Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miekie74

Berichten: 96
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:03

Veel sterkte gewenst. Wat een gemis zal dat zijn.

c_alsemgeest

Berichten: 20640
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:41

Ja het is bagger... vooral voor Gustav is het zielig.
Die twee zijn uit hetzelfde nest 3n natuurlijk nog nooit zonder elkaar geweest.
Hij is nu ook nog erg aan het zoeken, en haar steeds op haar plek liggen slapen.

YazhiSien

Berichten: 2556
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:12

He nee wat heftig! Heel erg veel sterkte

Anoniem

Re: Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:36

Ach arme Gustav toch. Ik hoop dat ie snel zijn draai weer kan vinden. Maar dat zal misschien wel even duren :(:)

c_alsemgeest

Berichten: 20640
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:28

Vogelvrij schreef:
Ach arme Gustav toch. Ik hoop dat ie snel zijn draai weer kan vinden. Maar dat zal misschien wel even duren :(:)



Het is alweer een lange tijd geleden dat dit topic actief was...
Bovenstaand was het laatste bericht.
Helaas heb ik geen leuk nieuws...
Gustav heeft het niet zo lang zonder zijn zusje hoeven doen, jammer genoeg.


Afbeelding


Afbeelding

Afgelopen zaterdag nacht begon hij opeens zwaar te ademen, wij herkenden het beeld en zijn meteen met spoed naar de dierenarts gereden. Aldaar bleek hetzelfde als Heidi, longen vol aan het lopen met vocht, een hart wat bijna niets meer pompte en ook extreme stoornissen had. En vocht afdrijven deed niks meer.
Exact hetzelfde beeld als zijn zusje, en ook net zo plotseling en progressief.
Hartspier extreem vergoot, waardoor de kamer verkleind en de boezem vergroot was en al het bloed daar in achter bleef (HCM)
Een paar uur (en de rest van zijn leven) daarvoor nog helemaal niks aan de hand, eten, spelen, rennen... geen tekenen van ziekte of vermoeidheid.
Na Heidi wisten wij dat de kans erg groot was dat hij het ook zou hebben (zelfde nest, dus in principe een twee-eiige tweeling), ook hebben wij afgesproken niet te gaan dokteren e.d. omdat er aan deze vorm ook bijna niks gedaan kan worden en Gustavje ook gewoon extreem bang voor de dierenarts was.


Afbeelding


Hij heeft gelukkig niet veel gemerkt, en het ging snel en vredig. Maar wat mis ik dat kleine kale clowntje... en nog erger, Cookie. Hij is nu de laatste die er is, en door zijn leeftijd en dat hij altijd al wat problemen met andere katten had hebben wij besloten geen nieuwe er meer bij te nemen. Maar het is triest om te zien hoe hij hem mist. Wel zie je gelukkig dat het bij hem elke dag een stukje beter gaat.
Maar dat aparte kale portret in huis was altijd erg aanwezig...
Hij kon er ook altijd zo lekker elegant bij liggen :+

Afbeelding

Wij hebben nu 3 sphynxen gehad, en alle drie overleden aan de gevolgen van HCM.
Princess had een afsluiting in haar aorta (bloedstolsel welke vormt omdat het bloed in de boezem stil blijft staan... en daarna blijft hangen in de vertakkingen naar de achterpoten).

En Heidi en Gustav... waarbij het door het vergroten zo dusdanig werd dat het hart zijn werk simpelweg niet meer kon doen.


