Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:40

Leuke schapen. Ik denk dat ik in jouw plaats dan simpelweg voor minimale inteeltfactor zou gaan. Dat zou dan betekenen het eerste jaar een ram kopen die zo weinig mogelijk met jouw ooien verwant is en zodra je dochters van die ram wil houden een tweede kopen. Daar kun je als alles goed gaat aardig mee vooruit, je past dan op dat ze niet op hun eigen dochters gaan.


Riddershow
Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:38

Bert, onze ram, is alleen verwant met de tweeling en dan die 9% inteelt van hierboven (als ik het goed berekend heb)

Maar volgend jaar moet ik wel kijken wat ik volgend jaar (of het jaar erna als ik de lammeren apart zet) doe... Want mijn terrein is denk ik niet groot genoeg voor 2 kuddes (zullen de rammen misschien ruzie gaan zoeken door het hek heen?) En dan moet ik de rammen ook apart zetten tijdens het lammerseizoen.

Of Bert volgend jaar wegdoen, maar hij heeft zulke mooie horens (en correcte aanzet) en zijn bloedlijn is te goed om te castreren.

Riddershow @ [BB-ITP] Nieuwe geluiden op de boerderij.. Schaapjes!

Riddershow
Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:01

Ik kwam er gister achter dat de schapen bij het zoutblok van de paadren konden. :( Deze gelijk weggehaald, maar ze hebben er wel van gelikt/gegeten. Hoe slecht is het? Ze dartelen allemaal nog vrolijk rond. Ze lijken nergens last van te hebben.

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:09

Riddershow schreef:
Ik kwam er gister achter dat de schapen bij het zoutblok van de paadren konden. :( Deze gelijk weggehaald, maar ze hebben er wel van gelikt/gegeten. Hoe slecht is het? Ze dartelen allemaal nog vrolijk rond. Ze lijken nergens last van te hebben.


dat kan totaal geen kwaad. Die van mij hebben een eigen likemmer, en het paard een Himalaya blok en een gewone rode liksteen. Ze zitten overal wel aan, en dat hindert helemaal niks. Het zijn zulke kleine hoeveelheden. Dus gewoon laten hangen, ze nemen naar behoefte.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Kaatastrof
Berichten: 6245
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:33

Hier ook een likemmer voor de schapen en himalaya voor de paarden. Paarden hebben ook al zitten likken aan die van de schapen :+ Beetje kan geen kwaad volgens mij. Likstenen zijn normaliter toch gewoon mineralen/zouten.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Riddershow
Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:50

Wat mij bekend is dat de paardenliksteen (in mijn geval zo'n rode mineralen) koper bevat en dat dus gidtig is voor schapen. Ik weet niet of ze er zo weinig van meekregen. Toen bij mij het belletje rinkelde waarom ze met zijn alleen in de stal stonden (open schuilstal) zag ik al duidelijke tandsporen in de liksteen, dus ze waren ook aan het schrapen.

KittyDylan
Berichten: 8857
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:54

Misschien je schapen dan een eigen liksteen geven? Ik geloof dat de boerenbond er wel verkoopt

Mijn geiten hebben er ook 1. Doen ze al erg lang mee en is ook nog lang niet op. Word wel zeker gebruikt en ze vinden het heerlijk.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:56

Zout beperkt de inname enorm. Je hebt gelijk dat veel schapenrassen gevoelig zijn voor teveel koper, maar de kans dat ze een overdosis hebben gekregen door zo'n korte toegang aan een koperbevattende liksteen is echt nihil.
Vergiftigingen gebeuren eerder door verkeerde, niet voor schapen bedoeld krachtvoer.

Riddershow
Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:21

Ok, dan hoef ik me dus geen zorgen te maken. Ik heb een liksteen voor ze. Alleen deze moet nog een plekje krijgen.

Ze krijgen elke dag een halve schep schapenbrok. Maar dat is vooral tem-training.

