Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:47

Oh wat leuk! Ik probeer ook ieder jaar schapen in mijn wei te hebben voor het onkruid en om de grasmat mooi te krijgen. De weide waar de pony's in lopen is eigenlijk zwaar verwaarloosd. Er groeien bergen berenklauwen. Ik heb er eens schapen in gehad die daar wel pap van lusten, maar vorig jaar 2 verschillende kudden er in gehad, 2 verschillende rassen die er allebei niet aan kwamen. Nu ben ik weer op zoek naar een nieuwe kudde. Kunnen jullie toevallig bepaalde schapenrassen aanraden die wel berenklauwen lusten? Ik kom er namelijk in om in mijn weiland en wordt er zo langzamerhand een beetje hopeloos van ;)
In principe heb ik wel al een kudde geregeld die over een tijdje komt, maar die moeten eerst lammeren. Tot die tijd zoek ik nog even ter overbrugging een andere kudde. Maarja.. welk ras?


Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:56

Haha ja geiten zijn wel ideaal, alleen echte ontsnappers.. ik ben bang dat ik die niet binnen de omheining ga houden. Schapen zijn wat dat betreft toch wat makkelijker te houden. De coburger is ook een mooi ras. Zeg maar de rodblakke onder de schapen zo te zien haha. Geen idee of er een boer in de buurt is die zo'n kudde heeft. Zijn ze een beetje populair? Ik ken het ras namelijk niet. Andere schapenrassen die berenklauwen eten mogen ook nog aanbeveeld worden hoor! :)

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:05

Ahh wat een schatjes allemaal. Ik heb nu ook een kudde oudere ooien kunnen regelen voor in mijn wei ter bestrijding van de berenklauwen :) Als het goed is komen ze deze week nog.

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:37

Bedankt, ga ik onthouden vetboltsje! De kudde die er nu op korte termijn komen heeft er 2 jaar geleden ook gelopen (tenminste, hetzelfde ras). Geen idee hoe het ras heet, maar toen lustten ze in ieder geval ook pap van de berenklauwen :) Foto van 2 jaar geleden. Jullie kunnen mij vast het ras wel vertellen :D

[ img ]

En dit richtten zij aan :')

Van dit:
[ img ]

Naar dit:
[ img ]

Dit jaar zijn we er eerder bij, nu zijn ze gelukkig nog niet zo groot.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 14-04-15 20:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:50

Even gegoogled en ik denk het inderdaad ook Kitten84. In ieder geval erg vriendelijke en nieuwsgierige beesten. Altijd gezellig voor erbij, zo'n kudde in de wei :)

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:50

Ik kom weer eens binnenvallen :) Ik denk er over om 2 a 3 schaapjes aan te schaffen om mijn weide een beetje netjes te houden. Er groeit veel berenklauw. Voorgaande jaren heb ik altijd schapen kunnen lenen, maar dat was altijd maar voor een paar weken. Om berenklauwen goed weg te houden, is dat niet echt effectief dus vandaar mijn gedachte om zelf wat schaapjes op te doen.
Nu ben ik echt een leek in wat betreft schapen houden.
Zijn schapen duur in onderhoud (aan welke kosten moet je dan denken, met uitzondering van veearts?)? Hoe zit dat precies met registratie? Ik begreep dat je je ergens in moet schrijven/registreren voor als je schapen wil houden. Hoe zit dat precies?

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:54

pillow schreef:
Ingrid_92 schreef:
Ik kom weer eens binnenvallen :) Ik denk er over om 2 a 3 schaapjes aan te schaffen om mijn weide een beetje netjes te houden. Er groeit veel berenklauw. Voorgaande jaren heb ik altijd schapen kunnen lenen, maar dat was altijd maar voor een paar weken. Om berenklauwen goed weg te houden, is dat niet echt effectief dus vandaar mijn gedachte om zelf wat schaapjes op te doen.
Nu ben ik echt een leek in wat betreft schapen houden.
Zijn schapen duur in onderhoud (aan welke kosten moet je dan denken, met uitzondering van veearts?)? Hoe zit dat precies met registratie? Ik begreep dat je je ergens in moet schrijven/registreren voor als je schapen wil houden. Hoe zit dat precies?