Alle 3 kwamen ze van goede gerenommeerde fokkers, de beste bloedlijnen, geen inteelt. HCM geteste ouders, op DNA maar ook hart echo's.
En alle 3 hebben zij zelf ook die testen gehad tegelijk met het castreren. Beste voer, huisvesting, buiten kunnen komen, beweging...
Maar toch zie je dat het je kan over komen... en aangezien het bij ons echt 3 van de 3 is, denk ik dat wij niet zo snel meer aan een raskatje zullen beginnen. :')


Afbeelding

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:32

:\ Verdomme. Gustav. Je hele cluppie, 3 uit 3. Wat ontzettend verdrietig. :(:)

Lepeltje23

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Bij paal 29 aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:10

Wat intens verdrietig nieuws. Wat snel ook na het heengaan van zijn zusje en wat zal je hem missen. Heel veel sterkte en wat een geweldig trio had je. Een geweldige foto maar zo wrang. Klote HCM ook. Dikke virtuele knuffel :(:)

c_alsemgeest

Berichten: 20640
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:29

ja die "drie op een rij" foto heeft nu wel extra lading gekregen.
Ben vooral blij om de tijd die ik met ze gehad heb, en ik durf te zeggen dat ze nergens een beter leven gehad zouden hebben.
Dat geeft best wel wat troost.
Maar vooral Gustav was nogal aanwezig, dus dat maakt het nu best stil in huis.
Geen kledingstukken verzameld beneden die hij van het was rek af had getrokken, geen platen meer die uit de tuin gegraven werden en herplaatst werden binnenshuis, geen eten die gejat wordt, niet meer op je plaat gaan wanneer hij weer eens vol in je knieholte sprong als een soort struikrover achter de eettafel vandaan :+

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:52

Ik zat net inderdaad nog te kijken naar de filmpjes op de vorige pagina :)) Mooi portret.

Better to have loved and lost... Hij blijft bij je. Maar het gemis wil ik me niet voorstellen.

Miekie74

Berichten: 96
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:45

Ik voel met je mee en herken de beschrijving van het missen van een Sphynx vriend meteen. Wij hebben ook drie nakies. Of eigenlijk moet ik zeggen... We hadden er drie. Gisteren hebben we Luxor, beter bekend als De Bolle moeten laten inslapen. Hij hield vocht vast, naar de dierenarts en inderdaad de al gevreesde hartproblemen. Vochtafdrijvers en hartmedicijnen hielpen niets, dus helaas de zware beslissing genomen hem te laten gaan. Ook al hebben we nog twee Sphynxen over, we missen hem enorm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Alledrie onze jongens waren herplaatsers. Silver zonder papier die nu acht is. Luxor die maar vier mocht worden. En Dylan die uit Oekraïne kwam en samen met Luxor hier belandde, nu drie jaar oud en hopelijk nog heel lang bij ons.


Afbeelding
Dylan a.k.a Baby.


Afbeelding
Silver die tegenwoordig beter luistert naar de naam Naakt.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je, wanneer je deze ellende drie keer meemaakt,er wel klaar mee bent. Het is een fantastisch ras, maar wel met grote gezondheidsproblemen helaas.

Sterkte met het gemis!

c_alsemgeest

Berichten: 20640
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:27

Heel veel sterkte!

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:35

:(:) Ik vind het stom. En ik ben maar blij dat ik twee van die mislukte modellen heb.

Lepeltje23

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Bij paal 29 aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:36

Ben er stil van.....
c_alsemgeest en Miekie74 heel veel sterkte.


Afbeelding

YazhiSien

Berichten: 2556
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:57

Jeetje, allebei heel veel sterkte.
Hier gelukkig nog niets mis met ze maar zo eng dat het zo ineens kan optreden :(

c_alsemgeest

Berichten: 20640
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 23:07

Ja, alle jaren niks van gemerkt, ook geen ruis te horen.
En alle 3 tussen de 7 en de 8 overleden. Dus best gek... Heidi en Gustav waren uit hetzelfde nest, dus dat is nog logisch. Maar Princess niet en ook uit hele andere bloedlijnen en andere fokker.

