Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
eclair98
Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 22:37

Gaat niet zo goed met een van mijn oma's, ze slaapt veel, reageert traag en loopt moeilijk :'(
[ img ]


Berryz
Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:53

Hier komen er volgende week ratjes. Ik heb er jaren geleden gehad maar moest wachten tot ik op mezelf woonde om er weer te nemen.

Ik heb een goed grote kooi besteld. Een Zeno 3 empire. Ben er alleen nog niet uit hoeveel ratjes ik er uiteindelijk in ga steken.

Lynnepinny
Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:10

Waar ga je je ratjes vandaan halen? Als je ze volgende week gaat ophalen zou je toch wel weten hoeveel je er neemt :P

Hier komt binnenkort misschien een derde erbij! Ligt eraan of het nestje van de fokker waar ik heen ga gaat lukken. M'n huidige twee ratjes beginnen echt super aanhankelijk te worden en vinden oppakken ook totaal geen probleem meer gelukkig.

Berryz
Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:16

Ik bedoel eerder met hoeveel er binnen een paar maanden gaan inzitten. In de kooi passen volgens de calculator 7 ratjes.

Ik begin met 3

Macs
Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 11:03

Eclair hoe gaat het nu met je ratje?

Berryz al een besluit genomen? ben benieuwd!

Lynnepinny ik ben ook benieuwd of jij er al uit bent. Niet beter 2 rittens?


Ik twijfel hier over bodembedekking. Mijn royal suite is zo lek als een mandje (gaten in de hoeken). Met de cotton n cotton in de hoeken is dat redelijk op te lossen. De back2nature is nu op, dat was opzich prima spul. Maar wel duur, en denk toch te licht (dus vliegt makkelijk uit de kooi met een speelsessie.
Nu denk ik aan strokorrels, maar in sommige reviews vinden de mensen het te hard (voor een cavia). Nu is het zo dat mijn ratten geen kilo zijn, dus met bumblefoot zal het wel mee vallen. En als ik het mix met de cotton n cotton...?
Mijn ratten stonken nooit, maar deze maken er een potje van...
Help? Ik weet het even niet meer :+
Wil eigenlijk ook fleece hoezen maken maar ik heb voor het eerst slopers ;( dus ben bang dat dat werk voor niets gaat zijn.

Maks :+:

Berryz
Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 14:05

@macs: Ik begin zoiso met 3, maar ik ben heel impulsief, dus moet uitkijken dat ik er niet om de zoveel tijd een extra bijzet :+

Bevalt die coton & coton je ? Ik heb ook coton bedding gaan halen maar heb vroeger altijd aubiose gebruikt gehad.

Berryz
Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:57

Even een dubbelpostje, sorry daarvoor. Maar de dames zijn aangekomen.

Die kooi is niet bedoeld om alleen in elkaar te steken, wat was me dat moeilijl :')

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Arashah
Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 19:03

mooie dames :D ja kooien zijn in algemeen niet bedoelt om alleen op te bouwen xD ik heb mij Royal Suite XL alleen opgebouwd, is ook een afrader.. Maar is wel gelukt xD

eclair98
Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:03

Het gaat inmiddels weer super goed met oma <3

Nu heeft andere oma weer problemen met haar oog. Ze blijft een kring van poryfine houden, maar niest niet en stress? Zover ik kan nagaan niet!

soesita
Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 11:06

Hoe gaat het met jullie ratjes?

Hier had Francis een abces aan zijn buik. We hebben hem vrijdag laten opereren. Natuurlijk heeft hij de wonde alweer open gekregen. -O- Experimenten met zelf geknutselde kraagjes en verbanden mochten niet baten. Bovendien is de wonde vlak bij zijn penis, waardoor hij elk verband nat plast, wat ook weer niet hygienisch is.

Nu hebben we van de dierenarts een spray gekregen die we meermaals dagelijks op de wonde moeten spuiten. Het zou helpen tegen ontstekingen en door zijn vieze smaak beletten dat hij er aan gaat lekken. Maar uiteraard vind Francis de spray weliswaar niet lekker, maar geen reden om dan maar van de wonde af te blijven.

