Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:06

Had er iemand nog een antwoord op mijn liksteen vraag? Door die schattige foto's is die denk ik niet meer opgevallen

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:36

PBA_ schreef:
Had er iemand nog een antwoord op mijn liksteen vraag? Door die schattige foto's is die denk ik niet meer opgevallen

Mijn schapen krijgen hier wel nog een emmer mineralen.
Maar dat is omdat mijn schapen deels op een drassig stuk lopen, om de hoeven in een betere conditie te houden.

Dus je moet en naar je ras kijken, en naar de grond waar ze lopen.
Bepaalde schapen rassen mogen geen koper bijv. en andere rassen hebben (al naar gelang de grond ook waar ze op lopen!) een verhoogde behoefte aan koper.
Dus je kunt niet zomaar lukraak elk soort mineralenblok/emmer aan ieder ras geven.

En hoe dat bij geiten is weet ik al zeker niet, daar kan iemand die geiten heeft je misschien mee helpen?

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:13

Onze geiten hebben geen mineralenblok/liksteen.
Alles wat ze nodig hebben zit in het rantsoen wat ze gevoerd krijgen.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:28

Dus als je gewoon geitenbrok voert is het daarmee voldoende?

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:47

Als je hoede kwaliteit gras en brokken hebt en in de winter goede voordroog/hooi is een likblok vaak niet nodig idd.

Maar je kunt er altijd 1 ophangen, dan zie je vanzelf wat ze er mee doen. Het zijn net paarden, de 1 heeft er meer behoefte aan dan de ander.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:53

en maakt het soort liksteen nog uit? zie daarin ook verschil in. Een gewone witte of een speciale geitenliksteen

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:11


Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:08

Zo, vanmorgen zijn ze hier allemaal uit hun wolletje geholpen. Waar het eerst grote schapen leken is er nu nog maar weinig van over := Vooral die 2 pap lammen van mij zijn eigenlijk maar kleine kaboutertjes. Gelukkig hoeven die nog niet zo vroeg te lammeren, kunnen ze nog iets groeien voor ze aan de bak kunnen.

Zit even te kijken voor een camera, dat lijkt me best wel ideaal voor de nachten. Hier iemand die ervaring heeft met camera's in combi met de schapen?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:07

Onze scheerder komt overmorgen, we zijn nu bezig de boel wat voor te bereiden. Hopelijk redden we het in 1 dag.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:17

Hoeveel schapen hadden jullie in totaal?
Hier was ie in een kleine 3 uur klaar, maar dat waren er ook maar 25 haha.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:29

Wij zitten inmiddels over de 160 geit lammeren. Flink wat werk mee dus.
Vandaag nog 3 hokken aan de automaat gezet, dus nu 2 dagen flink bikkelen om ze het te leren en dan krijg ik het hopelijk weer wat rustiger.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:24

Is het niet nogal vroeg om te scheren? Het is hier drijfnat en rond 0, lijkt mij dat die vacht aardig noodzakelijk is nog.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:29

De schapen staan al binnen :) Juist omdat het idd zo nat was, maar nu ze met z'n allen in de schuur staan hebben ze het met vacht veel te warm. En over dik 2 weken hebben we de eerst lammeren al, dus ze moesten er sowieso al uit.

Scheren om ze vervolgens naar buiten te schoppen is idd geen strak plan, kun je morgen de rendac bellen..

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:32

tamary schreef:
Is het niet nogal vroeg om te scheren? Het is hier drijfnat en rond 0, lijkt mij dat die vacht aardig noodzakelijk is nog.

Winterscheren...doet men als de schapen voor de winter opgestald staan, en het beste voor het aflammeren.
Als je schapen momenteel buiten lopen is dat niet aan te bevelen nee...

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:32

Heee, wat een leuk topic, ik heb er net 9 dagen verloskunde stage op zitten bij een geitenboer :D Heel veel mogen doen en heel veel geleerd, maar moest door omstandigheden eerder stoppen. Nu moet ik ergens anders 8 dagen lopen, weet een van jullie bokkers nog een leuk adresje? :P

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:34


eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:18

Sassy schreef:
Ron Rogaar en Caroline Visser, groot net bedrijf, die zoeken ook altijd mensen voor de lammertijd van hun schapen: http://www.bordercolliepagina.nl/

Bedankt, ik ga er naar kijken :D

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:28

Wij zitten in Limburg, dat zal wel wat uit de richting zijn, haha.