YazhiSien

Berichten: 2556
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 05:43

Heftig zeg

Daihyo

Berichten: 88040
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 08:55


c_alsemgeest

Berichten: 20640
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:10

Nee? haha wat schattig :')

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:11

Terecht. Mag je delen met Cookie :)

lilykashmir

Berichten: 7545
Geregistreerd: 12-09-04
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 01:06

Jeetje c_alsemgeest, wat ontzettend sneu zeg. Heel veel sterkte bij het verlies.
En Mieke74, jij ook veel sterkte!

Wij hebben onze poesjes weer een weekje nu! We zijn naar Curacao geëmigreerd voor 3 jaar (voor werk). We hebben heel lang getwijfeld of we ze mee zouden nemen, of een goed plekje voor ze zouden gaan zoeken.
Uiteindelijk hebben we toch besloten ze mee te nemen. Een vriendin heeft ze vorige week dinsdag meegenomen. Gelukkig is alles goed gegaan, maar man o man! Wat kan je in de stress zitten als je kindjes gaan vliegen zeg :7 . Het gezinnetje is nu weer compleet! We zijn heel benieuwd hoe ze het hier verder gaan doen met de warmte, maar ik verwacht dat dat geen probleem wordt :) .

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:26

Wel een beetje stil hier!
Hoe is het met de kale katten?
Met mijn twee Devons gaat het super, ze zijn zo lief.
En ik heb leuk nieuws! Er zijn 2 kittens in bestelling!
Mijn zoon studeert af en wil de katten meenemen als hij een eigen huis heeft. Wij kunnen natuurlijk niet zonder katten achterblijven!
Dus ik heb de fokker van onze katten gemaild en die vond het helemaal leuk!
Duurt nog een tijd hoor, want ze hebben net een nestje gehad, maar wel superleuk om naar uit te kijken!

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re: Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 18:58

Ik ben al jaren niet meer op Bokt geweest sinds ik Spot in heb laten slapen maar ik kreeg vandaag een prive berichtje over een veulen waar ik destijds interesse in had en zo kwam ik hier weer eventjes terecht en aangezien ik dit topic gestart heb dacht ik ga eens even lezen.

C_alsemgeest, jeetje... alle 3 er niet meer. Wat heftig, ik kan me ze nog zo goed herinneren! En Cookie ook, arme Cookie als enige over. Het blijft zo'n k*tziekte HCM.

Ook mijn Wax is er niet meer. Waarschijnlijk ook HCM geweest, terwijl zijn bloedlijn helemaal vrij is. Ouders van Wax leven ook nog. Wax was pas 3 toen ik hem heb moeten laten gaan op de meest afschuwelijke manier ooit. Knox (aka Boobs) heb ik nog steeds en inmiddels heb ik sinds een half jaartje een naakt vriendinnetje voor hem erbij, hilarisch om haar in huis te hebben en echt een Wax 2.0 bijna bizar hoe zij maniertjes van hem heeft.

Ik heb wel besloten als ik een van de twee nogmaals kwijtraak aan hcm dat er voor mij geen sphynxen meer komen. Hoe gek ik ook ben op dit ras, dat verdriet is hartverscheurend.

Nu ben ik waarschijnlijk weer voor jaren offline, dus geniet allemaal van de katten ! <3.

BabiiVeeraa
Berichten: 1003
Geregistreerd: 11-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 19:45

Het is hier al heel lang stil, maar wil toch een poging wagen, misschien hebben jullie hier ervaring mee.

Onze nakies hebben nog wel eens mee-etertjes (1 a 2 per jaar) vooral op staart en onder de bekjes. Wanneer ze rijp zijn, knijpen we ze uit en maken we het goed schoon. Nu kreeg Biggles (gecastreerde kater) ongeveer een jaar geleden een mee-eter op zijn tepel, althans zo zag het eruit. Hij zit er zelf niet aan en heeft er ook geen pijn aan, wij mogen er ook gewoon aanzitten. Maar een tepel uitknijpen leek mij erg pijnlijk, dus we hebben het zo gelaten. Vandaag toch maar de dierenarts gebeld, hoewel hij er nog steeds geen last van heeft, is de mee-eter flink gegroeid (tepel is bijna het dubbele formaat van andere tepels).

