Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 16:38

Ik weet waarschijnlijk ook wat er met dat manke schaap is waar ik op pas. False footrot....schapen hebben klieren boven de hoef en die kunnen ontstoken raken. Drukte er allemaal pus uit.

En zo ontdek je weer iets wat je nog niet wist

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!


Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:13

Hier gingen ze gister bij kennissen los. Mijn man was er en schaap liep in de groep met een duo penotti.
Vandaag twee zwarte bij. Kennissen hebben er een zwartbles opgehad.

Nu moet ik schaap wat hier is in de gaten gaan houden, want zij is ook bijna uitgerekend.

Mijn eigen schaap wordt binnen 2 weken geschoren en dan mag ze ook binnen. Zij is eind maart, begin april. Ze heeft het best zwaar. Normaal komt ze aangerend voor de biks. Vandaag was het echt sjok sjok

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:31

Hier vandaag een dramatische gebeuren. Het schaap hier is bevallen, maar de placenta kwam eerst....

Veearts is geweest en heeft alle 3 lammetjes afgehaald, eerste was een best ramlam, maar hij gaf het op, daarna een mini zwart ooitje, gelijk dood en als laatste een witte ooi. Ook klein, maar vol leven, sterke hartslag. Na een uur helaas ook overleden, ondanks biest en warmte.

Ooi is wat roeperig, maar ze leeft nog. Loopt ook wat beter...

Maar man man wat voel ik me kal-o-t-e

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:10

Thanks. Ooi leeft nog steeds. Nageboort komt wat moeilijk af, maar ze heeft gister oxytocine gehad. Kijk het aan anders vanmiddag bellen voor misschien nog een spuit.

Ze eet wel en herkauwt ook. Staan gaat moeilijk, maar ze komt wel wat makkelijker overend.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:54

Wat een beste Froukje! Vaak zijn het beetje van die frutsels van een drieling.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:21

He wat zonde.

Die blauwkop lijkt wel rode ogen te hebben zo op de 1ste foto op deze pagina

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:34

Ah gat vreselijk als ze dan zo wegglippen. :(:)

Ja dat dacht ik al, maar hij(zij) ziet er echt evil uit zo :')

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:19

Wat leuk al die drielingen en groot ook. Beter! Hebben ze beetje voorsprong als het toch wat moeilijk wordt.

Wij hebben ons kneusschaap net geschoren..Denk maar niet dat ik dat als beroep ga doen... Wat wil dat moeizaam zeg. Dik anderhalf uur over gedaan. Scheerapparaat werkte ook niet echt mee en zowel schaap als ik hebben verwondingen. Gelukkig had het schaap door dat het moest en bleef op haar plek. Alleen voor de buik en de keel in de schapenstoel gezet. Legt ze d'r kop telkens tegen me aan. En manlief mocht niet scheren..dan werd ze boos, de muts.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:58

Lekker makkelijk dan... Sonde is een noodhulp..niet voor gemak. Ben altijd blij als ik ze zover heb dat de flessen erbij kunnen.

Ik heb altijd wel ervaring dat als lammeren sterker worden ze beginnen te zuigen op de sonde, dus dan wen ik ze over naar de fles. Misschien dat lammetje niet voorbestemd was om te halen.

Van het weekend ook 1 in mijn armen dood gegaan. Die was al heel veel ver, maar toch geprobeerd. Sonde erbij, maar ondanks dat hij stabiel was ging hij toch. Te laat van de boer gekregen.

Gelukkig heb ik er 3 achter die het goed doen, een tweeling wees en 1 die achterbleef.

Mijn eigen schaap moet nu nog lammeren en van de boer moeten er nog 3.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:58

Ik heb vorig jaar een week sonde gevoerd. Dat lam was zo zwak, maar ze bleef leven. Heb echt elke dag gedacht dat ze dood zou liggen. Einde van de week begon ze eindelijk aan de sonde te zuigen en kon ik over op de fles. Jammer genoeg is ze later in het land overleden..was echt lief schaap aan het worden.

2 jaar terug heb ik een lam gehad wat gezond reageerde maar weigerde te zuigen. Toen kende ik de sonde nog niet en had ik gewoon de fles ondersteboven...zit je dan half uur per keer. Op een gegeven moment was ik er klaar mee en heb ik hem in de schuur gezet en gelijk zoog hij de fles...echt raar.

Oh Renske, dat is mijn droom, maar dan met Friese Melkschapen. Prachtig ras is dat en ook zo lief.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:23

Had ik gezien idd. Vandaar dat ik ook ff meldde over de Friese :D

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:07

Ja dat heb ik nou precies ook.
Die van het weekend was een ram en ik zei tegen mijn man, als het een ooi was geweest had die het gered. Al mijn succes verhalen zijn ook met ooien.

Terwijl ik ook iemand ken die liever rammen heeft want die drinken makkelijker. Ik heb er nu toevallig 2 die het super doen, maar meestal zijn de rammen wat oenig.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:01

Mijn eigen schaap is vanmorgen rond 10 bevallen van een 2 ling, ooi en ram. Alleen het ooilam ziet er vreemd uit. Heel lang haar al. Vanavond zag ik haar overeind komen en goed strekken, maar ben er nog niet helemaal gerust op. Ben heel bang dat er misschien iets is zoals hair shaker oid.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:10

Moeder is texel x swift, vader een zwarte ram, vleestype

Vader
[ img ]

Moeder met kinders, vanmiddag
[ img ]

En ooitje
[ img ]


Ze is wel wat meer opgedroogd, maar nog steeds vreemd

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:27

Het lammetje doet het nog goed

Gister
[ img ]

Vandaag
[ img ]

We hebben haar ook zien drinken. Ik hou haar nog wel in de gaten want ze is wat wankel nog, maar ze strekt, schudt en eet dus.

