Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 23:32

Hoe scheer je ze dan? Bijna al mijn schapen zijn al kaal aan de buik omdat ze het zelf verliezen. Alleen verschilt het per schaap hoe "vast" het nog op de rug zit.

Overigens lopen ze allemaal altijd buiten hier. Ik heb wel een open stal die ze dankbaar als kraamkamer hebben gebruikt. In het begin zette ik ze nog apart, maar dat was omdat ik niet wilde dat big mama nog meer lammetjes ging claimen. En het was voor beginner-ikke heel lastig om te zien wanneer ze gingen lammeren. Tussen de 1e en de laatste zat er bijna 2 maanden...

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 03:35

Vorige week vrijdag hebben wij de laatste lammetjes gehad. Half februari begonnen dus was ook lang zat. De laatste ooi heeft echt op de laatste dag dat de ram er bij heeft gestaan gedekt geweest. Maar alles is dus klaar. Alleen de jongsten staan nog binnen de overige 130 ooien en lammeren staan al weer buiten geschoren en wel. Wij scheren ze altijd voor het lammeren aan en ze blijven dus enkele weken binnen staan.we hebben Engelse texelaars en Nederlandse bonte schapen allemaal met stamboek en zwoegervrij. De Nederlandse bonte zijn ook allemaal dubbel ARR. Engelse texelaars stamboek en zwoegervrij en als het goed is bijna allemaal dubbel ARR

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:02

Wegens emigratie zoeken wij helaas nieuw huisje voor onze lieverds. Hebben nog gekeken om mee te nemen maar dat gast hem niet worden.
Onze dwerggeiten en skudde schapen zoeken de komende maanden dus een nieuw huis. Ze lopen nu bij elkaar samen met de kippen.
Dwerggeiten, 3x geit, 1x gecastreerde bok.
Skudde schapen; 2x ooi en 2x gecastreerde ram.
2 kippen

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:33

Hier gaat de tweede ronde "los". Nog zo'n 24. De eerste is onderweg.
Het zou fijn zijn als het over dit lange weekend klaar zou zijn, we zullen zien.
De eerste ronde staat met lammeren buiten met hooirollen. Voorjaar wil nog niet echt doorzetten hier, vandaag redelijk mooi weer maar voor vrijdag /zaterdag vrij slechte voorspelling. Zou niet fijn zijn als we gedwongen zouden zijn alles weer naar binnen te halen; 39 ooien met 78 lammeren...

Edit, update, het was was een drieling, waarvan de eerste (al langer) dood, de andere twee in orde, een rammetje en een ooitje. Jammer van die ene, maar eerlijk gezegd niet een ramp, we hebben al 5 flessenlammeren (we sturen schapen niet metmeer dan twee het hoogland op).

xSiep

Berichten: 3687
Geregistreerd: 25-12-06
Woonplaats: Vilnius, Litouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:59

Hoi allemaal,

Ik ben me aan het orienteren/inlezen op het houden van een aantal schapen voor de hobby.
We hebben naast ons huis. 0.7 hectare dat we waarschijnlijk kunnen gebruiken van de buren. Het is op een hellinkje tussen bomen/aan het bos. We zullen dan een schuilstal bouwen en het is de bedoeling dat ze het hele jaar door buiten lopen en ik hooi zal voeren d.m.v het neerzetten van een grote baal van 250 kg. Die kosten hier 15/20 euro.

Hoeveel kg per dag hooi eet een schaap ongeveer in de winter en zomers met gras erbij?

Hoevaak mesten jullie de schuilstal men stuk bij voeserplaats uit?