Ik vind ze wel erg slim. Mijn man is bezig met de omheining en was vergeten het poortje dicht te doen (Vaak heen en weer gelopen) er moet nog een sluitveer aan.

Kwam de overbuurman mij halen want ze liepen bij hem. Ik er dus heen met bak brokjes. Zodra ze me zien (En de enge buurman was aan de kant) rennen ze langs me en rennen al bokkend terug het erf en het weiland in. Grootste lol hadden ze.

Ze wisten precies waar ze heen moesten... _O-

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:13

Schapen zijn nogal op 1 mens gericht inderdaad. Maar of koper een probleem is, hangt van het ras af. De shetlands krijgen doelbewust een portie geitenkorrel ivm hogere koperbehoefte, informeer bij je stamboek en kijk wat andere fokkers doen. Als er meer energie/eiwitten/oid nodig is, dan voer ik verder bij met lucernebrok (melkproductie), grasbrok (ook voor langer bezig zijn met geitenbrok), bietenpulp, al heb ik liefst gewoon goed hooi/gras (al zijn ze er op dit moment voor de verbetering van de grasmat), want dat is een stuk simpeler, goedkoper en geeft een volle buik + genoeg structuur voor goed werkende darmen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Karina
Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:20

Interessant van de shetlandschapen, dat wist ik niet.
De Welkoop heeft ook universele likstenen, en himalaya kan ook altijd. Mijn geiten hebben een geitenliksteen en een himalaya, mogen kiezen. Ik heb die in de tijd dat er 3 Schoonebeeker schapen bijliepen ook niet weggehaald hoor. En er gaat ook wat zout door de geweekte bietenpulp/fibrenuggets, ik heb een aantal gecastreerde bokken en volgens mij is dat het enige verschil tussen gewone brok en gecastreerdebokkenbrok.... In ieder geval nooit problemen hier met de bokken.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Riddershow
Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:39

Hebben jullie jullie schapen halstermak gemaakt? Ik wil het gaan doen. Maar twijfel een beetje over het 1e deel... namelijk het halster omdoen. De schapen laten zich nu niet echt relaxed vastpakken. Als ik ermee, begin moet ik het halster omlaten totdat ze hastermak zijn? Ik vind het een beetje eng dat ze erachter blijven hangen.

Dus wil ik dan meerdere schapen tegelijkertijd doen, dan moet ik ook meerdere halsters hebben...

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:51

Riddershow schreef:
Hebben jullie jullie schapen halstermak gemaakt? Ik wil het gaan doen. Maar twijfel een beetje over het 1e deel... namelijk het halster omdoen. De schapen laten zich nu niet echt relaxed vastpakken. Als ik ermee, begin moet ik het halster omlaten totdat ze hastermak zijn? Ik vind het een beetje eng dat ze erachter blijven hangen.

Dus wil ik dan meerdere schapen tegelijkertijd doen, dan moet ik ook meerdere halsters hebben...

Ik doe ze nooit aan een halster , maar gewoon een touw om de nek. Zet een biksbakje neer en doe het touw met een lus om de nek. Vervolgens kun je ze een halsband om doen of gewoon een knoop in het touw. Ik leer ze het al als jong lam, maar het kan later ook. Dan eerst gewoon blijven staan of aan het hek zetten, zodat ze leren dat hangen of springen niks op levert en vervolgens gaan lopen. Ze zullen eerst wel tegen spartelen maar ze leren snel mee lopen. Belonen met een brokje als ze het goed doen. Ik doe 1 tegelijk zodat je terug naar de groep kunt lopen. Na 2 keer oefenen kunnen ze het.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:59

