Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 12:42

Sorry voor mijn ego-post, maar ik heb een groot probleem vrees ik. Mijn stagebegeleider heeft mijn ratten denk ik verkeerd gesekst en het blijken een man en een vrouw te zijn. Help, wat nu? Kan iemand mij vertellen of het klopt dat alleen het vrouwtje tepels heeft?

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 12:46

Kan je proberen foto's te maken van hun onderkant. Bij mij zijn ook niet bij alle dames hun tepels zichtbaar, enkel bij de oudste zijn ze heel duidelijk

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 12:47

Ik ga het proberen, ze zijn niet erg tam dus vandaar kom ik er nu pas achter. Bij de ene zijn de ballen al ingedaald, dus daar is geen twijfel over mogelijk. Deze bleef echter een stuk kleiner en lichter en toen ik hem/haar oppakte om het hok te verschonen kwam ik erachter dat er tepels zichtbaar zijn.

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:06

Als de ander niet duidelijk ballen heeft, vrees ik dat je idd man en vrouw hebt. Mannen tonen nog al duidelijk, zelfs als ze nog jong zijn.

Lynnepinny

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:11

Mannen kan je inderdaad van jongs af aan al onderscheiden doordat de ballen aan de achterkant gaan uitsteken. Het zou dus vrij duidelijk moeten zijn zonder ze op te hoeven pakken!

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:35

Je ziet bij het mannetje inderdaad de ballen gewoon al zitten zonder hem op te pakken. Mijn stagebegeleider vertelde me dat ze nog niet ingedaald waren bij de ander. Baal heel erg dat ik niet naar m'n eigen gevoel heb geluisterd. Ik had het vrouwtje als zijnde vrouwtje gesekst, maar mijn stagebegeleider ontkrachtte dat direct.

Ik heb net een tweede kooi gekocht zodat ze nu in ieder geval uit elkaar zitten en verwacht dat er dan ieder moment rittens kunnen komen. Nu even rustig overdenken hoe ik dit op ga lossen. Misschien dat een oud klasgenoot plaats heeft voor mijn man, vind het ook niks dat hij alleen zit tot de rittens mogelijk oud genoeg zijn.

Foto's maken lukte niet, misschien kan mijn vader vanavond even helpen. Ik ben er echter nu wel vrij zeker van dat ik ze dus goed gesekst heb en het een vrouw betreft. Ze heeft duidelijk tepels en de ballen ontbreken.

Hebben er hier mensen ervaring met het verwijderen van de baarmoeder bij ratten? Ik ben absoluut geen voorstander van dit soort nestjes dus ben even aan het kijken wat de opties zouden zijn.

Lynnepinny

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:59

Hoe oud zijn ze? Als de ballen echt ontbreken, zeker boven een leeftijd van 4/5 weken dan is het 100% zeker een vrouw. En ik hoop dat het vrouwtje niet zwanger is! Zou zo sneu zijn op zo'n jonge leeftijd..

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:05

Ze zijn nu 8 a 9 weken oud, dus dan is het verhaal van ze moeten nog indalen als ik jou moet geloven onzin. Baal er heel erg van. Ik hoop het ook niet, maar vrees dat dat dan haast niet kan missen.

Pff. Het was zo goed bedoeld om er twee te redden van een einde als slangenvoer. :(

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:15

1 van mijn meisjes heeft een (gedeeltelijke) baarmoeder verwijdering gehad, en is daar goed sip van geweest. Als het nog kan (afhankelijk van hoever de mogelijke dracht is lijkt me?), ben je wel even bezig met nazorg denk ik. Goed bijvoeren dan, eventueel met een spuitje :)

Kunnen DA'en ook ratten echo'en op dracht?

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:41

Ik heb zojuist mijn dierenarts gebeld voor advies, ze zijn op zaterdag tot 17.00u open bedacht ik me ineens. Ik word maandag teruggebeld omdat ze er nu geen antwoord op had. Ze gaat even de risico's tegen elkaar afwegen en komt dan met een advies. Dan zal ik ook eens informeren naar de mogelijkheden voor het maken van een echo, daar hebben we het nog niet over gehad.

Een vriendin is paraveterinair, maar kon daar geen antwoord op geven. Het is niet heel gebruikelijk heb ik al in de gaten.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:18

Zojuist gebeld door de dierenarts. Er bestaat wel een middel om haar te laten aborteren, maar daar zal ze wel erg ziek van worden. En als de embryo's al te groot zijn heeft ze mogelijk ook moeite met die bevalling. Ik vind het erg lastig te bepalen wat te doen..

Wat zouden jullie doen?

Lynnepinny

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 00:28

Weet je al zeker of ze zwanger is? Wie weet is er niks aan de hand, laten we dat maar hopen..

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 07:49

Het is inmiddels zeker dat ze zwanger is gezien haar gewichtstoename.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:53

BlijNijn schreef:
Zojuist gebeld door de dierenarts. Er bestaat wel een middel om haar te laten aborteren, maar daar zal ze wel erg ziek van worden. En als de embryo's al te groot zijn heeft ze mogelijk ook moeite met die bevalling. Ik vind het erg lastig te bepalen wat te doen..

Wat zouden jullie doen?


Ik zou in dit stadium niks meer doen en haar gewoon laten bevallen. Natuurlijk vergt een dracht en het zogen veel van haar, maar een abortus kan net zo nadelig zijn. Gewoon goed bijvoeren, en duimen dat de rittens gezond zijn.

Succes!

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:18

Kimmsel schreef:
Ik zou in dit stadium niks meer doen en haar gewoon laten bevallen. Natuurlijk vergt een dracht en het zogen veel van haar, maar een abortus kan net zo nadelig zijn. Gewoon goed bijvoeren, en duimen dat de rittens gezond zijn.

Succes!


Dit is de tip die ik je intuitief ook zou geven, maar ik heb eerlijk gezegd helemaal geen kaas gegeten van het kweken van ratten.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:55

Op advies van mijn dierenarts toch besloten haar te laten injecteren met Alizin. Het heeft geholpen. Ze is gisteren bevallen van niet-levensvatbare rittens. Er zijn er (voor wat ik gezien heb) negen uitgekomen, dus ben erg blij dat ik het advies van mijn dierenarts heb gevolgd. Als ik al zag hoeveel moeite ze had met deze bevalling dan had ze een bevalling van negen levensvatbare rittens niet gered.

Gelukkig is ze nu weer redelijk de oude. Ze klimt weer door de kooi en eet en drinkt goed. Pff. Heb ik in drie weken als ratten eigenaar toch al een hoop meegemaakt.

Gisteren heb ik mezelf ook maar een cadeautje gedaan om de ellende wat te verzachten. Ik heb de Liberta Expolorer kooi gekocht. Ik zag hem staan in de dierenspeciaalzaak en dacht die moet ik hebben. Heerlijk ruim voor twee kleine dames en een stuk makkelijker schoon te maken door die grote deuren. :) Mocht iemand dus op zoek zijn naar een drie weken oude Ferplast Jenny, let me know!

Lynnepinny

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:20

Gossie, arm ratje :(:) Fijn dat je het alsnog hebt gedaan en dat ze er weer bovenop is. Wat ontzettend slordig van je practicumbegeleider dus.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 19:09

Lynnepinny schreef:
Gossie, arm ratje :(:) Fijn dat je het alsnog hebt gedaan en dat ze er weer bovenop is. Wat ontzettend slordig van je practicumbegeleider dus.


Heel erg sneu inderdaad, dat ze dat al op zo'n jonge leeftijd moet meemaken. Mijn stagebegeleider stond er niet echt open voor om over te praten en gaf aan dat ze echt niet dragend kon zijn op deze leeftijd. Dat mijn dierenarts dit ontkrachtte was ook onzin. Ik heb mijn energie daar dus niet ingestoken, maar het frustreert me wel.

M'n dierenarts zei al dat het fijn is dat ze nu in goede handen is en de medische zorg krijgt die ze nodig heeft. Mijn mannetje is naar een oud klasgenoot gegaan en een zusje van Ayla is bij ons komen wonen. :)

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:33

Gisteren is snoetje overleden. Ze werd oud, en was steeds verkouden, maar het leek juist weer wat beter te gaan -O-

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:18

Wat verdrietig. Sterkte. :(:)

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 01:12

Hier is Frummel vorige week zondag overleden.. Samen met Muis m'n eerste ratjes. Maar hij is toch mooi 2 jaar en 10 maanden geworden :)

Maar nou zit Beer weer alleen -O- Heb dan nog Dobby en Nox maar wat Dobby betreft zit ik nu ook een beetje met m'n handen in 't haar.. Hij begint nu ook Nox aan te vallen.. En ik denk dat Nox ook wel met Beer samen kan maar dan zit Dobby weer alleen.. Het gaat echt tegen mijn principes in om een dier weg te doen maar ik weet ook niet zo goed meer wat ik ermee aanmoet :(

Lynnepinny

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 09:45

Sterkte :(:)
Zou het kunnen dat Dobby hormoonproblemen heeft? Castreren kan soms echt een wereld van verschil maken.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 18:19

Nee hij ziet slecht. De keren dat ie mensen gebeten heeft is ook steeds geweest omdat ie schrok.

Ik heb gisteren 3 ratjes opgehaald.. Ging voor 1 of 2 maar kon niet kiezen _O- En ach de kooi is groot zat :')

Beer (rechts) is helemaal blij met z'n nieuwe vriendjes <3 Zal als ze wat rustiger/minder schrikachtig zijn betere foto's van ze maken :D
Afbeelding

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:00

Mag ik mij ook melden met mijn twee kerels? Sinds vorige week trotse eigenaar van twee mannen van 1,5 jaar oud. Heb al jaren cavias maar stiekem wilde ik ook graag ratten en zo geschiedde. Per toeval kwam een vis brengen bij die mensen en drie dagen later kwamen ze de ratjes brengen. Eerste keer dat ik ratten heb en o wat zijn ze geweldig!

José is de rustige (deze week staat een dierenarts bezoek gepland voor zijn oogje)
Afbeelding

En Peanut die flink wat karakter heeft
Afbeelding

Andere kooi staat op de planning voor ze al twijfel ik of ik ze op deze leeftijd er plezier mee doe...

Zaagsel gaat er deze week uit aangezien ik daar zwaar allergisch voor ben :x

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:08

Dat komt dan mooi uit, aangezien ratten ook niet tegen zaagsel kunnen ;) Knappe kerels heb je, veel plezier met ze!

Hier gaat deze week de laatste uit huis. Vorige week onvoorzien de ander in moeten laten slapen. We hadden al een 'uitsterfbeleid', dus de overgebleven gaat asap terug naar de rattery.

Mocht er hier dus nog iemand interesse hebben in een kooi.. Deze komen binnenkort op marktplaats :)