Ik verdiep mij nogal in schapenziektes en aandoeningen en ondanks dat het niet vaak voorkomt was dat het eerste wat in me opkwam. Vooral die houding ook.

Het schaap wat die dramatische bevalling heeft gehad gaat waarschijnlijk voor de dood. Ze loopt nog steeds niet en voorpoten zijn krom. Linksvoor strekt helemaal niet meer en rechts is zwak. Achterpoten zijn gewoon goed. Ze is wel helder, eet goed en personality met pit, maar mijn boerenverstand zegt: Laten gaan. Maar de dierenredder in mij wil haar nog kans geven. Je gaat je ook hechten, maar ja, wordt het beter of blijft ze kreupel?

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:53

Mijn Wietske is niet meer |(
[ img ]

Heb het eerlijke gedaan en haar gister laten gaan. Nu kan ze weer rennen op de eeuwige weide met haar kinders.... Helaas alleen maar verliezers, maar ik heb alles gedaan wat ik kon. En de boer van wie ze is erkend dat ook. Heel begripvolle mensen.

Ik had alleen dit jaar gezegd dat ik minder fleslammers zou doen...Raad eens.... Heb er 5 zitten nu achter.

Ik doe het toch graag en de boer kan een extra hand wel gebruiken. Kunnen zij andere dingen doen op de stal.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:12

Ik heb ook weer wat hoor.

1 van mijn flessers had diarree dus heb haar behandeld. Volgende ochtend prima in orde, maar in de middag deed ze raar. Kop naar beneden en ze bleef maar in hoeken drukken en overal op knabbelen, obsessief gewoon. Fles nam ze niet meer dus dan maar de sonde. Vandaag is haar kop opgezwollen(nu haast 2 keer zo dik) en ze ademt alsof ze marathon heeft gedaan.

Als ze ligt dan is wel rustig, maar zodra ze staat, gaat ze weer de hoek in zitten drukken en ademt ze weer zo gejaagd, gaat gigantisch kwijlen ook. Mest is weer stevig gelukkig.

Penicilline heeft ze gehad + vitaminestoot.

Eigenlijk zou ze gewoon moeten blijven liggen, maar ja hoe leg je dat uit?

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:55

Hier maakt ik het liefst gewoon vers en bij meerder lammeren warm ik het op in een kan met water uit de waterkoker en dan zet ik de fles daarin.

Mijn flesser leeft ook nog steeds. Krijgt nog steeds penicilline. Ze blaat sinds vandaag ook weer. Ze blijft alleen stro in de bek proppen en zet zichzelf nog steeds in de hoek. Ik heb daar nu een emmer neergezet zodat ze niet kan proppen. Ze kwijlt nog wel veel.

Iemand ervaring hiermee trouwens?

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:43

Nou alle symptomen wijzen op hersenvliesontsteking. Zodra ik het ook noem hier bij de schapenboertjes is dat hun eerste ingeving en de behandeling lijkt aan te slaan. Normaal zijn ze, geloof ik, binnen 12 tot 24 uur dood als je niet op tijd bij bent.

Middel tegen diarree heb ik echt mini beetje van gegeven. Juist omdat ik niet wil over doseren. En de volgende dag was ze ook weer happy, maar in de loop van de dag werd ze slechter.

Op internet kan ik bar weinig vinden over ziekteverloop(ook niet op engelse sites), dus ja ik zoek ervaringen.

Lando2: Super dat het lammetje helder wordt. Idd niet teveel geven in begin. Je kunt ze beter hongerig maar levend houden dan teveel willen en dat ie dood ligt door overvoeren. En ja ze zullen bleren. Elke keer dat ze je zien of horen :D Beste is gewoon een tijdschema en aan houden.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:56

We hebben idd een slechte batch kuil gehad van de week. Ik haal het bij de boer weg voor wie ik de lammeren groot breng. Deze en haar halfbroers aten er als enigen van en alleen zij is ziek(gelukkig wat dat betreft, anders had ik er 3 aan de sonde).

Ze hebben daar alleen kuil en hooi voor schapen is hier heel moeilijk te vinden. Alleen maar lang spul.

Heb dat kuil ook gelijk weggegooid.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 23:41

Ja zat ik ook te kijken bij de intratuin toevallig. Die hadden ook kruidenhooi. Maar dat zou dus wel kunnen? Voor de flessers?

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:31

We hebben hier ook een boerenwinkel met alles voor vee. Ik ga eerst mijn kennis vragen en anders ga ik daar ff kijken.

Ja het is een duur lam zo, maar goed als je rijk wilt worden moet je geen schapen houden haha.

Lammetje heeft vanmorgen 100 ml zelf gedronken trouwens. Ze stond overend met de kop omhoog en mijn man dacht, ik probeer het gewoon. En ze dronk zelf ff. Rest met de slang gedaan, maar dit was ff mooi.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:49

En we hebben ons volgende geval. Dat lammetje wat met wol was geboren lag te sterrekijken op het stukje.....Ze is nu thuis. Zien wel of ze het red

Maar ben echt ff kapot..Zit me niet mee met de schapen dit jaar.. Ben benieuwd wanneer de volgende zich aandient

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:38

Mijn wollig ooilammetje is zojuist overleden. Lammeren van een ander kan ik wel in leven houden, maar mijn eigen niet.

Heb even een heel arsenaal aan kleurige woorden die ik uit, bah bah

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:38

Idd Sassy, naar achter gestrekt, poten stijf en ogen trilden. Heb nog gespoten, lekker bedje gemaakt en toen ik haar weer binnen haalde werd ze plots wat slapper en begon te blaten. Meestal weet je het dan wel.

Lando2, balen zeg.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nynkster, Oshaa en 43 bezoekers