De dierenarts geeft aan dat het waarschijnlijk een tumor is. Komt vaker voor en als de kat er geen last van heeft kan je het gewoon laten zitten. Ze kunnen het echter ook operatief verwijderen, het is een kleine ingreep maar wel onder narcose.

Op Google kom ik niet veel verder, heeft een van jullie hier toevallig ervaring mee?

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:44

Hallo allemaal, beetje stil hier.

Voor de katten is de corona niet zo erg, die van mijn zijn erg blij met alle aandacht.

Ik moet eigenlijk zeggen waren, want een van mijn twee Devons is vorige week ingeslapen. Zo verdrietig.

We wisten al dat hij een lekkende hartklep had, maar dat leek heel goed te gaan.
Tot 2 weken geleden, toen was hij ineens benauwd. Toen heb ik de spoed gebeld en beschreven hoe hij was, toen hoefde ik niet meteen te komen en ben ik maandag op het spreekuur geweest.
Inmiddels was hij weer opgeknapt en leek wel ok. Wel een afspraak met de cardioloog gemaakt voor een nieuwe echo.
Maar afgelopen weekeind werd hij nog erger benauwd, af en toe schreeuwde hij het uit, zo zielig.
Dus toen wel naar de spoed, en daar bleek dat zijn longen vol met vocht zaten.

Helaas hielpen vochtafdrijvers en extra zuurstof amper, dus toen moesten we beslissen. Gelukkig was mijn man ook gekomen, dus was niet alleen.
De katten zijn van mijn zoon, die is er helemaal gek op. En die was een weekeind weg. Hij was er dus niet bij. Echt heel erg.
Ik heb de kat laten cremeren, ook voor mijn zoon, dan hebben we nog iets.
Het was zo'n mal beest, ook wel eens lastig hoor. Maar daarom mis je hem extra veel.
We hebben er nog een maar die is echt voorbeeldig. Nu wel superklef, zit de hele dag bij ons.

Het verhaal is nog niet klaar, want mijn man vroeg: hoe moet het nu met Gwynn, die kan toch niet alleen blijven.
Ik zeg, nou dat wordt nog wat want aan Devons is niet zo makkelijk te komen.
Maar ik dacht kijk even op Marktplaats. Nou het is alsof het zo moest zijn, want 20 minuten eerder had de fokker van mijn katten een achterneefje van Gwynn en Tijger op marktplaats gezet.

Het is erg snel en mijn zoon was eerst niet echt blij. Maar ik zeg, we vergeten Tijger echt nooit.
Nu heeft hij nog vakantie en hebben we alle tijd om ze te laten wennen.

Maar nu dus alles klaar aan het maken voor de kleine Uk. We hebben al flink ingelezen over hoe je ze kennis laat maken.

Hier iemand nog tips?

c_alsemgeest

Berichten: 20640
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:05

Ja... je ziet HCM zo extreem veel bij devons, sphynxen e.d.
Ook al zijn ze getest... vrije bloedlijnen e.d.
Ik had er 3, allemaal geteste en vrije bloedlijnen, van 2 verschillende fokkers, alle drie voor de 7 jaar aan HCM overleden.


Qua kennis maken is het afwachten, alle katten reageren wat anders.
Mijn twee Sphynxen kon je altijd overal mee samen zetten.
Het broertje Gustav was al iets moeilijker.
Maar mijn Oosterse korthaar is altijd een erg groot drama geweest :')
Maar die is sowieso altijd extreem emotioneel met alles :+

Ik zou wel altijd feliway ophangen, dat scheelt toch altijd wel.
Maar dan moet je wel weten hoe je kat er op reageert.
Blijf vooral zelf altijd rustig... samen eten en spelen bouwt een band op wanneer dat lukt.
hier staan hele goede tips:
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/nieuw-kitten-huis