Wij hebben 1 groepje lammeren waar een kleine uk in zit, dat is echt een fel ding.
als ze met een groepje bij de speen staan schreeuwt ze het uit als ze er niet bij kan.
In het begin al een paar keer naar dat hok gerend met het idee er is iets is mis.
staat madam weer te schreeuwen. :')
Wat een karakter zeg, haha.

kevinsky

Berichten: 1977
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:38

Oh zo'n een hebben wij er ook tussen! Iedereen rende er telkens heen. Het leek wel als of er één dood ging, zo ging ze te keer. Ze was wel 1 dag oud en had gewoon honger :+ :=

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:16

Ik heb een vraag.

Ik ken een schaap wat in maart moet lammeren, ze werd mank en haar knie linksvoor zit op slot. Ze eet wel, is heel alert, herkauwt. Ze ligt alleen veel en kan alleen staan met hulp.

Wat is dit ziekte beeld? Is ze nog te helpen?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:21

Froukje schreef:
Hoeveel schapen hadden jullie in totaal?
Hier was ie in een kleine 3 uur klaar, maar dat waren er ook maar 25 haha.

We hebben nu 94 volwassen ooien, 8 jaarlingen, en 8 rammen (daarvan vorige week 4 gecastreerd die gaan nog voor de lammertijd weg).
Ditmaal in de herfst niet geschoren, dus staan nog in volle wol.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:34

Misschien is dit een hele stomme vraag, maar kan het geen kwaad als je drachtige ooien op hun kont zet om te scheren/hoefjes bekappen? Ik wil mijn dames voor het lammeren goed controleren en rondom uier de wol wegknippen (lopen buiten dus ik scheer in de lente/zomer) en de hoefjes ff bijwerken. Maar is dat niet heel ongemakkelijk voor ze met die dikke buik? Of stel ik me gewoon aan?

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:43

Kitten84 schreef:
Ik heb een vraag.

Ik ken een schaap wat in maart moet lammeren, ze werd mank en haar knie linksvoor zit op slot. Ze eet wel, is heel alert, herkauwt. Ze ligt alleen veel en kan alleen staan met hulp.

Wat is dit ziekte beeld? Is ze nog te helpen?

Bel even de DA voor het trimmen van de nagels, waarschijnlijk is het probleem dan al snel verholpen. Eventueel een spuit pijnstillers er in. Hier zijn er ook een aantal goed kreupel, komt ook door het weer.

Zwerte schreef:
Misschien is dit een hele stomme vraag, maar kan het geen kwaad als je drachtige ooien op hun kont zet om te scheren/hoefjes bekappen? Ik wil mijn dames voor het lammeren goed controleren en rondom uier de wol wegknippen (lopen buiten dus ik scheer in de lente/zomer) en de hoefjes ff bijwerken. Maar is dat niet heel ongemakkelijk voor ze met die dikke buik? Of stel ik me gewoon aan?

Die 5 minuten overleven ze wel :j Ze hebben er hier tenminste nog nooit wat aan overgehouden, zolang je ze maar geen half uur laat zitten. Want dan wordt het lastiger.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:44

Kuggur schreef:
Froukje schreef:
Hoeveel schapen hadden jullie in totaal?
Hier was ie in een kleine 3 uur klaar, maar dat waren er ook maar 25 haha.

We hebben nu 94 volwassen ooien, 8 jaarlingen, en 8 rammen (daarvan vorige week 4 gecastreerd die gaan nog voor de lammertijd weg).
Ditmaal in de herfst niet geschoren, dus staan nog in volle wol.

Mooie koppel dus, kan me voorstellen. 1 scheerder? Bij m'n oom is de scheerder van 8 tot 4 bezig geweest met 64 schapen.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:17

Renske_W schreef:
Wij zitten in Limburg, dat zal wel wat uit de richting zijn, haha.[/b]

Wij hebben 1 groepje lammeren waar een kleine uk in zit, dat is echt een fel ding.
als ze met een groepje bij de speen staan schreeuwt ze het uit als ze er niet bij kan.
In het begin al een paar keer naar dat hok gerend met het idee er is iets is mis.
staat madam weer te schreeuwen. :')
Wat een karakter zeg, haha.

Ik heb je een berichtje gestuurd!

Ik vond het altijd zo vervelend als je dan de koppels in de gaten aan het houden was en dan rond reed met de steekwagen met de bak en de spullen en er dan een geit TE KEER ging! Ik scheurde er keer op keer weer heen omdat ik zo bang was dat ze aan het bevallen was en dat het dan mis zou gaan :oo Wil het risico ook niet lopen dat er dan eentje dood zou gaan als ik daar alleen was -O- Bleek het een moeder te zijn die haar lam mistte :(:)