Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Century
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 20:07

Je komt er vanzelf achter wat een haan is :D

Ik heb de slachtkippen ook vanaf het begin in het hoofd met "ze gaan naar de slacht". Ze hebben dus ook geen naam en ik houd het mezelf steeds voor. Daarnaast heb ik ook kippen met wel een naam en die blijven ook gewoon tot ze oud zijn. Ik vind het nog steeds lastig.


Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 11:30

Hallo! Wij willen een deel (het deel op de foto) van onze tuin geschikt maken voor 2 zijdehoenders. We hebben een hok en we willen de tuin omheinen met schapenhek. In hoeverre slopen zijdehoenders? Kunnen de rietmatten blijven? (met erachter gaas en het wordt begroeid met hedera) En de bamboe?

[ img ]

tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:37

Zijdehoenders hebben veren die slecht tegen vocht/regen kunnen, zorg dus voor een overdekte ren.
Ik zou kippengaas aan de binnenkant van dat schapenhek zetten, niet zozeer omdat ze slopen, maar eerder omdat je geen kippen vast wil hebben zitten en ze zijn aardig nieuwsgierig (zeker als iets eetbaar kan zijn).
Je gras gaat hoogst waarschijnlijk kapot, is het niet door het krabben dan wel door de concentratie kippenmest en het vele er overheen lopen. Je bomen zijn veilig, je rietmatten is lastig te zeggen, hangt er van af wat er aan insecten in zit en in hoeverre de kippen dat doorhebben/het stuk krijgen om er bij te kunnen. Bamboe overleeft de kippen ook wel.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:46

tamary schreef:
Zijdehoenders hebben veren die slecht tegen vocht/regen kunnen, zorg dus voor een overdekte ren.
Ik zou kippengaas aan de binnenkant van dat schapenhek zetten, niet zozeer omdat ze slopen, maar eerder omdat je geen kippen vast wil hebben zitten en ze zijn aardig nieuwsgierig (zeker als iets eetbaar kan zijn).
Je gras gaat hoogst waarschijnlijk kapot, is het niet door het krabben dan wel door de concentratie kippenmest en het vele er overheen lopen. Je bomen zijn veilig, je rietmatten is lastig te zeggen, hangt er van af wat er aan insecten in zit en in hoeverre de kippen dat doorhebben/het stuk krijgen om er bij te kunnen. Bamboe overleeft de kippen ook wel.


Dank voor je reactie!
Dat het gras kapot gaat houden we rekening mee, is niet erg. Op zich is het ook niet erg als de rietmatten eraan gaan. Tenminste, als de hedera wat nu begint te groeien niet opgevreten wordt door de kipjes... (en is hedera giftig voor kippen..?)
Qua hok/vocht. Is een overdekt hok niet voldoende en de ren (die dus heel groot wordt..) niet overdekt? De bedoeling is om de kippen er alleen overdag in te doen met het hok open zodat ze naar binnen kunnen als ze willen. Het hok is een nachthok met stukje overdekte ren eraan vast.

tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:51

Door de structuur van de veren worden ze eerder tot de huid nat dan een kip met gewone veren waar regen makkelijker van af rolt. Met typisch nederlands weer is het wel fijn dat er meer ruimte is dan nachthok bij regenweer, anders zitten ze bij pech dagen achtereen op vrijwel dezelfde plek te kleumen of worden ze ziek van lang nat zijn. Bewegen is voor eigenlijk alle dieren belangrijk om gezond te blijven, zowel fysiek als mentaal.

Hedera is dacht ik ook voor kippen giftig, al blijven ze er meestal wel af. Echter hoe groot zijn de mazen van dat gaas er achter? Zouden ze daar doorheen kunnen?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 14:43

Er is hier net een roofvogel komen lunchen :(

Ik heb nu nog 3 cochinhaantjes van 4 maanden oud, dat zijn broertjes die altijd samen zijn geweest en nog steeds goed samen gaan.

En er zijn nu nog 1 cochin, 1 drents hoen en 1 zijdehoen dame.

Dus 3 haantjes en 3 dames. Gaat dat goed, blijft dat goed gaan of moet ik er dames bij nemen en zo ja, wat voor soort?

De roofvogel heeft de boel niet echt netjes achter gelaten dus ik ben even flink van slag en weet het even niet meer, misschien kunnen jullie even met me meedenken......

poedersuiker......