Berenklauw in de weide? en vreten de schapen dat? Dat zijn reusachtige planten waar je hevige jeuk en brandblaren van krijgt. Ik kan niet geloven dat schapen dat vreten. Wat kost een schaap in onderhoud; weinig. Als ze op het land lopen hoef je ze niet bij te voeren. ontwormen ed kost weinig. In de winter ms wat hooi en brokjes. Scheren iets van € 5,00 per schaap. je moet een UBN hebben en lid van de gezondheidsdienst zijn. Kost samen rond € 70, 00 per jaar.


Oh ja zeker wel! Ik heb er nog wel ergens foto's en filmpjes van. Vorig jaar heb ik texelaars gehad die ze ook gewoon vraten. Ze verkozen de (reuze)berenklauwen zelfs boven het gras. Binnen no time was alles opgegeten. Op mijn stage hebben ze om dezelfde reden Ouessant schaapjes gekocht, die eten ook alles. Het is een gigantische plaag in mijn wei en helaas staat het na 2 weken weer 10 cm hoog. O.a. omdat het ook in de bermen groeit en gewoon weer uitzaait naar mijn wei. Helaas doet de gemeente er maar weinig aan...
Niet alle schapen eten ze hoor. Heb ook wel eens zwartblesschapen in de wei gehad, maar die moesten er niets van hebben.

Die kosten vallen alles mee! Bedankt voor de info :)

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:31

Geweldig filmpje, zulke schapen (die donkere) heb ik geloof ik ook in mijn wei gehad en dat was inderdaad maar even... Welke schapenrassen zijn dit in de filmpjes?
Even een idee hoe de berenklauwen bij mij in de wei staan (er valt handmatig niet tegen aan te hakken ...)


[ img ]

:(

Ik moet ergens nog wel een foto hebben van hoe het er uit zag nadat er schapen in waren geweest, maar die foto zoek ik nog. In ieder geval hetzelfde idee als het filmpje hierboven.

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:25

Heeft er iemand verstand van bonte schapen? Welk ras zit hier achter? Kan er namelijk niet echt veel informatie over vinden. Hier in de buurt heeft een boer wat bont schapen te koop en ik vind ze erg leuk, maar ik vraag me af of ze berenklauwen eten...

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:38

Ik heb sinds gisteravond 4 schapen. Ik had er 3 'besteld', maar de boer had er 4 meegegeven. Zit wel een beetje een pechvogeltje bij heb ik het idee (boer dacht vast: die kan er ook nog wel bij). Ze heeft een ontstoken oog. Wat doen jullie daar mee? Water koken en met watten schoonmaken? Ze zijn nog niet heel tam, dus ik kan ze nog niet aanraken, dus ook nog niet aan het oog komen. Het jeukt blijkbaar ook, want ze krabt er aan met haar achterpoot en schuurt het langs de andere schapen.
[ img ]

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:42

Froukje schreef:
Even langs de HA voor een tubetje oogzalf :)) Oogzalf voor mensen werkt voor schapen ook als een tiet :j


Oh ja? Wat handig, bedankt voor de tip!

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:41

Ik ben erachter gekomen dat er tussen mijn viertal een getalenteerd springschaap zit :+[ img ]

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:29

Ik heb al sinds half april 4 schapen te leen van een boer om mijn weiland beter te maken. Ik heb ze van hem gekocht en hij koopt ze in oktober weer terug.
Een van de schapen heeft van begin af al behoorlijk jeuk. Schuurde in het begin heel hevig langs het hek, takken, tegen de dijk aan liggend etc. We hebben haar (en de andere schapen) toen behandeld met (ik dacht) Neocidol. De andere schapen die ook een beetje jeuk hadden, heb ik niet meer zien schuren. Bij Catootje (zo heet het jeuk-schaap) is echter echt een stuk wol op haar rug weggeschuurd en niet meer aangegroeid. Ik heb dus het vermoeden dat ze nog steeds schuurt, maar ik zie het niet meer. De eerste 2 maanden was dit namelijk heel erg bij haar. Zag haar toen alleen maar schurend.
Ik vind het alleen zo waardeloos om een schaap terug te brengen bij de boer die haar achterhand kaalgeschuurd heeft. Iemand nog enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Allergie?

