen. :o

De hond wordt 3 in februari en vind het geweldig. Mijn man heeft afgelopen zomer in Zeewolde de dogsurvival gedaan met haar en hij was kapot maar zij groeide boven iedereen uit. Wat een blije trotse hond.

Ik las net dat er ook korte afstanden zijn? Ik zie vooral trails langskomen van 21 en 42km. Dat was eigenlijk niet mijn plan. Hoe zit dat?

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 00:31

Dan ben je aan het kijken naar canitrailen.
Canicross zijn afdtanden van 2,5km of 5km. Als je op de website van Canicross Nederland kijkt, zie je waar ze plaatsvinden!

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:42

Zondag 20 januari is er een canicross in Oldenzaal. Je kan je opgeven via inschrijven.nl voor 3 of 6 km. Dit wordt onze eerste keer in elk geval, erg veel zin in!

yvetjes

Berichten: 921
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:58

Seni schreef:
Dan ben je aan het kijken naar canitrailen.
Canicross zijn afdtanden van 2,5km of 5km. Als je op de website van Canicross Nederland kijkt, zie je waar ze plaatsvinden!


Dank je wel! Ga ik daar op onderzoek uit.

Heeft iemand van jullie ook les gevolgd of trainingen?
Het lijkt mij leuk en handig, maar zoek dan iemand in Het midden van het land idealiter (ik woon regio Amersfoort en wil er wel wat voor rijden). Tips?

Suusjepluus

Berichten: 787
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:30

Rundog geeft workshops in canicross door heel NL. Ik heb er een gevolgd en vond het leuk om te doen. De basis workshop was niet reuze leerzaam als je zelf al flink op internet rondzoekt, maar de praktische kant van sturen ed in een groep was wel heel leerzaam. Ik zou de volgende keer een moeilijkere workshop doen bij Rundog. Als je al wat ervaring hebt zou ik eerst even contact opnemen voor welke workshop je het beste kunt kiezen.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:57

Ik was in het begin wel van plan om training te volgen, maar waar ik dat wilde doen was niet te combineren met mijn werk.
Was altijd op Zaterdagochtend, en ik werk om het weekend dus dan zou ik al teveel lessen gaan missen.

Heeft er iemand een goed opbouwschema voor een jonge hond?
Mijn hond is bijna 1 jaar en 3 maanden oud, zijn maximale afstand is nu 4,5km ( met wandelpauze er tussendoor ).

Ik had zelf gedacht om tot zijn 1,5 jaar in elk geval niet boven de 5km uit te komen en daarna tot hij 2 jaar is max. 8kilometer.
Of ben ik nu te pietleuterig of juist nog niet voorzichtig genoeg zeg maar, wat denken jullie ?

Lastig hoor, ik heb trouwens een wolfhond.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 13:23

Ik kijk gewoon naar wat de hond aankan. Trekt hij aldoor? In principe is hardlopen vooral rechtuit en niet heel belastend voor het lichaam. Het ligt eraan hoe je hond er mentaal mee bezig is, hoe hij energie doseert en wat voor routes en snelheid je zelf loopt. Ik denk dat je gewoon lekker door moet gaan met opbouwen en naar je hond kijken :D

Gaat iemand nog meedoen bij de NNT in Beekhuizen 20 januari? Ik heb nog een foto van onze laatste trail in Montferland! Het was zo gaaf! Wij doen trouwens af en toe mee met trainingen van canicross Rotterdam. Afbeelding

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:10

Dankjewel voor je tip !
Mijn hond is wel zeer snel overprikkeld ( geërfd van paps ), daardoor is hij geestelijk sneller moe dan fysiek. Dat is overigens bij alle activiteiten waarbij hij mentaal bezig is.

Ik merk dat hij tot de laatste kilometer goed trekt, daarna zwak het af en komt hij meer naast mij lopen, vandaar dat we eigenlijk ook even op de 4km blijven hangen nog.
Hij begrijpt de commando's al erg goed, let tijdens het hardlopen goed op wat ik zeg en aangeef.

Helaas zitten evenementen er voor ons nog niet in omdat hij bij het zien van andere honden liever gaat spelen, maar goed het is nog een jonge hond en dat zal even tijd nodig hebben voordat hij door heeft dat harnas aan = werken betekend.

We lopen voornamelijk in de bossen, soms over de weg als we in de avond gaan. Loopsnelheid ligt rond de 9 a 9,5km/u met af en toe een uitschieter naar 12km/u als we even een sprintje trekken.

Vandaag weer gelopen, wederom 4 kilometer, ging fijn.

https://www.instagram.com/p/BsQeqalCUor/ filmpje

Gave foto trouwens !!!

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:50

sunshine schreef:
Dankjewel voor je tip !
Mijn hond is wel zeer snel overprikkeld ( geërfd van paps ), daardoor is hij geestelijk sneller moe dan fysiek. Dat is overigens bij alle activiteiten waarbij hij mentaal bezig is.

Ik merk dat hij tot de laatste kilometer goed trekt, daarna zwak het af en komt hij meer naast mij lopen, vandaar dat we eigenlijk ook even op de 4km blijven hangen nog.
Hij begrijpt de commando's al erg goed, let tijdens het hardlopen goed op wat ik zeg en aangeef.

Helaas zitten evenementen er voor ons nog niet in omdat hij bij het zien van andere honden liever gaat spelen, maar goed het is nog een jonge hond en dat zal even tijd nodig hebben voordat hij door heeft dat harnas aan = werken betekend.

We lopen voornamelijk in de bossen, soms over de weg als we in de avond gaan. Loopsnelheid ligt rond de 9 a 9,5km/u met af en toe een uitschieter naar 12km/u als we even een sprintje trekken.

Vandaag weer gelopen, wederom 4 kilometer, ging fijn.

https://www.instagram.com/p/BsQeqalCUor/ filmpje

Gave foto trouwens !!!

Je kunt altijd eens een natte neuzen snuffeltrail proberen. Afstand is 4 km. Geen tijdregistratie. Je hebt dus wel t evenement met de andere honden, maar geen druk. Mooi leer moment.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:31

Wij lopen de 20e mee :D de 21 a 30 km.
Helaas nu keel ontsteking dus de duurloop van vandaag viel in het water (marathon training voor Rotterdam) begin vd week wel een 9 en 5 km rondje met de hondjes gedaan, nu f uitzieken.

22 december hadden wij een fantastische trail in Luxemburg, klein Zwitserland trail experience, 26 km.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:31

Wauw! Wat lijkt me dat gaaf Horsii! Zal ook best pittig geweest zijn op dergelijk terein? Merk je dan nog aan de honden dat ze het er moeilijker mee hebben?

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 19:27

Wat gaaf! Die wil ik ook wel doen maar dan moet ik nog wel even trainen :D

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:10

Nee het ging de honden echt zo gemakkelijk af echt bizar. Zelf vonden wij vooral de eerste vijf kilometer zwaar daarna waren we eraan gewend. Maar sommige afdalingen moest je wel lopend doen.
Was echt genieten, prachtig gebied.
Door water overlast zijn op sommige stukken de paden weggespoeld dus moest je improviseren. Ik hou ervan, gek op de trails. Helaas wonend in de randstad haha

Rosannee_

Berichten: 3713
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 02:18

Wauw dat ziet er gaaf uit! Lijkt me fantastisch <3

Ik ga ook eens kijken naar die snuffel trail, lijkt me een goede om mee te beginnen en eens te kijken hoe het gaat met zoveel drukte er omheen. :D

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:45

Rosannee_ schreef:
Wauw dat ziet er gaaf uit! Lijkt me fantastisch <3

Ik ga ook eens kijken naar die snuffel trail, lijkt me een goede om mee te beginnen en eens te kijken hoe het gaat met zoveel drukte er omheen. :D

20 januari is er weer 1

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:54

Prachtig gebied daar, veel gewandeld maar nog nooit wezen hardlopen daar. Wie weet ooit :D

Ik ben vandaag weer lekker op pad geweest, vriendlief is een ronde gaan wandelen in het bos met mijn herder en ik heb 4,5 km met Koda door het bos gehobbeld.
De herder is met pensioen liep voorheen ook nog mee.


Afbeelding

daffene

Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:55

Hallo allemaal,

Ik zou heel graag met mijn Mechelse Herder willen beginnen met canicross / canitrail, maar ik heb géén idee waar te beginnen.

We lopen wel flinke afstanden, maar hebben dit nog nooit rennend gedaan.
Ik las een paar berichten terug al de tip om dan eens mee te doen aan een snuffel trail. Ik zag dat er een natte neuzen trail is op 31 maart. Kun je je daar dan gewoon aanmelden zonder dat je ergens bij bent aangesloten?

Ik ben ook benieuwd of er mensen in dit topic trainen in de buurt van Eindhoven? Of trainen jullie zelfstandig?

Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen :D

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 17:37

de snuffeltrail kun je je gewoon aanmelden. hoe je dat kunt doen staat op de website http://canitrail.nl/canitrail.nl/

als je een snuffeltrail komt doen met een mechelse... dan sta ik erbij om zeker even kennis te maken (en uitleg te geven)

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:22

daffene schreef:
Hallo allemaal,

Ik zou heel graag met mijn Mechelse Herder willen beginnen met canicross / canitrail, maar ik heb géén idee waar te beginnen.

We lopen wel flinke afstanden, maar hebben dit nog nooit rennend gedaan.
Ik las een paar berichten terug al de tip om dan eens mee te doen aan een snuffel trail. Ik zag dat er een natte neuzen trail is op 31 maart. Kun je je daar dan gewoon aanmelden zonder dat je ergens bij bent aangesloten?

Ik ben ook benieuwd of er mensen in dit topic trainen in de buurt van Eindhoven? Of trainen jullie zelfstandig?

Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen :D


He Daphne! Ik hoorde vanmiddag al van Fred dat je wilde gaan canicrossen, leuk! We kunnen misschien wel een keer samen gaan?
Ik wil de 31e misschien mee doen met de snuffeltrail of de 8 km, lijkt me erg leuk. :)

Sunshine & ik zijn vorige week samen wezen lopen, was erg leuk!
Afbeelding

yvetjes

Berichten: 921
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Hoogland

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:35

Daffene, leuk!
Ik wil ook starten, maar begin zelf met een workshop via rundog. Dat is voor mij als beginner eenvoudiger en leerzamer. Heb je al alle tuig en wat ervaring?

daffene

Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:09

@ yvetjes, Nee we hebben nog geen ervaring en geen tuig. Waar zou ik dit het beste aan kunnen schaffen? Ik zag wel verschillende websites, maar vind dat altijd lastig met betrekking tot de maat.
Dit weekend ga ik trail hardloopschoenen halen.

@Boemklatsch; goed idee :D

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:11

bij de natte neuzen trails staat Raymondo met zijn stand (run with pride). hij heeft ook vaak tuigen om te proberen voor die dag. hij kan ook aanmeten. heeft prima door of hij een hond wel kan benaderen of niet.

dus zelfs als je niet mee doet, kan het wel interessant zijn om eens lang te komen en te kijken en te vragen. Er lopen altijd dogwatchers rond. zij kunnen uitleg geven over wat er allemaal gebeurd

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:53

Ik kom weer binnenvallen.

Tuig van Jinn kom ook bij Raymondo weg. Fijn tuig!

Zelf ben ik ook hardlopen aan het opbouwen. Wel zonder hond en ik durf wel te zeggen dat het goed gaat!
De hond kent alles al en zijn conditie is sws toch beter. Haha.
Misschien ooit ook eens mee doen aan wedstrijden. Lijkt me erg leuk!

mandje

Berichten: 937
Geregistreerd: 07-05-09
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:41

Hoe gaat het bij iedereen?

Vandaag een leuke recreatieve crossloop meegelopen.
Mijn jongste border Derlie meegenomen (word over 2 maanden 2 jaar) . Van een snelle start en een goed begin een mooi dravend middenstuk tot een lange eindsprint (had blijkbaar door dat we weer terug gingen) 5km in een tijd van 26:49 min. Uiteindelijk 6de plaatst van de 15 dames. Super trots op hem!!!! :j :o :D

Ook afgelopen week voor het eerst met beide hondjes gelopen. Dat is nog wel even wennen voor ons allen. Moet eerst nog zorgen voor 2 lijnen die ongeveer even lang zijn. Heb nu te veel lengte verschil.

Ook wil ik voor Boco een ander tuig hebben voor dagelijks gebruik. Hij heeft als trektuig de Zero dc Faster. Hoop eigenlijk een zero dc Short te kunnen vinden en dat die niet te veel schuift. Veel tuigen past hij niet door zijn diepe borst. Hij heeft nu nog een k9 tuig maar vind de horizontale band niet ideaal.

Afbeelding