En hoeveel kost het allemaal samen ongeveer per maand om +/- 5 schapen te houden?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:23

Tabelletje dat ik tegen kwam geeft aan dat schaap 4% lichaamsgewicht aan hooi nodig heeft. Let wel dat is droge stof gehalte, deel vocht telt niet mee, dus daarvoor moet je wat bij rekenen aan werkelijke kg's per schaap. Reken ook dat een jong dier na afspenen (4-5 maanden als je de ooi dat laat doen, wat het simpelste is ook qua bijvoeren ooi) meer zal eten naar verhouding en je dus voor volwassen gewicht moet rekenen.
Hoeveel hooi je nodig hebt hangt dus van het gewicht van je schapen af (rasstandaard is makkelijkste uitgangspunt). Reken daar zo'n 20% boven op, want er is altijd wat zozo en de manier van voeren die jij aangeeft kost aardig wat hooi.

Schapen eten slecht hooi van de grond en verspillen makkelijk veel hooi, een ruif/voerring die in elk geval er doorheen lopen/plassen en mesten voorkomt helpt. Houdt er ook rekening mee dat een dikke plak hooi je gras verstikt, hark het uit elkaar of haal het weg. Kijk ook kritisch naar de bomen, want ook daar kan flink aan geknaagd worden (bast schillen).

Uitmesten van schuilstal of verhardingen elke dag. Schapen stampen op een kleiner oppervlak hun mest anders tot mooi hard mest-beton en dat is ellendig weg te krijgen. Bij goed opgezet is elke dag de bezem er langs genoeg.

Gezien waar je zit is tussen sneeuw en roofdieren het erg aan te raden om de schuilstal zo te bouwen dat ze er veilig in opgesloten kunnen worden. Al is een ophok plek altijd fijn voor het kunnen behandelen van je dieren zonder al te veel worstelingen. Ga er nl niet van uit dat je schapen zich laten vangen. Je voor de voeten lopen als je brokjes hebt zal lukken, uit de hand voeren en wat aaien ook, vast pakken, meelopen, etc. zijn een heel ander verhaal.

Zorg dat je zelf kan bekappen (heel simpel, maar gebruik wel een schaar ipv mesje) en doe dat elke 1-2 maanden. En scheren/knippen van de wol is ook handig om op zijn minst voor nood te kunnen. Ze hoeven niet allemaal op dezelfde dag dan, maar ze worden wel op tijd gedaan.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:12

Denk ook aan de kosten van evt ontwormingen (wormonderzoek) en inentingen. Ik weet niet hoeveel mijn schapen (7 stuks) ongeveer eten maar een +/- halve baal per dag in de winter? En halen hun neus op voor het groffere hooi. Ze krijgen hun hooi in 2 ruifen en een speciekuip omdat er ook onder schapen een pikorde is. Daarnaast krijgen die van mij wel extra voer bij, vooral in de winter en lente als ze dragend zijn/melk geven. Dat is ca 100 gr. per schaap. Als je geen ram neemt (en dus geen lammetjes krijgt) dan hoeft dat natuurlijk niet.

Ivm wormbeleid kan het handig zijn om het weiland op te delen.

Overigens gingen mijn lammeren al flink mee-eten na 2 maanden.

Een aantal schapen van mij zijn best wel tam (krauwelen/kroelen), maar o wee ze hebben door dat er een ontworming aankomt...

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 08:28

Ik kon het zo gauw niet vinden op internet, maar weet iemand of walnoot takken/bladeren giftig zijn voor geiten? Ik lees dat paarden er wel gevoelig voor kunnen zijn.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:01

KittyDylan schreef:
Ik kon het zo gauw niet vinden op internet, maar weet iemand of walnoot takken/bladeren giftig zijn voor geiten? Ik lees dat paarden er wel gevoelig voor kunnen zijn.

Ik denk het niet. Maar geiten weten zelf heel goed wat ze wel of niet moeten eten.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:23

pillow schreef:
KittyDylan schreef:
Ik kon het zo gauw niet vinden op internet, maar weet iemand of walnoot takken/bladeren giftig zijn voor geiten? Ik lees dat paarden er wel gevoelig voor kunnen zijn.

Ik denk het niet. Maar geiten weten zelf heel goed wat ze wel of niet moeten eten.

Inderdaad: ALLES!

sorry, kon het cliché niet laten liggen :D

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:27

Alles behalve het hooi wat ze gevoerd krijgen hoor :')

Het gaat om afgezaagde takken. Maar dan krijgen ze die af en toe, anders liggen ze ook maar in de wei in de weg.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:48

Walnoot heeft een wormafdrijvend ondersteunende werking dus ik geef het ze wel hoor, met mate.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:49

Vraagje,ik geef mijn dwerggeitjes voor het eerst meusli,maar hoeveel?Ik dacht aan 2 handjes per dag per geit.Ze hebben ook nog een wei met gras.Ze hebben altijd de pallet brokken gehad.Ze zijn ongeveer 12 jaar.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:55

Wat voor voeradvies staat er op de zak?

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:00

Ik kan het niet vinden op de zak.Het Capri muesli geit.Er staat ook nog versele lager op.Voor herten en geiten.

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:15

Dit staat bij het voederadvies ;) ''Dwerggeiten hebben doorgaans minder voeder nodig: naast hooi of stro volstaat dagelijks 50 tot 100 g CAPRIMASH 3&4 muesli per dier.''

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:18

Top,ga ik dat geven.Nu hopen dat ze het eten.Verwende sikken.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:55

Hallo
Wij willen van de zomer geitjes aanschaffen. De wei is gezaaid en er is een mooie stalling. Maar welke eisen worden er gesteld aan het houden van geiten?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:03

Goede omheining, zorg voor een deel waar je ze altijd veilig kan opsluiten en roteer de weide (mits groot genoeg) ivm wormenpreventie. Verder UBN, hooi, water en bij horns opletten met gaas, hooinetten, etc. zodat ze niet vast komen te zitten.

imaudy
Berichten: 5037
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:03

Ufurio4e schreef:
Hallo
Wij willen van de zomer geitjes aanschaffen. De wei is gezaaid en er is een mooie stalling. Maar welke eisen worden er gesteld aan het houden van geiten?


Een hoge en goede omheining. Je moet een ubn nummer hebben.
Wat voor geitjes zoek je? Misschien weet ik wel wat..te ver weg denk ik alleen

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:25

Het feest begint, de eerste tweeling is vamorgen geboren.

imaudy
Berichten: 5037
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:54

Kuggur schreef:
Het feest begint, de eerste tweeling is vamorgen geboren.


Is dat zo laat in het voorjaar vanwege de kou op ijsland?
Hier is alles geboren :D

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:48

Wel het is ongewoon koud dit voorjaar (het sneeuwt momenteel dagelijks, blijft niet liggen op het laagland, maar toch...), maar dat specifieke weer heeft weinig te maken met het begin van de lammertijd.
Het begint ieder jaar bij de meeste boeren zo tegen midden mei. Wij zijn zelfs aan de vroege kant.
En dat is uiteraard vanwege het klimaat hier, het gras is nauwelijks begonnen te groeien.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:59

Ik begon na 1e jaar een maand eerder ivm vroege hitte, maar er zijn zat momenten dat ik denk over weer terug naar wat later lammeren. De nachten zijn nog flink koud.
Hier moet er nog 1 en dan klaar voor het jaar. Vermoed dat ik te goed voer, want ooi die 2 gaf beide vorige keren had nu 1 (en geen pottekijkers willen en probleem, dus lam verloren -O- ). 1x 2-ling ooitjes en 1e ramlam ook eenling.
Zo als het er nu uitziet volgend jaar nieuwe plek en vermoed aflammeren in schuur (kan er in elk geval ook een camera op).

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:26

Ik begreep dat walnoot takken wel giftig waren voor geiten. Dacht dat ooit eens gelezen te hebben. Gooi daarom mijn walnoot takken weg. Ik heb weer jonge toggenburgers, zijn weer zo lief. Maar mijn geiten eten bij lange na niet alles.