Resultaat: 5 dagen verder, vier bezoeken bij de dierenarts, boel geld geinvesteerd, nog steeds een grote, open wond op zijn buikje. En voor alle duidelijkheid: mijn dierenarts heeft veel ervaring met ratten. Maar Francis is Francis. Daar kan geen dierenarts tegen op. }:)

OK, als deze spray niet helpt, helpt geloof ik alleen nog bidden dat het goed komt. :roll:

Kereltje is trouwens bij heel het verhaal alleen kort na de operatie wat rustiger geweest als anders. Voor de rest gedraagt hij zich zoals altijd: eet, drinkt, is nieuwsgierig en verveelt zich waarschijnlijk te pletter in zijn quarantainekooitje.

soesita
Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:47

Update: De spray is verschrikkelijk. -O- Calendula op een open wond brandt vreselijk. En ja, ik heb er ervaring mee. Maar eerlijk is eerlijk: de wond zag er vóór de spray slechter uit. Intussen is de helft toe. De andere helft blijft vochtig en ik weet niet of ik moet hopen dat dat nog een tijdje zo blijft, zodat het vuil er uit kan, of dat ik moet hopen dat het zo snel mogelijk toe groeit. Zodat het kereltje weer bij zijn vriendjes mag. :(:) :(:) :(:)

Overdag heeft hij zijn beste maatje bij zich en is hij veel bij ons. Dat gaat redelijk. Maar 's nachts mist hij zijn vriendjes heel erg. Zijn kooitje staat in de grote kooi, zodat hij hen tenminste kan zien en ruiken. Maar je ziet duidelijk dat hij ze vreselijk mist. |(

Smee__
Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 00:23

He wat vervelend :(:)

Hier gaat het prima, Beertje wordt al een hele Beer! Hij is dol op lekker in m'n sjaal slapen <3 En z'n snorharen gaan steeds meer krullen :))
[ img ]

Opa Frummel gaat ook nog steeds super <3 Die is nu 2 jaar en 7 maanden maar nog steeds kerngezond en actiever dan de rest bij elkaar :')

Dobby en Nox vind ik lastig. Dobby ziet slecht en valt daarom aan. Vind nog overal de bloedvlekken van de laatste keer dat ie iemand had gebeten :+ En Nox is heel beschermend over Dobby dus is ook vrij happerig in de kooi. Ik geef ze hun voer etc en ze mogen lekker elke dag even loslopen met z'n tweeën. Ze zijn nu bijna 1,5 en vermaken zich prima met z'n tweeën. Iedereen zegt wel doe ze weg en neem nieuwe maar dat gaat nogal tegen m'n principes in dus ze mogen hier lekker hun gang gaan :)

[o]

Lynnepinny
Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:32

Hier gaat het ook goed! De heren groeien als kool :j Ik heb ze gisteren even gewogen, Pi woog 320 gram en Kwibus 350 met vier maanden. Je merkt dat Kwibus ook echt een stuk steviger is, ben benieuwd of de verschillen nog groter gaan worden.
Daarnaast komt er binnenkort een nieuwe bij! Het wordt een agouti ventje, naam ben ik nog niet over uit.

Dit zijn ze nu in ieder geval:
[ img ]

@soesita, ach sterkte met je ratje :(:) Hopen dat die wond goed komt. Heb je geprobeerd een doorgeknipte sok over hem heen te doen? Dat zie ik mensen ook nog wel eens doen wat kan helpen..

Eelmo
Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 20:59

Kraagjes en sokjes enzo hebben ze in mijn ervaring binnen een dag af :o En helaas inmiddels de nodige ervaring ermee.

Wij hebben een paar maanden terug 2 mannen van de Franse bende geadopteerd. Koppeling ging vlekkenloos, alsof ze elkaar al jaren kenden! Helaas is er langzaam aan mot ontstaan in de groep. Een van de mannen ging echt fel op de ander, en was ook niet uit zo'n bui te krijgen. Dit heeft bij meerdere dieren (herhaaldelijk) abcessen opgeleverd. Uiteindelijk besloten om beide mannen dan ook maar te castreren. De andere optie was 1 terug naar de opvang, maarja.. Wie kies je dan? Nog los van dat ik dieren het liefst tot hun dood houdt, ik kies er immers voor.

Dit had totaal niet de uitkomst die wij verwacht hadden: de aanstichter is na castratie overleden aan (vermoedelijk) interne bloedingen doordat ie direct na ontwaken leip is gegaan op de hechtingen (lees: ze hebben hem 5min alleen gelaten). Reanimatie mocht niet baten. Dus 2 mannen weggebracht, 1 man mee naar huis.... -O- (Wat ik overigens totaal niet verwijt aan de DA. Ze hebben hun best gedaan, oliebol happens.)

Ventje doet het goed, en ik heb wel het idee dat hij veel gelukkig is zonder bullebakje. Een schrale troost.

A.s. woensdag gaan we met onze Ellie (2 jaar, 5 maanden) naar de DA om haar in te laten slapen. Ze heeft meerdere (niet operabele) tumoren en ik merk aan haar dat ze er last van krijgt, dat ze oud wordt. Ik wil graag het punt voor zijn waarop we echt te laat zijn.

Dus we zijn in korte tijd van 3, naar 5, en over een paar dagen weer terug naar 3 ratten.. -O-
Denk toch dat het hier een uitsterf beleid wordt, want dit is even echt niet leuk meer.

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

soesita
Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:52

Wat fijn om weer wat rattennieuws te horen!

@Smee_: Beertje is lief! <3 Wat Dobby en Nox betreft: wij hadden ooit een koppeltje dames; Belle en het Beest. En die laatste was ook echt een beest. Die greep je als ze kon. Maar met Belle was ze lief. En dan ben ik het met je eens: als de diertjes het goed met elkaar kunnen vinden en je ze een goed leven kan bieden zie ik geen reden om ze weg te doen. Sommige dieren zijn nu eenmaal geen knuffeldieren, om wat voor reden dan ook.

@Lynnepinny: Die foto van Pi en Kwibus is zo schattig. Houden ze nou handjes of zie ik dat fout? :))
Een sok is geen oplossing omdat hij die nat plast en dat is niet hygienisch.

@Eelmo: Oh jee, hoe veel pech kan je hebben? :(:) Ik begrijp heel goed dat je er even genoeg van hebt. En je hebt gegarandeerd ook al enorme kosten gemaakt voor ze. Ik hoop dat je drie overgebleven ratjes nog lang en gezond mogen leven en dat je er dan nog plezier van kan hebben. Het zijn echt zulke lieve en leuke diertjes.

Wat Francis betreft: zo langzaam lijkt de wond te sluiten. Eén klein plekje is nog open, maar daar kwam gisteren ook nog een beetje vuil uit. Vandaag zag het er allemaal wel netjes uit. Dus ik hoop dat het volgende week volledig sluit en dat Francis dan eindelijk weer bij zijn maatjes mag.

Eelmo
Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:19

Soesita, het zijn idd enorm leuke beestjes. Maar dit is me echt te veel pech op zo'n korte tijd.

Let goed op dat als de wond volledig sluit er geen abces vormt! Wij hadden er hier ook 1 die de wond helemaal open getrokken had. Die is weer dichtgeniet, maar is toch nog een klein abcesje ontstaan. Wel dusdanig klein dat ze dat zelf op kon lossen, maar als het zo lang zo'n gat is zou ik me daar wel zorgen om maken eigenlijk. Beterschap voor Francis :(:)

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

soesita
Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:36

@Eelmo, ja, daarom schreef ik ook dat ik niet wist of ik nu moet hopen dat de wond snel toe groeit, of dat hij liever nog even open blijft, zodat het vuil er uit kan. Nu ziet het er (10 dagen na de operatie) naar uit dat de wond toe is. Mijn man heeft het mee verzorgd; die heeft (humane) geneeskunde gestudeerd. Hij heeft de wonde regelmatig gereinigd en het vuil verwijderd. En we hebben het meermaals per dag grondig ontsmet. Bovendien de quarantainekooi goed proper gehouden. Meer konden we niet doen. De wonde ziet er goed uit en lijkt voor het eerst gesloten te zijn. Nog een paar daagjes aankijken en doorgaan met ontsmetten en dan het beste hopen.
Wat ik me bij jouw ratjes nog afvroeg: ga je nu je overgebleven (gecastreerde) man proberen bij de dames te introduceren?

Eelmo
Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:01

Houd het ondanks het ontsmetten e.d. goed in de gaten. Bij ons ook: wond ontsmet e.d., zag er schoon uit, maar toch nog een bultje ontstaan. Niet om je aan te vallen hoor! Maar ik had het toen ook totaal niet verwacht.

De mannen zaten al bij de dames, want onze meiden zijn ook allemaal gecastreerd om het risico op mamatumoren te verminderen :) 2 hebben er al een tumor gehad, de 3e komt uit de zelfde lijn.
Wat overigens niet de reden van het vechten geweest is, dat deden ze af en toe al voordat ze bij de meisjes gingen. Maar ik zocht daar niets achter omdat ze uit zo'n grote groep kwamen en ik er dus van uit ging dat het gewoon rangorde bepalen was.

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

soesita
Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:14

Voel me helemaal niet aangevallen, hoor. :) Ik deel je bezorgdheid. Maar toe is natuurlijk toe en we hebben ons best gedaan. Nu maar hopen dat het goed gaat en veelvuldig controleren.

Wat de agressie betreft hebben we zoals gezegd helaas ook ervaring met een agressieve rat. Ik denk dat dat gewoon af en toe voorkomt. Door karakter, angst of slechte ervaringen; wie zal het zeggen? De meerderheid is lief maar af en toe zit er een rotte appel tussen.

Onze Mango bijt ook wel eens, maar meestal niet hard. Wel razend snel. Dat komt gewoon omdat die hondsbrutaal is en overal haantje de voorste. Dus als je je vinger in zijn nest steekt mag je verwachten dat hij bijt. En als hij een snoepje uit je hand aanneemt is hij niet bepaald voorzichtig. Geen rat om wild mee te gaan spelen dus.
De andere 4 bijten helemaal niet. Zelfs Francis niet als we zijn wond verzorgden en hem daarbij zichtbaar pijn deden. |( Wel piepen en spartelen, maar bijten nooit.

Onze dierenarts zei laatst nog dat hij als het om kleine knaagdieren gaat, ratten het liefste heeft. Muizen en hamsters zijn wat dat betreft veel moeilijker te behandelen dan ratten, die meestal geen vlieg kwaad doen.

Misschien heeft jouw agressieve ratje in Frankrijk wel moeten vechten om te overleven. Je weet niet wat hij meegemaakt heeft.

Eelmo
Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:35

Nee precies, maar daarom baal ik er ook extra van dat we hem niet zijn beloofde goede oude dag hebben kunnen geven. Maargoed, wat gedaan is is gedaan.

Kan me wel voorstellen dat 'ie het liefst ratten heeft ja. Die zijn al moeilijk zat, laat staan als ze echt klein zijn en overal tussen en uit kunnen :+

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

Eelmo
Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 19:47

Ons ongeluk kan niet op. Morgenochtend zullen we ook Joshi in moeten laten slapen. We dachten (en hoopten) 'gewoon' een middenoor ontsteking, maar het is een hypofyse tumor.

Ik ben er zo klaar mee.

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

Kimmsel
Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 09:28

Hier zojuust 2 nestjes geboren! *\o/*

Helaas zit het niet helemaal mee. Elay (zwartbonte moeder) is bevallen van 1 enkel ritten en voedt niet genoeg. Na heel even aankijken dus toch besloten het enkele ritten bij het andere nest te plaatsen van Evi. (Nestje van 8.)

Nu nog geslachten gaan bepalen en dan reserveerders inlichten. :)

Hier wat foto's:

Het japje is even oud als het andere wurmpje maar vult haar huid gewoon niet. Ze komt zichtbaar iets te kort. Elay besteed ook weinig aandacht aan haar ritten...
[ img ]

Bij de rest van het andere nest geplaatst. (Nu totaal 9, ze ligt bovebop.)
[ img ]

Het kleine meisje zonder melkbuikje...
[ img ]

Hoewel Elaydus niet zo'n beste moeder lihkt te zijn, is Evi dat wel. Ik wilde haar drinkflesje even goed hangen...
[ img ]


Ik laat ze nu maar lekker met rust. :o Duimen voor het kleine meisje...

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

ArankaM
Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:34

Sterkte Eelmo! :(:)

Ahh wat een lekkere wurmpjes Kimmsel <3

[o]

Lynnepinny
Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 10:24

Sterkte Eelmo! En gefeliciteerd Kimmsel :)

Sinds gisteren heb ik er een ratje bij! Het is een agouti mannetje van zo'n 8 weken oud, en hij integreert al goed met mijn mannen van 4 maanden. Naam weet ik nog niet. Suggesties? Mijn andere twee heten Kwibus en Pi :o
[ img ]

De fokster waarschuwde me al dat het een erg slim ventje is, en dat heb ik gemerkt! Nog geen twee minuten nadat ik hem voor het eerst in de grote kooi zette hing hij al in de tralies naar de bovenkant van de kooi. Dat duurde bij m'n eerste mannetjes zeker een half uur voordat ze dat bedachten :')

Lugea
Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:05

Mag ik hier misschien mee komen kletsen?

Op mijn stage was een nestje ratten geboren en met de ratten die er al zaten werden het er gewoon veel te veel (zeker met de vakantie in aantocht). Ik kon het absoluut niet over m'n hart verkrijgen ze te laten eindigen als voederdieren, dus besloten er twee van het nest te "adopteren". Hoewel ik geen problemen heb met de muizen aan de slang te voeren, ben ik me aan de ratten teveel gaan hechten. Ze zijn zo leuk en heerlijk nieuwsgierig. <3

Ze moesten alleen onverwachts wat sneller weg dan gepland, dus komen vandaag al met mij mee naar huis. Vanmiddag even langs de dierenwinkel om een ruime kooi voor ze aan te schaffen. Hopelijk kunnen ze bij mij gaan genieten van een heerlijk leven met veel liefde.

Mochten er tips zijn of dingen die vaak fout gaan bij beginnend rattenhouders; laat het me alsjeblieft weten. Ik heb echt wel het een en ander gelezen en me verdiept, maar het komt toch iets sneller dan verwacht. Gelukkig wat ervaren rattenhouders op mijn studie, dus kan bij twijfel altijd wel navraag doen.

Het zijn twee mannen geworden, van kleuren heb ik geen verstand, maar zal straks even een fotootje posten. :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: atilla en 69 bezoekers