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com

Matheno
Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 14:57

Dat is altijd rot.. sterkte

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 18:08

Waarschijnlijk was het een buizerd die vandaag kip op het menu had staan. Eind van de middag was de lunch waarschijnlijk gezakt en zagen we hem in een boom zitten

Is een zijdehoen een gemakkelijkere prooi voor roofvogels? Normaal gesproken zie ik mijn kippen altijd snel beschutting zoeken als er een roofvogel in de buurt is. Ik heb al 15 jaar de kippen vrij loslopen en dit is de eerste keer dat dit bij ons gebeurd is. (De kippen van de buren hebben wel al een paar keer op het menu gestaan)

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 23:45

Ja.. ik vind zijdehoenen kwetsbaarder. Al ligt het wel aan het formaat kriel of groot in hoeverre ze daar nadeel van ondervinden.

Sneu van je kipjes.. 3 op 3 is niet een lekkere verdeling. Kans dat een haan geen eigen dame heeft is groot en dan krijg je ellende. Zeker wat dames erbij halen.

Ik zou de kippen overdekt houden. Weet niet waar je woont, maar ook met oog op de vogelgriep nu. En vogel weet de makkelijke hap nu ook te vinden..

Century
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 11:08

Is bij mij ook gebeurd laatst, was er enorm kapot van. Veel sterkte!

Marcella
Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:16


RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 23:08

Prachtig altijd dat porselein!

Ik ben begonnen met meelwormen te kweken. Alles voor de kipjes. En mezelf 8-)

Kiekeboefje
Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:53

Dag allen,

Ik kom een beetje mee lezen.
Wil beginnen kippen te houden binnenkort.
Heb een kippenhok op marktplaats gekocht en deze vandaag opgeknapt en in de beits gezet.
We wonen op een boerderij met veel ruimte, heb een boomgaard waar ik de kippen wil laten scharrelen.
Weet nog niet zo goed wat voor ras ik wil en bij me past.
Vind bijvoorbeeld Bieleferder, Cochin, Orpington (groot of kriel), Wyandotte erg leuk maar ook de zijdehoen door het schattige uiterlijk <3
Kan ik ook verschillende rassen door elkaar houden? Is dat aan te raden? En wat zou dan een mooie combi zijn bijvoorbeeld?

Ik kijk alvast rustig wat rond voor rassen tot het kuikenseizoen begint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:13

Leuk! Nu het hok nog leeg is: kit alle kieren af, zodat daar geen bloedluis in kan gaan zitten.

Rassen door elkaar kan zeker, maar mocht je hanen erbij houden.. zou ik het formaat enigszins gelijk houden aan elkaar. Wij hebben Wyandotte hennen, Chabo hennen en 2 hanen en een Zijdehoen haan. Die laatste snapt niks van het hele haan zijn gebeuren gelukkig, want anders is het met de chabo geen goede combi.

En zorg voor in de basis voor een goede overdekte uitloop. We zitten nu al sinds 26 oktober met landelijke maatregelen door vogelgriep. Zonde als ze de helft van het jaar hun kont niet fatsoenlijk kunnen keren, omdat vrijlopen geen optie is.

Als je ze, wanneer het mag, altijd los wilt: kies een flink ras met een flinke haan erbij. Het zal niet geheel helpen, maar dan heb je net wat minder verlies tov een klein ras. Bedenk ook dat je dan sowieso kippen zal verliezen aan roofvogels overdag. En zorg iig dat het nachthok goed afgesloten wordt (automatisch deurtje is ideaal) dat je niet ook nog de vos of marter erin hebt snachts. Is niet leuk wakker worden van gillende kippen met doodsangst..

Verder is het super leuk hoor. Maar je laat een stel kip nuggets los tussen de vleeseters, dus je moet de nuggets wel goed beschermen :+

Century
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:28

Ik heb Bielefelders, mocht je daar meer over willen weten.
Helaas hier ook een keer een roofvogel gehad. Maar het gaat in het algemeen goed. Ik heb geen haan.

Matheno
Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:37

Tweedehands kippenhok zou ik zelf nooit doen ivm bloedluis risico. Zou zeker even alles extra goed dichtkitten en behandelen.

Qua rassen.. tja, hier lopen hybrides, maransen, vorwerks en zijdehoender door elkaar :+

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Marcella
Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:23

Dichtkitten en even alles goed inspuiten met veerust. :j

Heb zelf Sussex rood porselein grootslag lopen.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Kiekeboefje
Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:30

Idinn, dankjewel voor al je tips!
Afkitten is een goed idee inderdaad! Daar ga ik morgen eens goed mee bezig.
Wat een leuke groep heb je <3 klinkt heel gezellig.
Ik ga een vaste grote overdekte ren maken en als ik dan thuis ben kunnen ze mooi los lopen. Waar ze komen te staan is langs een drukke weg en een veilige goed omheinde tuin.
Ik wil geen haan. Mijn vriend heeft veel en ernstige slaap problematiek, als het dan een schreeuwlelijk is wil ik hem dat niet aan doen.