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:50

Ik heb even gezocht op scrapie, maar daar lijkt het niet op. Ze is nog heel actief en vrolijk. Rent, spring, dartelt en heeft een goede eetlust.

Ik heb niets kunnen ontdekken qua luis o.i.d.
Dus geen idee wat het verder nog kan zijn...

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:12

Ik heb dit jaar voor het eerst te maken gehad met maden, bah Gelukkig is het bij 1 schaap gebleven (heb er 4). De dierenarts heeft de wol weg geplukt op het gebied waar de maden zaten en gebadderd (plus antibiotica en pijnstillers). De maden waren gelukkig nog niet naar binnen gevreten. Op tijd er bij.

Nu zijn we een week verder en ik vraag me af of de huid nu wel normaal aan het herstellen is? Ze oogt verder vrolijk, eet goed etc.
Ik vond het er alleen een beetje apart uit zien.


[ img ]

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 16:12

Hoi allemaal, een van mijn leenschapen heeft maden... ik heb van een schapenhouder Byemite mee gekregen. Nu twijfel ik even over de verhouding waarmee ik het moet verdunnen. Hij raadde geloof ik aan om 30 ml te gebruiken voor 30 liter water (om te dompelen in een speciekuip).
Kan dat kloppen? Ik ben namelijk in verwarring omdat op de bijsluiter staat dat je 100 ml moet gebruiken voor 25 liter water, maar dat is bij kippen.


Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 20:31

Neocidol ken ik inderdaad, daar heb ik eerder een schaap in gedompeld (samen met de veearts). Vanavond ook gedompeld, dit keer in Byemite. Rook (of beter gezegd: stonk) exact hetzelfde als Neocidol.

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:33

Ik schop dit topic weer even omhoog.
Ik heb sinds 3 weken 3 schapen in mijn wei. De boer die ze bracht vertelde dat ze leeg waren, of een dood lam hadden gehad en dus geen lam meer aan de voet hadden.

Vanochtend was ik op mijn werk, word ik gebeld door iemand die bij mijn wei woont dat ze een dood lammetje hadden gevonden. Dit moet dan gisteravond of vannacht geboren zijn. Het was nog niet stijf. Ze hebben het lammetje weggehaald.
Moeder blijft nu op dezelfde plek staan waar het blijkbaar geboren is en staat continu te roepen. Hartverscheurend...
Heb de boer nog gebeld en die was ook zeer verbaasd dat er nog een lammetje was geboren.
De vraag is natuurlijk of het nog geleefd heeft na de geboorte of niet. Daar zullen we nooit achterkomen.

Ik vraag me nu alleen wel wat dingen af:
- hoe lang blijft ze mogelijk nog roepen? Want dit is echt zielig... ze komt wel naar me toe om te eten, maar gaat daarna weer terug.
- de uier is vol, kan dit kwaad?

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:06

Bedankt, wat is de reden van zo min mogelijk voeren?

Ze had inderdaad wel een uier, maar ik was in de veronderstelling dat ze bij de boer nog een dood lam had gekregen waardoor ze nog een uier had. Ik ging er niet van uit dat er nog een lammetje uit ging komen. Volgens de boer waren ze allemaal 'leeg' ;)

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:26

Ah zo, duidelijk, bedankt! Ik had namelijk het idee om juist wel wat extra's te gaan geven, omdat ze nu zo ingevallen en schraal is.

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:52

Bedankt +:)+

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 16:30

Zijn hier ook mensen die Clik toedienen zonder speciaal pistool? Zo ja, waarmee en hoe? Ik moet mijn 3 schapen behandelen met Clik maar heb geen pistool ervoor.

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 21:59

Ik heb helaas een paar jaar achter elkaar last gehad van maden. Dus dit jaar beter voorkomen dan genezen. Ze staan op een kwetsbare plek voor maden volgens een schapenboer.

Okee, injectespuiten zonder naald heb ik nog wel liggen, bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers