Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:45

Oh jee, wat is er weer veel aan de hand hier!

In de eerste plaats @Eelmo: sterkte! Jij hebt echt ook alleen maar pech met ze. ;(

@Kimmsel: Wat leuk, rittens! Hoe doet je zwakkelingetje het nu? Heeft het de start overleefd?

@Lynnepinny: Wat een leukerd! Ik hou van agouti. <3 In namen ben ik niet zo goed, maar wat dacht je van Radius? Of de één of andere Griekse letter; Delta of Omega of zo?

@BlijNijn: Welkom in de wondere wereld der ratten! :D Hopelijk mag je veel plezier aan hen beleven. En iets fouts doe je niet zo snel, denk ik, als je je al ingelezen hebt. Geef ze alleen niet te veel dierlijke eiwitten, dan blijven ze langer gezond.

Hier: Alle kereltjes zijn gezond en vrolijk. Vorige week hield mijn dochter (10)een spreekbeurt over ratten en mochten ze mee naar school. Dat was een groot succes! Alle kinderen waren erg geinteresseerd, verschillende kinderen hebben hun angst overwonnen en zelfs met ze geknuffeld. En de docente heeft Mango een hele tijd zelf rondgedragen. :D Weer een stap in de goede richting om het slechte imago van onze huisdiertjes te verbeteren. *\o/*

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 14:07

Wat leuk dat je dochter een spreekbeurt heeft gehouden over ratten. Ze hebben helaas toch een minder goed imago onder de meeste mensen. De reactie van m'n moeder was ook "Alsjeblieft niet, niet zulke stinkbeesten in huis". Gelukkig heb ik haar weten over te halen en vindt ze ze nu toch ook wel schattig.

Vannacht hebben de heren hun verblijf uitvoerig verkend, ze waren druk bezig met klimmen en klauteren. Dat kenden ze eigelijk niet omdat ze altijd in labbakken gezeten hebben. Nu zijn ze heerlijk aan het slapen tegen elkaar aan. <3

Ik wil ze vanmiddag even gaan wegen om in de gaten te kunnen houden of ze goed blijven groeien. Ze zijn nu ongeveer zes a zeven weken oud.

Qua voer kregen ze labbrok van Metazoa op mijn stage. Ik heb nu het rattenvoer van Versele-Laga gekocht uit de lijn Nature op aanraden van de dierenspeciaalzaak. Natuurijk ben ik nu nog aan het mengen, maar ben erg benieuwd wat jullie ervaringen met dit merk zijn of dat er misschien een beter alternatief is.

Edit: toch nog even een vraagje aan de rattenexperts hier: hoe snel introduceren jullie nieuwe soorten voedsel zoals bijv. groente maar ook eventuele snacks? De ratten zijn echt niks anders gewend dan het labbrok, maar omdat ze nog jong zijn en volop in de groei wil ik ze natuurlijk wel het juiste dieet bieden..

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:16

Het kleintje doet het super gelukkig!

Ze toont zelfs de eerste gluurtjes van het nest. (Is 1 dagje ouder.)
Afbeelding

Maar de hele berg doet het super gelukkig.
Afbeelding

@Blijnijn, gewoon geven. Begin in kleine hoeveelheden, en dan kun je steeds wat meer geven. Mits het gezonde snacks zijn, zullen ze er echt geen last van krijgen.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:17

Ach, wat een schatjes Kimmsel! <3 Ik vind die kleine pootjes zo leuk.

Bedankt voor je reactie, dan ben ik goed bezig. Ze moeten echt aan alles wennen, maar eten het uiteindelijk wel op.

Ik lees bij jou dat er een ritten een dag ouder is, kan het dan ook dat de ritten onderling redelijk wat qua gewicht schelen? Die van mij heb ik gisteren gewogen en de ene weegt 125 gram en de andere 175 gram. Nu zijn ze niet onder de beste omstandigheden opgegroeid, dus kan ik me heel goed indenken dat de lichte gewoon wat tekort gekomen is, maar ik vind het verschil toch vrij groot.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:51

BlijNijn schreef:
Ach, wat een schatjes Kimmsel! <3 Ik vind die kleine pootjes zo leuk.

Bedankt voor je reactie, dan ben ik goed bezig. Ze moeten echt aan alles wennen, maar eten het uiteindelijk wel op.

Ik lees bij jou dat er een ritten een dag ouder is, kan het dan ook dat de ritten onderling redelijk wat qua gewicht schelen? Die van mij heb ik gisteren gewogen en de ene weegt 125 gram en de andere 175 gram. Nu zijn ze niet onder de beste omstandigheden opgegroeid, dus kan ik me heel goed indenken dat de lichte gewoon wat tekort gekomen is, maar ik vind het verschil toch vrij groot.


Dat ligt ook gewoon aan de bouw van de rittens. De een is wat groter en breder, de ander juist wat smaller.

Dus als ze allebei goed op gewicht zijn hoef je daar niet druk om te maken hoor.

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 22:09

Mijn jongste (11 weken) is vandaag plots heel erg ziek geworden, zo goed als niet bewegen, niet eten of drinken. Ontlasten doet ze ook heel erg weinig.

Dan maar naar de DA van wacht, spijtig genoeg iemand dat amper ratten over de vloer krijgt.

Daar aangekomen heeft ze geplast (wat ze thuis en in de reismand niet deed) en er zat bloed bij ;(

Voorlopig maar op de AB en in een ziekenboeg.

Afbeelding

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 22:55

Och wat zit ze er beteuterd bij :(:) Hopelijk slaat de AB aan en knapt ze weer helemaal op!

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 08:05

Ze heeft de nacht niet overleeft. Slaapzacht Lyanna. ;( |(

Afbeelding

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 08:43

Sterkte :(:)

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 12:53

Kimmsel: Bedankt voor je reactie. Ik houd de ander goed in de gaten, maar hij eet goed en vind hem niet mager o.i.d. Bij de ander zijn de ballen ook al ingedaald, mogelijk loopt hij gewoon iets voor in de ontwikkeling.

Berryz: Ach, wat vreselijk verdrietig. Heel veel sterkte gewenst met het verlies van Lyanna.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 14:57

Wat vervelend, alle ratjes die er niet meer zijn :*

Hier heb ik flessen ijs op de kooi gelegd, maar de ratjes hebben er geen behoefte aan wat ik zo zie. De warmte valt gelukkig nog wel mee op mijn kamer 8-)

Lynnepinny

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 15:50

Sterkte Berryz Y;(

Ik zal nog eens een update geven over m'n rattengroepje! Inmiddels is Dikkie hier al een week, en het gaat super! Hij was aan het begin een beetje bang, maar dat is al bijna helemaal goed nu. Ik denk aangezien m'n oudere ratjes zo chill zijn, dat ie dat overneemt :).
Verder groeien ze alle drie als kool. Echt niet normaal, Kwibus en Pi zijn denk ik al tegen de 400 gram met 4,5 maand. Gaan lekkere joekels worden dus :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:12

Sterkte Berryz :(:) Ze kunnen zo snel, zo hard achteruit gaan..

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:28

Ach jee, alweer een gestorven ratje. Dat spijt me heel erg, Berryz! :(:)

Lynnepinny: Jij hebt echt leuke mannen. <3 <3 <3

Wij hebben vandaag de kooi proper gemaakt en de ratjes intussen wat laten badderen. Vonden ze niet zooo geweldig :P maar met dit weer vond ik het wel kunnen. En nu ruiken ze weer fris.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:37

Sterkte Berryz.

Hier groeien de rittens super. Het is zo genieten met ze!

Afbeelding

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:38

OOOOHHHHH!!!! <3 <3 <3 <3

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:49

Bedankt allemaal :+:

Hier is het wel om te puffen binnen. Kan niet teveel ramen open zetten want dan trekt het weer te hard voor hen (en ik wil de poezen van de buren niet binnen)
Ze hebben wel een bakje met fris water in de kooi staan, maar daar kijken ze niet naar om.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 23:21

eclair98: Dat is een goede tip van die bevroren flessen op de kooi. Ik heb vandaag de gordijnen maar dicht gehouden om de warmte tegen te gaan, maar voor een volgende keer is dat misschien wel handig. Bij mijn konijnen leg ik ook altijd bevroren flessen neer met deze temperaturen. Gelukkig was het goed uit te houden op mijn kamer en hebben de ratjes weinig last gehad voor zover ik dat in kan schatten.

Lynnepinny: Wat een leuk stel heb je. Prachtige kleur heeft diegene op de laatste foto. <3

soesita: Een verfrissend bad met deze temperaturen klinkt niet verkeerd, maar de ratjes dachten er misschien anders over, haha.

Kimmsel: Wat een geweldig hoopje rittens! Zo schattig. <3 Ga je ze houden of worden ze verkocht?

Berryz: Lastig is dat met tocht he. Gelukkig heeft het hier inmiddels wat geregend waardoor het lekker afgekoeld is, hopelijk bij jou ook.


Hier is momenteel het dagelijkse speeluurtje weer aan de gang. Volgens mij hebben ze het hier wel naar hun zin. Ze komen af en toe al op m'n hand zitten als ik die in de kooi leg, maar vinden ook nog wel veel spannend. We doen rustig aan. :)

Ik vind ze in ieder geval nog een stuk leuker en gezelliger dan verwacht. Af en toe reageren ze ook al iets op m'n stem. Ik denk dat ik er leuke vriendjes aan ga hebben.

Ik heb nog niet echt goede foto's omdat ze dat wel heel spannend vinden, maar deze vond ik toch wel erg schattig.
Afbeelding

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 08:11

BlijNijn schreef:
Kimmsel: Wat een geweldig hoopje rittens! Zo schattig. <3 Ga je ze houden of worden ze verkocht?


Er zullen twee mannetjes bij mij blijven, de rest krijgt een nieuw thuis. Er is al een deel gereserveerd, nog een paar te gaan geloof ik.

Lynnepinny

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:57

@soesita, dankjewel, het zijn echt schatten <3

@BlijNijn, dankje! Hij is een agouti, met best wat pigment ook op z'n oortjes, wat ik ook erg mooi vind :o

De kleurtjes van m'n mannen zijn eigenlijk vrij 'standaard', maar daar heeft de fokker expres voor gekozen om het wat 'natuurlijker' te houden. Ze fokt met hele diverse ratten, ook uit het buitenland, en bewust niet met Japanners bijvoorbeeld omdat die vaak een te groot percentage inteelt zouden hebben..

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:07

@Berryz, nee bah... Heel veel sterkte...

@Kimmsel, oh smelt!! Heb je nog mannen vrij? :))

@BlijNijn, wat leuk! Dat huisje is echt schattig, haha!

Ik heb weer foto's van mijn drie musketiers. <3 Komen van FB want heb ze nu niet op de pc, dus de kwaliteit is niet zo best.

Panda <3 Kleine dondersteen, echt een heerlijk onschuldig kind.

Afbeelding
Afbeelding

Pumba, de grootste en de minst aanhankelijke, maar ik kan hem inmiddels wel gewoon vasthouden etc. Dus dat is fijn.

Afbeelding
Afbeelding

Paddy, het meest aanhankelijk en het middelmaatje. Hij blijft nog niet zitten voor het knuffelen (zijn nog zo hyperdepieper) maar ik krijg wel al af en toe kusjes.

Afbeelding
Afbeelding

Edit, er komt ook een agouti rex gewoonoor bij. Beetje een stumpertje. Hij is een maandje/anderhalf jonger dus ze hebben goeie maatjes aan elkaar. Heb zo ongeveer alles al eens gekoppeld (muizen, campbellie hamsters, gerbils, kippen, lol) maar ratten wordt de eerste keer. Het zijn nog jonge mannen (van eind januari en van midden maart), dus dat zal wel goed gaan. Ga het in een duna doen.

Hij is dus een gewoonoor maar op de foto lijkt het dumbo, lol.

Afbeelding

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:08

AlwaysH schreef:
@Kimmsel, oh smelt!! Heb je nog mannen vrij? :))


Jazeker, er zijn nog enkele mannen vrij! Heb je interesse?

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 14:30

Had je niet moeten zeggen! Hahah!
Misschien O:)

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:44

Ik wil gerust nog wel een foto delen om de beslissing wat gemakkelijker te maken. :+

Afbeelding

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 17:31

Nee, nee, nee Chantal! Foei. :P

Vindt 4 genoeg. Of nouja, voor nu.