Century, ik vind dat zo’n gaaf ras! Hier weinig te krijgen nu trouwens. Even de kuikens afwachten.

Matheno, tja, dat kan. Weet je wat de houtprijs en sowieso materiaal prijs is tegenwoordig? |( ik gun mijn toekomstige kippen ruimte. Dit hok is altijd gebruikt voor konijnen. In de toekomst wil ik eigenlijk zelf wat ontwerpen en maken. Eerst maar eens zien of we dit beide leuk vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:03

Ze zijn ook heel gezellig.. en vinden het erg stom dat ze het gras niet op mogen haha. Ik ben allang blij dat ze nog gezond zijn, want andere kant dorp is een bedrijf geruimd.

Xritt
Berichten: 604
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:48

Zouden jullie mee willen denken
Wij wilde vorig jaar al een kippenhok plaatsen. Helaas moesten we eerst andere dingen aanpakken in ons huis.
Ons idee is om 2 kriel kippen aan te schaffen en misschien 1of 2 kleine konijntjes. Het hok wordt 1,5 bij 1,5 meter, de ren 2 bij 4 meter. Vanwege de hond kunnen we ze niet los in de tuin laten lopen.
De ren wordt aan de achter en bovenkant dicht gemaakt. Het hok komt hoger te staan zodat er onder het hok ook ruimte is.
Zou dit genoeg zijn voor krielkippen?
En hebben jullie nog tips waar we aan moeten denken of ideeën?

De maten kloppen niet van de foto. Maar dit is ons idee[ img ]
[ img ]

Kiekeboefje
Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:59

Sorry Xritt, ik begin ook juist met kippen houden dus kan je nog niet zo goed inhoudelijk helpen. :)

Nou ze zijn er, 3 Cochins en 3 zijdehoenders.
Ondanks de leeftijds- en grootte verschillen gaat het super samen.
Nu denk ik dat 1 van de kleinsten niet het zelfde ras is als de Cochins, maar een Serama. (die had de fokker ook, en lijkt er toch meer op)
Ben er blij mee, ze zijn er inmiddels een dikke week en ze zijn al veel tammer en makkelijker. Eten uit de hand en zijn al veel rustiger als ik aan het hok sta.
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Century
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:03

Leuk he, kuikens <3 Hier zijn mijn Australorps en Sussex een paar dagen oud, ik verbaas me erover hoe snel ze zijn. En ze hebben de vlokreeftjes ontdekt, die eten ze nu als eerste op uit hun eten.

Xritt, zelf zou ik dat te klein vinden. Maar ik ben ook een groot voorstander van veel ruimte. Ze hebben daar zo de grond kaal en je moet ze wel echt bezig houden omdat ze zelf niet veel kunnen scharrelen.
Dat is natuurlijk mijn mening, niet de absolute waarheid :)

Kiekeboefje
Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:09

Naar mijn weten waren kuikens/kippen altijd erg smerig, maar deze zijn juist heel erg schoon vind ik.
Nu hebben ze wel een erg groot konijnenhok waar ze veel ruimte hebben dus zal de viezigheid wel verspreiden :P

Australorp en Sussex, heb ze even opgezocht, ook heel mooie rassen <3

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:34

Zo, tijdje niet meer in het topic geweest. :o

Gisteravond en vanmorgen zijn we een aantal keer in de weer geweest met één van onze hennen. Zij begon bol te zitten en wilde niet meer eten, ook niet van de meelwormen. Uiteindelijk zagen we dat ze bij het optillen kwijl uit haar bekkie liet lopen. Hen op de kop gehouden en daar kwam me toch een bult ellende uit zetten! Zwarte derrie, slijm en niet verwerkte zaden. Mijn man heeft haar krop en buik gemasseerd en ik hield haar bekkie open, zodat alles eruit kon lopen. Vanmorgen kwam er evengoed nog een heleboel uit. En stinken! Maar ze begon steeds helderder uit haar ogen te kijken. Wel moe (sliep even in mijn armen), maar wilde later toch wel weer op het nest zitten. Ga straks nog weer even spieken hoe het gaat. Ben blij dat ze de nacht doorgehaald heeft!

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Tinkermuts
Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:14

Hé bah.
Ik heb dat ook 1 x gedaan maar dat eindigde in longontsteking, doe dat dus nooit meer, word ook afgeraden om te doen omdat de kans op vocht je de longen heel groot is.
Ik hoop dat jou kip het red


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers