Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:34

Yinthee schreef:
Hoi welkom en wat leuk! In de zeno 3 kunnen wel 3 a 4 ratten hoor. Uiteraard wel goed inrichten en lekker volhangen!
Schijnt alleen geen hele praktische kooi te zijn en de kwaliteit ook niet top van wat ik erover gehoord heb, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik heb zelf een royal suite 95 double (enorm blij mee!)
Qua bodembedekking gebruik ik green mile (karton strookjes) en in de toiletjes back2nature.

Voor wat betreft waar de ratjes aan te schaffen: bij een goede rattery of opvang!


Bedankt voor je reactie! Waar zou ik een goede rattery of opvang kunnen vinden?

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:57

Welke omgeving woon je?
Weet dat er rittens waren bij ratten opvang Leusden.

Qua bodem bedekking raad ik een karton bedding (ecobed, ecobale, greenmile etc) aan icm back to nature in de wc tjes

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:31

Eloya schreef:
Welke omgeving woon je?
Weet dat er rittens waren bij ratten opvang Leusden.

Qua bodem bedekking raad ik een karton bedding (ecobed, ecobale, greenmile etc) aan icm back to nature in de wc tjes


Ik kom zelf uit zuid limburg

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:57

KB01 schreef:
Eloya schreef:
Welke omgeving woon je?
Weet dat er rittens waren bij ratten opvang Leusden.

Qua bodem bedekking raad ik een karton bedding (ecobed, ecobale, greenmile etc) aan icm back to nature in de wc tjes


Ik kom zelf uit zuid limburg


Rattenopvang ratopia heeft een locatie in Sittard en meerdere in België. Qua ratteries kan zij jou ook wel adviseren denk ik.

Wellicht kan rattery castor nog wat zijn. Maar is niet heel erg in de buurt.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 01:43

Ik heb even rondgekeken en nog niet echt iets tegengekomen waar ik ook bijvoorbeeld daadwerkelijk ratjes kan bekijken. Ik heb in het verleden altijd husky en dumbo ratjes gehad. Ik zou nu graag een kleur willen zoals bruin of zwart etc (excuse me als ik de benamingen niet goed heb). Qua kooi twijfel ik nu ook. Een mega toren lijkt mij ook wel leuk. Het belangrijkste is iniedergeval dat hij echt meer dan groot genoeg gaat worden.

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 09:28

De Zeno 3 Empire is voor 4-5 ratten echt nog steeds mega. Volgens de calculator mogen er idd 7 of 8 ratjes in. Ik vond het altijd iig een hele fijne kooi. Nadeel van zulke torens is dat je wel heel veel hoogte hebt, maar weinig grondoppervlak. En zeker toen ze oud werden was het wel heel fijn dat er gewoon flink wat bodem was om in te scharrelen en slaapplekken te maken. Houd daar rekening mee in je overwegingen :)

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 09:32

De beste ervaringen heb ik hier toch nog steeds met de savic suite royal. Groot, veel grondoppervlak en vooral erg handig om schoon te maken omdat de hele front open kan. Die kleine deurtjes in andere kooimodellen zijn zo onpraktisch.

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:52

Maar niet echt budget vriendelijk :=

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:02

soesita schreef:
De beste ervaringen heb ik hier toch nog steeds met de savic suite royal. Groot, veel grondoppervlak en vooral erg handig om schoon te maken omdat de hele front open kan. Die kleine deurtjes in andere kooimodellen zijn zo onpraktisch.


Ik vindt de savic suite royal echt prachtig, maar hij ligt wel buiten mijn budget. Mocht ik hem 2ehands over mogen kopen doe ik het meteen. Mits het een beetje in de buurt is.

Lynnepinny

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:55

Ik heb zelf de "Knaagdierkooi Perfect" van Bitiba/Zooplus. Een hele fijne kooi met ruime deuren en zeker niet duur, maar niet ritten-proof ;) Daar moeten je ratjes iets ouder voor zijn ivm tralieafstand. Sommige mensen dekken de kooi dan af met gaas, maar dat moet je ook maar willen.
Voor een rattery, mijn grijze, bruine en zwarte ratjes komen van een rattery in Sliedrecht. Daar fokken ze op een wat meer natuurlijke basis, dus zonder fancy kleurtjes en meer op het karakter, gezondheid en diversiteit in bloedlijn gelet. Ze zijn een beetje alternatief en ouderwets daar, maar het zijn leuke ratjes (op een dondersteen na, die moet ik helaas laten castreren..). Als je wil kan ik je wel een Pb sturen met de naam ;)

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 19:14

Lynnepinny schreef:
Ik heb zelf de "Knaagdierkooi Perfect" van Bitiba/Zooplus. Een hele fijne kooi met ruime deuren en zeker niet duur, maar niet ritten-proof ;) Daar moeten je ratjes iets ouder voor zijn ivm tralieafstand. Sommige mensen dekken de kooi dan af met gaas, maar dat moet je ook maar willen.
Voor een rattery, mijn grijze, bruine en zwarte ratjes komen van een rattery in Sliedrecht. Daar fokken ze op een wat meer natuurlijke basis, dus zonder fancy kleurtjes en meer op het karakter, gezondheid en diversiteit in bloedlijn gelet. Ze zijn een beetje alternatief en ouderwets daar, maar het zijn leuke ratjes (op een dondersteen na, die moet ik helaas laten castreren..). Als je wil kan ik je wel een Pb sturen met de naam ;)


Ik wil graag een pb!

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:43

iemand interesse om ratrations voer over te nemen? heb veel te veel besteld!
helaas eten mijn ratten ook erg selectief, dus ik kies er toch voor om brok als hoofdvoer te geven. ter overname:

1kg RR mix nr 9 (rittens)
2 kg RR mix nr 11a (variant met ei)
2 kg RR mix nr 11b (variant met ei)
1 potje daily rat 3 supplement 100gr

liefst alles in 1 overname. excl. eventuele verzendkosten vraag ik er € 35,00 voor. heb het ook al een paar dagen ingevroren, omdat er in mengvoer nog wel eens motjes willen ontstaan, dat voorkom je met invriezen.
kan nu gewoon buiten de vriezer worden bewaard, zit nog in dichte zakken.
eventueel ophalen in Wervershoof. bij interesse graag pb.

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:13

ik heb nu 2 rittens, ze beginnen aardig te wennen inmiddels. lees echter overal dat een groepje van 3 beter is, maar is dat echt zo? ze wonen in een feplast furat kd, fijne kooi, maar ben bang dat het te krap zal zijn voor 3 of 4 ratten. en wil het zelf eigenlijk graag bij 2 houden. mocht er op oudere leeftijd eentje wegvallen, dan zouden er weer 2 rittens bijkomen en zou ik er tijdelijk 3 hebben.
wat is jullie ervaring mbt 2,3, of 4 ratten? en dan helemaal icm deze kooi?

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:49

Mijn ervaring is dat 2 prima kan, maar dat ze veel leuker zijn met meer. Interessantere groepsdynamiek en gedrag enzo. Maar ik heb nooit het idee gehad dat mijn laatste 2 samen eenzaam waren oid. Er gebeurde gewoon veel meer in de kooi toen ik er meer had (ik heb er max 5 tegelijk gehad).

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:55

Ik sluit me aan bij Eelmo: toen we er twee hadden, had ik niet het gevoel dat ze iets te kort kwamen. Twee is OK. Maar een groepje is nog veel leuker. Veel meer (inter)actie. :j En prachtig om die verschillende karaktertjes zo bezig te zien. <3

Wij hebben momenteel 5 oude mannen en als er eentje sterft ga ik weer voor een nieuw koppel rittens. Liever tijdelijk 6 als tijdelijk maar 3 of minder. Maar je kooi moet er inderdaad wel groot genoeg voor zijn, en plaats voor een eventuele tweede kooi voor als je groepje gaat vechten is ook zinvol.

Dus als jij er graag gewoon twee hebt: houden zo.
Plaats eens een foto?

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:14

wil best wat foto's plaatsen, maar waarmee kan je ze uploaden? gebruikte voorheen altijd photobucket...

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:36

Bokt zelf heeft tegenwoordig een upload functie :) Als je een bericht wilt plaatsen kun je "voeg foto's toe" gebruiken om een foto te uploaden.

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:53

hier een foto van de kooi en een foto's van de jongens, zijn nu 7 weken oud en wegen tussen de 175 en 180 gr. we hebben ze Kees en Karel gedoopt haha.
kooi is nog wat leeg, hangmatjes zijn in de maak. wat zijn leuke speeltjes voor ze waar ook echt wat mee gedaan wordt?
ze zijn gek op verse groente aan de spies, spelen ermee en eten het ook. knaagmateriaal doen ze niet veel mee. balletjes ook niet.

bestaat er eigenlijk nog een actief rattenforum (nederlands)?


Afbeelding

Afbeelding

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:36

Wat een doetjes <3 Ik weet niet waar je woont, maar als je straks ergens verse wilgentakken kan scoren worden ze daar denk ik wel blij van :j Hier deed vers, jong hout het altijd beter dan houten dingen uit de winkel. Verder gaf ik altijd van dat bruine verpakkingspapier zodat ze nesten konden bouwen. Dat sleepten ze de hele kooi door. Dat knaagdingetje dat je hebt hangen werd hier wel heel enthousiast gesloopt trouwens.

WC rolletjes kun je vullen met meelwormen oid en dichtvouwen. Op die manier kun je heel goedkoop voedsel speeltjes maken. Leuk om te zien hoe fanatiek ze dan kunnen worden :D Ik zou qua speelgoed meer aan dat soort brain-train dingen denken dan aan balletjes ofzo.

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:18

verse wilgentakken is nog wel een idee. de kooi bevalt trouwens prima, alleen de deurtjes gaan erg stroef open en dicht. toch vind ik dit wel de ideale kooi voor 2 max 3 ratjes, zorgt ook dat ik geen last van GMR krijg. heb in het verleden grote groepen gehad, en wil dat niet meer.
CN en little zoo venture (beiden de 1 verdieping versie) heb ik ook naar gekeken, maar ze zijn allebei laag bij de grond en we hebben een erg enthousiaste jonge hond, dus das niet handig.
De kooi die we nu hebben (Furat KD) staat op een ladekast waarin ook alle spulletjes opgeborgen kunnen worden, dus voor ons toch wel de ideale kooi en max. bodemmaat 80x50 met toch nog een redelijk grote deur aan de voorkant.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:29

Oooh, veneri, wat een prachtige ratjes heb je daar! <3

Speeltjes is hier erg moeilijk. Alles wat stuk gescheurd en gebeten kan worden doet het hier wel goed. :') Ze hebben ook zo'n kattenspeeltje met een belletje in wat hier wel eens door de kooi wordt gesleept.

Een favoriet van onze mannen: het ballenbad! Kurver box met meerdere ronde gaten in deksel en zijwand en op de bodem één laagje tafeltennisballetjes. Daardoorheen wat lekkers strooien en plezier gegarandeerd. :j

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:42

Opnieuw ingericht, zo wat beter?

Afbeelding

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:38

Ziet er goed uit! +:)+

Even een vraagje aan de meer ervaren rattenhouders:

Wij hebben een harmonisch groepje van 5 gecastreerde jongens; allemaal al oud (de jongste is 2 jaar).

Nu heeft het asiel hier in de buurt sinds enkele dagen een opvangertje op de website. Gezond, verzorgd, vriendelijk, tam. Op straat gevonden. Zit daar nu helemaal alleen in het asiel en ik hoop van harte dat er de volgende dagen een baasje komt opdagen die zielsgelukkig is dat zijn ratje gevonden is. Maar als dat baasje nu niet komt opdagen zouden wij wel bereid zijn om dat ratje te gaan ophalen en een nieuw huisje te bieden. Alleen: het is een vrouwtje!
OK, onze jongens zijn dus allemaal gecastreerd. Maar is het groepsdynamisch een goed idee om daar één vrouwelijk dier in te gaan gooien?

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:01

soesita schreef:
Ziet er goed uit! +:)+

Even een vraagje aan de meer ervaren rattenhouders:

Wij hebben een harmonisch groepje van 5 gecastreerde jongens; allemaal al oud (de jongste is 2 jaar).

Nu heeft het asiel hier in de buurt sinds enkele dagen een opvangertje op de website. Gezond, verzorgd, vriendelijk, tam. Op straat gevonden. Zit daar nu helemaal alleen in het asiel en ik hoop van harte dat er de volgende dagen een baasje komt opdagen die zielsgelukkig is dat zijn ratje gevonden is. Maar als dat baasje nu niet komt opdagen zouden wij wel bereid zijn om dat ratje te gaan ophalen en een nieuw huisje te bieden. Alleen: het is een vrouwtje!
OK, onze jongens zijn dus allemaal gecastreerd. Maar is het groepsdynamisch een goed idee om daar één vrouwelijk dier in te gaan gooien?


Kan niet spreken over een gemengde groep want dat heb ik ook nog niet gehad. Maar wordt er bij het asiel getest op Leptospirose. Zo niet zou ik het zoiso niet wagen.

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:12

@Veneri, wat een schattige ventjes. Voordeel aan een groepje van 3/5 vind ik dat er meer groepsdynamiek is. Het prettigste vind ik zelf dat als mijn 1e deel van de groep 1 a 1.5 is om er dan nieuwe rittens bij te halen. Zo kan je telkens je groep fris houden zonder tegelijk teveel ratjes te hebben en overlijden ze ook niet allemaal rond dezelfde periode als het goed is (je hebt natuurlijk leeftijdsuitzonderingen zowel naar boven als naar onder)
Voor leuke speeltjes en inrichting zou ik eens kijken op de fb groep Ratten & co en de website friemelsfrunniks.nl
Rattenfora zijn bijna allemaal gestopt. Volgens mij bestaat tammeratten en rattenland nog wel.

@Soesita, 1 vrouwtje tussen 5 mannen kan prima. Ik vind een gemengde groep zóveel meerwaarde geven aan de groepsdynamiek. Enige wat wel kan gebeuren is dat omdat het vrouwtje intact is dat wij wel nog "gedekt" gaat worden door de mannen vooral in het begin als de rangorde niet bepaald is nog omdat zij nog wel vruchtbaar ruikt natuurlijk.
Laat zeker weten testen op leptospirose bij vondelingetjes!