Halsbanden zijn hier standaard, halsters die netjes passen om mee te lopen belemmeren de kauwbeweging en blijven dus niet om (ze zitten voor mijn gevoel vaak ook te dicht bij de ogen, 1 halstertje is dus al wat aangepast door stukje bij de ring hoger dicht te naaien zodat "bakstukken" lager zitten, maar ik heb kleine schaapjes en bij de lammeren is het helemaal iniminie. Ik gebruik ze wel graag voor meelopen (incl. vast aan halsband trouwens, dus 1 clip vastklikken aan beide ringen) ivm niet half ophangen, want halsbanden draaien altijd naar boven omdat ze zo klein zijn t.o.v. jouw.
Leer ze eerst vast staan voordat je begint met meelopen (leren wijken voor druk). En reken er verder op dat schapen 2 standen hebben : springen en neerstorten als het om "meelopen" gaat. Veel mensen pakken ze (mits aanwezig) liever bij de hoorns, maar als je ergens doorheen moet, hekken openen moet, etc. is touw wel zo makkelijk. Iets met soms 3 handen nodig anders.

Ik gebruik deze halstertjes trouwens :
https://www.junai.nl/hac-halster-voor-schapen.html

Voor halsbanden de gewone geiten/schapenbanden in kleurtjes (dunne versie stierenbanden) of simpele hondenhalsbandjes met clip.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Riddershow
Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 16:01

Die methode had ik inderdaad al gezie, is ook logisch (net zoals bij paarden :Y) ) . Hangen ze zichzelf niet op met een halsband? Ik zag deze ook wel bij agradi, maar vraag me af of een halster niet fijner is? Misschien is een halsband wel handiger als tussenstap met omdoen.

Touw met een lus om de hals doen is nogal lastig gezien hun uitstekende hoorns :)

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 16:11

Mijn halstertjes hebben schuifsluitingen, die werken ook met hoorns. Die touwhalsterconstructies gleden hier af en knepen de neus dicht onderweg naar het afglijden. Iets wat op 1 standje blijft zitten is veel fijner.
Ophangen aan halsband doen ze hier niet (ook bijna geen mogelijkheid voor), hoorns en schapenhekjes zijn wel voorgekomen (hekjes zijn fijn om aan te schuren).
Ik zou kijken hoever je komt met combi eerst leren vaststaan, voer uit de hand eten (laden clicker) en volgen targetstick eigenlijk. Let wel dat van wat ik zie routine een boel doet en ze niet altijd nieuwe dingen goed onthouden als je ze niet bijhoudt. Wil je makkelijk meelopende schapen dan zal je en flink tijd moeten investeren en het liefst in de dagelijkse routine inbouwen. Anders mag je zeker een stuk opnieuw beginnen als je het een tijd later echt nu nodig hebt (al is de verandering van routine zelf ook genoeg om geleerde dingen te vergeten of juist geheel overdonderd wel te kunnen lopen aan een touwtje). En reken er ook op dat plassen en veranderingen van ondergrond een noodrem reactie geeft.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 16:18

Riddershow schreef:
Die methode had ik inderdaad al gezie, is ook logisch (net zoals bij paarden :Y) ) . Hangen ze zichzelf niet op met een halsband? Ik zag deze ook wel bij agradi, maar vraag me af of een halster niet fijner is? Misschien is een halsband wel handiger als tussenstap met omdoen.

Touw met een lus om de hals doen is nogal lastig gezien hun uitstekende hoorns :)

Ik denk dat je met een halster meer risico loopt dat ze vast komen te zitten dan met een halsband. De kop wordt overal ingestoken, de nek niet vooral niet als ze hoorns hebben. Die van mij hebben als lammeren hebben en geschoren zijn standaard een halsband om. In de winter niet omdat ze dan in de wol groeien en dan lopen ze in een weide met struiken ed. Het hoeft ook niet want ik kan ze altijd wel krijgen en een touw om doen. Ik maak de halsbanden van kapotte paardenhalsters. Het deel wat over de nek zit past mooi.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Riddershow
Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 16:33

Ik wil ze ook zeker niet continu met halsband/halster rond laten lopen. Dus vooral het omdoen zal een training op zich zijn. Maar wil dat ze net wat tammer worden dan nu. Dus daarom wil ik meer "hands-on" trainen. En dat is handig als ik ze vast kan houden. Vooral een aantal schuwere kan ik nu (zonder vasthouden) niet tammer krijgen, omdat ze niet eens uit de hand durven te eten.

Dat van de wol is ook idd wat me tegenhoudt voor een halsband. Ze hebben al een aardig wintervachtje.

Maar ik denk dat ik in ieder geval een goed beeld heb hoe ik kan starten. Ik begin denk ik met een halsband begin waarna ik verder ga met halstertraining (dus omdoen) zodat ik altijd keus heb.

Bedankt iig!

Britta31
Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:27

Weet iemand of geitjes ook schapenbrokken mogen eten?

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:47

Geiten hebben meer koper nodig dan bijna alle schapenrassen, op schapenbrok zal een geit dus tekort komen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Riddershow
Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:22

Ik ben benieuwd naar jullie lammetjes... Alles goed gegaan?

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:54

Riddershow schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie lammetjes... Alles goed gegaan?

Geen idee tegen wie je het hebt, maar het seizoen is in volle gang hier. Inmiddels ruim 70 lammeren. Het gaat ongewoon goed tot nu toe ( afkloppen...). Er is maar één gestorven.
Veel drielingen dit jaar, inmiddels 6 drielingen tegen 1 eenling ( rest tweelingen zoals het hoort) dit betekent veel flessenlammeren.
Het voorjaar wil niet echt komen, flinke nachtvorst en zo nu en dan wat sneeuw, dus alles staat nog binnen, hopelijk kunnen we ze snel naar buiten zetten.
Kan eens kijken of ik wat foto's van de stalbewoners kan maken vanmiddag.

Riddershow
Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:58

Het was algemeen tegen diegenen die lammeren krijgen ;)

Klinkt bij jullie echte andersom dan bij ons. Hier is het ongewoon warm. De dames hebben het ook flink warm. Ik ben begonnen met plukken van de schapen waarbij de vacht dat al toelaat.

Scheer jij trouwens of pluk jij de schapen (kan me voorstellen bij die aantallen dat scheren toch echt makkelijker is)

Hier is alles "normaal" gelammerd. Onze volwassen ooi heeft een 2-ling en de rest zijn jaarlingen en hebben 1-lingen. Het enige probleem wat we hadden was dat één van de jaarlingen als eerste heeft gelammerd en toen had de volwassen ooi het lam geclaimd. Dus stress bij de kersverse mama en toen mama en lam apart stonden moesten we het lam even helpen met de uier zoeken. Die was aardig in de war door die vreemde ooi-madam. Maar de rest was allemaal probleemloos.

4 rammetjes en 3 ooien

De tweeling
[ img ]

Andere mama
[ img ]

Paar lammertjes:
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 20:51

Jaloers op jullie gras, hier groeit nog zo goed als niks...
Ja we scheren, ze zijn nu halfgeschoren, wat er maf uitziet, maar de uier beschermt, en het schaap warmer houdt.

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:08

Hier de schapen allemaal gelamd, lopen sinds half april ook al buiten. Schapen zijn nog niet geschoren omdat het nog te koud is s'nachts.
Ik heb 3 gooien met 2 3lingen. Was 1 ooi met een 1ling maar die is dood gegaan, lam kon zn ontlasting niet kwijt, had geen anus.
1 flessen, schaap van het dode lam adopteert lammetjes van de andere schapen.

geertje nu B+ 19 l1+ 24 l2+18 m1+14 dus m2 startgerechtigd nu met verdiend pensioen door blessure.
sinds 29 april 2011 in bezit van een 2e fries genaamd foppe. 24-5-2014 foppe zijn debuut in de B [o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Katootje7791, YandexBot en 4 bezoekers